[WN] Westernzadels en pasvorm

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tarqsgirl

Westernzadels en pasvorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 22:58

Omdat er kennelijk misverstanden zijn over de pasvorm van western zadels, en mijn mening daarover, heb ik nog één keer alle belangerijke punten voor de pasvorm, en het kiezen van een westernzadel op een rijtje gezet.
Ik wil ook een paar andere misverstanden over mij en mijn eigen zadels uit de weg ruimen: Ik was de apprentice van Willem Muijs. Willem Muijs en ik hadden gescheiden bedrijven, wie een zadel bij Willem gekocht heeft, moet bij Willem zijn. Niemand op Bokt heeft een zadel dat door mij gemaakt is. Het kan wel zijn dat er een tooling van mij opzit, of dat ik de tooling ontworpen heb. Willem heeft mij in de steek gelaten, en mij zwaar benadeelt. Ik ben ziek geweest, en voorlopig opgehouden met zadelmaken, ik doe ook geen reparaties. Ik geef nog wel advies, en meet paarden op.

Mijn opinie over het belang van de pasvorm, en het blijven meten van je paard om veranderingen in de gaten te houden, is nooit verandert. Ik heb altijd duidelijk proberen te maken dat een western zadel goed moet passen, maar ook dat een goed passend zadel niet de problemen van paard en/of ruiter op magische wijze kan oplossen.
Als iemand nog algemene vragen heeft, en die op beleefde wijze kan stellen, dan wil ik daar graag op ingaan.

Ik heb footnotes toegevoegt, van andere autoriteiten op paarden- en western-zadel kennis.

1. Een westernzadel heeft een groter oplegvlak als een engels zadel, daarom draagt hij het gewicht van de ruiter beter, maar komt het ook nauwer met de pasvorm. Een westernzadel dat niet past kan funest zijn voor de gezondheid van je paard. *1

2. De pasvorm van een westernzadel kan niet beoordeelt worden door het op de rug van het paard te leggen en er losjes met de handen onder te gaan. De enige manier waarop je het zeker kan weten is doormiddel van een kale boom op de rug. En dan moet je natuurlijk wel weten welke boom er in het zadel zit. Bij een goed ingereden zadel kan je een hele goede indruk krijgen met een spin of flexible curves. Bij een nieuw zadel is dit absoluut niet mogelijk!

3. Een jong paard zal tot zijn achtste jaar (8 jaar) nog veranderen, wees erop voorbereid dat dit betekend dat je waarschijnlijk tot die tijd een ander zadel nodig zal hebben, misschien al na een jaar. Misschien wel ieder jaar, dit is heel verschillend per paard. Pas met acht jaar is een paard uitgegroeid, Over het algemeen zie je dat de rug tot die tijd steeds breder wordt.

4. Aangezien je een veulen van drie of vier jaar oud niet vaak, en dan slechts korte tijd zal berijden, zou je er ook over kunnen denken de eerste jaren een engels zadel te gebruiken, het liefst één die aangepast kan worden aan de veranderende vorm van het jonge paard. Ook een boomloos zadel kan een goede oplossing zijn. Ikzelf ben voor een boomloos zadel als dat geschikt is voor jou en je paard, en vooral als je merkt dat jouw paard sterk verandert. In ieder geval vind ik een tweedehands zadel als dat past handiger voor een paard in ontwikkeling; dat kan je dan na twee jaar ook weer goed verkopen.

5. Een oud of ziek paard kan ook veranderen, vaak verliezen oude, zieke, of verkeerd gereden paarden, spierweefsel in de rug. De rug krijgt dan steeds meer een ”dakjes” vorm: ^ . Dit is heel ongunstig; het zadel gaat nu op de zenuwbanen naast de ruggegraat drukken. Deze veranderingen hoeven maar klein te zijn voor een heel negatief effect.

6. Meet de rug van je paard regelmatig op om veranderingen te onderkennen. bij jonge paarden in ontwikkeling en oudere paarden moet dit een standaard onderdeel zijn van je verzorgings-routine.

7. Vanuit het oogpunt dat het rij-paard een zadel moet dragen is het belangerijk bij de aanschaf van een paard ook er aan te denken dat het paard een goede zadelrug zou moeten hebben. Als je ervoor kiest een paard met een ongunstige zadelrug te kopen, of een ongunstige singel positie, moet je er rekening mee houden dat je veel meer geld uit zal moet geven aan speciale zadels. *2

