[WN] Ervaringen parelli westernzadels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Ervaringen parelli westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 08:21

ik overweeg om een parelli zadel aan te schaffen maar zoek dus eerst recensies van gebruikers.

Je hebt ze in verschillende maten, hoe pak je dit aan? Enz...

Maureen95

Re: Ervaringen parelli westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:26

Ik heb geen ervaring met de maten maar ik heb er zelf mee gereden. Ik vind het heerlijke zadels! Je kan er urenlang mee rijden en je kan er veel bagage op meenemen.
Het enige nadeel vind ik dat de zadels heel erg zwaar zijn. Dus een goed ( parelli lucht gevoerd ) pad is echt belangrijk!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 12:30

dankje Maureen! Fijn om te lezen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:30

Fijne zadels, maar relatief duur.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:08

Geen ervaring mee, maar kreeg van de week wel een mailtje van Parelli dat de zadels in Duitsland verkocht gaan worden, dus dat scheelt in elk geval importkosten vanuit Amerika. :)

Misschien kun je er eens naar informeren, wie weet komt die verdeler wel eens een dagje in Nederland, dan kun je passen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 18:32

Ja, idd er is ook een FB pagina met alle artikelen :j

Het is duur ja, de goedkoopste zijn rond de 3.650 euro dacht ik.
Ik ben de zadelperikelen over de juiste pasvorm zo beu en lees zoveel positieve dingen over deze zadels dat ik mss eindelijk rust vind in mijn lange zoektocht :P

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:42

Voor het bedrag van een Parelli-zadel kun je waarschijnlijk sowieso een goed passend zadel vinden. Ik zou Evelien van Eurohorse bellen. Al dealt zij geen Parelli, maar ze is wel kundig. :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:47

Country Mill in Nijkerk heeft er volgens mij zelf nog een paar op voorraad. En zij passen ook zadels. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:18

Arthur heeft ook Parelli zadels.

Ik vind ze erg duur, je kunt makkelijk een zadel op maat laten maken voor dat geld.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:24

cissy schreef:
Ik vind ze erg duur, je kunt makkelijk een zadel op maat laten maken voor dat geld.

Da's ook mijn idee!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:35

Ik rij al 20jr op westernzadels en vrijwel nooit een engels zadel. Een stalgenoot heeft dus een engelse Parelli en ik heb een keer op haar paard gereden en ik moet zeggen dat hij wel erg comfortabel zat. Heb daarvoor en daarna nog 2x op een ander engels zadel gezeten en het was wel een wereld van verschil.

Nadeel vind ik de pad eronder. Waarom dat systeem? En het materiaal staat me niet aan persoonlijk. Ik rij met wolvilt en dan zit je dus aan zo een ding. Vergeet je de luchtkamers functioneert ie niet.

Voor dat geld kun je inderdaad een fijn zadel laten maken, dus of de parelli dan nog meerwaarde heeft?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 20:58

ik heb ooit al eens een zadel op maat laten maken en daar hangen ook nadelen aan, zoals: als je paard veranderd of je koopt een ander paard ben je er niets meer mee.
En omdat ik in Belgie woon kost het mij elke keer een hoop geld om de kale boom te laten passen of controleren.
Die piste heb ik dus al bewandeld en dat is voor meer nadeel dan voordeel.
Als ik voor een parelli kies heb ik veel meer kans dat het ook voor andere paarden past, mits aanpassing met shims en pad dacht ik zo.

Ik zoek gewoon tips en ervaringen hieromtrent.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:00

Klopt inderdaad Mindful! Wij hebben het zadel ook op meerdere paarden gebruikt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:21

ELK zadel kun je met shims en pads 'passend' maken, daar hoef je niet dik 3000 euro voor uit te geven :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 21:30

DubbelDun schreef:
ELK zadel kun je met shims en pads 'passend' maken, daar hoef je niet dik 3000 euro voor uit te geven :)

toch niet met een zadel dat knelt op de schouder DD? Dan zouden alle problemen met westernzadels opgelost kunnen worden :)*

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:40

Maar daarin is Parelli toch niet veel anders dan elk willekeurig zadel?!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 21:55

TurdusMerula schreef:
Maar daarin is Parelli toch niet veel anders dan elk willekeurig zadel?!

