[WN] Off billet kapot en wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Em_

Off billet kapot en wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 20:25

Afgelopen zaterdag is er iets vervelends gebeurd: na een buitenrit toen ik afstapte en m'n paard zich uitschudde (door het weer was hij behoorlijk opgewonden en had hij flink gezweet), brak opeens de off billet van mijn western zadel af! Dat is dus dat korte leren riempje waar de singel mee aan het zadel vast zit aan de rechterkant. Ik was blij dat ik er niet op zat, anders was ik met zadel en al er af gevallen! >;)

Nu vraag ik me dus af hoe dit had kunnen gebeuren? De off billet is afgebroken waar het omgedraaid zat aan de ring van het zadel. Het leer was een beetje stug, maar niet kurk droog ofzo. Aan de kant waar het was afgebroken was het bijvoorbeeld ook soepeler dan aan de onderkant.

Hierbij wat foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Volgende punt is dat ik uiteraard een nieuwe wil kopen (rijden zonder singel gaat best lastig := ). Nu heb ik meerdere mogelijkheden:
- Tweedehands kopen: al is dit eigenlijk geen optie want vind het risico dan veel te groot dat het weer afbreekt!
- In een winkel kopen: Bij de Country Mill in Nijkerk kost een leren off billet (leer is neem ik aan het beste?) 30 euro. Voor een riempje van een paar cm vind ik dit best duur, maar ik heb ook niet veel ervaring in het kopen van western spullen, dus wie weet is dit wel normaal? ;)
- Online kopen: Op Agradi.nl hebben ze ook off billets. De leren is daar 15 euro. (http://www.agradi.nl/pfiff-off-billett-bruin.htm) Niet duur dus, maar is de kwaliteit dan wel goed genoeg?
- Andere winkel (in de buurt van Ede)/webshop: Ik hoor graag jullie tips...!

En zoals jullie zien is mijn singel ook niet meer de mooiste.. Is het misschien handig om die ook meteen te vervangen of zijn western singels lang te gebruiken? En wat zijn daar de "normale" prijzen voor?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:28

Dat ijzer ziet ook niet meer fijn uit, ik zou persoonlijk een nieuwe singel kopen, desnoods op Agradi, en vooral wat meer onderhouden.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 20:33

Ik heb het western zadel vorige zomer overgenomen samen met het paard..

Agradi is dus wel een goeie webshop? Maat van de singel is 28 (is 28 inch neem ik aan?). De enige bruine western singel die ik er kan vinden is deze: http://www.agradi.nl/pfiff-westernsinge ... h-50cm.htm. Is dat wol wel handig? Wordt dat niet enorm vies en is het niet heel warm voor het paard (mijne zweet snel)?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:38

Bij justwestern.nl zijn ze wat goedkoper, ook van leer. (Nylon lijkt mij trouwens ook prima) Met wat vaker invetten kun je voorkomen dat het weer gebeurt, denk dat het leer toch bros/droog geworden is (of misschien al niet van goede kwaliteit was?) En zou inderdaad gelijk een andere singel kopen als je toch bezig bent :) Wol vind ik zelf erg prettig, die in je link lijkt mij prima voor recreatief gebruik, maar echt wol is het fijnste. fleece zal inderdaad wel warm worden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:39

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 20:45

Bedankt voor de tips!

Wat is precies het verschil tussen nylon en leer? :)
Ik weet dat leer sneller stug kan worden, maar is leer niet ook fijner voor het paard / sterker?

En wat zijn de voor- en nadelen van wol?

@ xSlvna, de singels in je linkjes vind ik erg mooi, zien er soepel uit. De singel die ik nu heb is volgens mij altijd al erg stug geweest. Weet verder iemand of deze ook bij de Country Mill (voor ong. dezelfde prijs) te koop zijn? Ik wil het namelijk op korte termijn hebben, want ik wil snel weer kunnen rijden :P

Edit: ik bel de Country Mill morgen zelf wel even, weet ik het meteen :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:48

Kijk eens op de sites, sommige hebben een tijd van 2 of 3 dagen dus veel scheelt het niet. Met Country Mill heb ik geen ervaring (ik rijd niet eens western). Vaak hebben ruitersportwinkels wel wat leuks en goedkoops liggen (vaak zonder merk, of een onbekend merkje).

