[WN] barefoot arizona...nevada boomloos en western?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

barefoot arizona...nevada boomloos en western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 18:57

hallo allemaal,

graag zou ik mijn haflinger western willen gaan rijden.
de western sport heeft mijn aandacht getrokken dus vandaar Haha!
nu ben ik aan het denken om voor een barefoot arizona te gaan of voor de barefoot nevada.
ikzelf heb broekmaat 46 dus waarschijnlijk zou de arizona beter geschikt zijn voor mij, ook heb ik al eens gehoord dat de nevada niet geschikt is voor paarden onder de 1.45, en aangezien mijn haf niet veel groter zal worden weet ik niet of de nevada wel geschikt is?
boomloos omdat ik graag een zadel heb wat strax ook op mijn andalusier past en omdat het toch al best moeilijk is om een passend zadel te vinden voor een haf, dus heb ik van iemand de tip gekregen om eens voor boomloos te gaan kijken.

nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die ook met het barefoot western zadel rijden, hoe bevalt dit en is dit een aanrader?

hopenlijk kunnen jullie me enkele goede tips geven!

groetjes loes Haha!

Charret

Re: barefoot arizona...nevada boomloos en western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:02

Ik heb/had de Barefoot London [maat 2] en deze heb ik moeten verkopen omdat hij gewoon weg te lang voor de rug van mijn Fjorden merrie is. Let daar op zou ik zeggen. Gezien jij ook maat 2 moet hebben en dat zadel misschien nog wel iets langer is. Heeft je Haf een lang[ere] rug dan zal het goed liggen anders is die al gauw te groot voor je pony.

Vraag anders een testzadel aan.
Een kennis van mij rijdt met haar Fjord ook western en heeft de Nervada.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 19:05

ja ik heb gehoord dat de arizona beter geschikt is voor paarden met een kortere rug, omdat de nevada te groot en te lang schijnt te zijn voor kleinere paardjes.
ook gaat de nevada maar tot maat 1,5, dus waarschijnlijk is die te klein voor mijzelf haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:06

Idd het testzadel aanvragen, dan kun je op je gemak kijken of je het wat vind en of het niet te lang is voor je paard.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 19:06

zal toch maar eens gaan informeren naar zon testzadel dan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:18

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 19:19

ok, kijk die tip is ook fijn.
ik weet eigenlijk helemaal niet precies wat nog meer merken van boomloze zadels zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:23

Staan in de eerste link, verkijk je ook niet op de geplaatste modellen/kleuren. Het gaat meer om de merken, qua modellen is er nog veel meer keus. Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:38

Ik heb ook de barefoot arizona, inderdaad ook omdat hij een vrij korte rug heeft, en ook omdat ik de westernsingel erg fijn vindt. De barefoot nevada heeft een gewone dressuursingel.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:06

Ik heb zelf een Nevada (te koop Tong uitsteken). Ik ga zelf over naar een boomzadel, omdat het mij zo tegenstaat dat de drukverdeling gewoon minder goed is. Ik weeg maar 50 kilo, maar toch zit het me niet helemaal lekker... Ze worden ook afgeraden voor ruiters boven de 80 kilo... Puntdruk...

Jammer dat je niet in de buurt woont, anders mocht je hem wel proberen. Weet niet of je dat evt wil...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:12

pre schreef:
ja ik heb gehoord dat de arizona beter geschikt is voor paarden met een kortere rug, omdat de nevada te groot en te lang schijnt te zijn voor kleinere paardjes.
ook gaat de nevada maar tot maat 1,5, dus waarschijnlijk is die te klein voor mijzelf haha!

Nevada is geschikt voor ruiters tot broekmaat 46... Dus in theorie... Ik heb zelf maatje 36, en ben 1,70m lang. Pas er prima in, maar een grotere ruiter zou ook kunnen... Maar maat 46? Dat mag je zelf beslissen na aanleiding van de onderste foto. Ik denk niet dat dat past nl...
Het zadel is wel lang ja...
Hier ligt hij op mijn Haflinger van 1,45m . Hij moest hier nog wel verder naar achter geschoven btw...
Afbeelding

Ik in het zadel (te korte beugels Tong uitsteken )
Afbeelding

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 22:13

klopt dat ja, dat ze afgereden worden voor ruiters boven de 80 kilo?
ik weeg zelf tussen de 80 en de 85 kilo.
is er hier iemand die me daar meer over kan vertelen, de puntdruk en de gewichtverdeling met mijn gewicht?
op de site van barefoot en de verkoop punten kan ik er niks over terug vinden?

eileen. waar loop jij tegenaan dan met de druk verdeling dat je besluit om het zadel weg te doen?

ik denk idd ook dat de nevada voor mij te klein is want ik heb dus maat 46 haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 22:22

In theorie mag een paard maar zo'n 15% van zn lichaamsgewicht dragen. Voor een paard van 500 kilo zou dat dus zo'n 75 kilo zijn.
Daar gaan ze bij boomloze zadels dus ook vanuit.
Maar ik ken meerdere mensen die zwaarder zijn en toch met een boomloos zadel rijden, hun paarden hebben er geen problemen mee. Het is alleen belangrijk dat je zelf een beetje het gewicht verdeeld over je kont, bovenbenen, knieën en beugels.
Enne, als je zwaarder bent, dan heb je meestal een wat groter zitvlak, en dus een groter oppervlak waarover het gewicht wordt verdeeld Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 09:44

