[WN] Mag dit bit op wedstrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

joepy

Mag dit bit op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 10:12

Afbeelding
Wie weet of je met dit bitje wedstrijden mag starten(WRAN en AQHA)
Ik kom er niet echt uit in het regelboek van de Wran en al helemaal niet bij de AQHA ,vooral door mijn gebrekkige engels.
Ik heb eens zo iets bitje geprobeerd en mijn paard reageerde daar heel fijn op ,maar ik ga niet een bit aanschaffen als je daar niet mee mag starten.
:?

DubbelFun

Re: Mag dit bit op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:34

Zo te zien is dit een baby-shank en die mogen dus niet (shanks zijn te kort).

joepy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 12:51

Daar had ik nog niet eens aan gedacht ,dacht vooral aan het soort mondstuk.
Anders zat ik te denken om deze te proberen.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:54

Hiervan zijn de shanks wel lang genoeg en een dogbone is ook legal.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:44

Ik dacht dat een dubbelgebroken bit helemaal niet mocht?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:08

AQHA-rulebook schreef:
The mouthpiece may be two or three pieces. A three-piece, connecting ring of 1 1/4” (32 mm) or less in diameter, or a connecting flat bar of 3/8” to 3/4”(10 mm to 20 mm) measured top to bottom, with a maximum length of 2” (50 mm), which lies flat in the horse’s mouth, is acceptable.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:10

Zijn babyshank niet toegestaan op wedstrijd? Dat verbaast me nu echt eigenlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:12

Nee, de shanks moeten een bepaalde lengte hebben en babyshanks zijn te kort.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:15

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:26

Ik heb nog nooit iemand op een babyshank zien starten :)

Imani1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:30

Mag niet. Een vriendin van mij wou hier ook mee rijden op dressuur maar mocht niet deelnemen met dat bit. Gelukkig had ze nog een ander bit bij

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:32

DubbelDun schreef:

Dat kan ik me wel inbeelden :D (heb het zelf ook nog nooit gezien) maar daarom is het nog niet verboden dus. Ik vond het wat raar want op cursus hebben we het uitgebreid over bitten gehad op wedstrijd en dit was niet vermeld. En anders was het me wel opgevallen omdat ik verschillende bits met babyshanks heb.

@ ImaniBieber: het is hier wel de western-afdeling?

Letje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:34

Mij is verteld dat ik zou mogen starten met een babyshank correctional. Een vriendin van mij reed daar steeds haar Pleasure mee...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:51

DubbelDun schreef:

In de cutting cup op de equitana waren diverse paarden die op een baby correctional gestart werden...........
Ik kan me niet indenken dat shanks "te kort" kunnen zijn om mee te starten, te lang wel. Maar goed ik ken ook niet alle regelboeken uit mijn hoofd, maar het lijkt me vreemd.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:28

DubbelDun schreef:
Zo te zien is dit een baby-shank en die mogen dus niet (shanks zijn te kort).

*\o/* Weer zon leuk klok en klepel verhaal. Niet waar dus. De regelgeving van zowel de WRAN als de AQHA hebben geen minimum lengte voor de shank. Een babybit is dus gewoon toegestaan op de wedstrijden. Waarbij het eerste afgebeelde bit niet eens een babyshank is. Dat is een normale 7" shank (heb em nl wel in de kast hangen :D ). Enne DD als je nog nooit iemand ermee hebt zien starten, nee je hebt mij ook nog niet zien rijden op wedstrijden :D Ik rijd Clips met een echte babyshank :j

Of hij legaal is, moet je nameten. Een dubbel gebroken mondstuk is toegestaan, maar of dit rolletje mag?????? Er wordt in het regelboek AQHA gesproken over " The mouthpiece may be 2 or 3 pieces. A 3 piece, connecting ring of 32 mm or less in diameter, or a conneting flat bar of 10 mm to 20 mm measured from top to bottom with a maximum length of 50 mm. Witch lies flat in the horses mouth is acceptable. En bij mij is dus even de vraag over net dat laatste, vlak in de mond liggend. En dit verhaal is voor de WRAN precies hetzelfde.

