bit voor onrustige mond

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tess1

Berichten: 233
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: België

bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 13:07

Ik rijd mijn quarter meestal bitloos buiten en in de piste, maar als we met een groep zijn, maakt hij zich erg druk en sterk en wordt heel heet. Dan wissel ik af met bit, maar hij is heel onrustig in z'n mond dan (mond open, tong heel beweeglijk, enz).
Heb al verschillende geprobeerd: enkelgebroken snaffle, rolletjesbit, kimblewick.
Zou een billy allen een optie zijn? Iemand ervaring daarmee?

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:09

Mijn pony heeft/had precies hetzelfde. Ik heb nu een dubbelgebeoken bit met zon kunstof achtig appelstuk. Doet ze het eigenlijk heel goed op

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:47

myler met licht tongboogje?

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 00:44

Buiten of ook in de bak met anderen om je heen?

Hoevaak rij je alleen en hoevaak zijn die anderen er?

Geen enkel bit gaat je helpen. Een paard weegt zeg maar 500kg. Als hij wil, gaat hij door elk bit heen. Iemand mee laten kijken naar de situatie en hoe je kan handelen, hoe je hierop kan trainen en voorbereiden, is een blijvende oplossing.

Lukasje
Berichten: 11448
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 04:43

Een ongebroken trens proberen? Dat ligt rustiger dan een enkel of dubbelgebroken. Sommige paarden vinden dat fijner.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 07:06

Billy allen vind ik heel fijn om mee te werken. Maar dat waren de shank varianten. Ik weet niet hoe het met de snaffle variant is

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 07:40

Myrth97 schreef:
Mijn pony heeft/had precies hetzelfde. Ik heb nu een dubbelgebeoken bit met zon kunstof achtig appelstuk. Doet ze het eigenlijk heel goed op


Hier precies dezelfde ervaring. Sinds ik met appelbit rijdt een veel rustigere pony.

Moossie90
Berichten: 474
Geregistreerd: 12-01-14

Re: bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:08

Ik heb een billy allen trens en mijn Arabier neemt deze super aan en is er heel rustig mee. Ik heb verder alleen bitten gepast, we zitten in de beleer fase, maar dubbele, enkel gebroken trensen werd hij heel onrustig met zijn mond. Ik rij trouwens met alleen een hoge neusriem op stand los.
Ik ben dus erg tevreden met de billy allen trens.

Tess1

Berichten: 233
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 09:11

superpony schreef:
Buiten of ook in de bak met anderen om je heen?

Hoevaak rij je alleen en hoevaak zijn die anderen er?

Geen enkel bit gaat je helpen. Een paard weegt zeg maar 500kg. Als hij wil, gaat hij door elk bit heen. Iemand mee laten kijken naar de situatie en hoe je kan handelen, hoe je hierop kan trainen en voorbereiden, is een blijvende oplossing.


in de bak rijd ik bitloos en als ik alleen buiten ga ook.
Gaat niet zozeer of het bit gaat helpen, hij is heel licht in z'n mond en gaat er niet doorheen. Van alle bitten die ik geprobeerd heb, heb ik geen enkele moeite om hem bij mij te houden. Alleen reageert hij met z'n mond door constant z'n tong te bewegen, mond te openen enz

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:22

Ik zou kijken naar een stabieler mondstuk. Dus ofwel ongebroken ofwel een billy allen inderdaad (die is nog iets bewegelijker).
Neem in ieder geval een dun bit. 9 van de 10 quarters en paints hebben een dikke tong en heel weinig ruimte in het mondje. Als het bit te dik is kunnen ze simpelweg de mond niet sluiten en hun tong niet kwijt.

Rochiril

Berichten: 1213
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:23

Ik heb goeie ervaringen met een dunne ongebroken trens bij paarden die onrustig zijn op het bit. Dat ligt wat stiller in de mond, en als het niet te dik is krijgen ze mond nog dicht, dat is vaak ook een puntje. Het proberen waard.

Gwahir

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Re: bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:27

Misschien moet hij naar de tandarts? Een bitfitter kan je ook helpen met vinden van het juiste bit.

DubbelFun

Berichten: 89003
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:42

Myler Mullen Barrel of Billy Allen met D-ring of Eggbutt (iig geen O-ringen).

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Re: bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:44

Gooi ik het even op een heel andere boeg, ooit al een hackamore geprobeerd?
Bit lijkt niet fijn blijkbaar en met een hack heb je toch wat meer te vertellen en als je verder met losse teugel rijd geeft het ook geen problemen.

