Ja zeg dat wordt 'hogere zitkunde" 
Het probleem met de holle rug en bijbehorende pijnen ken ik maar al te goed. 
Idd heb je kans dat als je voeten meer naar voren komen je makkelijker je rug 'rechter' kan maken, dwz de ergste holling eruit haalt.
!!Dit is een hulpmiddel specifiek voor holle ruggen en niet voor mensen die hier geen last van hebben!!
Zou je je beugels korter maken dan trek je je benen wel iets verder op, maar ga je dus automatisch ook meer naar achteren zitten en dan ga je dus extra de achterkant van je paard belasten, wat niet de bedoeling is.
Verder is de zadel-'zitervaring' heel persoonlijk en hier kun je eigenlijk geen oordeel aan hangen behalve persoonlijke ervaringen, éigen ervaringen zul je puur vanaf de verschillende zadels (liefst op hetzelfde paard = vaak een probleem) moeten ervaren. Immers dát geeft het beste vergelijkingsmodel; je rug liegt niet tenslotte.
Persoonlijk zit ik lekker in mijn boomloze Bob Marshall. Je wordt niet 'gedwongen' in een bepaalde zit omdat het een dik kussen is waar je op zit. En ja je hebt een iets hogere puntbelasting, maar met mijn rijstijl/uren/gewicht is dat prima te doen, e.e.a. wordt jaarlijks gekontroleerd door paardenfysio en -masseur.
De meeste standaard westernzadels zit ik niet lekker in, de zitting is te breed en te vlak in de breedte/-\, waardoor mijn benen een onnatuurlijke houding krijgen die ik alleen voor elkaar krijg met een holle rug. Resultaat beurse liezen en pijn in de onderrug.
Laatst zat ik op een Billy Cook 15" met een 'narrow twist' dus meer een dakjesvorm /\ ook zat hier aardig wat opbouw aan de voorkant met de beugels idd redelijk ver naar voren (voor mijn gevoel iig).
Hier heb ik ook heerlijk (pijnvrij) in kunnen rijden, terwijl ik nu duidelijk in een bepaalde houding gezet werd, die ik in de BM dus zelf moet 'zoeken'.
Over het draagvlak van een paard:
Van nature is het beest niet geschikt om langdurig gewicht te dragen.
Hoe wij ook proberen te fokken, meer dragende ribben zullen ze niet krijgen.
Zelfs het westernzadel met zijn langere bars en brede oppervlak doet hier niets aan af, in tegendeel zou ik haast zeggen. De pasproblematiek kennen we allemaal en hoe groter het oppervlak hoe groter de problemen als het niet goed past.
Door een paard goed te gymnastiseren en vakkundig te trainen én met de juiste medische ondersteuning (fysio/massage's) kun je als ruiter je paard lang heel houden als je veel uren in het zadel maakt.
Persoonlijk rij ik minder uren waardoor de slijtage ook minder is. Mijn 21 jarige komt nog steeds met glans door die test heen en loopt ondertussen al 4 jaar boomloos.