[WN] Test deel 3 van de nieuwe barefoot Missoula Nut op Seven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Test deel 3 van de nieuwe barefoot Missoula Nut op Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 15:20

test deel drie van de barefoot.

Eerst maar even Seven voorstellen.
Seven of Nine en D-pony met wat arabisch bloed van 1 meter 42 hoog.

Eerst het zadel erop. Het lijkt bij Seven wat aan de grote kant. Ze loopt normaal onder een round skirt westernzadel met arabierenboom.

Afbeelding

Ook voor Seven geldt: de singel trekt naar voren. En eigenlijk is dit mijn grootste probleem met de barefoot. Ik vind de singelophangingsplek niet lekker. En volgens mij krijgen mensen de neiging het zadel daarom meer naar voren en op de schouders te leggen.

Afbeelding

Rijden:
Ik vond de barefoot op Seven eigenlijk het lekkerste rijden tot nog toe, alhoewel je in draf wel moet zitten-zitten Knipoog
Seven liep er lekker onder, ruim en briesend. Happy.

Afbeelding

Afbeelding

bewust deze foto geplaatst, dit gebeurt er als je in de galop even iets minder gaat zitten... dan wordt je zit van goed in enen naar voren gedrukt.

Afbeelding

Hieronder de foto's van Jeanette (eigenaresse van Sev).
Zij geeft zelf commentaar

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En tenslotte Seven na het rijden:
Het zadel is haar te lang. Achter waren de haren niet helemaal netjes. En de singelafdruk (naar voren) is duidelijk te zien.
Hier zit nog een punt van verbetering.
Afbeelding

Tenslotte nog de bouw van Seven
Afbeelding

DubbelFun

Re: Test deel 3 van de nieuwe barefoot Missoula Nut op Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:33

Als ik de singelplaats bekijk van de 1e foto (alleen opgezadeld) en de singelplek van na het rijden konstateer ik dat het zadel is verschoven.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:37

Ik ben benieuwd naar het verhaal van Jeanette! Op de foto's lijkt ze niet helemaal lekker te zitten, maar misschien vertekent dat!

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:40

We hadden even geen internet. Vriendje moest de router verplaatsen

Ben het met Anya eens: het zadel rijdt beduidend lekkerder op Seven dan op Tex en dan zit het ook heerlijk. Ook ik had er last van dat ik bij een onverwachte beweging naar voren viel. Je moet dus echt goed zitten en dan gaat het goed. Vraag me wel af wat er gebeurd als het paard een bokje geeft.

Seven loopt goed onder het zadel. Zelf had ik het gevoel dat ze opeens veel breder aanvoelde dan anders.

Mijn indruk was dat Seven wel blij was met dit zadel, maar dat het voor haar te lang is en de singelophanging niet op de goede plek zit.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:42

Dan was mijn conclusie n.a.v. de foto's dus helemaal fout Knipoog Bloos

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:45

Nee hoor ik denk dat jouw conclusie niet helemaal fout is, maar dat dat niet lekker zitten meer te maken heeft met de problemen die ik op het ogenblik heb met mijn rug, maar dat gaat al een heel stuk beter. Mijn rechtbeen (gelukkig niet te zien op de foto) zwalkt vaak alle kanten op, maar kan ik op het ogenblik moeilijk aan mijn paard houden. Dus ik moet meer moeite doen om recht te blijven zitten en daarbij trek ik dus ook een moeilijk koppie

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:47

@jeanette : 'breed zitten' is iets wat je vaker van boomloos hoort. In het geval van seven ligt het niet aan het paard, maar puur zoals het zadel dus gebouwd is.
Naar voren vallen is een rijtechnisch iets, dat los je op door hierop te trainen of niet als je alleen maar creabea rijdt c.q. het lichamelijk niet op kunt brengen Haha!
In het laatste geval zou ik bij een soms bokkerig paard dus liever kiezen voor wat meer steun middels een hogere pommel.

Overigens is 66 cm op zich niet lang voor een westernzadel, maar je moet het uiteraard wel kwijt kunnen Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 15:50

DD het zadel zou inderdaad verschoven kunnen zijn als ik zo kijk. Er is echter wel normaal aangesingeld (we hebben haar niet doormidden gesingeld o.i.d.).

Maar dan kom je weer uit bij de singelplek.. Die is in mijn optiek niet goed. Meerdere plekken om aan te singelen, zoals sommige westernzadels hebben, zou daarbij een oplossing zijn wellicht.

DD sev heeft een heel klein westernzadeltje.
Het is minder naar voren vallen, danwel naar voren geduwd worden als je even wat slordiger zit. Dat heeft dit zadel dus wel (wederom kan nieuwigheid zijn vanwege niet inzakken nog). En een boomzadel heeft dit niet. Ben het nog niet tegengekomen i.i.g.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:51

Het zadel LIJKT niet zo heel lang, maar is het dus wel als het schuurt. Beweeglijk paard ook, denk ik dan?

Wel een groot pluspunt dat jouw bips het fijn vindt Jip!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 15:52

@Mac, in de galop redelijk beweeglijk inderdaad. In draf zijn Lan, Wiz en Tex juist meer beweeglijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:59

Het paard 'halveren' kan ook nooit de bedoeling zijn Haha!
Als je zo strak moet singelen om een zadel op zijn plek te houden zou ik dat zadel al niet willen hebben.