Tess1

Berichten: 233
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 09:59

Azmay schreef:
Gooi ik het even op een heel andere boeg, ooit al een hackamore geprobeerd?
Bit lijkt niet fijn blijkbaar en met een hack heb je toch wat meer te vertellen en als je verder met losse teugel rijd geeft het ook geen problemen.


ja hoor, ook al geprobeerd. Hij heeft nog een bijkomend probleem, bij de minste schuurbeweging gaat z'n vel kapot. Ik deed dan een wolletje erover, maar je kan dat niet overal. Als het ook maar ergens wrijving geeft, dan is het zo ver...
Ik rijd sowieso met losse teugel, maar op zo'n tocht van een paar uur wordt er wel wat gelopen en dan moet ik te vaak opnemen omdat hij erg gaat drammen.
(ik kocht een quarter om een cool paard te hebben, heb helaas is het meer een volbloed...;-))

Tess1

Berichten: 233
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 10:00

Gwahir schreef:
Misschien moet hij naar de tandarts? Een bitfitter kan je ook helpen met vinden van het juiste bit.


tandarts al gecheckt

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 10:07

Rochiril schreef:
Ik heb goeie ervaringen met een dunne ongebroken trens bij paarden die onrustig zijn op het bit. Dat ligt wat stiller in de mond, en als het niet te dik is krijgen ze mond nog dicht, dat is vaak ook een puntje. Het proberen waard.


Hier hetzelfde, ongebroken bustrens/ eggbutt of D-trens , dan kan het paard het bit met de tong van de, gevoelige, lagen "tillen".
Zeker als ik zo lees, dat je al een wat "heter" paard hebt ( wat overigens heel normaal is bij Quarters en Paints ;) ) is een gebroken. dubbelgebroken etc. bit geen oplossing. Een ongebroken bit ligt stiller in de mond, geeft minder druk op de lagen en veel paarden ervaren dat als veel prettiger. Je zou zelfs een klein shankje kunnen proberen, zonder tongboog!, of evt. een bosal, mits je iemand weet die je daarbij kan helpen qua pasvorm en manier van rijden.
Mijn Paint hengst loopt op een bosal 100 x beter dan op een gebroken trens en is ook veel makkelijker te rijden daar op.
Ben ik natuurlijk weer benieuwd naar bloedlijnen van jouw paard? Veel "cow" ? Dat geeft vaak wat hetere paarden.

Tess1

Berichten: 233
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 10:16

ElCid schreef:
Rochiril schreef:
Ik heb goeie ervaringen met een dunne ongebroken trens bij paarden die onrustig zijn op het bit. Dat ligt wat stiller in de mond, en als het niet te dik is krijgen ze mond nog dicht, dat is vaak ook een puntje. Het proberen waard.


Hier hetzelfde, ongebroken bustrens/ eggbutt of D-trens , dan kan het paard het bit met de tong van de, gevoelige, lagen "tillen".
Zeker als ik zo lees, dat je al een wat "heter" paard hebt ( wat overigens heel normaal is bij Quarters en Paints ;) ) is een gebroken. dubbelgebroken etc. bit geen oplossing. Een ongebroken bit ligt stiller in de mond, geeft minder druk op de lagen en veel paarden ervaren dat als veel prettiger. Je zou zelfs een klein shankje kunnen proberen, zonder tongboog!, of evt. een bosal, mits je iemand weet die je daarbij kan helpen qua pasvorm en manier van rijden.
Mijn Paint hengst loopt op een bosal 100 x beter dan op een gebroken trens en is ook veel makkelijker te rijden daar op.
Ben ik natuurlijk weer benieuwd naar bloedlijnen van jouw paard? Veel "cow" ? Dat geeft vaak wat hetere paarden.


Heb een bosal liggen, maar waarschijnlijk geen goeie. Heb ik hem ook een keer mee buiten gereden en z'n vel was ook kapot geschuurd... Dus ook geen optie vrees ik.
De Kimblewick is ongebroken maar met lichte tongboog. Zelfde effect.
Z'n vader is Mister Model Question. Hij is ook vrij fijn gebouwd, heb al een paar mensen gehad die dachten dat het een volbloed mix was... :-)

ElCid

Berichten: 9257
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 10:28

Een goede bosal is heel belangrijk en de manier van ermee rijden! Als het geen goede pasvorm, materiaal is, dan heeft het weinig zin en doe je er meer kwaad dan goed mee.

Tja, cutting lijnen en race horse lijnen :j dat zal wel een karaktertje geven.

