[WN] gewicht ruiter en boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geenlid

gewicht ruiter en boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 17:38

De leverancier van de Startrekk-zadels geeft voor Warmbloeden een max.gewicht voor de ruiter aan van 80 kg, incl kleding, laarzen etc.. Weet iemand of dat ook voor alle andere boomloze zadels geldt?
Moeder Natuur heeft me voorzien van "een onsje meer": Kan ik nu de hele zoektocht naar boomloze zadels afblazen?

8nnemiek

Re: gewicht ruiter en boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:11

Ik vind dat meer richtlijnen, het ligt ook aan hoe je zelf zit, hoe je je gewicht verdeeld (zit je alleen op je zitbeenknobbels of ook op je bovenbenen) en ook per paard kan het verschillen (bespiering in de rug, vlakke of hoge gangen enz).
Er is ook zo'n lijst waarin het max gewicht staat met een boomzadel, volgens mij verschilt dat weinig, misschien is het wel dezelfde lijst.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:29

Hoe zwaarder je bent, hoe meer een boomlooszadel doorbuigt en puntbelasting heeft. Die zadels worden natuurlijk confectie gemaakt en de maker heeft dus een soort "grootste gemene deler"
Een equiflex is bv gemaakt voor mensen rond de 60 kilo: ben je een stuk lichter flexed er niets, ben je eenstuk zwaarder flext 'ie teveel en krijg je punt-belasting.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:56

Ik rij met mijn overgewicht erg prettig op een Freeform Classic en ook op een Torsion Extra light. Kantekening is wel dat ik alleen erg goede pads gebruikt met goede/stevige inlages. Mijn gewicht wordt op een boomloos zadel niet alleen door mijn billen verdeeld over de rug, maar ook door mijn bovenbenen.
Wat ik ook erg prettig vind (nou ja, wat mijn paarden fijn lijken te vinden) is dat ik aan alle kanten "meebeweeg" en "geef" in tegenstellig tot een vaste, starre boom.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:47

Ik heb nu twee keer met een Bob Marshall gereden op Dot, en kan niet anders zeggen dan dat ze dat erg prettig leek te vinden, ik overigens ook. Ik zou zelf niet snel voor een boomlooszadel als torion of barefoot kiezen, die zijn toch een stuk slapper dan de stevige leren BM... da's gewoon een heel degelijk zadel wat niet 'knikt'. Als ik dan de drukverdeling vergelijk tussen mijn kont en bovenbenen en de druk die mijn lijf zou geven op bijv. een engels zadel, waar de druk grotendeels op de kussens gezet wordt, denk ik dat het paard mijn kont en bovenbenen zal verkiezen boven die twee kussens naast de ruggegraat... Inderdaad is het wel zaak een echt góede pad te gebruiken die de ruggegraat vrij laat...
Twee jaar geleden was mijn gewicht mijn hoofdrede om géén BM te kopen.. had ik dat toen maar wel gedaan, dan had ik nu niet de problemen gehad die ik nu heb. Mijn paard heeft aangegeven prettig en vrij onder het zadel te lopen. Hoe dat na een aantal jaar zou zijn weet ik niet uit ervaring, maar heb inmiddels wel van diverse mensen positieve berichten gekregen. Jos hier op bokt laat ook haar lesklanten op de BM's rijden en al haar paarden, ook het oudje wat wekelijks een zware ruiter te dragen krijgt, loopt onder de BM beter dan ooit.

geenlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 20:55

Tjsa, het voelt ook wel goed, Jeddah, en misschien is mij houding ook wel beter, maar als mijn arabje over een jaar door z'n hoeven zakt onder mijn gewicht (nou ja, op een boomloos dan,) voel ik me toch wel schuldig. En vraag ik me dus af (maar dat is natuurlijk al honderd maal gedaan op dit onderdeel) of de gewichtsverspreiding op een "normaal"zadel niet beter is. Inmiddels kunnen we een klein handeltje beginnen in niet-passende zadels, de staatsloterij heb ik nog steeds niet gewonnen, ik wil best geld uitgeven maar dan moet het voorlopig ook deugen! We hebben een Hilliason-boomloos, die prima ligt op onze brede Haf, maar net op de voorhand van de Arab tekent, we hebben een Wintec die prima ligt op onze Tinker maar niet op de Haf en de Arab, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Onze "instructrice"heeft een BM, die goed ligt op de Arab, maar aan BM's is, hoe ik Internet ook afspeur ( in Nederland, Belgie of Duitsland) nergens te vinden, en de bedoeling was rijden, en niet uuuren lang op internet rondhangen.
Heb je soms een beter idee? Ik houd me aanbevolen!!
En Francis: dank, in de eerste plaats: Weet jij waar je een BM kunt bemachtigen?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:20

Alida v.d. Hoff is dealer voor Nederland, heeft geloof ik ook een proef zadel. Op Ebay amerika staan ze regelmatig (tweedehands en dus goedkoper) of via een kennis in een land waar geen dealer is óf in Amerika, zodat je rechtstreeks kunt kopen... rechtstreeks van fabrikant naar Nederland kan nl. niet meer, moet het via Alida.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:42

Je gewicht blijft hetzelfde rinse, of je nou met boom of zonder rijdt, meestal zelfs met boom zo'n 10 kg meer gezien het (western) zadel aardig wat weegt. Zonder zadel, of met boomloos zadel zit je ook op de plek van de rug die de meeste draagkracht aankan, hoe verder naar achteren, hoe minder je de rug wil belasten. En, net wat ik zeg, je verdeeld ook de druk over je bovenbenen, die liggen op een de sterke peesplaat.

Maar wat het allerbelangrijkste is, is dat jij, en je paard, je er goed bij volet. Doen wat júllie prettig vinden, niet wat anderen zeggen... Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 22:19

Dat een "onsje meer" zoals jij het omschrijft een probleem zou zijn bij boomloze zadels, daar geloof ik zelf niet zo in, om de redenen die jeddah ook al noemt. Eventueel kan ik me iets voorstellen bij de beugelophanging van ... tsja ... welke boomloze was dat ook alweer waarbij de beugels over de rug van het paard heen lopen. Dat lijkt me als je licht rijdt dan wel een puntbelasting, maar dat is het ook met een "onsje minder".

In Nederland is idd Alida de dealer van BM's. Tweedehandsen koop je idd het beste op Ebay.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 23:51

AafkeB schreef:
Hoe zwaarder je bent, hoe meer een boomlooszadel doorbuigt en puntbelasting heeft. Die zadels worden natuurlijk confectie gemaakt en de maker heeft dus een soort "grootste gemene deler"
Een equiflex is bv gemaakt voor mensen rond de 60 kilo: ben je een stuk lichter flexed er niets, ben je eenstuk zwaarder flext 'ie teveel en krijg je punt-belasting.

Bloos oepsie
ik lees dit voor het eerst Nors opkijken ik heb pas een Continental Equiflex gekocht[3mnd oud] zeer weinig gebruikt en ik weeg rond de 85kg!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:00

Oeps!! Is dus echt te zwaar. Maar er zijn ook mensen op dit topic die zeggen er geen problemen mee te hebben. Let goed op je paard zou ik zeggen. En wat ik zelf niet zo fijn vind: iemand die ik ken met een flexzadel, zegt dat hij als het warm is flexibeler is.
Maar ikzelf heb het theoretisch niet op flex.
Ik ben heel benieuwd naar hoe iedereen ze na een paar jaar gebruik vind.
Ik hoop dat we hier over door blijven praten.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 00:10

En de "boom" is niet voor niets uitgevonden, met een boom kan je langer op een paard rijden. Als je een uurtje om de andere dag rijdt maakt het natuurlijk niet zoveel uit.
Het valt me ook op dat de nieuwste Boomloze zadels weer veel steviger zijn; nog even en ze hebben tóch weer een boom.
En ik geloof dat er een speciale pad zit bij een equiflex en die helpt natuurlijk ook . Ik zou hem niet zonder die pad gebruiken.

