[WN] Droge plek VS. Drukplek

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Droge plek VS. Drukplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 14:30

Misschien heel stom om dit op bokt te zetten, omdat er al aardig wat 'rellen' over zijn geweest, maar ik blijf het me maar afvragen...

Wat is nou precies het verschil tussen een droge plek of een drukplek?

En wat is het nou met dat zadelgedoe dat er maar 2 verhalen zijn en dat die 2 verhalen loodrecht tegenover elkaar staan en elkaar gigantisch tegenspreken?
We hebben een hele discussie op stal over het hoe en wat en ben het eigenlijk stiekum een beetje zat.
Wil nu wel weten hoe het écht in elkaar zit... Gestoord

DubbelFun

Re: Droge plek VS. Drukplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:01

Vertel de loodrechttegenoverelkaarstaande verhalen eens Haha!

Een drukplek is een droge plek waar zoveel druk van het zadel komt dat het paard daar niet kan zweten omdat de zweetklieren dicht- of zelfs doodgedrukt worden. Direkt na het rijden zal het paard daar ongevoelig op zijn, maar na een paar uur zal het misschien wat dikker worden soms ook flink duidelijk voelbaar met wat vocht eronder. Deze plekken trekken na een paar uur weer weg, maar de pijn blijft. Bij herhaaldelijke c.q. langdurige druk kun je een paard er op open rijden en veelal zie je na een flinke tijd daar witte haren verschijnen. Soms gaan die ook weer weg, soms niet. Dat is afhankelijk van hoe hard en lang de druk geweest is.

Een droge plek is een plek waar het zadel het paard niet raakt. Dit kan zijn omdat het paard erg ingevallen holtes achter de schouders heeft (oud/geen training of jaren een slecht passend zadel op gehad). Dit wordt spieratrofie genoemd.
Ook kan het zadel bridgen. Dan zul je aan de voor en achterkant wel een zweetplek zien, maar in het midden van de rug niet.
Als een zadel erg bridged kun je dus aan voor- en achterkant ook een drukplek hebben met droge plekken.
Verder kan de vorm van de bars niet overeenkomen met de ribvorm van het paard. Ook dan krijg je bridging, maar dat toont zich anders.
Ipv een mooie grote egale zweetplek zie je dan een smal strookje zweet ergens langs de ruggegraat of iets verder naar beneden.

Overigens werkt 'zweet' natuurlijk alleen als het niet te warm was of te intensief getrained is, want dan heb je zo'n kletsnat paard dat het een vertekend beeld geeft.
Als je op zo'n paard droge plekken hebt weet je zéker dat er iets niet goed zit.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:04

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:07

Dat artikel zou eigenlijk in de Wiki opgenomen moeten worden.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 16:25

DubbelDun schreef:
Vertel de loodrechttegenoverelkaarstaande verhalen eens Haha!

De ene groep zegt bij elke droge plek: Ander zadel, ander zadel, droge plekken zijn altijd verkeerd.
De andere groep zegt dat het niet uit maakt, omdat er lucht onder het zadel komt, waardoor de droge plek ontstaat.
Iets ertussen in heb ik nou nog nooit gehoord... En dat bedoel ik dus met 'loodrecht tegenover elkaar'.
Wat is nou waar en welke groep is nou echt te geloven? Want als je als 'leek' met deze vraag komt, hebben beide groepen argumenten die voor beide groepen in het voordeel spreken...

DubbelDun schreef:
Een drukplek is een droge plek waar zoveel druk van het zadel komt dat het paard daar niet kan zweten omdat de zweetklieren dicht- of zelfs doodgedrukt worden.

Een droge plek is een plek waar het zadel het paard niet raakt.

Okee, duidelijk... Maar... Wanneer is een droge plek een droge plek en wanneer is een droge plek een drukplek?
Wie bepaalt dit? Lijkt mij dat niemand zijn oog daar ervaren genoeg voor is? Behalve de X-rays van de DA- praktijk?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:32

Dat kun je alleen bepalen als je de plek ziet. Een zadel hoort zo goed te passen dat je nergens droge plekken zou mogen hebben, behalve in de holten achter de schouders.
Overal waar ze buiten die plek zitten zijn 'foute' plekken.

