Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 10:15

Ik heb een semi-boomloos zadel dat ontzettend goed ligt en waar mijn paard erg blij mee is. Maar het schuift wel bij het opstijgen. Vooral bij buitenritten niet ideaal.

Ik heb wel eens gelezen dat mohair roper singels helpen tegen schuiven. Maar voor zo op de gok kopen vind ik ze wat prijzig.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Eventueel andere modellen/merken?

Ik zoek wel een singel van ademend natuurlijk materiaal, van neopreen ben ik geen fan.

Alvast bedankt!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:22

Wat voor pad heb je eronder?? Die hebben nl ook invloed op het blijven liggen of niet. De singel zelf heb ik nog geen gevonden die echt alles tegenhielden, of het was idd neopreen.
Een bredere singel kan helpen, maar mss ook niet. een singel die de contour van je paard goed volgt ook (denk aan waar nodig banaan, asymeterisch enz).

Je weet op die ronde ton van mij schuift alles. En de banaan helpt wel wat maar ik moet toch echt teruggrijpen naar een antislipmat onder het pad. Nou heeft die van jou best wel een normale rug, ik zou het dus eerst eens gaan zoeken in een ander pad. Schaap heeft bv ook heel veel neiging tot schuiven.

Sure_lee

Berichten: 10452
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:24

Ik gebruik de fra super singels. Ik kan met mijn boomloze zadel gewoon opstappen zonder dat het schuift... en ik heb een hoop singels uitgeprobeerd. Dat was allemaal geen succes. Dus ik ben super tevreden.

dioni

Berichten: 847
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:24


troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 10:25

@rina: Ik heb een anatomisch gevormde smx airrride pad met vilten onderkant. Een erg fijne pad. Daar zou een anti-slip matje onder kunnen?

@sure-lee, ik ga hier even naar kijken. Bedankt voor de tip!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 10:45

Als je die singel van Sure-lee wilt testen, moei maar langskomen :D De mijne heten dan wel Westip maar dat is dezelfde. En ja onder elk pad kan je een antislip mat doen. Die zijn maar een paar mm dik.

Sure_lee

Berichten: 10452
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 11:55

Ik heb er ook nog wel 1 die je mag proberen. Is voor mijn paarden net te lang. Weet niet hoe ver je bij me uit de buurt woont.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 12:04

Bedankt! Ik zou het graag proberen!

ik woon vlakbij winschoten. Sure_lee welke maat is het en waar woon je?

Rina welke maat heb je liggen?

Sure_lee

Berichten: 10452
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 12:24

Ik heb 75 cm en woon vlakbij Hardenberg.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 13:42

Grinnik ik heb er meer dan 1 :D en de maten weet ik echt niet zo uit mijn hoofd.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 28030
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 13:42

Mijn BM (dus helemaal boomloos) gebruik ik met verschillende pads en verschillende zadels, en schuift eigenlijk nooit. Nou stap ik bijna altijd met krukje op, maar áls ik soms vanaf de grond opstap gaat dat prima.

Singel die ik het meest gebruik is neopreen, maar ik heb ook een mohair roper. Heb juist het idee dat iets minder vast ligt. Maar alles blijft wel altijd stabiel.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:12

Ik ben ook fan van de supersingel. Zijn ook goed wasbaar en snel weer droog. Als iemand nog eentje heeft van 55 of 60 cm lengte (gemeten bij pin van de gesp) en eraf wil... ;)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 14:22

Ik heb eerlijk gezegd een anti slip foam matje van de action onder het belis zadeltje van mijn dochtertje.
een rol gespen singel en dat matje was voor ons de verbetering die we zochten en ook al is het slechts voor even...de pony heeft er geen last van en geen drukplekken
(gewoon een rolletje wat je op maat kan knippen van een euro of 2a3)

Daihyo

Berichten: 88155
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:21

Ik lees even mee, want ik heb hetzelfde probleem ben ik bang.
En een paard dat gevoelig reageert op neopreen, dus dat beperkt meteen. Ik heb nu en een wolvilten singel en pad, maar dat is best glad.
Geen tip, maar als jij 'm vindt, dan vind ik 'm ook :D

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 21:45

Mijn ronde doet het beste met een vilten pad in combinatie met een mohair roper

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:29

Ik zou nooit een anti slip pad of matje gebruiken. We geven veel geld uit voor goede wolvilten pads en dat is niet voor niks. Anti slip vind ik persoonlijk huid onvriendelijk. Leuk als je weinig rijdt, maar niet als je heel intensief en dagelijks wil trainen.