8. Ongunstige punten zijn: overbouwd, ronde platte rug zonder schoft, lange schouderbladen die ver naar achteren liggen, een te korte rug voor een 16” westernzadel (tenzij je zelf erg petite bent en makkelijk in een 15” zadel zit)
De meeste fabriekszadels hier in Nederland zijn 16”, let daar dus op. Ik zie bijna nooit paarden die daadwerkelijk de ruimte hebben voor een 16” zadel. Toch heeft bijna iedereen heeft de 16” zadels, die dan op de schouderbladen liggen. Een zadel dat op de schouderbl;aden ligt, zal altijd bridging vertonen.
Bij een paard dat erg breed is, ook bij de schouders, dus bij een hoek van meer dan 45”, vallen de meeste fabriekszadels al af.
Bij ver naar achter liggende schouderbladen heb je een rigging-positie nodig die verder naar voren ligt dan de full-positie; dat zal je bij een standaard zadel niet tegenkomen die hebben een enkele rigging in de 7/8 of zelfs 3/4 positie. Ook is het niet gunstig voor de ligging een zadel; bij een ver naar voren liggend aansingel punt zal het zadel meer neiging vertonen te klapperen.
Bij een overbouwde rug zal het zadel door middel van de zwaartekracht altijd de neiging hebben naar voren te schuiven, en/of te klapperen. Als een paard een ronde rug, zonder schoft heeft kan het zadel heel makkelijk gaan schuiven. *2

9. Als je paard scheef gebouwd is kan dat problemen met verschuiving van het zadel tot gevolg hebben. Dit hoeft niet altijd zo te zijn; maar als het paard ook nog a-symmetrisch beweegt kan het paard zelf het zadel scheef duwen.
Ook in deze gevallen is het verstandig dit door regelmatig zelf opmeten en vergelijken in de gaten te houden. Je kan je afvragen of je wel op een paard moet rijden met bv een duidelijk ongelijk bekken, dit kan ook een aanduiding zijn voor een ernstig gezondheids-probleem.

10. Zoals een dierenarts geen zadelmaker is, en een zadel niet kan beoordelen, is een zadelmaker ook geen dierenarts of ostheopaat, en kan geen medische keuring geven. Een zadelmaker maakt alleen zadels. Dus als je een paard hebt waarmee al problemen opgekomen zijn, hetzij met de gezondheid, of een vreemde bewegingsafloop, en je kiest ervoor die informatie achter te houden, dan ben je tijd en geld van jezelf, en van de zadelmaker aan het verspillen.
Een goed passend zadel is alleen maar dat, een goed passend zadel. Een zadel is nooit een magische oplossing voor lichamelijke problemen van het paard of de ruiter. Het komt wel voor dat als een paard lange tijd met een niet-passend zadel gereden is opeens heel anders gaat bewegen, en zelfs zelf verbaast is over de bewegingsvrijheid die het opeens heeft nu het een goed passend zadel op zijn rug heeft!

11. Een maatzadel is duur! Als je een maatzadel laat maken kan je het niet meer terugbrengen naar de zadelmaker als je je bedacht hebt, of je paard veranderd is. Ook al heb je het nooit gebruikt: tenslotte is het een uniek zadel, speciaal voor jou en je paard gemaakt. Het is daarom af te raden een maatzadel voor een jong paard te laten maken als dat niet persé nodig is. Als je een paard hebt met een erg ongunstige bouw heb je geen keus, dat zijn dus die extra kosten waar ik het eerder over had. Het kan dus ook uit financieel oogpunt een belangerijke consideratie zijn bij de aankoop van een paard een correcte rug een belangerijke plaats te geven bij de beslissing.

12. Het duurt vaak een tijdje voordat een paard bij een slecht zittend zadel laat merken dat hij er last van heeft. bij een nieuw fabriekszadel kan dit wel 1 tot 1,5 jaar duren, blijf altijd alert op de reactie van je paard. Maar ook als je een goed passend zadel hebt, kan het zijn dat het na enige tijd toch niet meer past, bij heel jonge paarden kan je dit bijna verwachten. Bij oude paarden, of paarden die al een gezondheidsprobleem hebben, kan het ook gebeuren dat de rug zodanig veranderd dat het zadel niet meer past. Het is dus heel belangerijk je paard goed in de gaten te houden, en regelmatig op te meten en die metingen te vergelijken. De ruiter heeft zelf de verantwoordelijkheid voor zijn/haar paard.

13. De meeste zadelmakers zullen wel advies blijven geven voor het zadel dat zij gemaakt hebben. Echter, als je een zadelmaker naar je toe laat komen, zeker als dat uren reistijd betekend, moet je wel bereid zijn die tijd en kosten te vergoeden.