Probeer zelf eens in zijn mond te voelen:
Hoe dik is de tong. Een dikke tong laat weinig ruimte voor een bit, dus zal je een wat dunner, ongebroken bit moeten zoeken.
Hoe laag/ hoog is het verhemelte. Bij een laag verhemelte zal je met een gebroken bit of hoge tongboog daar snel in prikken.
Hoe hoog liggen de haaktanden. Als die bijv. vrij hoog liggen zal het bit daar tegen aan komen en dat doet flink pijn.

Er zijn, ondanks dat het gros van de ruiters er mee rijdt, eigenlijk maar weinig paarden waar een gebroken/ dubbelgebroken bit echt goed ligt en werkt. O.a. door bovenstaande maar ook doordat die bitten erg "wiebelig" zijn en daardoor doorlopend signalen geven, ook als dat niet de bedoeling is, wat dus veel onrust in de mond geeft.
Een recht stangetje kan een oplossing zijn, maar als je paard goed loopt op de hackamore ( ik neem aan dat er een met scharen is ? ), dan zou ik dat zo houden.

Billy Allen ligt ook veel rustiger en zou dus ook een optie kunnen zijn.

Tess1

Berichten: 233
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 10:41

ElCid schreef:
Een goede bosal is heel belangrijk en de manier van ermee rijden! Als het geen goede pasvorm, materiaal is, dan heeft het weinig zin en doe je er meer kwaad dan goed mee.

daarom dat ik hem ook niet meer gebruik

ElCid schreef:
Tja, cutting lijnen en race horse lijnen :j dat zal wel een karaktertje geven.

ik heb er m'n handen vol mee ja ;-)

ElCid schreef:
Probeer zelf eens in zijn mond te voelen:
Hoe dik is de tong. Een dikke tong laat weinig ruimte voor een bit, dus zal je een wat dunner, ongebroken bit moeten zoeken.
Hoe laag/ hoog is het verhemelte. Bij een laag verhemelte zal je met een gebroken bit of hoge tongboog daar snel in prikken.
Hoe hoog liggen de haaktanden. Als die bijv. vrij hoog liggen zal het bit daar tegen aan komen en dat doet flink pijn.

Er zijn, ondanks dat het gros van de ruiters er mee rijdt, eigenlijk maar weinig paarden waar een gebroken/ dubbelgebroken bit echt goed ligt en werkt. O.a. door bovenstaande maar ook doordat die bitten erg "wiebelig" zijn en daardoor doorlopend signalen geven, ook als dat niet de bedoeling is, wat dus veel onrust in de mond geeft.
Een recht stangetje kan een oplossing zijn, maar als je paard goed loopt op de hackamore ( ik neem aan dat er een met scharen is ? ), dan zou ik dat zo houden.

Billy Allen ligt ook veel rustiger en zou dus ook een optie kunnen zijn.

ik heb een Billy Allen besteld, ben benieuwd...
Hackamore was uiteindelijk ook geen optie, daar schuurt z'n vel ook van open

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 10:44

Bij mijn paard was ongebroken watertrens met tongboog de oplossing. Hij bleef maar klooien en zijn tong erover gooien op verschillende enkel en dubbelgebroken bitten. Nu niet meer, hij vond kennelijk al die beweging is zijn mond niet prettig.

Jetta

Berichten: 3989
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:24

Waarom een rijtechnisch probleem oplossen met een (ander) bit? Haal er een goede trainer bij, die eens met je meekijkt in de situaties waarin je tegen je probleem oploopt! Je zult versteld staan van wat je kan bereiken met je paard!

Rochiril

Berichten: 1213
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:37

Jetta schreef:
Waarom een rijtechnisch probleem oplossen met een (ander) bit? Haal er een goede trainer bij, die eens met je meekijkt in de situaties waarin je tegen je probleem oploopt! Je zult versteld staan van wat je kan bereiken met je paard!


Tuurlijk zul je ook rijtechnisch aan de slag moeten, maar waarom niet gewoon starten met een bit wat het paard misschien beter ligt? Anders is het een beetje vechten tegen de spreekwoordelijke bierkaai.
Waarom zou een ander bit (niet perse een scherper) niet kunnen bijdragen aan een oplossing?

DubbelFun

Berichten: 89003
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:04

Ik denk dat het moeilijk trainen is (lees af te leren) met een paard in een groep buiten :) Het kan maar zo de aard van het beestje zijn.
Soms is een 'handrem' dan gewoon nodig.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:50

Alles is te trainen. Een bit gaat niet helpen. Natuurlijk moet een bit goed liggen en goed gebruikt worden. Maar gedrag moet je trainen. Waarschijnlijk komt ts in een neerwaartse spiraal op dit gebied als er niks verandert.