[WN] Test deel 1 van de nieuwe barefoot Missoula Nut/Virginia Ros

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Test deel 1 van de nieuwe barefoot Missoula Nut/Virginia Ros

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 16:08

Afgelopen woensdag ontving in de nieuwe barefoot. Het is de bedoeling dat ik deze twee weken ga testen op verschillende paarden en met verschillende ruiters. De uitkomsten van die test zal ik zoveel mogelijk hier plaatsen.

De eerste indruk:
Valt me mee. Ik vind het op de foto niet echt mooi. Maar in het echt dus mooier. Het leer voelt goed, het zadel zit netjes in elkaar. De tooling is me te druk en het zadel is relatief klein, zeker op een groot paard. De bijgeleverde pad is van goede kwaliteit. Het is relatief zwaar, zeker voor een boomloos. De kleur vind ik best mooi.

Het eerste testpaard:
Dat is B'elanna, een western gereden KWPN-er van 13 jaar. Ze is 1.68 en heeft zichzelf de afgelopen weken uitgeleefd in de wei. Ze oogt dus wat recreatief (ander woord voor best wel te dik, maar ze is er zelf blij mee). Ze heeft een relatief hoge schoft maar verder een normale bouw voor een KWPN-er.

Afbeelding

Zadel zonder pad op Lan, wel aangesingeld
Het staat heel aardig en lijkt ook heel netjes te liggen. [IMG]

Zijaanzicht
Afbeelding

Achter ligt het netjes, maar wat hoog. Kan nieuwigheid zijn
Afbeelding

Beetje rare kronkel, kan nieuwigheid zijn. Zadel kwam nieuw uit de doos
Afbeelding

Wel voldoende ruimte voor de schoft
Afbeelding

Ik kan mijn hele hand makkelijk tussen pommel en pad stoppen
Afbeelding

De singel trekt me iets teveel
het zadel heeft wel de neiging meer naar achteren te willen liggen. De singel trekt daardoor naar voren.
Afbeelding

Singelaanzicht nogmaals
Afbeelding

Aansingelen ging trouwens niet soepel. Dit komt door de -op de tiestrap geplakte- leren erg stugge strook. Die wil niet makkelijk glijden. Zelf heb ik zo'n tiestrap zonder dat leren verstevigingsstrookje. En dat singelt een stuk makkelijker. Dat zou ik dus zelf altijd vervangen. Ook de verstelmogelijkheden van de fenders vind ik niet makkelijk. Ik heb liever het westernsysteem i.p.v. dat gespje. Maar het werkt wel en lijkt ook voldoende veilig. Weer netjes is de wijze waarop je pad aan zadel kunt bevestigen. Een extra detail waarover is nagedacht.

Het rijden zelf: the proof of the pudding is in the eating Knipoog Vork
Ik had in eerste instantie veel moeite mijn plek te vinden. Het is zadelmaat 1. Met mijn kledingmaat 38 zou ik er dus makkelijk in moeten passen. Toch ging ik eerst teveel op de cantle zitten. En op de goede plek it ik met mijn been tegen de pommel (had ik overigens geen echt last van met rijden). Dit kan nieuwigheid zijn. Het zadel is nog niet ingezakt. Ook zijn de beugels voor mij (1.63 meter) aan de lange kant en er zijn geen extra beugelgaten.

Eenmaal wat langer aan het rijden, vond ik mijn plek beter en zat het eigenlijk wel goed. Je zit meer OP je paard (kan ook nieuwigheid zijn). De zit is minder diep en toen Lan uit joligheid wat sprongetjes maakte moest ik meer moeite dan normaal doen om te blijven zitten. Lan heeft wel grote bewegingen. Dat kan meespelen.

Een duidelijk verschil met een boomzadel is dat je momenten dat je paard even niet recht/in balans loopt direct terugkrijgt in een schuivende beweging van het zadel. Je zakt iets opzij en dat gebeurt minder snel met een boomzadel. Het zadel schuift ook wel makkelijk terug overigens. Verder schuift het zadel op Lan iets naar achteren tijdens het rijden. Niet heel erg, maar als je vaak met het zadel rijdt, zou ik me daarover toch achter de oren krabben. Heeft denk ik ook te maken met de plek van de singel. Misschien kan die relatief makkelijk verplaatst worden??