Persoonlijk vind ik leder fijn, stug word het niet als je het schoon houd en af en toe doet vetten :)

Edit: Bij de pfiff singel zijn veel slechte recensies

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:06

Grinnik ik moest wel even lachen.
Citaat:
kost een leren off billet (leer is neem ik aan het beste?) 30 euro. Voor een riempje van een paar cm vind ik dit best duur,

Nog niet opgevallen dat westerngezien alles vele malen duurder is dan engels???
30 euro voor een off billet is dus niet zo duur. En die van Agradi niet kopen. Dat is geen goede kwaliteit.
Of Latigo of Harness leer nemen, of een nylon.
bv deze op ebay die verkoper verstuurt ook naar NL.
Profitack in Dld heeft ook goede off Billets en versturen ook naar NL. En Eurohorse heeft ook verschillende off billets te koop http://euro-horse.nl/eurohorse/index.ph ... &Itemid=32

Waarbij ook ik moet zeggen dat ik je off billet en singel er ook niet best uit vind zien. Het punt waarop je off billet is gebroken is wel vrij normaal, dat is het punt waar de meeste druk op het leer staat. En als dat niet goed/genoeg onderhouden wordt kan je erop wachten dat het een keer knapt. Hij is gewoon uitgescheurd, dus ga ik uit van te droog, en leer scheurt dan vanzelf een keer.

En imo als je je off billet en singel gaat vervangen, wees zo slim en koop ook gelijk een nieuwe tiestrap. Want ook dat is zon ding wat altijd te lijden heeft.

28 inch singels is wel erg kort, dat kom je eigenlijk alleen maar tegen bij kleine paardjes of bij zadels waar de rigging lager zit. Maar ze zijn er wel. Zie ook hier weer Profitack, die hebben ook korte maten singels (kijk maar, Eurohorse vast ook wel. En anders alweer Ebay :D

Verschil tussen nylon en leer. Is dat leer veel langer meegaat, maar nylon dunner is.

DubbelFun

Re: Off billet kapot en wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:18

Een leren riem van die breedte breekt zelden af zonder aanleiding.
Dus hij is of ergens beschadigd door geworden (ergens achter blijven hangen en met kracht los gekomen) of het is slecht onderhoud.
Hoevaak heb je bijvoorbeeld het ophangpunt veranderd (ander gaatje), hoevaak heb je hem ingevet ??

Wil je voortaan voorkomen dat hij afscheurt neem dan een kunststoffen riem. Die heb je ook in wat dikkere uitvoeringen (niet die van Agradi :) ) .

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 21:22

Hihi, ja ik begrijp dat je er om moet lachen hoor, maar ik bedoelde meer in vergelijking tot die van Agradi (de helft goedkoper) ;)

Western is inderdaad duur, en ik koop liever iets duurs van goede kwaliteit dat lang mee gaat, dan goedkope slechte kwaliteit! Goedkoop is in zo'n geval juist duurkoop.

In principe hield ik het leer wel bij, maarja, blijkbaar niet goed/vaak genoeg? Had het in oktober voor de laatste keer ingevet. Het ophangpunt had ik sinds de zomer niet veranderd en zat al zo toen ik het overnam. Het is niet ergens blijven haken, want het paard stond gewoon stil en schudde zich uit. Riempje was dus waarschijnlijk wel vochtig van zweet.. Wie weet heeft het daar iets mee te maken.

M'n paardje is een kruising Haflinger x Paint, niet heel groot dus, maar wel stevig (ronde buik).. Op het lipje van de singel stond 28, maar ik zal het voor de zekerheid nog even opmeten..

Ik heb toch niet zo veel vertrouwen in die webshops. Denk dat ik toch gewoon naar de Country Mill ga om daar advies te krijgen en ook te kunnen zien en voelen wat ik koop :D

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:38

Ik zou lekker naar Country Mill gaan .
Ik heb ook zo iets bij de hand gehad. En CM was voor mijn toen de dichtbij zijnde winkel.
Ik heb mijn zadel mee genomen. Ik werd keurig geholpen . De Off Billet werd gratis op mijn zadel gemaakt en op kleur gebracht . Super service. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 23:40

Vorige week heb ik bij CM een nieuwe off billet en singel gehaald. Allebei van nylon. Voornaamste reden voor nylon: het gewicht. Ik heb een heel klein paardje en elke ons scheelt :P De meeste standaard westernspullen zijn voor hem namelijk een stuk zwaarder in verhouding (om het nog maar niet over de enórme afmetingen te hebben)
Daarnaast ook de prijs (off billet kostte 6,50 euro geloof ik) en het onderhoudsgemak. Het nylon is bovendien dubbel, twee stukken over elkaar dus. Mocht daar ééntje van kapot gaan dan houdt hopelijk de andere het nog.

