[WN] Western zadelkunde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tarqsgirl

Western zadelkunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 22:11

Welkom,
We hebben het hier over western zadels, een korte uitleg over passen, verschillen tussen fabrieks en customzadels.
UItleg over materiaal.

Passen, zo doen wij het:
Het paard moet vierkant staan. (houd hem wakker)
Met een Flexible curve meten wij vanaf de schoft de lijn van het paard wordt precies opgetekend, dan iedere 5 cm verder.
Hiermee krijgenwij al een goede indruk wat voor boom bij een zadel past. Die leggen we erop om te zien of het ook écht goed past.
De Gullit moet breed gnoeg zijn en er moet voldoende ruimte boven de schoft zijn.
Dan kijken we naar de bars: Hebben ze genoeg flare? Dwz wippen de randen van de boom voldoende op zodat de boom nooit in het paard kan prikken?
Liggen ze niet te dicht bij de schouderbladen? Zijn ze niet te lang bij een paard met korte rug?
Volgen de bars de rug mooi? Is er geen bridging? Of puntbelasting?
Klopt de twist? Juist bij de twist komen de meeste problemen. Ik vind het moeilijk de twist uit te leggen met alleen maar tekst, maar ik zal het proberen. Bij de voorkant, de gullit, hebben de bars een hoek van ong 45' gek genoeg is dat bij bijna alle paarden goed. Bijna he, er zijn uitzonderingen. Naarmate de bars verder naar achteren over de rug lopen, worden ze steeds platter. Dát is nu de twist. Deze twist kan wél heel erg verschillen per paard; als er te weinig twist is prikt de boom op twee smalle randen in de rug van je paard. Heel pijnlijk en je kan dat niet zien of voelen door met je handen onder het zadel te glijden. De twist is de belangerijkste reden dat je de pasvorm van een zadel alleen kan beoordelen door de kale boom op je paard te leggen. Als het zadel in elkaar zit is het onmogelijk de mate van twist te zien.
als alles nu goed is is dit de boom waar het zadel op gemaakt wordt. Bij customs kunnen we dus uit de producten van heel veel verschillende bomenmakers kiezen waardoor we een optimale pasvorm kunnen garanderen bij een paard met een hele ongewone rug moet misschien een custom boom komen, maar die zijn heel erg duur. Gelukkig is dat bijna nooit nodig.

En bij een fabriekszadel? Dan doe je het omgekeert. Hier is het zadel, met welke bomen wordt hij gelevert? Die leggen we erop, past er een goed? dan wordt het zadel met die boom besteld. Of gelijk meegegeven als 'ie op vooraad is. Bij fabriekszadels ben je dus gebonden aan de serie bomen die zij in een bepaalde serie zadels gebruiken. Maar maak je geen zorgen, 80 tot 90% van de paarden passen goed onder de meeste bomen.

En een tweedehandszadel? Hoe beoordeel je de twist? Geen nood: Bij de meeste zadels kan je erachter komen welke boom erin zit! Dan pas je een boom met hetzelfde nummer (en dezelfde maker) en dan kan je zien of de boom goed genoeg past op je paard. Past hij niet, moet je doorshoppen. Pas wel op! Western zadelboommakers in Amerika zitten er bovenop! Als de quarters wat kleiner gefokt zijn, worden de bomen daar op aangepast. Dus het kan zijn dat een boom van ong. 10 jaar oud met hetzelfde nummer toch anders is.
Zelf vind ik (Willem is een purist, die doet het het liefst met echte bomen) zelf vind ik dus dat je bij een tweede hands zadel ook zo'n spin of een mal kunt gebruiken. Bij een tweedehands fabriekszadel is het kunststof fleece lekker plat gedrukt en is de boom door het leer gezakt en kan je , door het zadel op de kop te leggen, dan de (zeer precies op maat gemaakte) spin inleggen en dat geeft ook een indicatie of het zadel en de boom netjes overal aanliggen.
Gebruik je zo'n spin dan moet je wel één hebben die stevig is. Dat kost meer tijd en moeite met buigen maar dan heb je ook minder kans dat hij vervormt. Als hij ook maar een beetje vervormt is, kan je hem niet meer gebruiken.

Hoe zit een zadel in elkaar?
De boom draagt het gewicht.
De boom ligt weer op de saddleskirts, dat zijn de grote lappen leer waaronder nog fleecegaplakt zit, of schapenvacht genaait zit.
Nu komt er een verschil tussen custom en fabriekszadels. Waarbij ik dus niet wil zeggen dat een fabriekszadel niet goed is, dat hangt van de fabriek af. Maar er zijn verschillen van constructie.

