[WN] Ander bit, myler?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chery

Ander bit, myler?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 13:13

Ik plaats niet zoveel berichten, maar lees wel veel mee.
Ik ben dus begonnen met western met mijn shire, wat goed gaat, ze reageert er heel goed op.
Alleen het halthouden blijft ze doordrammen, kaken op elkaar en even doorzetten en dan is 700 á 800 kilo erg veel Bloos . er zijn ook dagen dat ze beter reageert, waarvoor ze dan ook goed wordt beloont. Zal ik toch toe zijn aan een ander bit, om toch wat duidelijker naar haar te worden?
Ik dacht aan een myler level 2......
Maar voordat ik zo'n bit aanschaf, is het dan niet makkelijker om eerst een te proberen? Mijn shire is niet giga groot, heeft nu ook een 13 cm bit in, dus dat moet geen probleem zijn om eerst een te proberen?
Ik had al een mail gestuurd naar The oregon trail store in westerbork, maar helaas nog geen antwoord.
Weten jullie in drenthe nog meer zaken die ze hebben en waar je ze evt,. eerst uit kan proberen?

Ik heb komend week-end voor het eerst les met haar, ik heb eerst steeds op een lespaard gereden, wat goed gaat. Nu gaat zij dus voor het eerst mee. Dus wat ik in de les leer pas ik toe op haar, maar het halthouden blijft wat moeizaam....

Vera

Re: Ander bit, myler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:38

WN AM -> WN TR

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:19

Meen je dat, een shire met een maatje 13 cm bit?! Nagelbijten / Gniffelen Dan heeft ze echt een mini-mondje!

Een ander bit is niet altijd de beste oplossing, je wil toch dat je paard uiteindelijk vooral op je zit terugkomt. Dan moet je nu zeker niet met je volle gewicht aan de teugels gaan hangen, met een ander bit zal ze dan ook steeds harder in de mond worden.
Probeer het eens met grondwerk, op je stem laten stilstaan, en achteruit laten lopen. Als ze dat vanaf de grond kent, dan kun je dat ook onder het rijden proberen op stem, dan heb je een stuk minder kracht op de teugels nodig en zal ze ook sneller begrijpen wat je bedoeld Lachen

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 17:08

MysticTinker schreef:
Meen je dat, een shire met een maatje 13 cm bit?! Nagelbijten / Gniffelen Dan heeft ze echt een mini-mondje!

Een ander bit is niet altijd de beste oplossing, je wil toch dat je paard uiteindelijk vooral op je zit terugkomt. Dan moet je nu zeker niet met je volle gewicht aan de teugels gaan hangen, met een ander bit zal ze dan ook steeds harder in de mond worden.
Probeer het eens met grondwerk, op je stem laten stilstaan, en achteruit laten lopen. Als ze dat vanaf de grond kent, dan kun je dat ook onder het rijden proberen op stem, dan heb je een stuk minder kracht op de teugels nodig en zal ze ook sneller begrijpen wat je bedoeld Lachen

Je hebt gelijk, het is 15 cm{tussen de ringen in, dus alleen het mondstuk}, typfoutje Haha!
Ik doe al grondwerk en dan reageert ze goed, vandaag ging het eigenlijk wel weer goed met rijden, maar zaterdag was het weer gigantisch drammen Boos!
Ik rij nu op een "dubbelgebroken engels bit".
Misschien dat ik zondag nog wat meer tips krijg met de les.....

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:12

Misschien eerst eens de tandarts naar laten kijken?! Kan ook een probleem in de mond zijn natuurlijk. Dit merk je heel goed door een keer bitloos te gaan rijden. Reageert je paard dan wel goed dan ligt het niet aan het bit maar aan het gebid. Haha!

Een ander of scherper bit is niet per definitie de oplossing. Tipje, een Myler kun je 14 dagen op proef krijgen.

Mijn eigen paardje heeft ook een Myler 2. Ging heel goed, maar nu pakt hij het heel zwaar aan. Bitloos echter helemaal niet. 21 januari komt de vee/tandarts de wolfskiesen weghalen. Dan zal het waarschijnlijk een stuk beter gaan Pling

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 21:43

Ten eerste: geweldig dat je met een Shire western rijd! Ik heb ooit een keer op de Shire van een vriend van een oom van mij gereden, echt een geweldig gevoel om met zo'n paard te rijden en vooral te galoperen!