14. Als laatste punt moet ik nog aanvoeren dat een slechte ruiter ook bij een goed passend zadel drukplekken kan veroorzaken, of het zadel kan laten schuiven. Voor minder ervaren ruiters is dit helaas moeilijk te begrijpen, of te aanvaarden.
Een ruiter die niet goed meegaat in de beweging of niet gebalanceerd en stil kan zitten, kan zelf verantwoordlijk zijn voor drukplekken bij het paard. Dit houdt dan wel op zodra de ruiter geleerd heeft zijn bewegingen aan te passen aan die van het paard. *3

Een paar foto-voorbeelden:

Hier zie je een kale boom die heel mooi past. Het is makkelijk voor te stellen dat als het paard breder, en platter in de rug zou zijn, dat deze boom alleen met de onderste rand op de rug rust, en daar zware druk uit zou oefenen. Als de rugbespiering weg zou vallen, dan draagt de boom alleen aan de binnen randen, en drukt op de beide zenuwbanen weerszijden van de rug. Dat is nog veel vervelender voor het paard.
Afbeelding

Goede en slechte zadelrug:

Hier zie je een modern rijpaard met een hele mooie rug. Recht, niet overbouwd, mooie schoft, 45” breed bij de schouders. Ook liggen de schouderbladen niet te ver naar achteren. De rug is voldoende lang om makkelijk een 16” boom op kwijt te kunnen. Voor dit paard is het niet te moeilijk een passend fabrieks- of tweedehands zadel te vinden.
Afbeelding

Dit is een type rug dat we helaas steeds vaker zien bij de westernpaarden, deze rug is zeer ongunstig voor een rijpaard.
Afbeelding

Zwaar overbouwd, zeer ver naar achterliggende schouderbladen, rond en breed, ook bij de schouders; een hoek die veel groter is dan 45”, geen schoft, en zéér kort. een 16” zadel (de normale maat) is absoluut onmogelijk voor dit paard. Bij dit paard kan je alleen een duur customzadel (15” als maat) gebruiken, en dan ben je misschien nog niet van alle problemen af.
Afbeelding
Hier zie je hetzelfde paard met een 16” quarter boom. De boom ligt net achter de schouderbladen van het paard, hij mag absoluut niet verder naar voren geplaatst worden! De plaats van het zadel wordt bepaald door de bouw van het paard, niet het gangbare plaatje!!! Het is duidelijk dat deze boom veel te lang is. De zit moet helemaal omhooggewerkt worden om nog rechtop te kunnen zitten, en de lijn loodrecht van de fork naar beneden getrokken komt (full-positie) zeer ver achter de singelplek uit.
Afbeelding

Wanner een zadel niet meer past:

Dit is een meting zoals we die gebruiken voor het bepalen van de boom-maat. De zwarte lijnen tonen de maten van het jonge paard, de boom voor het zadel is op deze meting gebaseerd. De groene lijnen zijn dezelfde maten van hetzelfde paard, een half jaar later. Het is natuurlijk duidelijk dat het zadel nu onmogelijk nog kan passen! Deze verandering, in zo korte tijd, is wel bijzonder extreem! Dit komt zelden voor. Als je een verandering ziet, die maar half zo extreem is, bij je eigen paard, heb je al een ander, breder zadel nodig.
Bij een handgemaakt zadel met houten boom is het mogelijk de boom nog aan te passen, maar hier zijn natuurlijk wel grenzen aan verbonden.
Afbeelding

Bij deze maten zie je hoe een ouder paard een steeds smallere rug krijgt. De zwarte lijn is de vorm van de rug waarop de boom besteld is, de gekleurde lijnen geven aan hoezeer de rug van het het paard ingevallen is. Dit is altijd zorgwekkende verandering: als je zoiets bij je paard constateerd moeten de alarmbellen gaan rinkelen en moet je écht je paard iedere week opmeten, en heel goed opletten, ook op de algemene gezondheidstoestand van je paard. De ruggegraat komt er helemaal bovenuit! de boom van het zadel draagt nu alleen maar op de zenuwbanen die naast de ruggegraat liggen., Met zo’n verandering is het zadel natuurlijk niet meer passend! Doorrijden op dit zadel zou onverantwoordelijk zjijn. De verandering van de ”rock” (horizontale lijn) is extreem. Hier is de boom ook niet meer aan te passen.
Afbeelding

*1 Ed Steele, boom maker: ”Buying a saddle by labeled fit only – actual fit to the horse’s back unseen – could be compared to buying a pair of shoes without being able to try them on”

Western Saddle Guide: ”It’s crucial that you choose a saddle that fits your horse properly. Ill-fitting saddles cause both health and training problems in horses. Often, what appears as a behavior problem with your horse can be traced to a poor saddle fit.”

*2 Waldemar Seunig: ”Ein niedriger, kurzer widerrist, wird nie eine gute Sattellage geben” ”Rechnet man noch die infolge Vorrutschens des Sattels drohender Druckgefahr hinzu, so kann man wohl sagen, daß ein verschwommener, *ertrunkener* Widerrist bei jeder Art von Gebrauch zu einer Quelle dauernden Mißvergnügens wird”

Pferdeinfo.com: ”Ein langer und gut bemuskelter Widerrist gibt eine gute Sattellage und ist weniger anfällig für Verletzungen. Für die gute Sattellage spielt nicht nur der Widerrist eine wichtige Rolle, sondern auch eine gut ausgeprägte Rückenmuskulatur.”