Als ik de foto's zo bekijk denk ik dat je off billet ook aan verwaarlozing overleden is :(:)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 00:13

Het ene nylon is het andere niet, je hebt ze ook in diverse kwaliteiten/diktes. Neem de beste kwaliteit die je je kunt veroorloven.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 17:06

Bij mijn manegepony's gebruik ik ook liever nylon. Het is sterker, goedkoper, lichter, en handelbaarder voor kinderhandjes :D
Voor mezelf een degelijke lederen van harness leather.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 20:18

Bedankt voor alle tips! Heb er echt veel aan. Morgen ga ik naar de CM, en ik neem m'n zadel mee, zodat ze het er meteen op kunnen doen :) Ik ga daar nog even kijken of het nylon/leer wordt, maar ik neig nu toch weer een beetje naar nylon.. Ik wil alleen even in het echt zien of dat wel mooi staat bij het zadel!
Verder ga ik er ook een nieuwe singel kopen, de prijzen bij CM zijn vanaf 25 euro en lopen op tot zeg maar heel duur :) Even zien wat de beste kwaliteit-prijs verhouding heeft. Ze kunnen me daar vast goed adviseren, maar door dit topic heb ik nu al wat "voorkennis" :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:20

cissy schreef:
Het ene nylon is het andere niet, je hebt ze ook in diverse kwaliteiten/diktes. Neem de beste kwaliteit die je je kunt veroorloven.

Absolutely. Als je bij voorbeeld kijkt naar het strookje waarmee de ringen halverwege de singel vast zitten, dat is heel ander spul dan de rest.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:44

Ik kwam net nog een (gebruikte) nylon off billet (en een nylon tystrap) tegen. Mag je voor €5,- van me overnemen :)
Ik ben as zondag met nog meer tweedehands spullen bij de Western Markt op White Sox Stables in Zeist!

http://www.bokt.nl/markt/ad/228403/2e-h ... zeist-23-2

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:47

Hahaha ik las je titel verkeerd....las oeff billen kapot wat nu ;'-)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:54

Koper schreef:
cissy schreef:

Absolutely. Als je bij voorbeeld kijkt naar het strookje waarmee de ringen halverwege de singel vast zitten, dat is heel ander spul dan de rest.

Huh? Strookje? ringen? ik ben je even helemaal kwijt hier.... er zitten geen strookjes aan een off billet of tie strap....

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:01

Singel Cissy, Singel :D ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:28

ja maar topic gaat over off billet en mijn reactie over kwaliteit nylon ook en neem aan dat Koper daarop reageerde? En dan is het niet singel :D
vandaar dat ik het al niet meer snapte, ben tenslotte blondt :o?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:37

Hahaha maar het woord singel stond toch echt in haar bericht ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 18:15

ja maar het ging niet over een singel, tis maar net hoe je het leest en ik lees het blijkbaar anders dan jij :? :+ (lekker on topic niet? :D )

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 08:55

Ik heb een nieuwe bij CM gekocht :)
Toch voor de leren gekozen, staat ook mooier bij het zadel! Ze hebben de off billet daar ook meteen voor me geolied en aan m'n zadel gedaan, goeie service!
Ook een nieuwe singel gekocht, een wat duurdere van goeie kwaliteit. Twijfel alleen nu een beetje aan de maat, hij komt maar net onder z'n buik vandaan, en als ik hem aan de andere kant losser doe dan heb ik net niet genoeg gaatjes aan de kant waar ik aansingel... Of zal ik gewoon nieuwe gaatjes er in maken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 09:12

Als je bij de tierap te weinig gaatjes hebt moet je hem er een keer minder doorhalen :) 2x is voldoende.
De gespen van de cinch horen iig niet in de beenholte te liggen, maar er boven.