Ik zou niet meteen naar een ander bit overstappen. Daar loopt ze, als ze eraan gewend is, waarschijnlijk ook weer doorheen.
Wat je rijtechnisch zou kunnen proberen is het volgende:
1. je stapt of draaft en wilt naar het halthouden
2. je zegt whoa (of eventueel het stemcomando wat je aan de longe gebruikt om haar halt te laten houden) en gaat meteen daarna dieper zitten (bekken naar achteren kantelen), benen ietsje naar voren
(en dan gebeurt er waarschijnlijk nog helemaal niks in het begin)
3. als ze niet reageert dan neem je de teugels aan totdat ze stilstaat en gaat meteen nog een paar pasjes achteruit (als ze het nog niet goed kan moet je al tevreden zijn met 1 pasje, meteen de druk wegnemen zodra ze een pas zet als beloning)

Als je dit vaak genoeg herhaalt dan gaat ze op een gegeven moment wel leren om op je stemcomando en zit halt te houden. Dit kan best wel even duren dus je moet gewoon geduld hebben (en ook niet eindelijk aan een stuk blijven oefenen).

Waarschijnlijk krijg je op je les ook wel een hoop bruikbare aanwijzingen, maar hopelijk helpt dit je al een beetje op weg. Succes!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 22:25

@ Judith: ik denk dat het geen tandenprobleem is, want dan had ze het continu gedaan. Ik heb er al eens een tandarts bijgehad, afgelopen jaar nog, maar die kon weinig betekenen, want ze heeft nergens last van. Hij voelde niets bijzonders. Hij zei ook, dat het bij koudbloeden niet zo heel veel voorkomt, omdat zoals je bij de "gewone" paarden ziet, de mensen steeds luxer willen fokken in het hoofd en daardoor onstaan er ook sneller problemen in het gebit. Een koudbloed is en blijft grover, dus natuurlijker.
@Kaunos: zoals jij beschrijft rij ik al, gewoon doorzetten dus en belonen en hopen dat het muntje voorgoedt valt, ik wacht het week-end af, misschien krijg ik nog wat tips en wie weet doe ik zelf ook nog wat verkeerd, alhoewel de lespaarden waar ik op zit prima reageren op mijn hulpen........

iedereen bedankt voor het meedenken. OK dan!

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:34

Belonen (als eerste druk wegnemen en daarna bijvoorbeeld op de hals kroelen als ze dat fijn vindt, zo geef je haar een positieve reden om niet zo te drammen) is van het allergrootste belang, zeker omdat je aangeeft dat ze blijft drammen. Je moet ook niet verwachten dat het muntje binnen een paar dagen valt. Maar er komt vanzelf een punt dat je moet gaan uitkijken wat je met je zit doet of ze staat stil Haha!
Op een gegeven moment begon mijn arabier het zo goed te snappen en leuk te vinden dat hij iedere hulp die er maar een beetje op leek omzette in een stop, ik moest echt niet perongeluk gaan verzitten in de galop want dan lag ik zowat op zijn nek Haha!. Ach hij is gewoon overfanatiek als hij iets nieuws geleerd heeft, doet ie niet alleen met stops.....
Gelukkig weet hij inmiddels wel precies wanneer ik een stop wil (hoewel.....vandaag reed ik naar huis terug vanuit de bak en leunde ik wat achterover om mijn sleutels uit mijn broekzak te halen en ja hoor, meneer gaat braaf stilstaan).

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 02:48

Je zal nou inmiddels wel al een mailtje van The Oregon Trail Tack Store hebben gehad

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 10:18

MSQuincyTE schreef:
Je zal nou inmiddels wel al een mailtje van The Oregon Trail Tack Store hebben gehad

Nee hoor, nog niks.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:20

Dat is raar

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:48

ehh.. de myler is zoiezo niet in die bitmaat te krijgen, dan moet je speciaal bestellen.. (superdesuper duur dus..)

Daarnaast: terugrijden doe je toch echt op je zit, en niet door middel van een scherper bit. Een scherper bit gebruik je als verfijning, om met nog minder zichtbare hulp hetzelfde resultaat te behalen.

Ga toch echt meer tijd aan je grondwerk besteden. Blijkbaar wilt je paard niet onvoorwaardelijk stoppen als je dat vraagt, dan zit er dus nog iets niet goed in jullie dominantieverhouding..

