[WN] Bob Marshall en stoelzit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bella24

Bob Marshall en stoelzit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 11:39

Ik heb vorige week een Bob Marshall gehad en weer weggedaan omdat ik teveel in een stoelzit werd gedwongen. Ik vroeg me af of andere BM bezitters dit herkennen en wat de oplossing is. Accepteren jullie het gewoon, went het?

Ik heb endurance gereden en ben gewend dat je bij de ruiter een verticale lijn moet kunnen trekken van hoofd, naar heup en voeten. Ik wil de beugelophanging echt recht onder mijn heupen hebben want dat zit voor mij het meest comfortabel. Zou ik dan de Endurancedeluxe kunnen kopen? Wie heeft daar ervaring mee? Zit daar de beugelophanging wel fijn? (Is er evt. iemand bij wie ik die eens mag testen?) Ik snap best dat western een andere houding vraagt dan endurance maar ik zoek een zadel waar ik (naast trail/pleasure/horsemanship) ook lange ritten van 30/40km mee kan doen, inclusief lichtrijden. Ik wil dan niet wennen aan een (erge) stoelzit.

Wie heeft er een idee? Geen BM voor mij? Of de endurance versie proberen? Wie heeft er ervaring met de Wrangler? Tips en ervaringen zijn zeer welkom! Alle oude topics heb ik al doorgespit maar dit gaat heel specifiek over de beugelophanging.

(Ik vind een boomzadel ook een prima optie maar omdat mijn arabier een korte rug heeft, kom ik dan uit op maatwerk. En zijn bespiering wil door omstandigheden nog wel wisselen dus ik vraag me af hoe ik dat op kan vangen met een boomzadel. Ben bang dat die snel niet meer past...)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:02

Er staat in het topic voor en nadelen boomloos zadel ergens wat meer achteraan(sorry weet niet meer precies welke pagina)een foto waar alle modellen van bob marshall op staan waar je kan zien wat het verschil is in beugelophanging..Bij sommige modellen zit hij net weer wat naar achteren,dus dat zou misschien een optie voor je kunnen zijn?

Ik heb er ook een gehad maar heb hem om dezelfde reden als, jou weer verkocht..Hij zat heerlijk hoor en doorzitten en galop geen probleem maar ik kon niet lichtrijden met die beugelophanging,stelde mijn paard ook bepaald niet op prijs :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:47

Zo te zien doet dat plaatje het niet meer, dus plaats ik het hier nog maar een keer :)

Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:31

Karien: arabieren veranderen qua rugbespiering toch niet zo rap?
Mijn Arabische dames zijn inmiddels ook heel wat bijgekomen gezien mijn persoonlijke toestand zeg maar -haha-.... maar passen gewoon nog hun western-endurance-zadeltjes.

Twee van onze part-bred arabians hebben een vrij ongunstige schouder-singelplek-verhouding + korte ruggen. Heeft Alter dat wellicht ook? Met hen hanteren we het schouder-onder-de-boom-wegrol-principe. Dat principe heeft jouw endurance zadel toch ook? Ik weet niet zo goed meer eigenlijk wat voor zadeltje jij nou had.
I.i.g. twee Extra (extra) Full Quarter zadels Endurance maar met knop. Tweedehands, dure merken. Corrector onder, indien noodzakelijk is het op essentiele plekken opvulbaar. Het "oude"endurance-principe dus eigenlijk, maar dan met westernzadel.

Voordeel van die wat duurdere western-merk-boom-zadels = centrale zit. Ruiterbenen in rechte lijn onder de bips en rug.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 09:29

TS wat is de max lengte die je paard kan hebben???

Ik heb zelf op een BM trailmodel de fenders terug laten zetten. En imo hadden ze nog wel wat verder gemogen. Ben van oorsprong dressuurruiter en zit dus ook graag met mijn benen onder me.
Naast de BM heb ik ook een DS (Debra Sibley) en die is veel fijner kwa fenders aan te passen.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 15:28

