[WN] Ervaringen gel-seatsavers

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Ervaringen gel-seatsavers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 07:36

Ik heb nu een wollen seatsaver, maar ben er niet helemaal tevreden over, dus ik zoek wat anders.
Gel lijkt me erg prettig, maar ik kwam ook bijvoorbeeld deze tegen: http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... ductID=698
Dat ziet er ook wel interessant uit.

Wie rijdt er ook met een seatsaver op de wat langere ritten? Wat voor materiaal? En hoe bevalt het?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-14 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

sevke

Re: Ervaringen seatsavers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 07:52

Ik heb er zo eentje meegebracht uit de usa. Zit in het begin wel goed, maar ik vind dat het materiaal heet wordt onder je kont na een tijdje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:11

@amanda: waarom bevalt je schaap niet meer ??

Ik heb vroeger een aantal van dit soort gemaakt; suede met een echt wollen vulling
Afbeelding

Bij alle soorten zul je hebben dat ze na verloop van tijd wat dunner worden en het ne materiaal zal warmer aanvoelen dan het ander.
Verder moet je rekening houden dat als je zo'n lange hebt dat ook je zitting iets kleiner kan aanvoelen.

Bij de kleine/korte versie heb je daar geen last van.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:18

Ik gebruik een gelpad bij lange ritten. Ik heb een Action, een wat ouder model. Goed ding, stroef, maar zacht. Als het op een keihard zadel ligt, is het nog niet echt geweldig, natuurlijk. Het helpt echt wel, maar het meest ideaal zou een zadel zijn waar ik gewoon heel lang op kan zitten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 12:28

Waarom is mijn titel aangepast zonder dat ik het weet :?

Anyway, de wollen bevalt niet omdat er van de flappen onder mijn been zitten die opkruipen. Stap gaat goed, een niet al te fanatieke draf ook. Maar zodra ik in galop iets verlicht ga zitten gaan ze kruipen. In een wat vlottere draf met lichtrijden ook. Dus ik ben heel de tijd dat ding weer aan het recht trekken.
Zo 1 als Dubbeldun is qua vorm dan alweer beter.

Sevke: heb jij het materiaal uit de link of een met gelvuling?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:04

Ik vind wollen het fijnst juist, zeker op langere afstanden (zeg na drie uur rijden)...

Zou het kunnen dat het aan je zit ligt dat ie niet blijft liggen? :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 15:06

Hij schuift alleen in verlichte zit. Dus dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben ;)
Dan zit ik namelijk niet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:18

Met lichtrijden toch ook?
Misschien eens les rijden met je seatsaver op, of doe je dat al? :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 15:26

Nee en dat ga ik niet doen ook, met trainen in de bak heb ik 'm niet nodig en ik weet waar het probleem zit.

Als we gewoon arbeidstempo draven is er niets aan de hand. Ook niet met lichtrijden. Gaat het tempo op standje turbo, kom ik meer uit het zadel richting verlichte zit en vanaf dan gaat hij opkruipen.
Vorige week 20km gereden, alleen stap en draf (met lichtrijden). Niets aan de hand. Laatste stukje even rengalopje gedaan en hij kroop op. Het probleem zal 'm in de ruimte zitten dat het krijgt tussen mijn been en zadel.
Gisteren liet hij zich opfokken door zijn rijmaatje en draf werd dus turbo en ik zat ongeveer ook in de verlichte zit omdat het niet uit te zitten was. Toen begon hij ook op te kruipen.

Maar dat was de vraag niet, ik zoek ervaringen met andere seatsavers dan wollen, met voorkeur voor gel. Niet alleen vanwege het opkruipen, maar omdat ik gel zelf ook prettiger vind en wol minder. Ik kon ze alleen niet vinden voor een westernzadel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:53

Ik wilde alleen met je meedenken hoor...

Zoals al gezegd, ik vind wol zelf het fijnst maar gebruik ze sowieso niet veel (alleen paarden van anderen) dus daar geen advies voor je.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 17:25

Ik heb het wel eens geprobeerd in de bak, maar daar had ik het probleem niet. Maar dan blijf ik er op zitten. Het is echt zodra ik ver het zadel uit kom.
Ik waardeer meedenken wel, maar daar had ik zelf ook al over nagedacht.

