[WN] slopen bob marshall

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hoofvision

slopen bob marshall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 13:30

lees net de topic van dubbeldun, die een mooi verslag maakte van een goedkoop westernzadel en de sloop er van met verslag van wat ze vond aan de bionnenzijde > zeer interessant! Ik zou zo graag eens de binnenzijde van een bob marshall boomloos zadel bekijken (daar ik daar zelf mee rijd) alleen zijn deze zadels zeer duurzaam en prijzig dus denk ik dat er weinig "testmaterial"te vinden is. mocht iemand nog een totaal versleten bm zadel hebben en hem op willen geven in naam van de wetenschap: ik beloof plechtig er een mooi foto verslag van te maken :)

of heeft iemand reeds deze stap eens ondernomen? tot nu toer vond ik slechts een onduidelijke foto van een stukje beugelriemophanging.

wie oh wie?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: slopen bob marshall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:36

Ik zou zelf ook heel graag zoiets zien, maar wil mijn eigen BM er niet voor opgeven :') Ben benieuwd of er misschien al zoiets is! En anders over 50 jaar, als ik zelf te krakkemikkig ben om te rijden en mijn BM alleen nog maar bestaat uit rafels :))

Ik heb trouwens even geTeMd, ik denk dat dit topic beter tot z'n recht komt op de westernkant van het forum :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:38

Dat zou nog wel eens een lastige zoektocht kunnen worden, die dingen gaan makkelijk meer dan 20 jaar mee vrees ik..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:41

Je kan misschien beter gaan kijken hoe zo'n zadel wordt gemaakt.

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:43

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:21

HAR --> WN-TR

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:57

De goedkoopste meest versleten BM die ik ooit te koop heb zien staan was nog steeds 300$ en dat was me toch echt nog iets te veel om voor de lol te slopen om mijn nieuwsgierigheid te stillen :D
Verder zit de boel behoorlijk vastgelijmd binnenin en je kunt het dus ook wel uit je hoofd laten om hem 'even' open te maken, en dan weer netjes dicht te maken en gewoon blijven gebruiken :D

De oplossing van MirandaFuego vind ik wel een goede :+
Misschien een tripje naar BM organiseren....vooropgesteld dat ze ons een kijkje in de keuken laten nemen 8-)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:35

Ik ga mee *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:41

Nu nog een sponsor zoeken :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:43

Laatst op tv zag ik bij zo'n programma hoe ze een zadel in elkaar gingen zetten...(how it's made ofzo) 't is hetzelfde principe alleen omgekeerde volgorde!
Best leuk want er wordt toch wat geheimzinnig over gedaan heb ik het idee... :D

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 17:14

ik ga ook mee!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:16

DubbelDun schreef:
De oplossing van MirandaFuego vind ik wel een goede :+
Misschien een tripje naar BM organiseren....vooropgesteld dat ze ons een kijkje in de keuken laten nemen 8-)

Helaaaaaaaaaas kan je wel op je buik schrijven. Bij BM kom je niet in de keuken :n Alida heeft me ooit eens verteld dat zij als hoge uitzondering een bezoekje mocht brengen aan BM. En dat dat bezoekje alleen maar kon omdat zij al zolang hun dealer was, en zoveel zadels hier verkocht.
BM gaat hun geheim echt niet zomaar prijs geven.

hoofvision schreef:
tot nu toer vond ik slechts een onduidelijke foto van een stukje beugelriemophanging.

Die foto was dus van mijn hand :D en ik kan je vertellen, verder dan dat krijg je een BM niet open. Wat ik daar tegenkwam was lijm en lijm en lijm. En op die onduidelijke foto kon je iets blauws zien, dat is een soort foam in 2 lagen. En ook die zijn verlijmt, zowel aan elkaar als aan het leer. Als je daaraan gaat lopen trekken trek je het kapot en kan je nog steeds niet zien hoe het zadel is opgebouwd.

Waarbij ik dan ook nog moet zeggen, je kan mss wel een oudje op de kop tikken (al zou ik het voor 300 dollar nog steeds uit mijn hoofd laten het ding uit elkaar te trekken :+ ) BM heeft ook doorontwikkeld. En zon oudje uit elkaar trekken zegt niks over wat er tegenwoordig inzit.

