[WN] Bitloos inrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PeppySan

Bitloos inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 23:52

Ik ben bezig met mijn jonge paardje en doe nu nog alles met gewoon een stalhalster met teugels eraan.
Zolang ze daar nog goed op reageert wil ik er geen bit in hangen om mee te sturen vanwege het wisselen.

Nu was ik nieuwsgierig, met welke optoming hebben jullie je paardjes zadelmak gemaakt en ingereden? en waarom heb je daarvoor gekozen?

crazycactus

Re: Bitloos inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 02:23

Ik ben begonnen op een halster, en daarna overgestapt op de sidepull. Pas na 6 of 7 maanden heb ik er voor het eerst een snaffletje in gehangen. Nu rijd ik regelmatig nog op de sidepull of op een bosal en hang ik er voor de afwisseling af en toe een trensje in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:36

Gewoon op een halstertje. Eerst paar knopjes erop, en dan pas een trensje erin.
Vind ik zelf gewoon prettiger.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:39

In spanje rijden ze in met een serreta, en dan hangen ze er later een bit bij, dan kan je kiezen welke je gebruikt.
Zo blijft de mond van je paard het zachtst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:52

Tja z'n mond blijft dan zacht. En z'n neus?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:16

Als je niet te hard trekt... heel Knipoog

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:18

ik heb mijn paard ingereden op een gewone snaffle, omdat mij dat het makkelijkste leek (ik heb sowiezo geen ervaring met het rijden met bitloze optomingen) Wel ben ik na een half jaar overgestapt op een myler bitje en daar rij ik nu nog mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:18

Uhuhhhh....
Wel eens geïmporteerde paarden vanuit die contrijen tegengekomen? Word je vaak niet blij van, die neuzen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:20

Dus gebruikten ze de serreta niet goed.
Net zoiets al hier met westernbitten dus Knipoog

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:21

Ik heb een paard ingereden met een halster over het hoofdstel. Je kan dan aan het halster sturen en je paard kan ook nog wat meer wennen aan het bit. In de loop van de tijd heb ik steeds vaker even een paar minuutjes de teugel van het bit gepakt en die van het halster losgelaten, zo heb ik haar langzaam laten wennen. Groot voordeel vind ik dat je snel terug kan gaan naar het halster als het paard zich gaat spannen tegen het bit.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:23

ik heb het gedaan met een snaffletje ( kon ie al van het longeren) en dat ging super, toen hij begon te wisselen even op bosal gereden en dat ging ook super. ben nu weer op een snaffeltje bezig maar als hij last krijgt van zijn tanden weer effe met bosal

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 17:43

AafkeB schreef:
In spanje rijden ze in met een serreta, en dan hangen ze er later een bit bij, dan kan je kiezen welke je gebruikt.
Zo blijft de mond van je paard het zachtst.

wat is dat? heb je daar een foto of plaatje van?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:45

Mijn pony is niet bitloos ingereden, ik heb hem van bit naar bitloos omgeschoold Lachen

Als het met stalhalster goed gaat zou ik dat blijven doen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:06

Een serreta lijkt op een kaptoom; leren riem met metaal er op en dan wat ringen.
Je hebt ze ook die lijken op een sidepull, maar dan ook met ringen bovenop.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:03

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:35

Ja, ik bedoel niet dat je zo'n serreta moet nemen, je hebt ze gepolstert, en ook van kaal ijzer met tandjes!
Heel gemeen, en je ziet ook heel vaak paarden met vreselijke lidtekens op de neus, daar hebben jullie gelijk in, en dat bedoel ik ook helemaal niet.
Het idee erachter vindt ik echter wél goed. Maar als je als een Neanderthaler gaat roppen is iedere methode slecht. dan kan je beter op vechtsport gaan.
ik ken sowieso een heleboel paarden die volkomen getraumatiseerd uit Spanje gekomen zijn.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:01

Mijn paard is ingereden met een bosal daarna overgegaan op een bitje omdat het toch niet zo goed wou vlotten. Maar ben er nu achtergekomen dat ze gewoon liever de teugels aan de zijkanten van het hoofdstel heeft i.p.v. onder haar kin (snapt ze blijkbaar niet zo goed Koe ) dus nu rijden we alweer een tijdje terug bitloos met een sidepull!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:01