Het zadel zit zacht, voelt goed en het zet je NIET in stoelzit. Dat vind ik een behoorlijke pré vergeleken bij andere boomloze zadels (waarvan een aantal dat zelfs heel erg doen). Al met al voor mij (op basis van deze ene keer) is het een zadel dat ik zeker in overweging zou nemen voor recreatief gebruik. Voor trainen komt het (lijkt het) net te kort op de momenten dat het erop aankomt en je een solide zadel met een diepe(re) zit nodig hebt.

Afbeelding

Afbeelding

Ervaring van een mede-westernruiter (reining)
Haar ervaringen zijn min of meer gelijk aan de mijne:

"Het zet je niet in stoelzit. Het zit heel aardig. Valt niet tegen. Het is wel moeilijk je benen naar voren te brengen voor een stop. Je zit minder diep en hebt minder ruimte in je zadel om wat te verschuiven. Het kan zijn dat het zadel nog wat moet 'inzakken' dus dat dat onderdeel verbetert. Het zadel ligt heel aardig, maar wat te ver naar achteren en minder stabiel dan een boomzadel. Het ligt wel stabiel genoeg voor de 'gewone' dingen."

stap
Afbeelding

zijaanzicht zit
Afbeelding

galop
Afbeelding

Ervaringen van een dressuurruiter:
"hé het voelt als een luier... Maar zit wel lekker zacht. Zit heel aardig. Mijn benen komen tenminste wel op de goede plek uit en aan mijn paard. Het paard moet wel heel netjes rechtlopen en je moet wel heel netjes recht zitten. Anders schuift het zadel een beetje (er is normaal aangesingeld). Ik zou zo'n zadel wel willen hebben voor erbij. Buitenritjes. En met een rustig paard kun je er ook wel mee trainen. Maar als een paard een beetje gek doet, zit je minder stabiel. "

draf
Afbeelding

Zadel eraf
Er waren geen tekenen van druk op de verkeerde plek. Lan is intensief gereden en de haren lagen keurig allemaal de goede kant uit. Ze voelde trouwens tijdens het rijden ook goed. Liep normaal ruim, met de oortjes naar voren. Had tijd voor wat geklier. Voelde zich dus niet belemmerd door het zadel.

Tot zover de eerste bevindingen. Binnenkort het vervolg op de andere paarden en nog een keer op Lan, als het zadel wellicht iets meer uitgezakt is.

kaatje77

Re: Test deel 1 van de nieuwe barefoot Missoula Nut/Virginia Ros

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:16

Top Anya. OK dan! OK dan! OK dan!

Netjes uitgelegd en je leest hier 3 reacties van verschillende ruiters.
Ben benieuwd hoe dit zadel op de andere paarden ligt. *LOL*

Ik als niet-western-ruiter zou haast na het lezen van je topic zo'n soort zadel aan gaan schaffen. Bloos

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:17

woehahaha, een luier? Volgende keer toch eens vragen hoe lang ze al zindelijk is Haha!

Ik zou juist niet zo'n zadel aanschaffen na dit verslag Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:19

duidelijk verslag!

het oogt inderdaad wat klein op lan en ook met jou in het zadel, is dit de kleine versie?
wel een mooi zadel
misschien minder geschikt voor de reiningruiter maar wel voor de pleasure en trail/horsemanship ruiter

ben benieuwd hoe het verder gaat

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 16:28

Dit is de kleine versie.. maat 1. Maat 2 is groter en vanaf maat 40 damesmaat. Daar hebben we het inderdaad over gehad Spatter. Een pleasure/trailruiter zou met dit zadel makkelijker uit de voeten kunnen wellicht. Maar dan nog moet je geen 'portret' te rijden hebben. Het zit echt heel aardig. Maar ook echt minder stabiel zonder boom. Lan wisselde een paar keer heen en weer en lekker omhoog en dan moet je toch wel zitten zitten om te blijven zitten. In mijn boomzadel vang ik dat makkelijker op. Maar nogmaals: Lan heeft erg grote bewegingen.

Oh ja.. een vraag uit een ander topic. Na het rijden was er nog wel voldoende schoftruimte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:04

@Anya: dat was net de vraag die ik ook wilde stellen, maar ondanks dat het zadel toch wel wat naar achteren schoof had jij -iig bij Lan- wel voldoende schoftruimte over.