Dat wil ik nu graag te weten komen met dit topic, voor ik een investering ga doen.

Heel af en toe vind je ze 2de hands en dat is ook een optie natuurlijk :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 09:02

@mindful: als je een klemmend zadel optilt en met shims onderlegd zal het ook niet meer klemmen.
Let wel: het blijft een niet-passend zadel!!

Wat ik van de Parelli-spullen gezien heb betaal je het merknaampje meer dan eens en krijg je er niet díe kwaliteit voor terug die de prijs doet vermoeden.

Of een zadel past heeft niets met de prijs te maken.

Áls het past en jij bent bereidt er teveel voor te betalen wie zijn wij dan om je tegen te houden, maar voor dat geld kun je heel veel (en ook beter) kopen, óók op maat gemaakt met de hogere kilometerprijs inbegrepen :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:11

Ik heb geen verstand van westernzadels, maar kun je geen zadel met een brede boom kopen en dan de Parelli pad erbij?

Ik heb dat namelijk gedaan met de Engelse versie. Ik heb een Kent & Masters dressuur zadel waarvan het kopijzer verwisselbaar en heb daaronder een Parelli pad. Ik heb het wel laten aan passen door mijn zadelfitter. Die heeft er ook voor gezorgd dat de wol in de kussens optimaal verdeeld is. Omdat het bij mij maar op één paard ligt en nu perfect past hoef ik geen shims te gebruiken. De pad met de luchtkussens vindt mijn paardje wel heel erg fijn.

Is zoiets ook niet met een westernzadel te creëren?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:23

Opvullen kan niet, een western zadel heeft geen kussens. Als je paard nog veel in bouw wisselt zou ik of voor een boomloos zadel gaan, of voor een tweedehands zadel bij een goede zadelpasser. Je hoeft dan niet zo veel toe te leggen als je na een halfjaar een ander zadel nodig hebt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 16:45

Idd Jessix, jouw logica kan ik volgen, ik denk trouwens ook dat parelli op zulke manier erop gekomen is.
Ik ben me volop aan het inlezen over hun idee erachter.
Als mijn instructeur uit verlof is mag ik hun zadel eens uittesten en kan ik alles eens goed bekijken.
Ik heb hier nog twee zadels liggen om te verkopen en dat is niet makkelijk om een eerlijk bedrag ervoor terug te krijgen, zowiezo een verkoop met verlies.
Dat is ook de reden waarom ik iets zoek voor veel jaren en niet een paar maanden tot een jaar.
Ik heb van boomloos tot boom geprobeerd en telkens met slechte resultaten, vooral ook omdat ik met verschillende paarden gezeten heb.
Ik kan ondertussen behelpen met een Barefoot, die is er altijd in nood maar niet echt om veel te gaan gebruiken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:20

Meningen zijn toch altijd verdeelt. Vaquero zal zeggen dat een op maat gemaakt zadel het beste is en altijd blijft passen. ( behalve bij echt grote uitzonderingen) Een shop zal zeggen dat je zadel ingeruild kan als je paard groeit.....
Persoonlijk vond ik het engelse Parelli zadel fijn zitten, maar ik had al 20jr amper op een engels zadel gezeten. De pad en dat systeem staat mij juist tegen. imo moet een zadel altijd goed liggen en mag een pad niet zoveel invloed hebben. Daarbij gebruik ik alleen wolvilt. Bij zo een pad moet je dat materiaal op je paard gooien.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 20:09

Ja datis zo, ik ben ook fan van vilt en kijk ertegen op om iets anders te gebruiken.
Een op maat gemaakt zadel doe ik niet meer, heb teveel pech gehad met mijn paarden en dan verlies je weer al je geld bij de verkoop.
De afstand is ook te groot en dat werkt me tegen. (Financieel en tijd) daarom dact ik nu het van het gevonden te hebben.
Op de duur weet je't ni meer :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:23

Ik denk dat je het vast al wel geprobeerd hebt, maar in case je het niet kent: heb je wel eens naar een equiflex zadel gekeken?
Ervaring met het Parelli zadel heb ik niet, maar misschien is dit een oplossing voor je :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 20:38

Nee, daar heb ik nog geen kennis van :) , zal eens Googlen. Dankje