WE gebruiken wolvilten pad in combi met de wollen pc singel. Dat schuift misschien iets meer op de jonge, wat smallere ruin.. De mohair roper ligt eigenlijk fijner, dus die komt er eerder voor terug.
Op mijn oude ruin gebruik ik een wolvilten pad met een mohair roper singel. Hij is rond en kan ook zonder singel gereden worden bij wijze van.
Op mn merrie gebruik ik beiden. Zij is model tank, maar wel iets ouder qua bovenlijn (23)

Als ik moet kiezen, is de mohair roper het fijnst bij allemaal. Ook qua zweten, ligging etc. Eerst wilde ik nooit koord, dus heeft even geduurd voor ik die ben gaan proberen.
Als een zadel schuift met opstijgen of na een spin bijv, trek je hem gewoon recht met je gewicht/benen.

Zag laatst iemand met zo een moderne Kingsley pad trainen en die veroorzaakte juist dat het zadel ging schuiven in de spin.
Dat is teveel, maar zou nooit mn zadel of singel echt willen ''vastplakken''. Er moet wel iets beweging mogelijk zijn onder je pad en singel.

DubbelFun

Berichten: 89003
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:56

Vastplakken geeft ook hittestuw met kans op 'branden' en witte haren.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:07

Ik ben erg tevreden over de never pinch singel van Len Brown. Ook super blij met de pads ervan!

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:08

DubbelDun schreef:
Vastplakken geeft ook hittestuw met kans op 'branden' en witte haren.


Inderdaad, Dat dus!!

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:26

Ik gebruik de white eagle pad (heeft een soort lock systeem waardoor het op de plek blijft liggen) en de fra super singel, op letten dat je de singel niet te strak doet, maar ik ben er super tevreden mee.

tamary

Berichten: 29327
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:32

Voortuig helpt ook voor opzij schuiven, maar in hoeverre dat werkt bij zo'n groot drukverschil als tijdens het opstijgen is de vraag.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Singels tegen schuivende zadels? (Western)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 13:37

Dank voor de reacties! eigenlijk gaat het alleen om het opstijgen, tijdens het rijden blijven we keurig in balans . Echt vastplakken lijkt me dan ook niet nodig.

Ik ga rinas westip/ supersingel binnenkort proberen, ik ben benieuwd of dat verschilt van mijn huidige singel hierin.

DubbelFun

Berichten: 89003
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:52

tamary schreef:
Voortuig helpt ook voor opzij schuiven, maar in hoeverre dat werkt bij zo'n groot drukverschil als tijdens het opstijgen is de vraag.

Nee dus... het helpt tegen het schuiven naar achteren, níet naar opzij.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:13

troi schreef:
Dank voor de reacties! eigenlijk gaat het alleen om het opstijgen, tijdens het rijden blijven we keurig in balans . Echt vastplakken lijkt me dan ook niet nodig.

Ik ga rinas westip/ supersingel binnenkort proberen, ik ben benieuwd of dat verschilt van mijn huidige singel hierin.

opstappen met krukje :)*

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 18:17

mirgino schreef:
troi schreef:
Dank voor de reacties! eigenlijk gaat het alleen om het opstijgen, tijdens het rijden blijven we keurig in balans . Echt vastplakken lijkt me dan ook niet nodig.

Ik ga rinas westip/ supersingel binnenkort proberen, ik ben benieuwd of dat verschilt van mijn huidige singel hierin.

opstappen met krukje :)*


Das op buitenrit zo lastig :D