Hoe vond Jip het zitten, of wacht die tot haar eigen paarden aan de beurt zijn Haha!

Heb je er de standaard pommel (de brede) in zitten ??

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:22

Mooi verslag Anya, jammer dat ie wat schuift (ik zou er dan dus juist níet mee willen buitenrijden Knipoog ).
Ik vind persoonlijk dat jij op dit zadel een mooiere zit hebt dan op het zadel waar je normaal gesproken foto's van plaatst Ja

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:36

Ik vind hem heel erg lelijk Bloos
Hij lijkt net op die zadels die je vroeger had bij je barbiepaarden Bloos
Maar misschien verander ik van mening als ik hem in het echt eens gezien of gevoeld heb Tong uitsteken

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:47

Leuk verslag Lachen En uiteraard ben ik ook heel benieuwd naar al je bevindingen Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 18:00

DD Jip heeft er nog niet op gezeten.

Jeddah schreef:
Mooi verslag Anya, jammer dat ie wat schuift (ik zou er dan dus juist níet mee willen buitenrijden Knipoog ).
Ik vind persoonlijk dat jij op dit zadel een mooiere zit hebt dan op het zadel waar je normaal gesproken foto's van plaatst Ja

Jeddah wat jij ziet is niet een mooiere zit a.g.v. zadel. Maar een betere zit a.g.v. een behoorlijk stevige vooraf ingenomen pijnstiller.

En buitenritten: dan doe ik niet zoveel. Beetje stap, beetje draf, beetje galop. Het schuift vooral in het begin. En later niet meer. En het ligt niet zover naar achteren dat het echt een probleem is. Ik zou er alleen niet mee willen trainen.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:09

leuk verslag Anya, ik vind (weet niet hoe je normaal zit dit zijn de eerst foto's die ik van jou zie) een erg mooie zit heb. Je been ligt inderdaad precies goed. Ik heb daar met mijn BM moeite mee ik merk toch dat ik snel in de stoel houding zit.

Maar ik volg je verslagen leuk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:20

@Kokopelli : de BM en de BF zijn qua beugelophanging echt een wereld van verschil.
Vergeet ook niet dat de BM een Barrel-ophanging heeft en hij bij de BF echt haast in het midden van de zit zit zit zit zit Haha!

BM............................................................Nut
AfbeeldingAfbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:30

Zo , naar aanleiding van je PM nu even de foto's bekeken , en wat ik net al schreef zie ik idd. nu terugkomen. Het nog niet stabiel liggen is in 99% van de gevallen puur een kwestie van een nieuw zadel dat nog niet lekker naar het paard is gaan staan. Heb ik ook altijd als ik een nieuwe Barefoot in gebruik neem , dan ligt het er eerst nog als een soort dakje bovenop , en na een paar uurtjes gaat het zich "zetten". Over het algemeen heb je na een uurtje of 10 stevig rijden een veel betere ligging en meer gevoel , dat je ook wat meer "in" je paard zit ipv. erbovenop.

Alhoewel de cantle van deze nieuwewetse western Barefoots wel duidelijk lager is dan bij de andere modellen , vind ik zelf wel jammer ! Maar na het eerste inrijden zal dat ook beter aan gaan voelen. Heb je geen ruiter op stal die heel fanatiek rijdt en er even flink mee aan de gang wil gaan een paar dagen ? Dat zou enorm moeten schelen Ja

Ik hoef zelf de eerste keer meestal ook absoluut niet van de grond af op proberen te stappen want dan zoeft het zadel opzij , maar na een paar ritten heeft het zadel zich gezet en is het geen enkel probleem meer.

Overigens daar waar je zegt dat het zadel naar achteren wil , op die foto vind ik het ook duidelijk tever naar voren liggen , het ligt zelfs een beetje bergopwaarts op de schoft. Dus wat mij betreft is het terecht dat het zadel dan zo reageert Lachen

De fenders dat is balen inderdaad dat die niet korter kunnen. En de singelriemen vind ik persoonlijk zwaar irritant. Ik zou liefst gewoon leren straps eraan hebben , eventueel met een nylon kern ter versteviging. Nylon ben ik zelf niet zo'n fan van , ben dus wel benieuwd wat "jouw" ruiters het liefste zouden willen Lachen

Want dan kan ik die bevindingen terugkoppelen naar Barefoot in de hoop dat ze daar wat mee gaan doen Ja

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat , hoop dat het zadel snel beter gaat liggen zodat jullie van het schuiven af zijn. Ik maak me er geen zorgen over omdat het heel vaak in het begin door nieuwigheid nog niet lekker stabiel eromheen ligt maar meer een beetje erbovenop , en dat komt eigenlijk altijd goed.

