[WN] 14 inch westernzadel gezocht.. Help?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

14 inch westernzadel gezocht.. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 18:17

Ik ben op zoek naar een westernzadel voor mijn welsh a van 1.22, maar... Nergens vind ik ze; westernzadels in 'gewone' ponymaten. Je hebt overal wel mini shet westernzadels die eruit zien alsof ze gemaakt zijn van plastic... Maar 14 inch ben ik nog niet tegen gekomen. (bestaan er trouwens ook halve maten in westernzadels? Bijv. 14,5 inch? Want in dat geval is dat de maat die ik zoek)

Heeft iemand een tip? (prijsklasse tot ongeveer 600 trouwens, tweedehands is dus ook goed)

tamary

Re: 14 inch westernzadel gezocht.. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:19

Arthur's importeerd van alles, maar kindermaatjes westernzadels is een kleine markt hier. Of er iets binnen je budget te vinden is, is de vraag.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:20

14 inch in westernmaat lijkt me erg groot voor een welsh a.
Je zou kunnen kijken naar Garland die heeft geloof ik kinderzadels of alamo.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:24

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 18:28

MelissaV schreef:

Ze is 1.22 dus de grootste welsh a maat, qua engelse zadels ligt er normaal gezien 16 inch op haar soms past een korte 16,5 of 17 inch ook.
Ik zag dit en ik dacht.. Dat wil ik ook:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 22-11-14 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:30

Jaimyliefje schreef:
MelissaV schreef:

Ze is 1.22 dus de grootste welsh a maat, qua engelse zadels ligt er normaal gezien 16 inch op haar soms past een korte 16,5 of 17 inch ook.

Ik heb hier een welsh staan van 1.24m en daar hoefde ik echt geen 14 inch westernzadel op te leggen, qua boom past dat misschien nipt maar de skirts zitten in de weg bij zo'n pony.
Wat voor ruiter moet er op?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 18:50

MelissaV schreef:
Ik heb hier een welsh staan van 1.24m en daar hoefde ik echt geen 14 inch westernzadel op te leggen, qua boom past dat misschien nipt maar de skirts zitten in de weg bij zo'n pony.
Wat voor ruiter moet er op?

hier is een foto:
Afbeelding

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:04

Goh als ik eerlijk moet zijn vind ik te de ruiter nog al aan de lange kant. Vooral omdat ze haar beugels al relatief kort heeft en een lang bovenlichaam heeft. Ook de ruiter op de eerste foto vind ik te lang en dat zadel ligt ook niet helemaal lekker.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:11

Er zijn genoeg barrel race zadels, korte in die maat.
Staat er eentje op de duitse marktplaats van big horn

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 19:16

Ik ben ook iets te groot voor haar maar rij ook niet te vaak hoor (om die reden) meestal longeer ik haar en in het voorjaar wil ik haar voor de koets beleren.. Maar dat ter zijde. We rijden recreatief en ik dacht.. waarom geen westernzadel? Dus zodoende.
Op deze foto lijkt ze misschien smaller dan ze is maar het is echt een behoorlijke pony :) behalve dat ik te groot voor haar ben heeft ze het hier heel goed hoor :j

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:20

Jaimyliefje schreef:
Ik ben ook iets te groot voor haar maar rij ook niet te vaak hoor (om die reden) meestal longeer ik haar en in het voorjaar wil ik haar voor de koets beleren.. Maar dat ter zijde. We rijden recreatief en ik dacht.. waarom geen westernzadel? Dus zodoende.
Op deze foto lijkt ze misschien smaller dan ze is maar het is echt een behoorlijke pony :) behalve dat ik te groot voor haar ben heeft ze het hier heel goed hoor :j

Dat geloof ik ook best dat ze het heel goed heeft bij jou :)
Het probleem met een westernzadel is dat ze vaak sowieso boven de 10kg wegen, mijne weegt 21kg. Dan kan het te lang zijn voor je pony wel een belasting worden.
Ik zou dan voor een kunststof/gedeeltelijk kunststof roundskirtje kijken :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 19:29

ja kunststof zal dan wel een betere uitkomst zijn... En eentje die niet te lang is? Dus jij zegt, roundskirt? Hierboven las ik barrel race?
Ik weet niet zoveel over westernzadels, maar begrijp ik dat dat kortere modellen zijn of..?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:32

Ja barrelrace modellen zijn meestal kort maar ik kwam in de problemen met de skirts (het leer achter je zitting zeg maar) Die prikte in wendingen in zijn heup waardoor hij niet correct kon inbuigen, daarom dat ik uiteindelijk voor een lichtgewicht roundskirt koos. Hij kon normaal buigen, zadel woog niet al te veel en het was kort genoeg.
Je zou ook naar een barefoot maat 0 kunnen kijken.
Als je zegt dat je net zoveel weet van westernzadels, haal er dan alsjeblieft iemand bij met wat kijk erop.
Ik weet toevallig wel 1 model wat op mijn welsh goed lag, dit zou voor die van jou ook een optie kunnen zijn (voor meer info stuur even een pb)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:39

Pas je zelf wel in een 14 inch zadel?
Ik heb een 15 inch marciante westernzadel uit Amerika..Die is erg licht en maar 54 cm..Zou zoiets een optie zijn?

