[WN] Beenbescherming buitenritten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annekexxx

Beenbescherming buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 16:49

Alweer een klein vraagje...

Om in de bak te rijden, gebruik ik beenbeschermers van Professional's Choice SMB3.
Ik gebruik deze ook voor de buitenritten, maar vind dit niet zo'n goed idee...
Ze zijn heel snel vuil ('handwas') en verslijten op deze manier ook binnen de kortste keren.
(Ook blijven allerlei (stekel)plant-achtige dingen aan vast hangen.)

Mijn pa gebruikt gewoon harde peesbeschermers zoals die van BR, hij rijdt geen western.

Welke gebruiken jullie voor buitenritten? (Voor én achter?)

DubbelFun

Re: Beenbescherming buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:24

Waarom beenbescherming gebruiken ?? Heeft je paard een peesprobleem of een probleem in het verleden gehad waardoor je afhankelijk bent van extra bescherming ??

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:28

ik gebruik gewoonn (harde) beenbeschermers met rijden en met buitenrit. Ook BR toevallig. Kan prima toch?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:39

Ik gebruik buiten geen beenbeschermers, dan kan er ook niks knellen, schuren of vies & nat worden ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:37

IK gebruik nu niks meer. Maar voorheen als ik stevig buiten reed deed ik gewone peesjes om en bell boots. Alleen voor dan. Nu stappen en draven we rustig een rondje.
maar voorheen gingen we weleens wat harder en je wil echt niet dat je paard aantikt.
Ik heb ook de smb Elite en had ze 1x om buiten. Natuurlijk moesten we door een plas. Op zich viel het wel mee, maar ik vind het zonde en ze zijn niet stevig genoeg als je paard met achter zijn voorbenen flink zou aantikken bij een kleine race :)
Na een lange rit ben ik wel afgestapt om laatste stuk over de weg zonder beenbeschermers uit te stappen. Sowieso doe ik dat na het rijden altijd zonder beenbeschermers en liefst op harde.
Ik heb trouwens ook nog Davis Boots, worden makkelijk schoon, maar zijn ook niet zo stevig.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:39

superpony schreef:
IK gebruik nu niks meer. Maar voorheen als ik stevig buiten reed deed ik gewone peesjes om en bell boots. Alleen voor dan. Nu stappen en draven we rustig een rondje.
maar voorheen gingen we weleens wat harder en je wil echt niet dat je paard aantikt.

Ik heb ook de smb Elite en had ze 1x om buiten. Natuurlijk moesten we door een plas. Op zich viel het wel mee, maar ik vind het zonde en ze zijn niet stevig genoeg als je paard met achter zijn voorbenen flink zou aantikken bij een kleine race :)
Na een lange rit ben ik wel afgestapt om laatste stuk over de weg zonder beenbeschermers uit te stappen. Sowieso doe ik dat na het rijden altijd zonder beenbeschermers en liefst op harde.
Ik heb trouwens ook nog Davis Boots, worden makkelijk schoon, maar zijn ook niet zo stevig.

Waarom je paard aantikken als je harder gaat?

Juist de enduranceruiters rijden vaak zonder bescherming. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 00:50

Maar endurance ruiters racen niet per se......toch? Op het moment dat we even aan de kletter gaan, neem ik geen risico's. Daarnaast kan je bij een stevige rit ook andere probleempjes tegenkomen op je pad. Ik vind het veiliger en het maakt inderdaad makkelijk schoon. Zelfde voor ons aan de longe. Dat moet in de buitenbak en daar doe ik ook geen zachte beenbescherming om.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 01:05

Ik rijd nooit met beenbescherming op buitenrit hoor, ook niet als ik rengalops maak, door het bos (zelfs van het pad af) rijd, enz.

