[WN] Neusriem of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YOYO

Neusriem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 16:15

Hallo,

Wegens een discussiepunt wil ik graag jullie mening weten.

Rijden jullie je paard met of zonder neusriem en waarom?

Ik rijd mijn paarden zonder omdat ik vind dat een paard geen neusriem nodig heeft want je moet van de teugels af kunnen blijven.
Een enkele keer wil ik bij een verreden paard nog wel eens een neusriem om doen om hem te leren de mond gesloten te houden als ik teugelhulpen geef.
Zeker bij jonge paarden gebruik ik geen neusriem zodat ze niet gedwongen worden om mee te werken, maar ik vanuit een zachte hand via een vriendelijke inwerking toch kom waar ik zijn wil. Tevens een mooie controle of mijn hand zacht genoeg is.

Steeds meer zie ik mensen rijden met een neusriem, zelfs met schaarbit.
Maar hoe gaat dat dan bij wedstrijden als de neusriem ineens niet meer om is?

Graag jullie mening hierover.

gaucho

Re: Neusriem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:21

Ik vind ook in principe geen neusriem. Ik rijd nu twee jonge paarden, allebei zonder neusriem. Heb ik ook absoluut niet nodig. Op mijn eigen paard rijd ik wel met neusriem. Omdat hij, vooral buiten, als hij zich verveelt, een shank van het bit beet pakt. Ik wil voorkomen dat hij doorkrijgt dat hij de shank echt beet kan pakken en vasthouden. Ik denk dat een neusriem geen oplossing vormt voor paarden die hun mond opengooien om onder de druk van het bit vandaan te komen. Want net zoals je zegt, in een wedstrijd heb je ook geen neusriem.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:28

Merk bij mijn paarden geen enkel verschil als ik met neusriem rijdt, ten opzichte van geen neusriem, dus: geen neusriem.

lovemyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:05

hoi
Ik heb een jonge quarter merrie 3 jaar en die rij ik zonder neusriem ..
maar met mijn moeders paardje (arabier) wel..
als ik haar zonder neusriem rij doet zei haar hoofd omhoog en zal het bit vastpakken en gaat ze aldoor met haar hoofd omhoog. wij zijn daar ook druk mee bezig dat weg te krijgen en het wordt minder ..
mvg denise

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:57

Ik ben het er wel mee eens om ook in de training zonder neusriem te rijden.
Toch heb ik op het NK met een trainer staan praten (noem geen naam!), die mij duidelijk maakte dat zij wel altijd met neusriem traint en dat een training en wedstrijd 2 totaal verschillende dingen zijn Verward...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 02:34

Rij ook nooit met een neusriem

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 08:57

er is me ooit verteld dat een neusriem nodig is bij een paard dat z'n mond open gooit zodra je een "bithulp" geeft, maar ik merk echt geen verschil met of zonder neusriem Verward

ik rij dus zonder neusriem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 09:02

MissYvette4u schreef:
er is me ooit verteld dat een neusriem nodig is bij een paard dat z'n mond open gooit zodra je een "bithulp" geeft, maar ik merk echt geen verschil met of zonder neusriem Verward

Dan trek je de bek van het paard dus open...
En zó handig, als er een neusriem opzit kan het paard niet meer protesteren! Echt zo handig Ja

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:43

waarom zou je eigenlijk niet met een neus riem mogen rijden op wedstrijd ? ik snap dat niet zo ,als je paard dat nou gewoon fijner vind!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:32

Wat kan een paard fijner vinden aan een neusriem??

Een neusriem is er voor om te zorgen dat de mond dicht blijft, het ene paard doen die eerder open als de ander en natuurlijk is eea ook afhankelijk van de hand c.q. teugelgebruik van de ruiter.
Aangezien op een wedstrijd een open mond als weerstand wordt gezien én een neusriem gebruikt wordt om de mond dicht te houden is die dus verboden.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:17

nielsd schreef:
MissYvette4u schreef:

Dan trek je de bek van het paard dus open...
En zó handig, als er een neusriem opzit kan het paard niet meer protesteren! Echt zo handig Ja

Ja precies, hoezo jennen !