Western saddle guide: ” A horse that has an overly narrow or, conversely, an overly flat back, can find certain saddles to be uncomfortable. A horse that’s back is “downhill,” with his rump higher than his withers, can end up with the saddle slipping forward causing soreness.”

”Horses with shorter than average backs can find the saddle’s skirts digging into their backs, loins, and kidneys.”

”Large-shouldered horses can be constricted by an ill-fitting saddle, limiting movement and forcing the shoulders against the tree bars. Thin-shouldered horses can cause the saddle to ride forward onto the shoulder blades.”

*3 Western Saddle Guide: ”Saddlefit isn’t only about your horse and your saddle. It’s also about you. The better your horsemanship skills – balance, moving in synch with your horse, body control, communication of cues, feel, softness, - the better you’ll find your saddle fit to be. Conversely, the less advanced your horsemanship skill, the more you’ll find yourself struggling with saddle fit problems. This is often a difficult concept for the more novice rider to understand . . . and accept.
The cinch/girth doesn’t need to be tightened to within an inch of the horse’s life to keep the saddle from shifting to one side. The balanced rider sits with their shoulders, hips, and heels aligned, a balanced riding position. All of this results in a lot less wear and tear on the horse.

While it may be hard to hear that poor saddlefit can be caused by an out-of-balance rider, the solution is within your grasp. You’ll be amazed to see how much improving your horsemanship skill will improve your saddle fit.”

Tarqsgirl

Re: Westernzadels en pasvorm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 14:42

Ik wil nog graag duidelijk maken dat als iemand contact met mij wil hebben, en zéker als ze het belangerijk vinden, en niet alleen voor de gezelligheid, dat ze dan niet moeten pb-en

Als je mij een pb stuurt, terwijl je mij ook kunt mailen, en je ziet bv dat ik al twee maanden niet op Bokt ingelogt heb, dan kan het je toch niet verbazen als ik niet antwoord.

Dus: Iedereen die contact met mij wil hebben, kan het beste mailen!
Dat doe je door het icoontje linksboven in het profiel aan te klikken.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:55

Ik ben maar een buitenstaander maar wil alleen zeggen dat ik naar een zadelclinic van Aafke ben geweest en Aafke daar eerlijke informatie gaf en ook toen al vertelde dat zij dat ze apprentice van Willem Muijs was, ik kan natuurlijk in niemand zijn hart kijken maar het is erg vervelend (nog zacht uitgedrukt) om een stempel opgedrukt te krijgen als je zelf ook slachtoffer bent.
Ik wens je sterkte en houd de moed erin, er zullen ook mensen zijn die verder kijken dan hun neus lang is. Ach gut

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 22:21

sliding, dank je wel.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:06

Met de theorie zit het iig allemaal wel goed OK dan!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 11:32

Het is dus niet alleen theorie; door middel van de metingen heeft iedereen houvast: de eigenaar weet gewoon zeker dat zijn/haar paard veranderd is, en hoeft dus niet alleen op mijn verhaal af te gaan.
Als je een zadel in een winkel of tweedehands koopt kan je ook zelf de rug van je paard opmeten en die bewaren. Eigenlijk vind ik dat je regelmatig op moet meten, maar zelfs al doe je dat niet; als je dan na een jaar opeens niet meer tevreden bent over je zadel heb je zelf ook houvast, en kan je zien of je paard nu verandert is sinds je het zadel kocht, of dat er iets anders mis is.
Dan heb je ook zelf een houvast als je bij de verkoper aan wilt tonen als je paard niet verandert is en je nieuwe zadel niet past en dus nooit gepast heeft.

gazal7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:26

Aafke_ schreef:
Dan heb je ook zelf een houvast als je bij de verkoper aan wilt tonen als je paard niet verandert is en je nieuwe zadel niet past en dus nooit gepast heeft.
Moet er natuurlijk nog welk een "verkoper" zijn.
Aan de pers-attaché heb je dan weining, anders dan dat die schouderophalend je (toch niet) aangepaste zadel terugbrengt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:29

Aafke_ schreef:

Nergens om, maar waarom heb je een houvast nodig? Als de verkoper op het moment van leveren ziet dat het zadel goed past en 4 maanden later niet meer, dan is het toch klaar? Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:44

@Xono: Omdat er door zadelmakers wordt verkondigd dat een zadel op een volgroeid paard járen blijft passen, mits er niet iets aan de hand is wat Aafke hierboven al schrijft.
Alleen staat het nergens in de garantie-voorwaarden...welke garantievoorwaarden... Knipoog

gazal7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:25

DubbelDun schreef:
Alleen staat het nergens in de garantie-voorwaarden...welke garantievoorwaarden... Knipoog
Heb je toch niet goed gelezen.
Ik was laatst op een website van een zadelmaker met duidelijke leveringsvoorwaarden, MET daarin deze garanties.
Die leveringsvoorwaarden kon ik zo via Internet afdrukken.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 14:29