Twee weekjes op vakantie geweest zonder internet dus beetje late reactie :o

Ik denk dat Alter circa 60cm maximaal kan hebben. Ik moet het nog eens rustig opmeten. Hij heeft een korte rug en schouderbladen die vrij ver naar achter lopen. Als je een engels zadel achter de schouders legt dan heb je dus niet veel ruimte. Als je het zadel op de schouders kunt leggen dan heb je iets meer speling maar dan nog is het geen lange rug.
Evelien van Eurohorse heeft foto's bekeken en op basis daarvan aangegeven dat alleen nieuw maatwerk een optie is. (Dan ga je al snel richting de 2500 euro.) Haar tweedehands assortiment zou allemaal te lang zijn. Bij Country Mill was zowel het nieuw als het tweedehands assortiment (6 weken geleden) of erg lelijk (ik ben ook nog eens kritisch O:) ) of te lang. Morgen komt Equimaro. Die heeft in ieder geval van de Deuber ook een Ijslander model en die zou wat lengte betreft 56/58cm zeker moeten passen. Dan zou het dus wel een nieuw zadel worden maar die zijn betaalbaar en mooi.

Ik rij nu met een pegaso/endurance. Heerlijk zadel en de enige reden om te veranderen is dus dat ik westernwedstrijden wil gaan starten in de toekomst. (Dankzij jou, Sheila! 8-) :D )

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:33

En, is het gelukt?

Ik weet niet of een boomzadel idd echt geen optie is, maar wilde je de White Star nog tippen. Middenklasse zadels, relatief goedkoop en écht kort. :)
Fenders kunnen naar achter, ze hebben zo een schrijfbare ophanging (ik weet niet hoe dat heet).

DubbelFun

Re: Bob Marshall en stoelzit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:53

Schuifbaar denk ik :D
Ik ben overigens wel benieuwd hoe dat er uit ziet, want dat heb ik nog niet eerder gezien (en dan bedoel ik niet dat de slots in de boom zo breed zijn dat de fenders kunnen schuiven).

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 09:30

Ik ben nu naar boomzadels aan het kijken van Deuber. Equimaro is langs geweest om de juiste maat op te meten en ik vind haar heel kundig. De juiste boom werd kaal op zijn rug gelegd en ik vond het erg prettig om met eigen ogen te zien dat dit inderdaad een goede maat voor hem is. Ook nog een maat groter en kleiner gezien op zijn rug, en dan zie je dus duidelijk verschil. Er zijn 8 verschillende bomen en daarvan weer 4 verschillende maten per boom.

De lengte van zijn rug viel mee, er past nog een standaard model op. Ik heb nu een Deuber Wyoming als testzadel omdat die de juiste maat had voor Alter. Testzadel blijkt inderdaad prima te liggen op Alter's rug maar ik heb liever een rondskirt en een wat vlakkere zitting dus wat mij betreft wordt het de Deuber Trail Rider. Die wordt dan nieuw gemaakt met de juiste boom en voor mij een zachtere zitting :)*

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 09:31

TurdusMerula schreef:
En, is het gelukt?

Ik weet niet of een boomzadel idd echt geen optie is, maar wilde je de White Star nog tippen. Middenklasse zadels, relatief goedkoop en écht kort. :)
Fenders kunnen naar achter, ze hebben zo een schrijfbare ophanging (ik weet niet hoe dat heet).

Dank voor de tip! De deubers zijn ook niet duur en bij mijn testzadel zit de fenderophanging echt goed ver naar achter. Erg prettig!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:07

@bella: ik meen wel te zien dat bij de Trailrider de beugelophanging weer wat verder naar voren zit. Wordt dit meteen aangepast als ze een nieuwe voor je gaan maken ??

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:09

Deuber is een goed zadel. Heb je overigens ook de nieuwe Quantum met knop en fenders geprobeerd?? Die is imo nog net iets korter dan de westernuitvoeringen van Deuber (is op basis van de Maximaboom) en imo nog groter voordeel, die is verstelbaar kwa breedte.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 10:53

Wat fijn dat jullie meedenken! :)

Ik heb inderdaad ook de plaatjes zitten bestuderen :D en dacht ook dat de trail rider de beugelophanging verder naar voren had. Nu vind ik ze bij de Wyoming haast te ver naar achter zitten (zie je op de foto ook!) dus ik denk dat daar nog wel wat marge in zit. Ik mag het testzadel terug sturen maar ga hem zelf terug brengen en dan nog de zitting testen van de Trail rider. Inderdaad kritisch bekijken of de beugelophanging goed zit. Ik vind de kuipzitting van de Wyoming niet echt prettig in ieder geval.