Die singelplek zou dus specifiek zo gekozen kunnen zijn om problemen uit het verleden met drukkingen uit de weg te gaan. Maar niet elke verandering is dan dus ook een verbetering. Iets wat wat mij betreft ook geldt voor de leren rand op de singel/off billet.

Het naar voren vallen kan duiden op tever naar achteren komen met je zit en dus meer op de cantle terechtkomen. Door dit hogere punt heb je logisch meer de neiging om naar voren te vallen. Maar waarom heb je dit dan in een zadel met boom niet??
Veelal als ruiters in een boomzadel naar voren duikelen heeft dit te maken met een zitting (van het zadel dus) die niet in balans is en naar voren afloopt ipv oploopt of iig horizontaal blijft.
Ik heb de BM in diverse staten van nieuw/stug tot erg gebruikt(kuiltje) gereden en bij geen enkel model ben ik naar voren gevallen zoals ik bij de BF had.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:03

Die leren band op de singel vind ik ook erg irri. Het belemmert je duidelijk in het goed aansingelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:04

Ook dat, maar ik vond ook dat het striemen op de buik gaf.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 16:10

DD ik heb het idee dat het kussentje in de cantle teveel 'tegendruk' geeft. Zit je echt helemaal op je kont, dan heb je geen last. Maar even verkeerd bewegen en het lijkt te drukken dan.. maar nogmaals misschien zit er nog teveel veerkracht in dat kussen. Teveel naar achteren zou kunnen.. Ik zou zelf met mijn maat 38 op dit moment voor een maat 2 gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:12

En die cantle is tegenwoordig niet meer verwijderbaar.
Wordt het hele zadel met een maat 2 ook langer ??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 16:13

Ik heb geen idee of het langer wordt dan
Zou voor mijn paarden niet uitmaken. Voor Sev wel Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:18

Van de site gehaald
Citaat:
Wordt geleverd met een brede , uitneembare fork in het zadel.
Verkrijgbaar in maat 1 (totale lengte 59 cm) of maat 2 (65 cm).

Als dit zadel dan al haast te lang is voor Seven is het dan wel een maat 1 ??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 16:19

ja dat denk ik wel. Seven is geen grote pony en ze heeft geen lange rug. Als dit geen maat 1 is, dan hoop ik van harte dat mensen met broekmaat 40 zich achter de oren krabben Knipoog

Nee dit is wel een maat 1.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:31

Seven is inderdaad niet zo groot. Ik heb een boomzadel voor haar met roundskirts omdat het zadel anders ook te lang zou zijn voor haar.

Stokmaat van Seven is 1,47cm.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 16:34

Oeps.. Jip sorry, heb Sev kleiner gemaakt dan ze is in de eerste post.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:43

Verder zit het zadel uitstekend en lopen de meeste paarden er erg happy mee rond. Seven was in ieder geval erg happy met het zadel.

Ik heb zelf nu een aantal boomloze zadels kunnen proberen en vind dit zadel toch de betere keus als mensen voor een boomloos zadel kiezen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 16:47

Ja daar ben ik het wel mee eens.

Het zadel zit goed. Het wat naar voren vallen is uiteindelijk wel goed voor je zit. Het voelt zacht en mijn paarden lopen er tot nog toe happy onder. Een afsolute pré is dat het niet tot stoelzit dwingt.

De singel vind ik een punt van zorg. Dat het wat schuift ook. Maar ik heb begrepen dat dit bij nieuwe barefoots altijd zo is in het begin.

Ik vind het zadel erg geschikt voor erbij. Of voor een ruiter die ca 4x per week een relaxed tochtje maakt en wel een redelijk stabiele onafhankelijke zit heeft.

Ik vind het niet/minder geschikt om mee te trainen. Dan zou ik voor een boomzadel kiezen.

Zelf zou ik graag een 'kale' versie zien. Die tooling is net niet 'showzadel' (niet diep genoeg, geen zilver). En voor gewoon werkzadel vind ik het weer te druk. Maar dat is persoonlijke smaak vooral.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 16:55

jeanette schreef:
Ik heb zelf nu een aantal boomloze zadels kunnen proberen en vind dit zadel toch de betere keus als mensen voor een boomloos zadel kiezen.
Voor jou Haha! Een ander kan daar weer een hele andere mening over hebben Haha!
Ik vond het ook geen verkeerd zadel, maar in mijn geval dus niet geschikt voor paarden met wat meer schoft al dan niet in kombinatie met een hollere rug.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 16:56

Ja dat is logisch DD. Een zadel is persoonlijk. Sommigen willen een diepe zit, anderen juist niet.

Ik heb dus wel paarden met hoge schoft, maar niet met hollere rug. Alleen hoge schof leverde geen problemen op.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:21

Afgelopen week heb ik ook nog even met dit zadel op seven gereden. Net wat de anderen ook zeggen: ze reageert er prima op.
Alleen ik zat weer niet goed, dus snel het zadel er weer af voordat ik haar in de weg ging zitten.

Op zich ben ik niet negatief over het zadel, ik zie duidelijk waar het prijsverschil met de andere barefoots in zit. Maar boomloos is gewoon even niet meer voor mij.

Tot slot nog een foto'tje van de nut op Walter... en dan ingezoomd op de singelophanging die bij hem ook niet goed zat.
Afbeelding