Wat ik bedoelde met meten is, behalve dat het een goed idee is dat regelmating te doen, is dus dat er vaak discussies zijn over de pasvorm van zadels, en dat een meting voor alle partijen een tastbaar gegeven is.
Kijk, er zijn twee mogelijkheden
*1 je paard blijft hetzelfde
*2 je paard is verandert

Met zadels heb je de volgende mogelijkeheden:
-1-Het zadel paste eerst bij aankoop en nu nog
-2 Het zadel paste bij aankoop en nu niet meer
-3 Het zadel paste bij aankoop al niet en nu ook niet
Dus:
1- niets aan de hand
2- Je paard is dermate verandert, dat het zadel niet meer past. (*2)
3- dat kan *1 zijn, en *2.

Nu is het na een jaar moeilijk te zeggen waarom een zadel niet meer past als het paard niet schokkend ziek is, bv helemaal vermagerd. Dus ik vind dat het voor iedereen beter is, Koper en verkoper, als je de maten van je paard hebt van het moment van aankoop/maken/bestellen)
Als je een nieuw of tweedehands zadel in een winkel koopt, dan zou je bij problemen iets aan die maten kunnen hebben.

Dus, stel: jij koopt een gloednieuw fabriekszadel in een winkel. Bij een fabriekszadel duurt het 1 tot 1,5 jaar voordat de stijve saddle-skirts zich om de boom gevormd hebben, pas dan voelt het paard pas echt wat voor boom het draagt, dat is ook de reden waarom je bij een nieuw zadel niet kan ''passen'': niet op de rug leggen, en ook niet met een spin of flexible curves: de platen van de saddleskirts zijn tenslotte nog helemaal stijf!
Dus, stel na een jaar loopt je paard helemaal niet meer. Als nu je paard erg verandert is (wat je ziet aan de metingen vergeleken met een jaar geladen) dan kan je er niets van zeggen. maar als je ziet dat er niets verandert is, dan zou het kunnen dat de pasvorm van de boom niet op jouw paard past, en ook nooit gepast heeft. Kijk, dàn heb je iets om mee terug te gaan, Dan heb een tastbare aanwijzing.

Hetzelfde geldt voor een tweedehands. Alhoewel je een tweedehands wel vrij goed in kan schatten met een spin of flexible curves.
Als je een tweedehands zadel van een partikulier koopt dan geld dit niet, want dat is je eigen verantwoording.

Dus je hebt er zelf voordeel van als je de maten van je paard weet en regelmatig controleerd: Als je paard verandert ben je er op tijd bij, en kan je beslissen niet meer op je huidige zadel te rijden, voordat je paard er last van krijgt. Je kan ook door blijven rijden, maar je weet nu dat je extra op moet letten in geval je paard aangeeft ongemak te hebben. Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel, bij de illustraties hierboven kan je echt niet meer op de oorspronkelijke zadels rijden.
En als je paard duidelijk last heeft van het zadel, bv, drukplekken krijgt, en er is helemaal niets verandert, dan is het waarschijnlijk dat de boommaat van het zadel niet klopt.

Maar er zijn nog andere dingen die invloed kunnen hebben, zo kan een vieze pad met harde plekken voor drukplekken zorgen. Een foute rigging positie kan het zadel op de verkeerde plek houden (terwijl het eigenlijk wel goed past) je ziet vaak dat paarden eigenlijk een full of een voor de full positie moeten hebben (de laatste bestaat niet op fabriekszadels, en ook een full is zeldzaam) en op het zadel zit een 3/4 rigging, dan trekt het zadel naar voren, helemaal als het paard geen schoft heeft. En een zadel dat op de schouderbladen ligt zal altijd bridgen!!!! Ook gaat het paard na verloop steeds slechter lopen omdat de schouderbladen niet meer vrij kunnen bewegen.
Vooral quarters en soms appaloosa's kunnen hele lange schouderbladen hebben, dus vooral mensen met een westernpaard moeten hier goed op letten. Lange schouderbladen verkorten ook de ruimte voor een zadel die een paard heeft, waardoor je een kleinere maat zit moet hebben.
Ook kan een ruiter die scheef zit, of niet voldoende balans heeft, zelf drukplekken veroorzaken, ook bij een passende boom.

Het is dus nog vrij ingewikkeld. Maar in ieder geval is een meting duidelijk, dat staat op papier, dat is te bewijzen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 19:11

Off-topic berichten verwijderd.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:51

Aafke: wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen? Dat alle zadelverkopers in Nederland zo slecht zijn omdat ze het niet op jou manier doen? En dat de manier waarop jij zadels past helemaal geweldig is? Ik vind dit namelijk niet echt klinken als een algemeen 'ik geef informatie' verhaaltje.
Is het niet een beetje vreemd dat je, wanneer iedereen problemen heeft met muijs, jij verdwenen bent. En nu, een tijd later, ben je er ineens weer met geweldige verhalen over hoe je een zadel moet opmeten.. Zonder excuses, helemaal niets!
Ik vind het raar..