Ik vind het risico op oververhitting of schuren groter dan het risico op aantikken. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 01:28

Tja, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Ik heb altijd ingepakt gereden en nooit bij geen enkel paard een peesblessure gehad.
Nu heeft mijn d-pony een peesblessure aan beide achterbenen die ik juist weinig inpak. We weten ook hoe het komt, dus staat ook los van de beenbescherming.
Ik ben me bewust van de hitte, daarom stap ik ALTIJD uit zonder beenbeschermers en vrijwel altijd op het harde.
Maar het aantikken vind ik zelf veel erger als dat mocht gebeuren. Dat heb ik wel zien gebeuren en in mijn cijfers over alle jaren en al onze paarden loop ik daar meer risico's op.
Schuren valt enorm mee. Ik heb echt nooit wondjes van beenbeschermers.

Wel had ik maanden geleden zonder buiten gereden, ook zonder bell boots die ik vaak wel om heb. Toen heeft meneer zich wel aangetrapt, hoefbal lelijke snee en ijzer eraf. Hij tikt zich normaal niet echt aan, maar hij is nog in de opbouw en loopt nog niet 100% in balans altijd. Mn merrie gaat nog 2x harder en trapt zich niet aan. Toch neem ik geen risico's daarmee, maar dat is dus een keus en voor ons werkt het prima zo.

maar ga ik alleen rustig aan wat kleine werkjes doen zal ik ze niet omdoen als ik ze niet nodig vind. Het is niet dat we er niet over nadenken of altijd standaard alles maar omgooien.

Onze jonge hengst in training heeft wel altijd wat om.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 01:57

Ik rijd nooit met peesbescherming op, dit omdat als de pezen oververhit raken je ook ver van huis bent.
Ieder zijn ding, je hebt de kans dt je paard zichzelf aantikt, meestal gebeurd dit toch net onder de bescherming.
Maar heb ze alleen om als mijn paard veel in een korte draaicirkel moet lopen. Dit alleen omdat ze dan wel eens zichzelf aantikt.
Maar in de rengalop nog nooit gehad dat mijn paard zich aantikt.
Maar goed ieder zijn eigen keuze, zou dan alleen wel voor erg luchtige bescherming kiezen.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 06:26

De meningen zijn duidelijk erg verdeeld. :-)
Welke beenbescherming is luchtig?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 06:31

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:44

Ik gebruik nooit beenbeschermers bij buitenritten. Is niet goed voor de pezen, verhit teveel. Als ik er toch eens uitzonderlijk eentje heb die aantikt, dan doe ik bell boots of van die kleine harde achterbeschermertjes. Van die goedkope van Norton. Kun je ook perfect aan de voorbenen gebruiken, en je pakt er niet het hele been mee in. In de endurance gebruiken ze ook quasi nooit beenbeschermers om dezelfde reden. Bij een buitenrit maak je toch geen manoeuvres ? Een paard kan goed genoeg op zijn eigen benen lopen. Anders moet je ze ook beschermers opdoen als ze op de wei lopen, en dat vind ik al helemaal belachelijk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:51

Ik heb niet eens van die dingen. Nooit gehad ook. En raad eens? Nooit gedonder ook!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:53

Is ook helemaal niet nodig als je geen manoeuvres traint. Je maakt er je paard alleen zwakker mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:08

Tja, iedereen moet doen wat hij goed vindt. Het is goed dat we nu veel meer weten en niet meer klakkeloos wat omdoen. Maar ik heb nog nooit peesproblemen gehad en vrijwel altijd met peesjes, bandages etc gereden.
Ik weet van tevoren een beetje wat ik ga doen en daar pas ik de beenbescherming op aan. Dat kan dus zonder iets zijn, maar ook met.
Er zijn natuurlijk paarden met been/peesproblemen door de hitte die kan ontstaan. Maar er zijn zoveel meer oorzaken. Te lang om laten, slecht voer, slechte bodem.......alles kan voor problemen zorgen die ook weer meer versterkt worden door de warmte.
Meeste paarden met sterke benen die onder een goede management leven zullen niet snel problemen krijgen omdat ze +/- 5dgn pw gebandageerd worden of peesjes om hebben. Waar ook weer een verschil in zit, net als de kwaliteit van wat je gebruikt en hoe je ze omdoet.
Aantikken gebeurd best veel. Ik hoor best veel paarden zichzelf aantikken en ik kom bij mensen die flink beschadigde peesjes hebben. Dan is er vaak meer mis, maar die bschadigingen wil je niet aan de benen.
Ieder zo zijn voorkeur dus. Wij denken na wat we omdoen en OF we iets omdoen. Nogmaals, wij stappen altijd uit op harde zonder iets, dus het krijgt tijd om te herstellen net als het gehele paard. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:16