Ik begin bij het fabriekszadel - Het fabriekszadel heeft één dik stuk leer dat onder aan de boom bevestigt is, daaronder zit een dike kunststof fleece. In het begin is dit leer nog vrij stijf. Het gewicht van zadel en ruiter wordt door dit leer mee gedragen, het paard voelt de boom nog niet. Na intensief gebruik over langere tijd, het is moeilijk aan te geven hoe lang, Willem zegt in Nederland: ongeveer 1,5 jaar, is de boom door het leer gezakt en voelt het paard de boom nu écht. Als de boom niet goed voor je paard is beginnen nu de problemen. Als de boom goed is zijn er natuurlijk geen problemen.

Het customzadel - Bij het custom zadel wachten we er niet op dat de boom door het zadel zakt, we vormen het leer naar de boom. Dat doen we door het leer in te vochten, dat heet casen. Het vochtige leer is een beetje kneedbaar, daarom kan je het ook "carven" we maken de skirts aan elkaar vast, leggen ze op hu plaats onder de boom. Dan draaien we alles om en wordt met een speciale hamer de vorm van de boom in het leer gemodelleert.
Dan laten we alles drogen. Dan halen we de skirts van de boom af en uitelkaar, dan maken we er stukken leer op, dat heet Blokken. Door het blokken zijn de skirts van onderen weer plat. Van boven zie je de vorm van de boom er helemaal inliggen.
Door het blokken blijven de skirts gewicht meedragen, en wordt het gewicht over een nog groter oppervlak verdeelt.
Daarna wordt er schapenvacht onder gelijmt en vastgenaait.
Hierdoor heeft een customzadel dus een vrij dikke saddleskirt. Alhoewel wij de zadels volledig ingeolied afleveren, zijn de skirts nog vrij stijf en het duurt een tijd voordat alles lekker plat ligt. Het kan, maar hoeft niet, maar het kán, dat het zadel een beetje schuift in het begin.

Wij gebruiken ook minstens 5mm dik leer, bij fabriekszadels kan dat dunner zijn. Niet dat dat erg is, in Nerland wordt lang niet zo intensief gereden als een echte cowboy in Amerike dus daar moet je je geen zorgen over maken. Maar er is dus wel verschil.
Bij een tweede hands zadel hoef je je daar geen zorgen over te maken, die is natuurlijk al ingereden.

Ik vind het lang genoeg. Hebben julie er iets aan? Ik wil een andere keer ook verder gaan als er interesse is.
Oh, ik heb nog wat: Let bij een tweedehandszadel op het leer, buig het dubbel; kraakt het is het leer te droog: Dat krijg je nooit meer goed! Niet doen! Komt er juist veel olie uit hebben ze het waarschijnlijk volgepropt met olie om achterstallig onderhoud te verdoezelen, ook niet doen. Een zadel van goede kwaliteit leer, dat netjes onderhouden is, kan heel veel jaren mee. Daarom blijft een westernzadel altijd waarde houden, en is een tweedehands zadel van goede kwaliteit zeker de moeite waard.
Als het goed past!!!
Ik wil eigenlijk nooit meer antwoorden op bokt dus.
Laatst bijgewerkt door Tarqsgirl op 23-11-06 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

CherokeeChum

Re: Western zadelkunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:33

Bedankt voor je duidelijke en gedetaileerde uitleg!
Heb een dubbele hernia,kan dus niet zolang autorijden,had het anders heel interresant gevonden om eens een kijkje bij jullie te komen nemen.
Is het overigens mogelijk om een western zadel te bouwen met kussens als een cavelerie zadel?

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:34

Bedankt Aafke, voor dit informatieve stuk tekst, heb weer wat bijgeleerd Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:34

Imposant stukje.
Chapeau !

Wat me opvalt is dat een customzadel dus eigenlijk gewoon (meestal) op een standaardboom gebouwd wordt.

Hoeveel ruimte achter de schouderbladen wordt vrij gehouden voor de beweging. Want vierkant staand een zadel aanmeten is natuurlijk wel iets anders als een bewegend paard met ruimte bij de schouders.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 22:51

Tóch maar even antwoorden, ja alles kan bij een custom, maar dat wil niet zeggen dat een fabriekszadel in een winkel niet goed is.
Wij houden twee vingers achter het schouderblad vrij, dat moet ook in de beweging voldoende zijn. Daarom is genoeg flare ook zo belangerijk: áls de schouder bijna in contact met de boom zou komen glijd hij er onderdoor. Het schouderblad zit helemaal los; het wordt alleen door banden op zijn plaats gehouden. Een verkeerde boom kan daar veel schade aan richten.