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:22

Alline Jij gaat nou te ver Willem is verdwenen en niet Aafke

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-08 21:53

Ik wil niet persoonlijk worden en aangezien ik opgehouden ben met zadels maakt het voor mijzelf ook niet uit. Ik wil alleen aangeven dat ik het meten van je paard om meerdere redenen een goed idee vind.

En ja, naar mijn idee is deze manier van paarden opmeten geweldig, het is dan ook de norm in Amerika je paard zo op te meten. Niets nieuws aan hoor, alleen hier in Nederland wordt het niet gedaan, en ik hoop dat dat veranderd. En dat kan iedereen zelf doen.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met Willem en dat ik verdwenen ben? Het is idd toeval dat ik een ongeluk gehad heb nadat Willem met de noorderzon vertrokken is. Ik ben een tijd niet op Bokt geweest, Hoezo? Dat kan je toch echt niet verdwijnen noemen! Ik was ziek thuis, met een laptop op schoot, en een telefoon naast me en iedereen die aanbelde had mij kunnen spreken, vanaf het moment dat ik weer zelfstandig bij de deur kon komen.

Maar goed, als je de voetnoten gelezen had, dan had je kunnen je weten dat het niet ''mijn'' informatie is, maar algemene informatie. Helaas kon ik geen Nederlandse bronnen vinden, kennelijk is deze kennis er niet in Nederland, maar ik ga ervanuit dat de meeste mensen in Nederland een modicum aan Duits, en de western afficionado's in ieder geval Engels kunnen begrijpen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 22:08

sliding schreef:
Ik ben maar een buitenstaander maar wil alleen zeggen dat ik naar een zadelclinic van Aafke ben geweest en Aafke daar eerlijke informatie gaf en ook toen al vertelde dat zij dat ze apprentice van Willem Muijs was,

Apprentice van Willem alleen als het haar uitkomt hoor, als je ook maar enigzins kritiek hebt moet je plotseling bij Willem zijn en ligt het aan jou of aan je paard Verward

En dan vraag ik me nog of als een dierenarts geen zadelmaker is en een zadelmaker geen dierenarts of osthepoaat, hoe het dan kan dat een beeldend kunstenaar wel zadelpasser kan zijn Verward

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:45

Romkabouter schreef:
En dan vraag ik me nog of als een dierenarts geen zadelmaker is en een zadelmaker geen dierenarts of ostheopaat, hoe het dan kan dat een beeldend kunstenaar wel zadelpasser kan zijn Verward

Misschien omdat zij verder kijkt dan haar neus lang is. Cool

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:51

gazal7 schreef:
Ik was laatst op een website van een zadelmaker met duidelijke leveringsvoorwaarden, MET daarin deze garanties.
Die leveringsvoorwaarden kon ik zo via Internet afdrukken.

Inderdaad, bij deze zadelmaker staan de leveringsvoorwaarden & garanties gewoon op de site Ja

Geheel off topic, natuurlijk; maar bij de woorden neus en lang krijg ik een bepaald plaatje voor ogen Clown

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:11

sliding schreef:
Misschien omdat zij verder kijkt dan haar neus lang is. Cool

En dierenarsten / zadelmakers kunnen dat dan niet ofzo Verward

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 12:37

Alline, omdat je het nog niet begrepen hebt: Ik ben er ''niet zomaar'': ik ben ernstig ziek geweest.

Romkabouter; Ik heb zadelpassen geleerd, niet iedereen blijft hangen bij één studie.

En de weinige mensen die een probleem met één van Willem's zadels hebben, hebben dan ook een paard dat aantoonbaar verandert is, zo niet geheel en al afgeschreven. Dat is het voordeel van het opmeten voor de verkoper: Willem is er niet, maar ik kan bewijzen met de opgemeten maten dat die paarden extreem verandert zijn, en dat Willem's zadels daarom niet meer passen. Dat is natuurlijk helemaal niet in de zin van sommige mensen die onterecht geld willen krijgen. Want ook klanten kunnen vervelende mensen zijn.
Het is tenslotte maar een héél klein percentage dat niet tevreden is over hun zadel, en de twee of drie mensen die mij nu onterecht achtervolgen over één van Willem's zadels hebben allen paarden die zo extreem veranderd zijn dat hun zadel idd niet meer past.
Maar dat ligt niet aan het zadel, dat ligt aan het feit dat hun paarden extreem veranderd zijn. Dat weten ze zelf ook, want ze hebben zelf de metingen gezien, en nadat ze dat zien zijn ze stil, en zeggen ze, ''Ja, dat is een heel verschil'', maar dan zijn er kennelijk mensen die na gaan denken en de feiten en hun eigen verantwoordelijkheid niet willen accepteren. En uit geldzucht, tòch willen proberen geld uit Willem te krijgen. Die enkelen hebben geen enkele gegronde reden om te klagen, en zouden van Willem ook geen geld teruggekregen hebben.