Belangrijk punt bij boomloos is hoe de ruiter is geschapen rond de zitbeenknobbels Knipoog
Ga eens vooraan op een houten (of hard kunststof) stoel zitten en leg dan je platte handen onder je zitbeenknobbels (netjes rechtop zitten, natuurlijk). Voel hoeveel druk die geven en bepaal aan de hand daarvan of je die puntbelasting verantwoord vindt op een boomloos zadel. Sommige mensen hebben heel puntige zitbeenknobbels en anderen juist niet en de hoeveelheid vlees daaromheen maakt niet echt verschil, gek genoeg.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 11:30

ok, dat zal ik eens gaan doen.
maar je kan dus wel goed western rijden met een boomloos zadel?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 11:38

Als je er maar geen koeien mee wil gaan vangen Clown

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 11:39

haha nee, ik wil gaan leren western rijden, laat ik dat maar eens eerst proberen en als dat allemaal goed gaat ben ik al blij!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:04

Waratje schreef:
Belangrijk punt bij boomloos is hoe de ruiter is geschapen rond de zitbeenknobbels Knipoog
Ga eens vooraan op een houten (of hard kunststof) stoel zitten en leg dan je platte handen onder je zitbeenknobbels (netjes rechtop zitten, natuurlijk). Voel hoeveel druk die geven en bepaal aan de hand daarvan of je die puntbelasting verantwoord vindt op een boomloos zadel. Sommige mensen hebben heel puntige zitbeenknobbels en anderen juist niet en de hoeveelheid vlees daaromheen maakt niet echt verschil, gek genoeg.

Echt een beetje onzin bovenstaande.
Natuurlijk als je op een harde houten stoel op je handen gaat zitten voel je die druk van je zitbeenknobbels behoorlijk. Dáárom is de juiste pad onder boomloos ook zo belangrijk.
Die zorgt niet alleen voor de ruggegraatvrijheid maar ook voor demping/schokopvang en verspreiding van het gewicht.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 12:18

ok dus als ik een boomloos zadel koop moet ik zorgen dat ik daar dus een zeer goede pad bij koop!
ik heb een vriendin en die is ook wat zwaarder em die rijd haar andalusier recreatief ook met een boomloze barefoot en dat geeft eigenlijk geen probleem.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 15:02

Ik heb mijn arizona verkocht ivm mijn minder goede gevoel over de drukpunten...mijn erg graag dravende paard ging zelf steeds in galop over wanneer ik de draf in wilde zetten....
Ik had de Arizona maat 2 en vond het krapper zitten (bij het lichtrijden) dan mijn westernboomzadel. De arizona zit overigens wel heerlijk maar hij moet ook goed zitten voor mijn paardje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:52

@Cheveyo : had jij er alleen een minder goed gevoel over of heb je ook daadwerkelijk ervaren dat je paard er minder door liep c.q. drukkingen kreeg??

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 18:54

Doordat mijn paard de geliefde draf over ging slaan en zelf in galop ging gaf mij dat het gevoel dat de drukverdeling (bij het lichtrijden) niet oke was voor hem. Ik heb de daadwerkelijke drukkingen niet afgewacht, daarvoor ben ik te zuinig op hem namelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:00

En gelijk heb je Haha!, maar...
Ik heb eens een paard gezien wat ging bokken toen hij mijn BM op had. Deed ie anders nooit...
Maar wel met de oortjes naar voren en duidelijk er lol in hebben.
Dus ook jou galopje kan zijn omdat hij zich lekker voelde.
Maar jij kent je eigen paard het beste natuurlijk Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 19:04

Hij reageerde met name wanneer ik ging lichtrijden met de draf, doorzitten was geen probleem, maar dat houd ik zelf niet zo lang vol Knipoog.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 00:15

Ik heb precies dezelfde ervaringen met de Arizona. Hij reed voor mij heerlijk maar na verloop van tijd ging mijn paard liever in de galop dan in de draf. In de bak tijdens het westernrijden bleef hij wel draven want dan bleef ik doorzitten, tijdens mijn endurance trainingen lag het tempo hoger en moest ik lichtrijden met het gevolg dat mijn paard liever in galop ging.

Vervolgens heb ik een kleipad (via Greendistance.nl), (Aafke heeft hem nu ook!) eronder gelegd om het te testen en ik ben er enorm van geschrokken. Het zadel gaf t.h.v. de stijgbeugelriemen enorme drukpunten, alle klei was volledig uit de pad verdwenen. Kiran ging zelfs "huppelen" bij het aandraven, hij had echt last van zijn schouder en schofgebied. Zo op zijn blote rug was niets te zien overigens!

Daarbij schoof het zadel enorm met opstappen (dat ligt overigens aan de bouw van het paard en hoeft niet altijd zo te zijn) met als gevolg dat ik toch wat strakker moest aansingelen als ik van het erf afging omdat ik er nogal eens af moest bij "enge dingen" ... hierdoor heeft hij singeldwang opgelopen.

Afijn, ik heb na de test mijn zadel niet meer op mijn paard gehad en hem direct te koop aangeboden. Ik vond het erg jammer, het zadel zat heerlijk voor mij!

IK heb nu dus een "boom zadel" maar dan wel een die op maat gemaakt is voor mijn paard!

Groetjes, Susan