Waar je bij elk bit op moet letten is of de dikte wel genoeg is.
WRAN: bij een 3 delig mondstuk waarvan de dikte van het mondstuk 2,5 cm vanuit de mondhoek nog minstens 8 mm moet zijn. Geld overigens voor alle mondstukken.
AQHA: concerning mouthpieces, bars must be round, oval or egg shaped, smooth and unwrapped metal of 8 mm to 20 mm in diameter, measured 25 mm from the cheek.
Dus bij beide 25 mm vanaf de shank nameten of het wel 8 mm is.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:56

ik vraag me nu ook af of een rolletje mag
Afbeelding

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:16

SG ik had niet alles compleet opgeschreven :D ;) En welk regelboek???
AQHA zegt: The port must no be higher than 90 mm maximum, with rollers and covers accepable.
Dus ja ook deze is bij de AQHA legaal :j En zover ik het regelboek uit mijn hoofd ken bij de APHA ook ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:20

_/-\o_ dank..
APHA/WRAN.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:42

pakt het APHA regelboek erbij :D .... uno momento.

Dat zegt: grazing, broken mouthpiece, half breeds and spades are standard; rollers, covers and spring-loaded bits are permitted, but port must not be higher than 8.89 cm (klappert nu zelf even, een bijna 9 cm port :wow: niet fijn voor la horse lijkt me :n )

De WRAN heeft niks specifieks erover in het regelboek staan. Alleen maar: toegestane bitten: snaffle with shanks, "grazer" of "curb" bitten waarvan de dikte van het mondstuk 2,5 cm vanuit de mondhoek nog minstens 8 mm is. Moet zijn voorzien van een kinriem. Maten volgens tekening.
Op de tekening staat een "grazer" waar bij de max hoogte van de tongboog 7,6 cm wordt aangegeven. Verder wordt er in het regelboek alleen maar gesproken over dat 3 delige mondstuk en de afmetingen daarvan. Dus niks expliciets over rollers ed.

Bij de Paints is hij imo wel legaal, bij de WRAN durf ik er geen hand voor in't vuur te steken. Denk dat je als je het zeker wilt weten even een mailtje daarheen moet sturen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:50

jeetje wat een bitten..

Heb er geen verstand van maar de eeste foto doet veel vriendelijker aan dan de rest, vooral hier boven, wat een inwerking moet dat ding wel niet hebben..

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:57

daphnem
sommige ruiters kunnen met hun snaffle meer kwaad doen in de paarden mond dan andere ruiters met het bit waar jij op doel.

wel intressant dit topic ik mag dus gewoon met mijn babyshanks in de toekomst wedstrijden gaan starten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 11:28

Hutch zolang het een westernbit is, ja. Er staat geen minimum lengte aan de shanks.

En DaphneM western gezien zijn deze bitten geen van allen echt super scherp. En je mag niet vergeten, AL deze bitten worden met 1 hand gereden. Dus niks 2 handjes die eraan trekken. Je paard hoort zover te zijn dat het op aanleggen van de teugel tegen de hals (dus niet aan het bit trekken) al opzij gaat (volte indraait). En omdat een westernpaard, helemaal als op shanks, met een losse teugel wordt gereden valt dat "jeetje wat een bitten" wel weer heel erg mee.

De reden van al die verschillende mondstukken is: op het moment dat je als ruiter je hand optilt (dus heel licht contact maakt) het ene paard sneller reageert met het ene mondstuk en het andere paard beter op een ander mondstuk reageert. Dat heeft te maken met en de anatomie van de mond van het paard, en sommige paarden hebben liever de druk dan op de lagen terwijl andere het beter doen op druk tegen het gehemelte. Weer anderen doen het beter met druk op de tong, et voila je hebt stapels en stapels van verschillende mondstukken.

En ja er zijn bitten die je gewoonweg niet moet willen gebruiken. En die ook niet showlegal zijn.
Bij voorbeeld deze
Afbeelding
Foto met dank aan kotrading.com

Of deze
Afbeelding
foto met dank aan horseloverz.com

En shanks zijn niet bedoeld voor onervaren beginners. Die mogen ook niet met deze bitten showen (de showlegal bitten dus). Die moeten gewoon op trens rijden. Je hebt het dus over ervaren ruiters die hun paard al zover hebben opgeleid dat ze met hele minimale inwerking hun paard kunnen rijden.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:06

rina bedankt, ik ga even de werking van het onderste bit bestuderen dat is nu een martelwerktuig

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:08

valt wel mee (niet dat ik m heb ;) ). het is een cathedral port .

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 13:42

@hutch als je dat al een martelwerktuig vind kan ik je nog wel wat voorbeelden geven van spadebits die nog een stuk pittiger zijn, maar dat zijn signaalbitten en niet bedoelt om aan te trekken oid. Daar worden paarden mee gereden die alleen al op de lichtste hulpen reageren.