Ik begrijp niet waarom jij niet kan aanvaarden dat jullie paard ernstig ziek was, dat de metingen bewijzen dat qua rug jullie paard zo ernstig achteruitgegaan is dat je daar natuurlijk helemaal niet meer op kan rijden, laat staan dat het zadel, dat voor een hele andere rug gemaakt is, nog past. Voeg daarbij een scheef bekken toe, de rechter heup stond 10cm lager dan de linker heup, de laatste maal dat ik haar zag, en ik begrijp niet dat je überhaupt nog kan denken dat je op zo'n ziek paard nog kan rijden. Naar jullie eigen zeggen had zij een instabiel bekken na het laatste veulen, maar dan kan je toch niet meer rijden?
Zo denk ik als ruiter met niet-veterinaire achtergrond over.
En met dat scheve bekken hoef je toch echt geen verdere speculaties te maken waarom het zadel naar rechts verschoof.
Na ernstig aandringen van mij, en na gratis flexible curves gekregen te hebben, hebben jullie ervoor gekozen niet de kleine moeite te nemen je paard regelmatig op te meten, dan hadden jullie het ziektebeeld ook via de metingen kunnen volgen. Dat is jullie eigen keuze, daar kunnen jullie niet Willem of mij voor verantwoordelijk stellen.

Ik heb ook de afgelopen 8 maanden niet kunnen rijden, mijn paard heeft dus zelfs 8 maanden weiderust gehad. Maar mijn paard heeft niet de ruggegraat eruitsteken. Dat is wel zo gebeurt met Rabhar, die ernstige peesproblemen had, waarvoor hij uiteindelijk ook afgemaakt moest worden. Die vertoonde hetzelfde beeld als jullie paard.
Ik heb er natuurlijk nooit ook maar over gepiekerd nog op Rabhar te willen rijden.

Dus ik begrijp niet waarom je zo'n stennis schopt over het zadel. Waarom wil je eerst van Willem en dan van mij het volledige aankoop bedrag terug van een gebruikt zadel, waar jullie in het begin veel plezier van hadden, nu jullie paard allerlei niet-gerelateerde gezondheidsproblemen vertoond heeft?

Waarom gaan jullie niet naar de verkoper die jullie een chronisch ziek paard als zijnde ''gezond sport-paard'' verkocht heeft?
Jullie kunnen wèl bewijzen dat het paard eigenlijk bijna de hele tijd heeft lopen sukkelen met allerlei problemen hier en daar, en alleen maar achteruit gegaan is.
Zelfs al had Willem náást jullie gewoond, dan hadden jullie nog geen eerlijke reden om van hem het geld voor een custom-zadel terug te vragen omdat het niet meer past, omdat jullie paard ziek is. Dus het heeft geen zin door te drammen op bokt over het feit dat Willem weg is.
En in het hypothetische geval dat ik het zadel zelf gemaakt zou hebben, en aan jullie verkocht had, dan hadden jullie van mij óók geen geld teuggekregen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:04

Ik heb het niet over het zadel of over het paard.

Ik heb het over het feit dat jij zegt een leerling en werknemer te zijn of zijn geweest bij Willem, maar als er dan mensen (niet alleen wij) zijn die bij je aankloppen met dingen die er mis zijn, jij zegt dat Willem je heeft gedot en dat deze mensen maar bij Willem moeten zijn en dat jij er niks aan kunt doen.

Dus wel Willem zijn naam gebruiken, maar alleen als het je uitkomt! En dat vind ik gewoon een slechte zaak en dat heeft niets met het zadel te maken.

Ik ga hier niet een wellus niets discussie verzanden over ons paard, dat heeft er niets mee te maken.

johantimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:09

Aafke_ schreef:
Alline, omdat je het nog niet begrepen hebt: Ik ben er ''niet zomaar'': ik ben ernstig ziek geweest.

Romkabouter; Ik heb zadelpassen geleerd, niet iedereen blijft hangen bij één studie.