mijn eigen paard heeft één schouderblad dat een beetje uitsteekt; ik maak een licht endurancetype zadel. Maar we hebben de skirts voor ruim gehouden: door het lange leer kan het nooit prikken, en het leer is soepeler.
Ja, het is best een uitzondering als we echt een customboom moeten laten maken. Een gewone boom is al hartstikke duur. een custom 2 keer zo duur. En de boommakers in amerika hebben genoeg werk dus het kan nog een jaar wachten zijn ook. En er zijn een hoop goede boommakers in Amerika en samen hebben ze een enorme range. We zoeken liever even dan dat we mensen op kosten jagen.
Omdat je een optimaal passende boom kant enklaar kan kopen is het dus ook zo dat bij een paard met een standaartrug, (amerikaansstandaart) een heel goed passend fabriekszadel kunt kopen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:55

Is het mogelijk om kussens onder een boom te maken als een cavelerie zadel,en het geheel er toch uit te laten zien als een western zadel??

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 23:00

Dat met die beweging vind ik eigenlijk een heel interessant gegeven. Niet alleen met de schouder, maar hoe de hele boom op de rug ligt. We meten een paard in stilstand, maar we gebruiken het op een bewegend paard. Volgens mij moet een zadel tijdens de beweging een beetje zweven, en daardoor de rug op verschillende plaatsen af entoe belasten, en af en toe ontlasten. En ik denk dat dat ook goed is voor de spieren, en de doorbloeding.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:01

Duidelijk stukje.
Vraag: hoe gaan jullie om met andere rassen. Voorbeeld: groot paard. Hoge schoft, die niet direct achter de schoft omlaag loopt. Rug is dus meer gewelfd dan die van een gemiddelde quarter of een haf o.i.d.

De meeste westernzadels hebben bij mijn paard de de neiging iets bergopwaarts te liggen (hoge schoft/langzaam lagere rug). Bovendien heeft mijn paard grotere bewegingen dan een quarter en dus veel schoudervrijheid nodig. Ik heb dat opgelost met een flexboom. Voor mij werkt die merkbaar beter. Paard komt meer uit de passen voor en buigt beter (lengtebuiging). Zeker naarmate ze meer dragen (in de zin van verzamelen) moet. De vorm van westernzadels is volgens mij niet echt aangepast aan dit type bouw. Hoe gaan julie daar mee om?

(voor de duidelijkheid: er zijn heel veel zadels gepast op mijn paard, van hele dure tot hele goedkope). Uiteindelijk kon ik kiezen uit de continetal reiner en 1 model crates. Ook pullmans e.d. pasten niet. Combinatie boom te laag of te smal. Of bridgen.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 23:04

cherokee, Ja, dus, dat denk ik wel.Hele vroege westernzadels heb ikwel eens gezien met padding onder de boom inplaats ven saddleskirts.
Ik vind zelf wel met padding dat je dat goed in de gaten moet houden, padding moet ook bij engelse zadels regelmatig bijgevult en af entoe helemaal overnieuw opgevult worden.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 23:15

Anya, er worden veel meer bomen in amerika gemaakt dan in de meeste fabriekszadels liggen. Niet dat fabriekszadels niet goed zijn; ze kunnen heel erg goed zijn. Maar het is een confectie product. Onze ervaring is dat vooral bij kwpnners, met hoge schoften, een a-vork of slick-vork de soorten bomen zijn die goed liggen. Door de iets andere vorm en hogere gullit-ruimte zijn die veel beter geschikt.
Slick- vorken zijn niet "in"daarom zie je ze niet zoveel.
Het klinkt mij niet zo dat jouw paard een echt onmogelijke rug heeft, maar wel één die niet amerikaans is.
Overigens kan je zelfs voor koudbloeden bomen krijgen.
Voor volbloeden, met een hoge schoft en hele steile ruggen, weinig Twist, zijn bv ook zo bomen te krijgen. wij hebben die ook allemaal op voorraad om te passen.
Niet dat je geen fabriekszadels kunt kopen, Colorado Saddlery heeft naar het idee van Willem verschillende van zulke zadels. en CS is een fabriek die topkwaliteit fabriekszadels levert.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:16

Het lijkt mij qua pas maken en comfort voor het paard wel voordelen hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:21

Thanks voor de toelichting.
Ik ga even zoeken naar A-fork en Slick-fork.