Ik heb nu de juiste maat voor Alter gevonden maar nu ook nog kijken in welk model je zelf het beste zit. Da's nog best lastig! Ik ga vrijdag nog even het testzadel (en mijn houding) met mijn instructrice bespreken dus die kan dan ook meedenken.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 11:02

rina schreef:
Deuber is een goed zadel. Heb je overigens ook de nieuwe Quantum met knop en fenders geprobeerd?? Die is imo nog net iets korter dan de westernuitvoeringen van Deuber (is op basis van de Maximaboom) en imo nog groter voordeel, die is verstelbaar kwa breedte.

Ik heb de quantum niet geprobeerd. Simpelweg omdat die bij 2000 euro beginnen en zoveel spaarcenten heb ik niet. Ik vind ze ook niet echt mooi trouwens. Ik ben wel zeer gecharmeerd van de Deuber western dressage modellen (filmpje) of plaatje. Dat zijn echt mooie westernzadels (verschillende types) en dan helemaal aanpasbaar, met kussens eronder. Een prachtig principe! Maar ook die beginnen bij 2500 en dan moet ik nog heeeeeeeeeel erg lang doorsparen. De optie waar ik nu mee bezig ben, zit (inclusief aanpassingen) rond de 1200 euro. Dat is nog te doen. Ik krijg er bovendien ook een hele mooie garantie bij, als het zadel te krap blijkt te worden de eerste 12 maanden.

Ik wil gewoon starten met dit en als ik western wedstrijden geweldig blijk te vinden dan kan ik later altijd nog voor een ander/luxer zadel gaan.
Laatst bijgewerkt door bella24 op 22-07-13 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:08

En dan die Appie die er héél ontspannen bij staat :+

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 11:28

Suf he? Je zit alleen maar daarnaar te kijken! Ik had het filmpje toch even opnieuw gedaan als ik hen was... :=

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:41

:') ja die staat er wel heeeeeeel ontspannen bij :P

Systeem is overigens hetzelfde als van de Quantum en Maxima. Zeker interessant dat concept, ik heb zelf een Maxima en ben zeer gecharmeerd en tevreden met dat zadel, maar of ik dat op mijn ronde, bolle, brede en platrugpaint aandurf???? Ga ik toch eerst even rustig mijn Maxima erop testen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:41

Niet alleen op die Ap hoor. Het geluid is bijzonder slecht, ze hadden het hele filmpje beter binnen kunnen doen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:21

DubbelDun schreef:
Schuifbaar denk ik :D
Ik ben overigens wel benieuwd hoe dat er uit ziet, want dat heb ik nog niet eerder gezien (en dan bedoel ik niet dat de slots in de boom zo breed zijn dat de fenders kunnen schuiven).

Uh ja, schuifbaar, en dan bedoel ik 'gewoon' te schuiven over de boom - maar mijn ervaring is dat dit niet altijd lekker blijft zitten bij alle zadels, maar bij mijn White Star wel, dat schuift niet zomaar terug. En ze konden dus ver genoeg naar achter. :)

Rina, een platrugpaint. :))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:41

@turdus: maar het zit dus wel gewoon in de gleuf/uitsparing in de boom zelf, geen ander bijzonder 'inbouwsel' ??
Misschien is die bij White Star is taps toelopend gemaakt naar beide kanten waardoor hij wat meer klemt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:50

Nee helaas, geen bijzondere constructies. :D

Moest gewoon aan White Star denken omdat ik het zelf fijne zadels vind, goede verhouding prijs en kwaliteit, redelijk kort en de beugels blijven goed naar achteren zitten als je ze over de boom schuift. :)

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:17

heb een bob marshall zadel te koop een showzadel gebouw op een endurace basis (dus beugelriemophanging verder naar achteren!) zie hier op bokt of op marktplaats

cindy

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:25

@hoofvision: mooi zadel. Hoelang is die ivm de dubbele skirts.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:17

eh...hij ligt niet hier in huis maar ik schat 64 cm ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:19

Dat lijkt me erg kort aangezien een normale BM al 67/68 cm lang is.
De dubbele skirt die ik zelf gehad heb was 70/71 cm.