En de weinige mensen die een probleem met één van Willem's zadels hebben, hebben dan ook een paard dat aantoonbaar verandert is, zo niet geheel en al afgeschreven. Dat is het voordeel van het opmeten voor de verkoper: Willem is er niet, maar ik kan bewijzen met de opgemeten maten dat die paarden extreem verandert zijn, en dat Willem's zadels daarom niet meer passen. Dat is natuurlijk helemaal niet in de zin van sommige mensen die onterecht geld willen krijgen. Want ook klanten kunnen vervelende mensen zijn.
Het is tenslotte maar een héél klein percentage dat niet tevreden is over hun zadel, en de twee of drie mensen die mij nu onterecht achtervolgen over één van Willem's zadels hebben allen paarden die zo extreem veranderd zijn dat hun zadel idd niet meer past.
Maar dat ligt niet aan het zadel, dat ligt aan het feit dat hun paarden extreem veranderd zijn. Dat weten ze zelf ook, want ze hebben zelf de metingen gezien, en nadat ze dat zien zijn ze stil, en zeggen ze, ''Ja, dat is een heel verschil'', maar dan zijn er kennelijk mensen die na gaan denken en de feiten en hun eigen verantwoordelijkheid niet willen accepteren. En uit geldzucht, tòch willen proberen geld uit Willem te krijgen. Die enkelen hebben geen enkele gegronde reden om te klagen, en zouden van Willem ook geen geld teruggekregen hebben.

Ik begrijp niet waarom jij niet kan aanvaarden dat jullie paard ernstig ziek was, dat de metingen bewijzen dat qua rug jullie paard zo ernstig achteruitgegaan is dat je daar natuurlijk helemaal niet meer op kan rijden, laat staan dat het zadel, dat voor een hele andere rug gemaakt is, nog past. Voeg daarbij een scheef bekken toe, de rechter heup stond 10cm lager dan de linker heup, de laatste maal dat ik haar zag, en ik begrijp niet dat je überhaupt nog kan denken dat je op zo'n ziek paard nog kan rijden. Naar jullie eigen zeggen had zij een instabiel bekken na het laatste veulen, maar dan kan je toch niet meer rijden?
En met dat scheve bekken hoef je toch echt geen verdere speculaties te maken waarom het zadel naar rechts verschoof.
Na ernstig aandringen van mij, en na gratis flexible curves gekregen te hebben, hebben jullie ervoor gekozen niet de kleine moeite te nemen je paard regelmatig op te meten, dan hadden jullie het ziektebeeld ook via de metingen kunnen volgen. Dat is jullie eigen keuze, daar kunnen jullie niet Willem of mij voor verantwoordelijk stellen.

Ik heb ook de afgelopen 8 maanden niet kunnen rijden, mijn paard heeft dus zelfs 8 maanden weiderust gehad. Maar mijn paard heeft niet de ruggegraat eruitsteken. Dat is wel zo gebeurt met Rabhar, die ernstige peesproblemen had, waarvoor hij uiteindelijk ook afgemaakt moest worden. Die vertoonde hetzelfde beeld als jullie paard.
Ik heb er natuurlijk nooit ook maar over gepiekerd nog op Rabhar te willen rijden.

Dus ik begrijp niet waarom je zo'n stennis schopt over het zadel. Waarom wil je eerst van Willem en dan van mij het volledige aankoop bedrag terug van een gebruikt zadel, waar jullie in het begin veel plezier van hadden, nu jullie paard allerlei niet-gerelateerde gezondheidsproblemen vertoond heeft?

Waarom gaan jullie niet naar de verkoper die jullie een chronisch ziek paard als zijnde ''gezond sport-paard'' verkocht heeft?
Jullie kunnen wèl bewijzen dat het paard eigenlijk bijna de hele tijd heeft lopen sukkelen met allerlei problemen hier en daar, en alleen maar achteruit gegaan is.
Zelfs al had Willem náást jullie gewoond, dan hadden jullie nog geen eerlijke reden om van hem het geld voor een custom-zadel terug te vragen omdat het niet meer past, omdat jullie paard ziek is. Dus het heeft geen zin door te drammen op bokt over het feit dat Willem weg is.
En in het hypothetische geval dat ik het zadel zelf gemaakt zou hebben, en aan jullie verkocht had, dan hadden jullie van mij óók geen geld teuggekregen.

Hier valt mijn bek van open Boos!

Aafke heeft inieder geval heel veel lef

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:23

En anders die van mij wel Johan! Wat een ongelooflijk asociaal mens ben jij Aafke om dit soort achterlijke dingen te spuien op een openbaar forum! Ik heb nog geen goed woord over jou gehoord, van meerdere mensen en dan ook nog eens andere mensen zwart gaan maken op het Internet.

Je moet je kapot schamen! Wat mij betreft moet jij je kop sowieso niet meer hier laten zien. De meeste mensen hier zijn je liever kwijt dan rijk, zeker na dit soort belachelijke uitspraken.

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:36

Aafke_ schreef:

en dit paste niet in een pmmetje??

Zoals je zelf al zei is een zadelmaker geen dierenarts dus wie ben jij dan om te beoordelen of een paard wel of niet bereden mag of kan worden??

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:21

Gezien Aafke hier haar versie van de waarheid heeft gegeven, zij het (op misselijk makend denigrerende toon) toegespitst op één van haar klanten en zou ik de gedupeerden van de Midway-zadelmakerij (en dat waren er volgens mij meer dan 2 of 3 Verward ) willen vragen om hun versie van de waarheid te geven.