Kun je overigens verklaren waarom de equiflex boom duidelijk merkbare voordelen heeft bij de lengtebuiging? Van in ieder geval mijn paard? Dit in vergelijking met een 'normale' boom.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 23:33

A- en slick vorken zijn van die gladde, zonder swell.
Ik durf niet zomaar een mening te geven over waarom jouw paard nu lekkerder loopt. want ik heb veel te weinig informatie, en ik vind dat je zoiets ook in het écht gezien moet hebben. Het zóu kunnen dat die eerdere bomen pijn deden of hindererden en de flex dat niet of minder doet. Maar het kan van alles zijn.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:42

Weer (heel) wat geleerd! Dankje!

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 08:28

Hoe kun je precies herleiden wat voor een boom je in je zadel hebt zitten?
Ik heb een 2de hands Billy Cook uit Sulphur OK.
Volgens mij model 6112.
Kan ik dan gewoon BC in OK aanschrijven en vragen wat voor type boom er in mijn zadel zit?

Ik ben best benieuwd hoe ik aan zo'n kale boom kan komen en
wil ook wel weten hoe hij op mijn paard ligt, kaal.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:31

super dat je dit zo opgeschreven hebt!
heel duidelijk stuk en weer een hoop geleerd! OK dan!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 10:35

Super stuk, zeker heel leerzaam.Neem dit topic er zeker bij met de tijd als ik aan de aanschaf van een zadel ga denken voor onze Timo.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 13:09

Joes,
Je moet weten in welk jaar het gebouwd is, en je kan naar billy Cook schrijven. Maar juist bij fabrieken als Billy Cook doen ze niet zo precies, die noemen dus de gullit-breedte maar over rock, twist, flare doen ze daar niet zo moeilijk. Dat vinden Amerikanen niet zo belangerijk, Als je daar een zadeltje koopt voor $600,-- en het bevalt niet, verkopen ze hem weer en kopen ze een nieuwe. En het is niet zo dat ze in Amerika allemaal Fantastisch passende zadels op hun paarden hebben, lees de boeken van Mark Raschid, daar beschrijft hij zijn ervaringen met moeilijke paarden die met een passend zadel opeens weer normaal werden.
Als ze toevallig nog zo'n boom hebben liggen dan kan het zijn dat ze je die toe willen sturen.
Als iemand je zadel uitelkaar haalt, tot de boom zichtbaar is, kan je de meeste maten van de boom meten. En met die maten kijken of ze overeen komen met de rug van je paard.
Bij een fabriekszadel is dat wel een hele operatie.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:06

Mijn eigen paard (een kwpnner) heeft ook een niet standaard rug volgens de standaard bomen logica. De rug is helemaal opgemeten en de contramallen zijn naar Amerika gestuurd waar er een boom op maat is gemaakt. Duurde wat langer en kostte wat meer maar daardoor is wel het probleem opgelost wat ik bij 2 voorgangers had van mijn huidige zadel. En ik ben blij met mijn dikke leer want ik ben een zwaar misbruiker van mijn beide zadels Bloos Haha!

roxxxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:07

Wat een hoop nuttige professionele informatie ineens op bokt! SUPER!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 14:21

Heb het hele topic gelezen,bedankt voor je tips.
We gaan straks proberen op alles te letten wat hier staat,en gaan dan zo kijken op wie hij nu niet en wel past.
Het is voor binnen een jaar uitkijken naar de details van de boom.wanneer het zadel is ingereden.
Nu weten we dat het zadel bij de schoft en schouder ok ligt,maar hoe het onder de boom is kunnen we dus nog niet uitmaken bij een spiksplinternieuw zadel.
Moet ik dus best ff wachten tot de boom in het leder zit.
Klopt het zo een beetje???
bij schoft en schouder ligt het echt goed,Dus mag wat geruster zijn??

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 21:28

Savath,
Zolang je paard niets laat merken hoef je ook niet ongerust te zijn.
Ik wil niemand zenuwachtig maken met mijn uitleg. En dat is ook niet nodig.
Als je je om wat voor reden dan ook zorgen maakt of je paard misschien last heeft van het zadel, je paard loopt niet zo lekker, hij wil niet opgezadelt worden, hij kijkt boos achterom, zijn er bepaalde aanwijzingen die je al vroeg waarschuwen als er iets mis is.
En vergeet niet dat er andere redenen kunnen zijn: je paard voelt zich die dag niet jofel, hij heeft vandaag geen zin, jij lijdt aan 'hypogondria by proxy'( mijn probleem!)