En wat punt belasting betreft: denk aan het verschil tusen een naaldhak en een gymschoen. Een dunne dame van 60 kilo op naaldhakken maakt flinke moeten in een houten vloer, een dikke dame, van 100 kilo op gymschoenen doet niets.

En wij zitten dus op twee puntige botten van ons bekken. En op onze dijbenen een beetje. Een goede zadelzit houdt daar ook rekening me, dat ook de dijen flink meedragen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:27

AafkeB schreef:
Oeps!! Is dus echt te zwaar. Maar er zijn ook mensen op dit topic die zeggen er geen problemen mee te hebben. Let goed op je paard zou ik zeggen. En wat ik zelf niet zo fijn vind: iemand die ik ken met een flexzadel, zegt dat hij als het warm is flexibeler is.
Maar ikzelf heb het theoretisch niet op flex.
Ik ben heel benieuwd naar hoe iedereen ze na een paar jaar gebruik vind.
Ik hoop dat we hier over door blijven praten.

klopt, dat wanneer het zadel warm word de boom flexiber word
dat komt juist door de warmte.
maar ik vraag me af waar jij dat vandaan hebt ,dat je met een equiflex maar 60kg mag wegen Clown en heb je daar een bewijs van?
want als dat echt zo is,dan kan ik terug naar de zadel verkoper en een ander zadel eisen Knipoog
want hij heeft mij een zadel verkocht ,terwijl we het over kilo`s gehad hebben [dat ging niet over zadelpassen]
en ik heb mijn zadel gekocht bij een hele goede bekende westernshop.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:46

Je wilt je derriere toch niet vergelijken met een naaldhak, hoop ik Bloos! ?
Hoewel magere mensen natuurlijk wel scherpere zitbeenknobbels en een kleiner oppervlak hebben om het gewicht over te verspreiden, dus wat dat betreft is de vergelijking misschien niet eens zo gek Knipoog.
En misschien WIL je de druk helemaal niet ZOveel verdelen dat het zich uitspreidt tot over het gevoeligste deel van het paard: de nieren. Bovendien hebben Engelse zadels sowieso een kleiner spreidingsvlak. Zijn die dus per defnitie slecht?

Ik doe even een knuppel in het hoenderhok hoor Bloos , maar het is misschien wel iets om over na te denken.

En dat boomloos weer terug gaat naar boom, dat gaat absoluut niet gebeuren. De voordelen van de verbeterde flexibilteit wegen niet op tegen een vermeende slechtere drukverdeling.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 10:17

Hmmm ik rij toch wel wat meer dan een "uurtje" zeker op de endurance ritten en vele ruiters met mij.

Wat je zegt over die dame op de naaldhakken klopt helemaal! Maar dan moet je die hakken wel "inpakken" in spier en vet en tevens op een dikke, goede pad laten lopen, over die houten vloer heen en dan kijken wat de indrukken zijn.

Verder ga ik met Mac mee, ik denk niet dat boomloos ooit weer boom wordt, ik wil niet zeggen dat het een perfect systeem is, maar wil ook beslist niet zeggen dat een boom dat is. Uiteindelijk kiest iedereen voor wat het beste bij de combinatie past.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:44

ik denk ook dat een ruiter met een onsje meer, die goed kan rijden, paard totaal niet stoort in de bewegingen, niet bonkt in het zadel, een paard veel minder belast dan een ruiter van 50 kilo, die bonkt, niet goed kan rijden en het paard hindert...

Net als wat eerder is gezegd hier, ik zou gewoon naar je paard kijken... en naar jezelf en je paard als combinatie... poep hebben aan wat anderen zeggen... gewoon "doen" wat jij denkt dat het beste bij jullie past... Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:04

Ik heb een continetal equiflex pro reiner op een grote brede kwnp-er liggen. Ik weeg zelf minder dan 60 kilo overigens. Ik ben erg tevreden met het zadel. Ik heb het gekocht toen mijn eerdere zadel te krap bleek geworden na een paar jaar intensief rijden. Ik vind het zadel de eerste tien minuten wat stug. Maar na tien minuten rijdt het heerlijk en merk ik vooral dat mijn paard meer lengtebuiging heeft als met andere westernzadels (ik heb vergelijkingsmateriaal). Van de andere aspecten die als voordeel van de flexboom worden genoemd merk ik weinig. Maar die lengtebuiging vind ik (ook als ex dressuurruiter) een pré.