Helaas zal het binnenwerk van de BM altijd een mythe blijven :D
Voor 2500 euro mag je met liefde de mijne uit elkaar halen hoor, maar ik gok dat dat toch even een te duur grapje is alleen maar om te weten wat erin zit.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 15:38

ha,ha nee bedankt ik heb er hier ook een liggen voor 2500 euro ...inderdaad blijft bm aanpassen en evranderen/doorontwikkelen, te zien aan de veranderende beugelophanging en plaatsing van de singelbevestiging, dat viel me op , toen ik het verschil zag tussen mijn oude trailzadel, het 1 jaar oude showzadel en het nieuwste wranglertype. heb foto's van de laatste twee maar kan ze niet makkelijk plaatsen, kan ze wel mailen naar iemand die dat wel kan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 08:40

Hier de fotoos van de beugel/singelophanging van de zadels van hoofvision. Sorry dat het even duurde, ik was een beetje druk buiten :D

Het verschil is de grotere D-ring, waardoor men (volgens BM) beter de beugels van voor naar achter zou kunnen bewegen.
Persoonlijk vraag ik me af wat daar het nut van is (behalve voor Barrelers), want ik heb liever dat de beugels NIET zo bewegen :D
Die grote ring van de beugels had ik liever omgeruild gezien met de veel te kleine ring die aan mijn singelbevestiging hangt (dezelfde grootte als die van de onderste foto).

Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 08:49

Grappig, dat ze een grotere ring zijn gaan gebruiken voor de fenders inderdaad!

Ik vond het bij Barefoot altijd zo maf, die 5 cm brede ophangringen aan elk zadel, waar dan gewone beugelriemen of smalle fenders van 2,5 cm breed in konden gaan schuiven...terwijl 90% van de mensen die toch gebruikten en niet de 5 cm brede westernfenders, zeker op bepaalde zadels :P

Heb daar in de praktijk verder nooit echt klachten over gehad of gehoord trouwens, dat verbaasde me wel een beetje.

Maar vind het toch fijn dat dit een tijd geleden aangepast is, staat toch netter :)

Hoe zit die fender nou vast...? Toch niet alleen aan die ene nagel zeker? :)

Het blijven supermooie zadeltjes, de BM's, jammer dat ze zo duur zijn....maar wel heel tof dat je ze dan helemaal naar wens kunt bestellen.

Dat verlijmen is wel jammer inderdaad, heeft Barefoot ook... maargoed het zit dan wel lekker stevig in elkaar zullen we maar zeggen :P

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 08:53

Ja dat systeem hebben ze leuk bedacht, maar gaat niet echt werken. Die ring is niet echt rond, dus die riem zal continu toch weer naar achter willen. Doe je als ruiter dus moeite die fender naar voren te schuiven, floep zit ie weer achter :') ja das een fijne. Ze kunnen nu beter eens wat gaan bedenken voor een individueel in te stellen fender en rigging. Niet elke ruiter wil een stoelzit, en niet elk paard komt weg met die 7/8 rigging.
Maar goed die discussie heb ik zelf al eens gevoerd met ze, dat wordt toch niks ;(

Pmarena die fenderriem (het nylon dus) loopt helemaal door en daar zit ook de gesp aan. Het leer is alleen voor het optische ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 08:58

@rina: idd is het jammer dat ze bij BM niet echt open staan voor dat soort simpele aanpassingen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:01

Zit de rest van die nylon riem dan langs de hele achterkant van de lederen fender geplakt ofzo?
Of zit er aan de onderkant ook nog een nagel :)

Ik vraag me altijd af waarom ze niet gewoon een ophangring voor de fenders maken, die wat breder is zodat er 2 "slots" in gemaakt kunnen worden zeg maar, en je kunt kiezen of je de fender in het voorste of achterste stuk hangt...

Wel jammer inderdaad als ze niet open staan voor vrij simpele en toch goede verbeteringen... of dat nu een stukje arrogantie is of gewoon voorzichtigheid in de categorie "don't fix what isn't broken"... :P

Dat vind ik van Freeform dan wel helemaal super, die stonden wel open voor ideeën en dat is toch ook een goed, bekend merk +:)+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:05

@pmarena: het nylon wat achter de brede leren fender door loopt komt onderop samen met de leren fenders en samen buigen ze om naar de achterkant waar de blevin buckle zit.
Hier vanaf de zijkant is dat eniszins te zien.
Aan de onderkant zitten ze ook weer samen geknepen middels een rivet/nagel.