@mandyke.. daarom kies ik voor de sidepull, dat is voor een jong paard logischer. De bosal is meer voor paarden die al een beetje weten wat neckreining is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:12

Mandyke schreef:
Mijn paard is ingereden met een bosal daarna overgegaan op een bitje omdat het toch niet zo goed wou vlotten. Maar ben er nu achtergekomen dat ze gewoon liever de teugels aan de zijkanten van het hoofdstel heeft i.p.v. onder haar kin (snapt ze blijkbaar niet zo goed Koe ) dus nu rijden we alweer een tijdje terug bitloos met een sidepull!

Teugels aan de zijkant is voor een jong paard ook logischer.. De bosal ik eigenlijk bedoeld als overgang van snaffeltje naar één hand en bit, de sidepull is idd voor't inrijden 'uitgevonden'... hoewel ik de uitvoeringen met rope over de neus weer niet echt vriendelijk vind.
Daarom wil ik zelf graag deze nog een keer bestellen,

of ik maak zelf een indian bosal:
Afbeelding

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 18:21

Dat is ook een leuk ding Francis.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:30

Ik heb mijn merrie met een dubbek gebroken kneveltrens ingereden en toe overgestapt op een hackamore.
Nu rijden ik als ze rustig is met een sidepull of crosslink of no-bit hoofdstel. Als ik er zin in heb rij ik ook wel eens zonder hoofdstel in de bak.
Vandaag heb ik ff met bit gereden wat ik eigenlijk nietmeer doe omdat ze een laaghangend rooster heeft. Het ging wel lekker (zonder neusriem) al merkte ik weer meteen dat het eigenlijk niet zo fijn is Ze begon al snel weer weg te springen en te rennen. Uiteindelijk toch naar de ontspanning toe gereden en gestopt maar echt fijn rijden was het niet. Dus volgende keer weer gewoon mijn hack Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:08

crazycactus schreef:
@mandyke.. daarom kies ik voor de sidepull, dat is voor een jong paard logischer. De bosal is meer voor paarden die al een beetje weten wat neckreining is.

Ja dat wist ik toen niet, die man die haar inreed zei dat hij alle paarden met een bosal inrijdt omdat dat 'vriendelijker' is. Maaaaar, nu weet ze heel goed wat neckreining is, maar teugels onder de kin wil nog steeds niet vlotten. Heb onlangs nog eens met een touwhalster in de bak gereden en het ging een stuk minder goed dan met de sidepull!? Ik denk dat het voor elk paardje ook wel verschillend is. (ofwel heeft ze een trauma overgehouden aan teugels onder de kin Haha! )

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:42

de 1ste 3 of 4 keer niks aan het hoofd. ik wil dan alleen vertrouwen en zelfvertrouwen aanleren en ze in de roundpen laten lopen waar zij heen willen en ik ben gewoon passagier. daarvoor heb ik al heel wat grondwerk gedaan waardoor mijn paarden reeds druk kennen, het woordje whoa en ze weten wat ik bedoel als ik klik of kus.
daarna veelal een heel zachte en flexibele kangarooleren bosal (Henderson maakt er hele goeie).
tijdens mijn grondwerk periode voor het opstijgen en tijdens de eerste dagen met bosal hang ik wel telkens een snaffle in waarmee ik ze lichtjes opbind met een rekbaar touw. wanneer de jongeling niet langer het touw uitrekt maar nageeft als hij de snaffle voelt geeft hij mij aan dat ik met hem in een snaffle kan gaan rijden zonder dat ik hard moet worden en zonder dat hij in zijn werk met de mond open loopt.
later ga ik regelmatig trug naar de snaffle en de bosal.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:56

Ik heb mijn paard ingereden met een bitless bridle/cross link. Het touwhalster met teugels onder de kin op 1 punt snapte hij minder goed. En het schuurde achter zijn oren zijn manen stuk..

Wat zijn de voordelen van een snaffle bit?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:00

Mijn paardje heb ik ingereden met een simpel touwhalster. Ik merk dat hij beter reageert op teugels elk aan een kant van een bitloos hoofdstel ipv 1 punt onder de kin.