Ik heb datzelfde paard overigens ook met een BM gereden en dat vond ik een verrassend fijn zittend zadel. Voelt een beetje als een barebackpad maar dan met steun en beugels. Wel fijn dat je iedere beweging van je paard voelt. Ik vind het daarentegen niet zulke mooie zadels. Minder erg als andere boomloze zadels, maar nog steeds niet echt heel mooi. Ik vind het wel een te overwegen zadel.

Zeker bij mijn driejarige KWPN-er. Want hoewel zadelmakers aangeven dat een paard niet veranderd qua vorm ben ik een tegengestelde mening toegedaan. In ieder geval voor mijn paarden. Die zijn op driejarige leeftijd nog bottig, slungelig, de schoft steek nog uit, de borst is nog niet breed... Het hele paard moet nog 'uit elkaar komen'. Terwijl sommige quarters van 2 er (los van een paar spieren) al redelijk uitzien zoals ze eruit moeten zien. Dit is overigens geen pleit om maar op een tweejarige te springen wat mij betreft. Dat heeft met botten te maken.

Los daarvan denk ik niet dat die 80 kilo iets te maken heeft met het paard. Die draagt met of zonder boom het gewicht. Het zal dus eerder te maken hebben met versnelde slijtage van het zadel? Je zit immers boomloos of met boom niet op dat gedeelte van de rug.

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:08

hey welk type boom loos zadel moet je hebben als je en maatje meer heb dan weeg boven de 80 kilo

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:45

Ik kwam deze tekst tegen in een toelichting of een boomloos zadel een optie zou kunnen zijn...

9. Can heavier riders use a BMSS.

Yes! I am a plus sized rider with a sturdy, short backed horse and she carries me fine in my BMSS. Again, be CERTAIN to obtain a quality open-celled foam pad for your saddle to disperse your weight, and you can even consider having extra shims along the spine area if you are a heavy person. NOTE: MOST IMPORTANTLY OF ALL: Make sure you are riding a healthy, fit horse that is built to carry a rider of your particular size or weight. If in doubt, consult your vet or trainer.

geenlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 15:18

Dames en Heren, jongens en meisjes,

Dank voor de vele overwegingen die jullie op mijn vraag over "gewicht ruiter & boomloos" opschreven: zojuist heb ik bij Alida een BM besteld!

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 15:24

laten we niet vergeten dat de "boom" pas in de middeleeuwen is uitgevonden om die zware jongens met die metalen pakjes niet van hun paard af te laten vallen.
De 3000 jaar daaraan voorafgaand was alles boomloos.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:09

Gefeliciteerd met je bestelling Rinse!!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 16:11

rinse schreef:

Dank voor de vele overwegingen die jullie op mijn vraag over "gewicht ruiter & boomloos" opschreven: zojuist heb ik bij Alida een BM besteld!

Gefeliciteerd! Welk model heb je besteld? In welke uitvoering? Hoe lang diuurt zo'n levering nou?

Ben verder niet nieuwsgierig, hoor! Tong uitsteken

geenlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 23:37

hoi wranglerbutt, als ik het goed begrijp kan het zo maar een paar maanden duren, voordat het zadel er is, terwijl ik nog niet eens allerlei bijzonders er op of aan wil. Ik heb de trail-versie besteld, daar heb ik wel vaker op gereden op m'n arab en die ligt goed.Wat ik wel geleerd heb, dat het praatje dat boomloze zadels "overal" op passen, niet waar is: we hebben twee maanden geleden een vrijwel nieuwe Hillison aangeschaft voor onze forse Haf (waar bijna ook geen passend westernzadel voor te vinden was), die Hillison ligt prima op de Haf, maar paste weer niet op de Arab. Dus ook met boomloze zadels blijft het opletten!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 00:00

Je hebt volkomen gelijk Rinse, op mijn NRPS pony past de BM absoluut niet en ook de Startrekkk kon niet op mijn Paint.