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 19:40

Vandaag ging het ook niet echt lekker. In het begin dat ik begon met anders, dus western rijden, ging het prima en pikte ze het goed op. Wat ik op de lessen leerde pastte ik toe en dat ging gewoon lekker.
Het is nu weer minder, het lijkt wel of het nieuwe er dan vanaf is en ze dan weer gaat proberen Huilen
Ik ben rustig gebeleven vandaag, de positieve dingen die ze deed uitbundig beloont, want we weten allemaal wel dat we nooit winnen van een paard.....
Verder is het een schat van een paard Bloos
Zondag les en daar ben ik heel blij mee, ik zal wel iets fout doen en dan is het zaak daar zo snel mogelijk aan te werken.... Ach gut

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:43

Rijd je met een gewoon bit of met een shank

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:52

Kiela ruitersport in Emmen Centrum (bij de AH) heeft ook een ruim assortiment aan Mylers hangen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:56

Voor de engelse ruiters zeker

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 20:29

Hier hebben ze wel westernbitten in trekpaardmaat (ik krijg binnenkort een belg, dus heb al flink wat sites opgezocht met grote maten enzo)
Billy allen D-snaffle tot 18,5 cm Haha! En ook normale enkelgebroken sweet iron bitjes in jouw maat Lachen
http://www.kaltblutshop.biz/index.php/c ... f2b6820a67

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:14

Ben zelf wel liefhebber van Ba en myler bit met rolletje. Maar ik ben daar niet op overgegaan omdat ik rijtechnisch vastliep.

Ik zou niet willen stoppen idd rijtechnisch willen oplossen eerst. grondwerk, commando erin krijgen. Er zijn tal van mogelijkheden.

Hij moet stoppen leuk vinden! stop=rust=beloning=fijn! Met een scherper bit wordt het echt niet leuker!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:15

oh .. ps.. tijdelijk een neusriem erbij kan ook helpen met het trainen van de stop.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 21:57

Ik rij met een gewoon engels bit, dubbel gebroken en heb nog steeds een neusriem.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:26

Ik zou dan eens een shank gaan proberen als ik jou was

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:03

MSQuincyTE schreef:
Ik zou dan eens een shank gaan proberen als ik jou was

Dat lijkt me nou wel weer een hele grote overgang Knipoog

Mo (van the oregon trail tackstore) is niet zo mailerig dus ik zou er even een telefoontje aan wagen. Als je overgaat op een Level 1 mylertje is dat niet zo'n heftige overgang. Door de ergonomische vorm van het bit pakken paarden het vaak lekker op. Je mag een bit altijd eerst proberen tegen een klein bedrag (voor het polijsten als het bit terug komt).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:06

De myler gaat denk ik afvallen, aangezien ze maar tot 13,5/14 cm gaan... daarboven moeten ze speciaal op maat gemaakt worden... en dan zijn ze dus ook niet even te testen...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:28

eerst even iets rechtzetten bij kaunos
als je stopt kantel je je bekken naar voren, niet naar achteren
span ook je buikspieren aan en blijf met je lichaam boven je zadel, ga niet naar achteren

om een paard fijn te laten stoppen moet hij ook gemakkelijk achteruit kunnen gaan
we willen namelijk dat hij stopt van achteren uit en niet op de voorhand stopt(dan dramt hij door in het bit)
je zou de achteruit meer moeten trainen
geen meters maar wel een attente paar passen op een lichte hulp

andere oefening die zowel voor jezelf is als voor het paard helpt is te stoppen op een wand
gewoon vanuit stap op de muur afrijden, 3 meter voor de muur een duidelijke korte "who" zeggen en zelf diep gaan zitten
het paard zal vanzelf stoppen voor de muur en jij hoeft helemaal niet aan het bit te komen
zo kun je je eigen houding trainen die je moet aannemen om hem netjes te laten stoppen
bij een goede stop voel je dat je paard geneigd is een pas naar achteren te stappen na de stop

wat verder bij mijn welsh-cob heel goed werkt is niet te zeggen "who" maar "back"
om back te kunnen gaan moet hij direkt goed stoppen en dan gaat hij netjes achteruit
zo denkt hij mee met mij

succes er mee

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:45

@Spatter: bedoel je dat je de onderkant van het bekken naar voren kantelt? Ik bedoelde namelijk dat je de bovenkant naar achteren kantelt en dus de onderkant naar voren. Mijn buikspieren aanspannen kan ik alleen maar goed als ik dat doe, maar dat is dus hetzelfde als jij bedoelt, als je dat tenminste bedoelt. Maar goed dat je het aanhaalt, want dit is typisch iets wat tot grote verwarring kan leiden!