Afbeelding

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:15

DD een blevin aan een BM???????? Wat voor speciale uitvoering heb jij dan?? Alle BM's die ik tot nu toe gezien en gehad heb hadden allemaal gewoon een gesp om te verstellen.

En ja tis zo jammer dat ze niet open staan voor kleine aanpassingen. Daarom ben ik ook verder gaan zoeken. De DS heeft een ideale fenderophanging en de CY heeft de perfect riggingophanging. Nu nog combineren guys :D
DS doet overigens ook lastig over een andere riggingpositie ^) En CY over de maten van cantle en pommel :O Of het nu arogantie of voorzichtigheid is??? Ik gok eerder stugheid en desinteresse in de Europeese markt. Hun zadel werkt voor de Amerikanen dus die paar zadels die naar Europa gaan is kwa ontwikkeling en aanpassing niet interessant.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:28

DD: Aha op die fiets! Dus dan zit de nylon riem los van de fenders aan de achterkant zeg maar? Geinig :)

Rina: Argh! Dat is op 1 of andere manier al-tijd... dat verschillende merken verschillende fijne dingen hebben, en dat je die graag gecombineerd zou willen zien maar dat dat dan weer niet bestaat...zucht.

Zo heb ik jarenlang heel graag een zadel gewild met mooi getooled en zacht leer, westernmodel, met de anatomische vorm / soepelheid / schokdemping en diepe zit van een Barefoot, dijwrongen een beetje tussen een Ghost en stockzadel in, verplaatsbare beugelophanging en singel-rigging, en dan ook nog een simpel in breedte verstelbare fork graag, met daaronder een teruggesneden stuk boven de schoft...dat bestaat dus ook niet :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:30

@rina: ik heb er echt blevins aan zitten hoor :) De enkelgats, niet de dubbele uitvoering
Afbeelding

@pmarena; klopt. Hele stevige ophanging en mocht het ooit doorslijten dan is de nylon riem makkelijk te vervangen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:43

Ohh nee Pmarena zo veeleissend ben ik nou weer niet. Ik had en heb dus alleen het probleem dat de BM niet op mijn ene paard gaat. Daar zit de rigging te ver naar achter. Ze is een erg rond type met niet veel schoft, dus raad maar wat die BM ging doen zodra de dame 1 van dr remacties erin gooide :D De DS kon ik ook alleen met behoorlijk veel moeite (banaansingel ed) op z'n plek houden. De CY met z'n 3 way rigging lag perfect en bleef ook redelijk goed liggen (in remacties), maar daar had ik weer het probleem van een te hoge pommel. Jong paard waarbij je vrij veel stuuracties moest geven, en dan knal je elke keer weer tegen die pommel aan.
Dus een zadel wat kwa rigging en fenderpositie aan te passen is, waar je zelf bij bestelling aan kan geven hoe hoog je pommel en cantle wilt, en of dat nou op basis van een BM, DS of CY is mij om het even :D Vind ze alle 3 lekker zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:46

De BM heeft met zijn V-vormige strap-bevestiging natuurlijk wel zijn beperkingen. Er kan nooit een normale riggingplate gebruikt worden omdat die in het leer van het zadel wordt vastgezet.
Dus ook deze oplossing
Afbeelding
Is dan niet mogelijk.
Hetzelfde geldt voor de ophanging van de fenders. Qua hardware is er genoeg mogelijk, maar dat zou een wezenlijke aanpassing aan de zadelopbouw teweegbrengen en dat mag niet want er rust een Registrated Trademark op.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:50

DD nee het is wel te doen, maar dan zouden ze moeten willen. Je kan nl aan die V-strap die over de rug gaat ipv die ring wel een leren plaat maken, waaraan je dus weer die 3 way rigging kan maken. Het is technisch echt wel mogelijk, heb ik allang heel diep over na zitten denken :D Maar ze willen het gewoon niet.