Maar je weet het dus niet zeker,
Test je paard, je rijdt hem goed warm, zet hem aan het werk, maar maak er geen mega-sessie van. je gaat naar je afzadelplaats, je trekt je zadel met dekje en al van je paard en legt het direkt op je bokje.
Nu ga je direkt, terwijl hij nog warm is, de rug bevoelen met de vlakke hand, één op de plaats waar de vork lag, dus een paar vingers achter het schouderblad, de andere ter hoogte van de cantle. Nu moet je geconcentreerd blijven, laat je niet afleiden! Als het goed is voel je geen warmteverschil. breng je handen naar elkaar toe. De temperatuur moet hetzelfde blijven. Ga snel naar de andere kant en doe hetzelfde.
Voel je wel temperatuurverschil, dan kan je paard een drukking hebben. check je blanket (of pad) of er misschien vuil of troepjes op zitten. (moet altijd schoon zijn, er mogen ook geen harde zweetplekken op zitten)
Als je je paard steeds onderzoekt leer je het ook steeds beter kennen en vallen verschillen steeds beter op.

Let ook op of er geen plekken zijn waar de haren gebroken zijn.
Let op onregelmatige zweetplekken onder het zadel! bijvoorbeeld: bij een zadel dat alleen voor en achter zweetplekken veroorzaakt, kan het zijn dat hij alleen voor en achter draagt, (bridge), en daarom alleen daar zweet. Maar, het kan ook zijn dat het zadel juist puntbelasting veroorzaakt.
Soms kan door zware druk de huid juist niet meer zweten op die plek. Blijf altijd nadenken wat de reden kan zijn.
Als de singel veel haren uittrekt, er vallen altijd wat haren uit, dan is dat vaak een aanwijzing dat het zadel schuift. Zeker in combinatie met schuurplekken. Dit is niet goed!
Bij een neopreeen singel zul je bijna geen haren zien, ook als hij wel haren uittrekt, want ze vallen er direkt weer af, ook omdat je paard meestal zweet als een otter onder neopreen. ( jullie begrijpen dat ik geen fan ben van neopreen direkt op de huid van je paard)

Ik hoop dat het je geruststelt: als je goed oplet, ben je er altijd vroeg bij áls er iets misgaat.
Want wie zegt dat er iets misgaat? Als je een beetje net passend zadel hebt is er niets aan de hand.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 09:24

zal ik zeker in het oog houden,dat van die zwet plekken of net droge plekken onder mijn zadel controleer ik vaak(ook met mijn kieffers en jc zadel)
omdat ik trots ben nog nooit een paard door zijn velletje gereden te hebben.
Ik heb als singel voor de western singel van billy cook met dikke vilt van onder,de nieuwe die ik heb gekocht is van continental ook met vilt.
Ik heb voor de engelse zadels zowel neopreen als leder.
Maar er wordt niet langer dan een uurtje mee gereden dat is de reden dat ik voor de western om lange ritten mee te maken vilt heb en geen neopreen,wordt er met de neopreen singels wel langer gereden hgaat er een echt wollen (schapenvacht)hulsje rond. Ik heb dit topic naar een vriendin doorgewezen(zij zit niet op bokt)
maar vond het zeer intressant .(ze rijdt ook met westernzadel op een bwp)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:58

Gistermiddag ben ik nog even langs geweest bij USA Midway Saddlery om mijn leenzadel op te halen. Weer even gezellig over zadels gepraat met Willem, jammer dat jij er niet bij was, Aafke. Leuke bijkomstigheid was dat ik als een soort nummer 5 voor de open dag binnenkwam en daar een heel leuk hoofdstelletje mee verdiend heb Haha! . Het plan is om volgend weekend mijn zadel te gaan inzitten en de tooling te bespreken.
Wederom van Willem veel interessante dingen gehoord over zadelpas en onpas, dus aan onze rit naar Friesland niet alleen een leenzadel en een hoofdstel maar ook weer een stukje extra informatie over westernzadels overgehouden. Bedankt OK dan!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:01

ElCid schreef:
Gistermiddag ben ik nog even langs geweest bij USA Midway Saddlery om mijn leenzadel op te halen. Weer even gezellig over zadels gepraat met Willem, jammer dat jij er niet bij was, Aafke. Leuke bijkomstigheid was dat ik als een soort nummer 5 voor de open dag binnenkwam en daar een heel leuk hoofdstelletje mee verdiend heb Haha! . Het plan is om volgend weekend mijn zadel te gaan inzitten en de tooling te bespreken.
Wederom van Willem veel interessante dingen gehoord over zadelpas en onpas, dus aan onze rit naar Friesland niet alleen een leenzadel en een hoofdstel maar ook weer een stukje extra informatie over westernzadels overgehouden. Bedankt OK dan!

mazzelpik Haha!
ik vind het echt tever reizen Sigaar maar het had wel leerzaam geweest Ja