Heb jij geen last van dat het erg warm wordt op een lange rit?
Ik heb overigens geen idee wat voor wol de mijne is. Maar de gelpads die ik op een dressuurzadel heb gehad zaten zoveel beter qua materiaal.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:32

Even een andere invalshoek. Ik droeg vroeger ( toen ik nog geen zitvlees had ;) ) vaak een wielrenbroekje met korte pijpen onder mijn spijkerbroek. Heeft een gevuld kontstuk, dus zit zachter dan alleen een spijkerbroek of rijbroek. En bestaan ook met gelvulling. Bleef keurig zitten, schuift niet, kruipt niet op, werd niet storend warm of zweterig. Verder had ik geen last met de pijpjes van de wielrenbroek, die kwamen tot halverwege mijn bovenbeen en dat schoof niet en gaf ook geen wrijving op de randjes bij het zadel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:39

Ja, het wordt wel warm op lange rit, maar dat vind ik pas irritant worden na een uur of drie, en dat is meestal sowieso een mooi moment voor een pauze, of even ernaast lopen. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 17:42

Criolli_Yes: Goh, nooit over nagedacht, klinkt ook wel interessant inderdaad. Is dat kontstuk wel groot genoeg? Een paardenzadel is natuurlijk groter dan een wielrenzadel.
Maar wel een slim idee!

TM: ja dat is zeker waar. Ik vond het na 2 uur wat broeierig worden. Maar goed, het was ook een graag of 23 toen, dus dat maakt natuurlijk ook uit. Maar het was nog niet zo erg dat het echt niet lekker meer zat zeg maar.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:48

Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 08-08-14 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:51

Ik heb een paar maanden gereden met een gel seatsaver. Mijn achterste had wat wenningstijd nodig bij de overgang van mijn dressuurzadel naar westernzadel :D . Ik kon iets te goed voelen waar mijn zitbeeknknobbels zaten als ik voor een 2e dag op rij ging rijden 8-)

Mij is het goed bevallen, maar ik wilde het niet als blijvende oplossing. Ik gebruikte het alleen bij de buitenritten en heb het weer afgebouwd. Nu rij ik zonder en dat gaat prima.

Ik had de seatsaver besteld via ebay, ik zie dezelfde er niet meer tussen staan, maar voor het idee;
http://www.ebay.com/sch/i.html?LH_SALE_ ... SHION+TACK

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 17:53

Bedankt voor de tip MairiMacBran, maar ik heb een westernzadel. Daar kan deze niet op :)

Grit :D
Dat was in het begin inderdaad wennen :+
Nu gaat het goed, alleen met lange ritten heb ik er nog last van. Mooi ding. Zeker geen idee of ze in Nederland te krijgen zijn?
Ik heb tot nu toe alleen die bij UHG gezien dankzij een tip van een bokker. Maar lees net over die shop weer minder goede reviews. Zul je net zien.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:56

Ik heb er ook lang naar moeten zoeken, wilde er ook echt een van gel. Uiteindelijk dus gevonden op ebay en daar besteld. Ik zal eens kijken of ik een foto heb van op het zadel.

Lange ritten gaan bij mij goed, behalve als we teveel stappen, dan wordt het weer wat gevoeliger.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 17:59

Ja dat is ook zeker zo. Door veel afwisseling in gangen is mijn achterwerk veel minder gevoelig :D
Ben benieuwd naar jouw foto.
Ik bestel nooit iets via ebay. Vandaar dat ik hoop zoiets in Nederland te kunnen vinden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:03

Helaas, geen foto. Als ik eraan denk zal ik er een op stal maken.

In Nederland heb ik hem niet kunnen vinden, was voor mij ook de enige keer via ebay, het ging gelukkig goed. Ik zit in dubio of ik de saver wil verkopen. Eigenlijk zonde dat die nu ligt te verstoffen, maar mochten we een keer een week intensief gaan rijden, is het misschien wel gemakkelijk om achter de hand te hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 18:10

Mocht je 'm kwijt willen ....O:) :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:00

Ben bang dat ik daar nog niet aan toe ben Y;( :D

Wel even een foto gemaakt;
Afbeelding

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 07:08

Amanda schreef:
Criolli_Yes: Goh, nooit over nagedacht, klinkt ook wel interessant inderdaad. Is dat kontstuk wel groot genoeg? Een paardenzadel is natuurlijk groter dan een wielrenzadel.
Maar wel een slim idee!

Nou, het gaat waarschijnlijk vooral om gevoeligheid van je zitbeenknobbels en die zitten bij mij wel op het dikke gedeelte van het wielrenbroekje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 07:51

Bij een te brede zit (mannenzit) kan het ook pijn doen aan de bovenkant van je bovenbenen (in je liezen).

Ipsiedipsie

Re: Ervaringen gel-seatsavers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:51

Ik heb een western seatsaver besteld bij Green Distance. Ervaring heb ik nog niet, want de seatsaver staat nog in bestelling. Overigens heb ik de seatsaver besteld om mijn (hopelijk tijdelijke) rugpijn te verminderen.