Maar dan nog... als een paard holle schouders heeft, maar het zadel wordt met de voorkant precies in die holtes getrokken door aansingelen (komt de achterkant vaak van omhoog). Ook dan zijn droge plekken dáár dus níet goed.

Bij een goedpassend zadel zie je aan beide zijden de vorm van de bars in zweet afgetekend (mits er niet té hard gezweet is). Bij een oneven beeld zit er iets niet goed; kan het zadel zijn, kan ook de ruiter zijn, maar ook kan het paard scheef zijn.

Overigens ga ik dus wel even uit van een zadel met boom. Bij boomloos krijg je dus weer een heel ander verhaal Haha!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:40

yvvv schreef:
De andere groep zegt dat het niet uit maakt, omdat er lucht onder het zadel komt, waardoor de droge plek ontstaat.

Dat lijkt me echt complete nonsense!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:50

@WB: niet helemaal. Als je een paard hebt met een holle rug en een plat zadel zal het gaan bridgen. Dan komt er dus idd lucht onder het zadel Haha!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:50

Nou iig past het zadel dan niet Tong uitsteken

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 17:05

Ik heb, voor onze grote discussie op stal, een foto van iemand gekregen.
Paard is onbekend, dus goedbedoelde adviezen over de plekken hebben in dit geval geen nut!!!
Afbeelding

Is dit dan een foto waar én een drukplek én een droge plek te zien zijn?

Ik begrijp dus dat droge plekken in de holtes van de schouders 'gedoogd' worden? Weet niet hoe ik het anders moet zeggen? Maar welke vorm moeten die zgn. bars achterlaten?
Heb namelijk al veel verschillende plekken gezien, met name bij manegepaarden, maar veelal zijn deze rond of langwerpig...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 17:07

Wranglerbutt schreef:
yvvv schreef:

Dat lijkt me echt complete nonsense!

Kijk en deze situatie krijg je dan Knipoog Bloos
De ene groep zegt dat namelijk van lucht en de andere groep zegt dat weer van 'droge plekken zijn nooit goed'.
Vandaar dus ook de verwarring!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:13

De bovenste droge plek, is IMO een drukplek veroorzaakt door een niet passende boom cq niet passend zadel.
Wat de oorzaak van de onderste droge plek kan zijn, zou ik zo niet weten: mogelijk de ring van de front cinch?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 17:30

Oh, ik zag juist een natte plek zonder vuil in de onderste plek... De haren gaan namelijk netjes mee in de vorm van de rest... Alleen de kleur is anders, en dat komt volgens mij weer doordat er geen vuil zit?

Tsja, blijft toch lastig die foto's...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 17:42

Een plek van een foto beoordelen is moeilijk, omdat je geen diepte ziet.

De bovenste plek is de plek waar de voorkant van de bars liggen. Als die kompleet droog zou zijn na het rijden dan is dat niet goed. Maar de randen er omheen zijn wel vuil, dus daar was wel genoeg ruimte om het zweet/vuil weg te drukken. Dus de plek kán wel nat geweest zijn als er bijv een neopreen pad gebruikt is..

De plek eronder is de singelplek en ook daar kun je een drukplek van hebben, maar ook kan het paard daar extra bezweet zijn omdat het bijv een neopreen singel heeft.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 18:28

DubbelDun schreef:
De bovenste plek is de plek waar de voorkant van de bars liggen. Als die kompleet droog zou zijn na het rijden dan is dat niet goed. Maar de randen er omheen zijn wel vuil, dus daar was wel genoeg ruimte om het zweet/vuil weg te drukken. Dus de plek kán wel nat geweest zijn als er bijv een neopreen pad gebruikt is..

De plekken bij de schoft worden gedoogd, maar wat geeft dan het keerpunt tussen 'kan wel', 'kan (nog) net' en 'kan niet'?
Je zegt dat de randen vuil zijn en dat dit dus niet per sé erg hoeft te zijn...
Maar je houdt toch áltijd vieze randen, omdat het vuil toch ergens naar buiten moet komen? Of moet ik het zo zien dat de droge plek dan droog is en gelijk overloopt in 'schoon zweet'?
Weet niet zo goed hoe en wat ik me daarbij voor moet stellen?

En is een neopreem pad zo veel verschil met bijv. een airride pad of een wollen pad? Het zou dus zo kunnen zijn dat als iemand met een airride- pad die 2 droge plekken in de holtes van de schouder heeft, met een neopreem pad rijdt, de droge plekken verdwijnen?????!!!
Maar dat zou dus weer inhouden dat airrides dus helemaal niet zo goed zijn?

