Dank voor de reacties!
sablou schreef:1) Als je een - goed passend- zadel op je paard legt en niet te strak aansingeld, zal dat zadel, na een paar rondjes draf door de bak, in de meeste gevallen op de meest ideale plaats gaan liggen. De beweging van de rug zal het zadel op zijn plaats "loodsen"
Dat is dus het probleem! Mijn zadel schuift tijdens het rijden veel te ver naar achteren. Het is inderdaad moeilijk om van foto's te oordelen, maar ik vroeg me af of jullie iets opvallends zagen. En misschien kunnen anderen nog wat leren van de adviezen in dit topic.   

Vanwege een peesblessure in het verleden, wordt mijn paard nu pas ''echt'' getraind en dat begin ik nu dus ook te merken. Zijn schouder is een stuk breder geworden, maar zijn rug (achter de schouder) moet nog meer bijkomen. Het gevolg daarvan is, dat het zadel te smal is op de schouders en tijdens het rijden naar achteren schuift (naar het smalle gedeelte). De schoft ligt overigens wel helemaal vrij. Maar het zadel pas dus echt niet meer. Dit is inmiddels door verschillende mensen (kenners) in mijn omgeving én een zadelkenner bevestigd. 
Nu heb ik het rijden met zadel dus voorlopig even opgegeven, totdat ik weer een goed passende heb. En dat wordt dan mijn derde zadel in de drie jaar dat ik mijn paard heb.   

Of ik moet zoiets als Iski proberen.