[WN] Acavallo Freemax westernzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Alarm_wlkp

Acavallo Freemax westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 15:36

Heb hier en daar wat topics gevonden maar waren al wat gedateerd :)

Aangezien dit zadel aangepast kan worden naar verschillende boommaten met een andere fork (?) leek het me in eerste instantie wel wat :)
(ik weet dat enkel de boommaat een zadel niet passend maakt ;))

Maar hoe zit het nu verder, is dit zadel zodanig boomloos dat er een speciale pad onder moet of geld dat bij deze niet?

Het gewicht is lichter, kwaliteit leder hoe valt dit?

Graag zou ik wat mensen die ervaring hebben of meer weten horen :D

Finnie

Re: Acavallo Freemax westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:32

Het zadel is geheel boomloos. Er moet dus wel een pad onder dat de ruggegraat goed vrij houdt. Het leer wat wordt gebruikt is afhankelijk van de prijsklasse. Er zijn op dit moment meerdere modellen van eenvoudig roundskirt tot een showmodel met veel zilver. De fork is simpel te verwisselen, waardoor je de verschillende maten krijgt.
Zelf heb ik een show in square skirt model. Deze is 13 kg. Hij bevalt super goed en is niet te onderscheiden van een boomzadel. ;-)
Mocht je meer info willen, laat maar weten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:20

Voor mijn geboel is de Freemax-western nooit echt van de grond gekomen.
Geen idee of de evt nieuwere modellen sterk afwijken van het model wat ik gezien heb, maar daar was ik niet zo bijster enthousiast over.
Er zijn misschien meerdere breedtes leverbaar, maar het zadel zag er niet naar uit dat je die er makkelijk zelf in kunt zetten.
Het zadel vond ik behoorlijk stug en weinig flexibel.
Ook niet echt licht te noemen.
De ophanging/stelmogelijkeden van de beugels was ronduit slecht.

Wat ik er van op de duitse ebay zie brengen ze ook erg weinig op (rond de 3/400 euro) voor bijna nieuwe zdels.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:01

Het zadel is in Nederland nooit echt van de grond gekomen. In Duitsland en Frankrijk wordt het erg veel gebruikt. De importeur zit in Frankrijk en heb ik regelmatig contact mee. Het zadel is ook enorm verbeterd t.o.v. de eerste modellen. Ook de fork is nu makkelijk zelf te vervangen. Mocht je interesse hebben in de ontwikkelingen, dan zou je eens hier kunnen kijken: https://m.facebook.com/groups/309876559122887.
Dit is de huidige importeur van de freemax western. ;)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 11:04

Dank jullie alvast voor de antwoorden!
Ja ik was er ook al bewust van dat er niet echt meer veel rond te vinden is.
Had er eentje toevallig 2ehands gezien en wou ik wat verder bekijken.
Ik zal eens in de groep kijken, lijkt me wel interessant!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:08

@finnie: op FB jammer genoeg een besloten groep. Ik ben wel benieuwd wat voor verbeteringen er zijn aangebracht nl :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:09

Ik heb gevraagd lid te worden. Ik ben nl. ook wel benieuwd :-) . Vond het een mooi concept en een erg mooi zadel, maar had over teveel problemen gehoord om het serieus voor mijn paarden te overwegen. Misschien moest ik het heroverwegen :D

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 11:11

Ja ik heb ook gevraagd om in de groep te komen.
Ja de negatieve ervaringen en dergelijke dat ik al heb gelezen gehad houden me ook wat tegen vandaar :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:13

@mac: jij hebt ook het bepotelen van het zadel bij Adje nog in het geheugen staan :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:16

Yep :-)

Heb er later ook nog een keertje op eentje "gereden". Zonder beugels weliswaar, want daar kon ik niet bij :P .