Sorry voor de vele vragen, maar ik ga dit stuk uitprinten en op stal hangen, dat we het daar voor altijd mee eens zijn Lachen.
Als het trouwens op een rustige manier uitgelegd wordt, zoals nu en zonder 'bemoeienissen van bokt' is het eigenlijk een zeer interessant (en moeilijk!!) onderwerp!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:33

Het is niet een kwestie van goed of slecht, maar een neopreen pad neemt geen zweet op en als het zadel ruim genoeg is zal het zweet dus naar de zijkanten trekken.
Een vilt/wol pad zal het zweet opnemen mét het vuil en krijg je dus een ander soort plek.

Ik bedoel alleen te zeggen dat je van alleen een foto weinig kunt zeggen zonder het hele verhaal er achter te kennen. Zoals bijv. hoelang was het zadel hier al van het paard af voor de foto gemaakt werd.
Is er ondertussen iets geborsteld oid.
Dat geeft allemaal weer een vertekend beeld nl.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 07:18

yvvv schreef:
De plekken bij de schoft worden gedoogd, maar wat geeft dan het keerpunt tussen 'kan wel', 'kan (nog) net' en 'kan niet'?

Dat is nou net het lastige! Ik heb een helemaal op maat gemaakt zadel voor mn paardje, met kale boom gepast en alles, en zij heeft toch ook droge vlekken bij de schoft zoals jij het zegt.
Heb het zadel pas een driekwart jaar, heb het in de tussentijd ook al eens na laten kijken door de zadelmaker en het past nog perfect. Hij zegt dat het aan de bouw van mijn paardje ligt, maar ook dat droge vlekken bij de schoft inderdaad gedoogd worden. Mits ze zeker een 10-15 cm in doorsnee zijn. Als ze kleiner zijn zou het weer niet goed zijn

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 07:50

Mloez schreef:
yvvv schreef:

Dat is nou net het lastige! Ik heb een helemaal op maat gemaakt zadel voor mn paardje, met kale boom gepast en alles, en zij heeft toch ook droge vlekken bij de schoft zoals jij het zegt.
Heb het zadel pas een driekwart jaar, heb het in de tussentijd ook al eens na laten kijken door de zadelmaker en het past nog perfect. Hij zegt dat het aan de bouw van mijn paardje ligt, maar ook dat droge vlekken bij de schoft inderdaad gedoogd worden. Mits ze zeker een 10-15 cm in doorsnee zijn. Als ze kleiner zijn zou het weer niet goed zijn

Okee! Toch raar...
Als we dus uitgaan van die foto zou alleen die onderste plek een dubieuze plek zijn?
Want zo op het oog lijkt me die bovenste plek, tussen de schouders, groter dan 10-15 cm...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:05

Of een droge plek goed of slechts is wil ik niet laten afhangen van de grootte van die plek, maar van de plaats waar hij zit en de bouw van het paard.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:15

yvvv schreef:
Ik heb, voor onze grote discussie op stal, een foto van iemand gekregen.
Paard is onbekend, dus goedbedoelde adviezen over de plekken hebben in dit geval geen nut!!!
Afbeelding

Is dit dan een foto waar én een drukplek én een droge plek te zien zijn?

Ik begrijp dus dat droge plekken in de holtes van de schouders 'gedoogd' worden? Weet niet hoe ik het anders moet zeggen? Maar welke vorm moeten die zgn. bars achterlaten?
Heb namelijk al veel verschillende plekken gezien, met name bij manegepaarden, maar veelal zijn deze rond of langwerpig...

ik wil ook wel een mening geven..... Alles wat lokaal drukt is gewoon slecht. Als je naar de foto kijkt en je kijkt niet naar de plekken waar een cirkel omheen zit maar net daarachter dan zie je dat de haren van dit paard alle kanten op geschuurd zijn! dus het beweegd daar veelste veel en kan nooit lekker zijn. Als ik get zadel van de rug van mijn paard haal dan is het overal even nat en liggen de haren nog steeds gewoon mooi glad gestreken. Ik zou er gewoon eens iemand bij gaan halen die dus echt weet waar ze over praten Knipoog

