Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MissYvette4u schreef:er is me ooit verteld dat een neusriem nodig is bij een paard dat z'n mond open gooit zodra je een "bithulp" geeft, maar ik merk echt geen verschil met of zonder neusriem![]()
ik rij dus zonder neusriem
nielsd schreef:MissYvette4u schreef:er is me ooit verteld dat een neusriem nodig is bij een paard dat z'n mond open gooit zodra je een "bithulp" geeft, maar ik merk echt geen verschil met of zonder neusriem![]()
ik rij dus zonder neusriem
Dan trek je de bek van het paard dus open...
En zó handig, als er een neusriem opzit kan het paard niet meer protesteren! Echt zo handig
DubbelDun schreef:Wat kan een paard fijner vinden aan een neusriem??
Een neusriem is er voor om te zorgen dat de mond dicht blijft, het ene paard doen die eerder open als de ander en natuurlijk is eea ook afhankelijk van de hand c.q. teugelgebruik van de ruiter.
Aangezien op een wedstrijd een open mond als weerstand wordt gezien én een neusriem gebruikt wordt om de mond dicht te houden is die dus verboden.
Uriah schreef:DubbelDun schreef:Wat kan een paard fijner vinden aan een neusriem??
het bit blijft veel stabieler liggen in de mond (doordat het paard zn mond niet goed open kan doen) voor paarden die daar erg gevoelig op zijn is het heel fijn.
sjuutje schreef:Tijdens mijn "bak"trainingen gebruik ik geen neusriem. Bij de buitenritten wel omdat als mijn paard niet in tempo terug wil en ik het bitje aanneem, hij dat natuurlijk vervelend vindt en zijn hoofd omhoog gooit. Op zich niet zo'n probleem ware het niet dat het bitje dan tegen zijn kiezen klappert en dat is dus erg pijnlijk. Om hem wel te laten weten dat ik dan ECHT tempo terug wil en hij daarbij geen (extra) pijnprikkel hoeft te krijgen gebruik ik buiten wel een neusriem. Maar dus niet tijdens de westerntraining. Dat sneller willen en niet willen stoppen doet hij ook alleen tijdens lekkere buitenritten.
Dus zowel een voorstander als een tegenstander van een neusriem. Als blijkt dat het ook buiten niet meer nodig is, dan laat ik hem ook daar wel achterwege. Nu gaat mijn veiligheid nog voor!
Doei, Susan
DubbelDun schreef:Ik weet niet hoe jullie paarden in elkaar zittenmaar ik heb nog nooit een klapperend bit gehad.
DubbelDun schreef:Als een paard buiten zich niet terug laat nemen bestaat de kans dat het bit tegen de kiezen aan komt als het zijn hoofd omhoog doet om de druk te ontlopen, maar ook dan heb je druk op de teugels en kan het dus niet gaan klapperen, ondanks dat dan idd de mond open zal zijn.
DubbelDun schreef:Ik weet niet hoe jullie paarden in elkaar zittenmaar ik heb nog nooit een klapperend bit gehad.
Door een goed afgesteld hoofdstel en een goed passend bit kan het niet gaan klapperen. Verder heb je ook nog de lippen die het bit opgesloten houden.
Als een paard buiten zich niet terug laat nemen bestaat de kans dat het bit tegen de kiezen aan komt als het zijn hoofd omhoog doet om de druk te ontlopen, maar ook dan heb je druk op de teugels en kan het dus niet gaan klapperen, ondanks dat dan idd de mond open zal zijn.