Ik hoop alleen dat je hem daarvoor lang genoeg hebt anders zou het echt zonde zijn dat je hem niet voelt als hij zich "gezet" heeft Nagelbijten / Gniffelen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 18:41

In vrijwel alle BM's (behalve die van DD) zit ik snel in lichte stoelzit. De UL levert een enorme stoelzit en steeds een bewuste poging je been naar achteren te krijgen.

Het zadel is voorop de schoft gelegd en lichtjes naar achteren geschud tot het uit zichzelf bleef liggen. Het lag toen ook netjes een handbreedte achter de schouder. Dan liggen de meeste zadels bij Lan iets bergopwaarts overigens (en ze staat iets bergopwaarts (geen gelijke grond achter bij de wei). Ze heeft ook een dressuurzadel met teruggesneden boom nodig en een hoge boom bij een westernzadel.

Ik ben één van de fanatiekere ruiters van onze stal Knipoog Dus dat gaat niet echt werken. Ik mocht het zadel twee weken houden. Ik rij normaal gesproken 5x per week met veel galopswerk, dat zou genoeg moeten zijn.

Als ik moet kiezen zou ik leren tiestraps willen hebben Ja
Oh ja en een wat langere off billet. Lans singel zit niet in het midden nu omdat hij te hoog zit aan de andere kant (laatste gaatje).

Als het zadel verder naar achteren ligt, trekt de singel nog meer.. De singel gaat scheef dan. Lijkt me ook de bedoeling niet.

De fenders kunnen wel korter, moet je een gaatje bijmaken. Maar dat doe je niet in een testzadel. Er is echter geen rekening gehouden met de iets kleinere ruiters.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:48

Kom je niet in de problemen met het korter maken van de fenders dat het bovenstuk 'klem' loopt in de ring en je onderop de leertjes er niet meer omheen krijgt ??

Een banaansingel zou het probleem van het naar voren trekken kunnen voorkomen, maar in westernuitvoering niet zo makkelijk te krijgen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 18:51

Nee er is nog wel ruimte voor 1 gaatje. Maar een ruiter bij ons op stal die net weer iets kortere benen heeft dan ik, zou wel in de problemen komen dan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 18:53

Nou ik zou dat gaatje er gewoon bij maken hoor , gaat er toch wel van komen bij een testzadel Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 19:06

pmarena schreef:
Nou ik zou dat gaatje er gewoon bij maken hoor , gaat er toch wel van komen bij een testzadel Knipoog

Nou op jouw verantwoording dan.. want dat zou wel helpen Ja

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 19:11

Anya schreef:
Nee er is nog wel ruimte voor 1 gaatje. Maar een ruiter bij ons op stal die net weer iets kortere benen heeft dan ik, zou wel in de problemen komen dan.

Ik zou denk ik idd in de problemen komen Haha! Ja Syl ook.
Trouwens, als je de zitting zo kort vindt kunnen we hem weleens vergelijken met mijn cheyenne. Das ook een maat 1.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 19:13

Ja ik dacht idd aan jullie Ja
En vergelijken met de zit van de cheyenne.. Goed plan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 19:32

Oh ja Wendy, dan kun je ook mooi even kijken of het zadel volgens jou wel op de goede plek ligt als ik zadel, of dat het voor een barefoot verder naar achteren moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:03

Wat een mooi uitgebreid verslag! Erg interessant om te lezen (en te zien). Ik blijf dit volgen Lachen

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:45

Goed verslag Anya. Maakt mij nog nieuwsgieriger naar het zadel. Ik zal het zadel morgen wel proberen op Tex.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 16:11

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:51

Gaan jullie nog door met testen of blijft het hierbij. Ik denk dat je aan elk zadel zowieso even zal moeten wennen. Vooral wanneer je benen niet daar komen te liggen waar je ze hebben wil.
Schoof het zadel op lan meer? dan op Tex.