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:36

DubbelDun schreef:

Een neusriem is er voor om te zorgen dat de mond dicht blijft, het ene paard doen die eerder open als de ander en natuurlijk is eea ook afhankelijk van de hand c.q. teugelgebruik van de ruiter.
Aangezien op een wedstrijd een open mond als weerstand wordt gezien én een neusriem gebruikt wordt om de mond dicht te houden is die dus verboden.

het bit blijft veel stabieler liggen in de mond(doordat het paard zn mond niet goed open kan doen) voor paarden die daar erg gevoelig op zijn is het heel fijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:38

Een paard gaat heus niet met zijn bit sjoemelen als hij dat geen prettig gevoel in zijn mond vind Haha!
Als hij zijn mond gewoon stil houd ligt het bit dus ook prettig stil, mits de ruiterhand het redelijkerwijs met rust laat.
Als het paard te rommelige met zijn bit doet zou de ruiter eens moeten kijken of het bit wel goed past c.q. eens een andere versie uitproberen waar het paard wel vanaf blijft c.q. rustig in de mond ligt.
IK zie iig nog geen reden voor het gebruik van een neusriem Lachen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:39

Ik rij bij jonge dieren of paarden die net in training gaan juist in eerste instantie wel met neusriem.Dan kunnen ze niet in eerste instantie meteen de mond opengooien zodra je aan de gang gaat.
Pas als ze wat verder zijn en netjes hebben geleerd na te geven op druk van de teugels gaat de neusriem eraf.

(beetje kort gezegd)

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:07

Ik heb vanaf dag een nog nooit met een neusriem gereden, mn paard heeft nog nooit zn mond opengespert om van de druk af te komen Pling

Niels, inderdaad! En dan lees van die leuke stukjes in de boekjes "met een echte Anky Aansnoerneusriem" arm paard denk ik dan Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:12

Oh, zo heb ik het ook geleerd hoor.
Ja, wel goed trekken aan die aansnoerriem hoor! Anders gaat die mond open!!

Maar toen was ik wel heel erg onwetend. arme gips Vriendjes zijn?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:22

Uriah schreef:
DubbelDun schreef:

het bit blijft veel stabieler liggen in de mond (doordat het paard zn mond niet goed open kan doen) voor paarden die daar erg gevoelig op zijn is het heel fijn.

Dan zou ik eerder kiezen voor een beter passend/stabieler liggend bit, bv een D-trens of kneveltrens.
Dat je paard een neusriem fijner vindt, is natuurlijk kul! Knipoog

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:15

ik vind een neusriem geen toegevoegde waarde hebben

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 10:48

WN AM -> WN TR

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:54

Tijdens mijn "bak"trainingen gebruik ik geen neusriem. Bij de buitenritten wel omdat als mijn paard niet in tempo terug wil en ik het bitje aanneem, hij dat natuurlijk vervelend vindt en zijn hoofd omhoog gooit. Op zich niet zo'n probleem ware het niet dat het bitje dan tegen zijn kiezen klappert en dat is dus erg pijnlijk. Om hem wel te laten weten dat ik dan ECHT tempo terug wil en hij daarbij geen (extra) pijnprikkel hoeft te krijgen gebruik ik buiten wel een neusriem. Maar dus niet tijdens de westerntraining. Dat sneller willen en niet willen stoppen doet hij ook alleen tijdens lekkere buitenritten.

Dus zowel een voorstander als een tegenstander van een neusriem. Als blijkt dat het ook buiten niet meer nodig is, dan laat ik hem ook daar wel achterwege. Nu gaat mijn veiligheid nog voor!
Doei, Susan

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:18

sjuutje schreef:
Tijdens mijn "bak"trainingen gebruik ik geen neusriem. Bij de buitenritten wel omdat als mijn paard niet in tempo terug wil en ik het bitje aanneem, hij dat natuurlijk vervelend vindt en zijn hoofd omhoog gooit. Op zich niet zo'n probleem ware het niet dat het bitje dan tegen zijn kiezen klappert en dat is dus erg pijnlijk. Om hem wel te laten weten dat ik dan ECHT tempo terug wil en hij daarbij geen (extra) pijnprikkel hoeft te krijgen gebruik ik buiten wel een neusriem. Maar dus niet tijdens de westerntraining. Dat sneller willen en niet willen stoppen doet hij ook alleen tijdens lekkere buitenritten.