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 19:50

Ik ben ook opzoek naar een westernzadel voor pony van 1.30 dus ik lees hier even mee

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 19:56

Ik weet niet zeker of ik in een 14 inch westernzadel pas, ik pas iig wel in een 16 inch engels zadel (zie foto) en ik had vernomen dat 16 inch engels 14 inch is bij western...
Een westernzadel is niet mijn eerste prioriteit (ik ben tenslotte pas net rond aan het kijken) en heeft ook geen haast in de zin dat ik genoegen zou nemen met een niet passend zadel... Maar als ik snel iets passends kan vinden dan is dat natuurlijk ideaal.
Ik ben namelijk sowieso op zoek naar een nieuw zadel en het maakt me op dit moment niet zoveel uit wat voor type (engels/western) zadel het is, als het maar past. Maar western zou leuk zijn als het vindbaar is :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 20:05

Startrekk is een boomloos merk en die heeft ook hele korte western modellen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 09:57

@Jaimyliefje: verdiep je eens in de Bob Marshall boomloze western zadels. Die zijn er in alle maten; van 12" tot 18". In Amerika wordt heel veel aan Barrelracing gedaan door vrouwen en meisjes. Daar is keus zat :)

Dit is bijv. een 14" én een roundskirt, wat bij paarden met een korte rug ook handig is.
Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:22

http://vaquerosaddles.com/ deze zadels worden op maat gemaakt, zijn allemaal kort en klein, meestal met een 14 inch seat ( waar overigens ook volwassen mannen in passen :o ) en de zadels zijn in totale lengte van het draagvlak niet meer dan 16 inch. Gewicht ligt rond de 13 kg.
Een 16 inch seat is voor heel veel mensen te groot, ondanks dat je die maat het vaakst ziet. 14,5 / 15 inch is vaak een prima maat voor ( normaal gebouwde ) mannen en vrouwen. Ik heb zelf ook een 15 inch seat, 16 inch vind ik veel te groot.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:36

Ik weet niet hoe je tegenover boomloos staat, maar anders is Barefoot mss ook nog een optie. Ik heb zelf de Arizona voor mijn pony's, is een roundskirt model en korter dan het gemiddelde westernzadel. Ook zijn ze niet zwaar.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 02:17

Hey guys bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik heb nog een vraag: Mogen westernzadels normaal gezien wat langer zijn op de rug dan engelse zadels? Ik dacht van wel maar misschien heb ik dat mis.

Over boomloos barefoot: ik heb er laatst een lexington op gehad (geen western dus) maar dat lag heel raar op haar. Veel te ver van de rug af ofzo, het sloot niet aan het lag er echt 'bovenop' en ze voelde zich er ook niet prettig onder had ik het idee. Misschien is dat bij de arizona anders maar barefoot is dus niet m'n eerste keuze.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 03:26

Was dat een nieuw zadel, of 1 die al ingereden was? Nieuw liggen barefoots inderdaad van de rug af. Door ermee te rijden vormen ze zich meer naar de rug van je paard. Ik heb een tijd een tweedehands nevada gehad en die was echt heerlijk! Je zat juist heel dicht op het paard.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 09:11

Jaimyliefje schreef:
Hey guys bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik heb nog een vraag: Mogen westernzadels normaal gezien wat langer zijn op de rug dan engelse zadels? Ik dacht van wel maar misschien heb ik dat mis.

Nee, ook een western zadel mag niet verder dragen dan de 18e ruggewervel om de rug van je paard gezond te houden en ook een westernzadel moet ca. 2,5 cm achter de schouderbladen liggen (de boom!) om je paard genoeg schoudervrijheid te geven.
Veel western zadels zijn te lang en bij veel zadels ( vooral grote reining zadels!) zit de ruiter te ver naar achteren op het zwakke deel van de paardenrug. Door het grotere draagvlak krijg je weliswaar minder piekbelasting dan bij bijv. een dressuurzadel, maar je moet er toch voor waken dat het zadel niet op de nieren komt te liggen. De nieren liggen op dit plaatje bij "b" http://www.paarden-blaadjes.nl/paard/im ... -paard.gif

Op deze afbeeldingen kan je goed zien waar het zadel hoort te dragen( en waar de ruiter, idealiter, hoort te zitten ( boven de 14e wervel)) ; dus achter de schouderbladen en niet verder dan de laatste rib, daar is nl. geen ondersteuning meer voor de wervelkolom. Een westernzadel mag wel wat langer zijn dan een dressuurzadel, als het dan maar niet meer draagt op dat, zwakke, deel van de rug en het is fijner als de skirts dan wat "flair" hebben ( een beetje "openstaan" ) zodat het paard er goed onder kan bewegen.
http://www.happyhorsemassage.nl/images/ ... 0paard.jpg
http://members.quicknet.nl/joyforever/skelet-1.png

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 09:21

Barefoot Lexingtons zijn ook eigenlijk niet voor ponies maar juist voor sportpaarden met een lange, rechte rug en veel front. De kussentjes zijn achteraan extra dik, alle andere modellen hebben dit niet en liggen over het algemeen daarom veel mooier op ponies dan de Lexington :j

Zie ook de omschrijving van het zadel: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadels-oxid/

Voor een vrij kleine maat pony zou ik sowieso kijken naar een roundskirt type westernzadel, de vierkante kun je eigenlijk direct al beter vergeten :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:07

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater
Een vriend van mij verkoopt lichtgewicht barrel race zadels , je kan ook aan hem doorgeven bijv extra kort/ of round skirt ect en dan maakt hij ze hoe je wilt, hij heeft ook 2de hands, Je kan hem via fb een pb sturen , hij zit in Italie maar stuurt ook zadels naar Nederland