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:18

Dat is waar ook. Sorry! Is besloten geworden vanwege problemen met advertenties ed. De beugelophanging is nog steeds hetzelfde systeem, maar op alle mogelijke manieren verstevigd. Voor zover ik weet zijn hier ook geen klachten meer over. De fork is nu zo bevestigd dat deze zelf te vervangen is. Dit was niet zo bij de eerste modellen. Ze hebben nu de modellen in verschillende soorten leer, waardoor ze in verschillende prijsklassen kunnen worden aangeboden. De goedkoopste zijn rond de 900 Euro. Vandaar de "goedkope" prijzen op eBay. ;)
Er zijn nu ook meerdere modellen.in overleg met de importeur is het mogelijk om een extra kort model aan te schaffen. En in overleg is eigenlijk erg veel mogelijk. ;)
In zowel Duitsland als Frankrijk zijn ze erg te spreken over deze zadels. Ik zelf ook trouwens. Hij is een stuk steviger dan de barefoot, maar dat was wat ik zelf graag wilde. Dus ja... Het is maar net wat je zoekt, denk ik.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:20

Stevig vind ik zelf positief ivm drukverdeling, maar stevig wil dan vaak wel weer zeggen dat de pasvorm nauwkeuriger komt :-)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:23

Interessant! Ik volg dit topic. Ik heb laatst mijn bm verkocht omdat ik er niet meer lekker in zat maar ik ben stiekem wel aan het rondkijken voor een goed alternatief

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:27

@mac : de lagen in het zadel zetten zich naar het lichaam van het paard. Dit gebeurt alleen pas na een aantal keren rijden. De fork bepaalt de uiteindelijke maat. Er is wel een pad met inlages nodig. Zelf vind ik steviger ook positiever.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 11:30

Ja idd, aangezien boomloos van Barefoot voor mij te weinig houvast geeft om het zo even te zeggen, hou wel wat van de stevigheid :)

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:32

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:34

@alarm_wlkp: precies! En het is wat minder drukpuntgevoelig op je paard. Op de Franse site staan ook foto's van drukpuntmetingen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:04

Finnie schreef:
@mac : de lagen in het zadel zetten zich naar het lichaam van het paard. Dit gebeurt alleen pas na een aantal keren rijden. De fork bepaalt de uiteindelijke maat. Er is wel een pad met inlages nodig. Zelf vind ik steviger ook positiever.

Als ik naar dit plaatje kijk
Afbeelding
Dan kan ik haast niet geloven dat dit hetzelfde zadel is, want de helling van de 'bars' op de schouder (veroorzaakt door de onderkant van de pommel/fork) is imo toch echt wel anders.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:18

@dubbeldun: dat is echt hetzelfde zadel. Er zit nog vulling onder de fork en ook dat vormt zich nog. Ik zal eens kijken voor een plaatje van de losse fork. Dat maakt het beeld misschien wat duidelijker.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:44

Hierbij een plaatje van het zadel zonder de fork. Hier kun je zien wat er nog aan vulling onder de fork zit. Er is een foto van een losse fork op het paard, maar dit is een prive-foto van iemand. ;-)
Als je een zadel aan wilt schaffen, wordt je op een dusdanige manier geholpen dat het zadel uiteindelijk ook goed ligt op je paard. Bij mij is de fork wat meer afgerond, vanwege wat bredere schouders. Ze willen ook graag foto's zien van je hele paard, zodat zowel de fork als ook de vulling van de pad helemaal in orde komt.
Maar goed, ik hoop dat de foto al wat duidelijker maakt dan een verhaal. ;-)

Afbeelding

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 13:49

Die foto is wel interessant om te zien ja! :)

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:56

@_Alarm_wlkp: Dat vond ik ook hoor! Ik heb nog het oude model waarbij de fork niet zomaar was te wisselen. En mijn zadel is dan ook terug gegaan naar Italie om kosteloos te fork te vervangen. Uiteraard wel de kosten voor de fork betaald. ;-) Maar, deze foto liet precies zien hoe het eruit ziet. Heel anders dan bij een barefoot. Zelf vind ik deze twee merken ook niet meer te vergelijken. Zou nog wel eens de boomloos van, ik meen Colorado Saddlery, willen zien. Ik denk dat dat een betere vergelijking zou zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:42

Dat is wel een mooi systeem :j

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 14:53

Absoluut een mooi systeem. In tegenstelling tot de periode dat de freemax werd uitgebracht. Jammer hoor, want het zadel is echt de moeite waard. Maar ik kan me voorstellen dat mensen dan de gok niet willen nemen. ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:06

Ik hoop alleen wel dat één schroef het ding stevig genoeg op zijn plaats kan houden. Niet dat je er een koe aan moet binden :) , maar ik leun soms best wel stevig tegen mijn pommel om een laag hek open te doen.