Dus zowel een voorstander als een tegenstander van een neusriem. Als blijkt dat het ook buiten niet meer nodig is, dan laat ik hem ook daar wel achterwege. Nu gaat mijn veiligheid nog voor!
Doei, Susan

daarom bedoel ik dus ook dat een paard een neusriem fijn kan vinden ! als het bit niet meer tegen de kiezen kan klapperen doe je je paard veel plezier! en idd dat er dan met terug nemen telkens een pijn prikkel krijgt en daardoor nog harder gaat krijgt hij met de neusriem weer vertrouwen en komt in het vervolg steeds beter terug.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:22

Ik weet niet hoe jullie paarden in elkaar zitten Clown maar ik heb nog nooit een klapperend bit gehad.
Door een goed afgesteld hoofdstel en een goed passend bit kan het niet gaan klapperen. Verder heb je ook nog de lippen die het bit opgesloten houden.
Als een paard buiten zich niet terug laat nemen bestaat de kans dat het bit tegen de kiezen aan komt als het zijn hoofd omhoog doet om de druk te ontlopen, maar ook dan heb je druk op de teugels en kan het dus niet gaan klapperen, ondanks dat dan idd de mond open zal zijn.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:25

DubbelDun schreef:
Ik weet niet hoe jullie paarden in elkaar zitten Clown maar ik heb nog nooit een klapperend bit gehad.

een klapperend bit heb ik ook nog nooit gehad , de mijne pakte het bit altijd vast en ging rennen Clown
dat noem je haflinger Haha! denderen overal door heen als het ze niet zint

DubbelDun schreef:
Als een paard buiten zich niet terug laat nemen bestaat de kans dat het bit tegen de kiezen aan komt als het zijn hoofd omhoog doet om de druk te ontlopen, maar ook dan heb je druk op de teugels en kan het dus niet gaan klapperen, ondanks dat dan idd de mond open zal zijn.

ik vind een neusriem wel fijn als een paard zijn mond open doet , maar als het een goed aangereden paard is dan hoef je geen neusriem te hebben

Babyreiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:45

Ik rij wel met neusriem. Wat ze zichzelf niet aanleren, hoef je straks ook niet af te leren.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:39

DubbelDun schreef:
Door een goed afgesteld hoofdstel en een goed passend bit kan het niet gaan klapperen. Verder heb je ook nog de lippen die het bit opgesloten houden.

Nou, dan zou je toch een met mij mee op buitenrit moeten gaan! En dan vooral richting huis terwijl we een rustige galop doen met een lange losse teugel.... als ik dan terug wil naar draf of stap en ik vraag met mijn teugel (en zit en blablabla) om het tempo terug te nemen, dan wil hij nogal eens, bij wijze van tegensputteren, zijn hoofd omhoog gooien. En ja, heel erg hoog, richting de sterren! Met als gevolg dat hij zijn rug wegdrukt en het bit "naar achteren zakt" in zijn mond en daar zijn kiezen raakt. Dat veroorzaakt natuurllijk stress en wsl pijn en dat wil ik niet. Ik kan zien dat het gebeurd omdat hij daarna een soort van schudden met zijn hoofd doet, net alsof krijgt hij een stroomstootje o.i.d. Erg naar en niet de bedoeling. Het stoppen of langzamer gaan wordt geaccocieerd met pijn en dat zorgt ervoor dat het alleen maar erger wordt.
Ik heb nu een keer of 4 met neusriem gereden en dat gaat dus prima. Dit overigens op advies van mijn instructrise. Ik wilde er al een ander bit "ingooien" maar dat is nu gelukkig niet nodig.

En tuurlijk hoop ik binnenkort weer zonder neusriem te kunnen rijden, dat blijft wel het streven!

En dus ja, het bit klappert in zijn mond. En tuurlijk kan ik het strakker in zijn mond doen, de bakstukken strakker zetten of een strakke kinriem gebruiken. Maar nee, dat doe ik ook liever niet. Het bitje hangt op de goede hoogte, ALS mijn paard zijn hoofd normaal houdt!.