Ik volg even mee. Mijn paard rijdt ik nu ook zonder bescherming, maar als hij twee jaar geleden bij mij kwam had hij nog ijzers. Uit de wondjes op z'n achterbenen konden we afleiden dat hij achteraan tikt. Heb ijzers eraf gehaald een nooit geen wondjes meer gezien. Indien ik een meerdaagse in de ardennen wil doen, moeten er terug ijzers op. Vraag me af of de wondjes zullen terugkeren
Laatst bijgewerkt door SmartBH op 23-09-14 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:34

ik gebruik eigenlijk wel altijd peesbeschermers en op buitenrit springschoenen.
Bij mij zit er eigenlijk nooit zand oid achter dus ik neem aan dat er dan ook niks schuurt. ( bij springschoenen natuurlijk wel zand . Ik gebruik de springschoenen ook alleen omdat ze zo erg aantikt tegen haar hoeven dat ik bang ben dat ze op buitenrit iest kappot tikt en dat ik dan in het bos zit met een gewond paard ) .
Ik zie het probleem hier eigenlijk niet zo van in en volgens mij heeft mijn paard hier ook geen last van. Ik voorkom liever problemen dan dat het moet genezen dus ik ga voor de bescherming. = MIJN mening

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:06

Bij paarden die zich altijd aantikken zou ik toch serieus eens naar een andere hoefsmid gaan kijken.

Ik rij nooit (meer, vroeger wel) met beenbeschermers, alleen als ik reining training ga doen of wil springen, verder nooit. Heb nog nooit een paard gehad wat zich aantikte of peesproblemen heeft gehad door geen gebruik van beenbeschermers.

kaatje888

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 17:09

Ieder voor zich.
Ik gebruik het soms wel en soms niet.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:14

Thuis (bak) en in ons bos doe ik ze niet om, dit ia bekend terrein v paard en zal hij (in normale situaties) geen gekke dingen doen. Ga ik langere ritten op vreemd terrein, doe ik ze wel om. Meneer kan aardig klunzig zijn als iets spannend word, en door een simpel harde peesbeschermer om te doen, en springschoenen, zorg ik ervoor dat hij met zijn eigen voeten zichzelf niet pijn doet. Regelmatig hoor ik hem met zijn achter ijzers op zijn voor ijzers stappen omdat hij dan rare pasjes maakt. Thuis nooit last van aantikken of op zijn ijzers staan.

edit. Toevoeging.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:17

Ik rijd alleen maar buiten maar gebruik nooit bescherming :n
En we gaan soms echt hard, maar gaat goed hoor ;)

Alleen als ik ga springen krijgt ze springschoentjes om, ik zou dan ook
graag voorpeesjes omdoen maar ik kan geen geschikte vinden ik haar maat..

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:18

cissy schreef:
Bij paarden die zich altijd aantikken zou ik toch serieus eens naar een andere hoefsmid gaan kijken.

Ik rij nooit (meer, vroeger wel) met beenbeschermers, alleen als ik reining training ga doen of wil springen, verder nooit. Heb nog nooit een paard gehad wat zich aantikte of peesproblemen heeft gehad door geen gebruik van beenbeschermers.

Hoezo een andere hoefsmid ? Dit is toch gewoon een manier van lopen? :\

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:45

Die misschien met een iets andere manier van bekappen op te lossen is ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:16

Precies! Een hoefsmid kan heel veel met verschillende ijzers veranderen aan de beenstand van je paard. Dus ook veel verbeteren.
Een kundig hoefsmid dan wel te verstaan, er zijn ook genoeg prutsers te vinden.