Bij dit paard schuurt en drukt het zadel teveel.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 21:56

spiritoes schreef:
ik wil ook wel een mening geven..... Alles wat lokaal drukt is gewoon slecht. Als je naar de foto kijkt en je kijkt niet naar de plekken waar een cirkel omheen zit maar net daarachter dan zie je dat de haren van dit paard alle kanten op geschuurd zijn! dus het beweegd daar veelste veel en kan nooit lekker zijn. Als ik get zadel van de rug van mijn paard haal dan is het overal even nat en liggen de haren nog steeds gewoon mooi glad gestreken. Ik zou er gewoon eens iemand bij gaan halen die dus echt weet waar ze over praten Knipoog
Bij dit paard schuurt en drukt het zadel teveel.

Maar dat die haren alle kanten op staan, kan het gevolg zijn van rollen, borstelen oid.

En vast heel goed bedoeld, maar zoals eerder gezegd: Is een onbekend paard, dus ik hoef er helemaal niemand bij te halen...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:56

ik heb ook een zadel dat met de kale boom gepast is.
mij is verteld - omdat ik soms droge plekken heb - dat mijn houding niet correct is Clown ik val voorover en daardoor heb ik meer gewicht voorop in het zadel.
en dat klopt Knipoog
als ik er goed op let en zit netjes in mijn zadel is de rug overal nat.

mischien is jouw zithouding ook niet optimaal Schijnheilig

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 08:57

mirgino schreef:

Grappenmaker Slapen
Zoals al heel vaak eerder in het topic gezegd: Het is niet mijn paard!
En by the way... Mijn paard heeft zwarte manen, dus... Onzinnig antwoord weer

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:52

yvvv schreef:
mirgino schreef:

Grappenmaker Slapen
Zoals al heel vaak eerder in het topic gezegd: Het is niet mijn paard!
En by the way... Mijn paard heeft zwarte manen, dus... Onzinnig antwoord weer

hoezo nou grappenmaker Verward
je vraagt het toch niet zomaar?
en als jij daar geen last van hebt ,dan zal jouw zit goed zijn Knipoog
maar meestal ligt het aan de houding van de ruiter,zijn niet mijn woorden ,maar die van een zadelmaker Ja

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:40

mirgino schreef:
hoezo nou grappenmaker Verward
je vraagt het toch niet zomaar?
en als jij daar geen last van hebt ,dan zal jouw zit goed zijn Knipoog
maar meestal ligt het aan de houding van de ruiter,zijn niet mijn woorden ,maar die van een zadelmaker Ja

Omdat ik in de beginpost heb aangegeven dat ik het gewoon een interessant onderwerp vind, maar het gewoon erg raar vind dat er 2 loodrecht
tegenover elkaar staande verhalen over druk/ droge plekken zijn...
Was erg benieuwd hoe bokt hierover dacht, aangezien er best vaak heftige discussie over van alles zijn...

Citaat:
Misschien heel stom om dit op bokt te zetten, omdat er al aardig wat 'rellen' over zijn geweest, maar ik blijf het me maar afvragen...

Wat is nou precies het verschil tussen een droge plek of een drukplek?

En wat is het nou met dat zadelgedoe dat er maar 2 verhalen zijn en dat die 2 verhalen loodrecht tegenover elkaar staan en elkaar gigantisch tegenspreken?
We hebben een hele discussie op stal over het hoe en wat en ben het eigenlijk stiekum een beetje zat.
Wil nu wel weten hoe het écht in elkaar zit... Gestoord

En nee, dit is NIET mijn paard, zoals eerder aangegeven.
En zoals ook eerder aangegeven, ik weet nieteens welk paard dit is, waar hij staat of hoe hij heet.
Heb deze foto via mail gekregen om als voorbeeldfoto te dienen voor bokt.

Vandaar grappenmaker, omdat je gelijk over mijn zit begint, terwijl het mijn paard niet is! Er is zat aan mijn (en andersmans) houding te sleutelen, daarom heb ik ook les.

Maar om het verder gewoon bij het topic te houden: Klinkt allemaal heel redelijk wat jij (of je zadelmaker) zegt. Maar... Een zadel is er toch juist om de balans van de ruiter optimaal de rug van het paard te laten belasten? Dus als je verder naar achter zit en de plekken zouden verdwijnen, klinkt het meer dat het zadel te ruim van voren is? Is maar een gedachte hoor...