[WN] hoe paard laten wennen aan de teugels?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

hoe paard laten wennen aan de teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 17:54

hallo..

binnekort ga ik western les met mijn pony volgen. nu heb ik alle spullen bijelkaar

ik dacht even lekker met de spullen een klein beetje te rijden.

dus opgezadeld hoofdstel in gedaan en opgestapt. lekker even stappen en dit deed hij vrij rustig. lekker emt koppie laag en wonderbaarlijk stuurde
ik hem gewoon met slechts de teugels tegen zijn hals aan te leggen. ook in draf ging dit goed . voor even ...
ik ging van hand veranderen in draf en hij wou de hoek niet door .dus ik corrigeerde heb lichtelijk.
ineens schootie in galop en maakte een rodeo, nu is dit ook wel een takvan western alleen deze tak bevalt me niet zo :=
mijn idee is dat dit gebeurde door de teugels ,hij is namelijk niet gewent om met zulke lange teugels te rijden. naja met een kwart bak lag ik er dus naast.

maarja nu mijn grootte vraag , hoe laat ik hem goed wennen aan de split reins ??? gewoon blijven proberen rijden ? of eerst anders ? ( teugels vastknopen en dan eerst longeren ??)

Nachtlampje

Re: hoe paard laten wennen aan de teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:58

Je kunt in ieder geval aan de hand met hem oefenen. Dus gewoon een rein los in de hand nemen en zijn hele lichaam er mee strelen. Over zijn rug heen leggen en er af laten glibberen, over zijn hoofd, billen, om zijn hals, over de ruggengraat. Dat helpt al een stuk lijkt me.

Tijdens het rijden leg je volgens mij de linkerteugelpunt over de schoft heen aan rechts, en vice versa. Dan pak je de teugels vrij breed vast en dan heb je ze eigenlijk als dressuurteugels, met losse puntjes.
Hoop dat je eht snapt, kan even geen goede voorbeeldfoto vinden :o

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:33

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard zo heftig reageerd op splitreins, en ik rij ze toch echt allemaal vanaf het begin met lange teugels. Ook jonge of engels gereden paarden. Misschien was er nog iets anders waardoor het gebeurde (bakkabouters met paarse puntmutsjes, woezels enz enz.)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:35

Nam het paard niet gewoon gebruik van de geboden mogelijkheden met lange teugel en een bak woezel of blij spatje of zo?

Kan me niet voorstellen dat hij op een teugel zo reageerde.
Hoe is die van jou met een zweep?
En een longeerlijn?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 19:41

ik rij vaker met lange teugels ( dressuur teugels) en dan is hij gewoon braaf.
alles was precies het zelfde als normaal, normaal heeft hij geen last van bakkabouters ...
enige andere was het hoofdstel . en teugels

@sjolvir, ik rijd zowiezo niet met zweep. dan flipt hij ,, daar integen kan ik op de grond hem overal aanraken met zweep en longeerlijn over zijn hoofd zwaaien etc :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 10:33

met losse teugels rijden komt later pas, evenals neckreining.
het belangrijkste voor een western (gereden) paard is zn karakter, dat moet rustig en meewerkend zijn(idealiter)
als jouw pony heet en gauw van slag is, zou ik ff wachten tot je les hebt, en zeker niet beginnen met een los teugeltje, dan krijgt ie juist de kans om dit soort dingen te doen.
ik heb nog nooit een paard, groen en jong, zo zien reageren op een losse teugel..niet zelf gaan lopen klooien.neem goed les, en je komt er vanzelf wel.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 14:51

@spice girl.

losse teugels rij ik altijd al mee ook met een beetje neck reining, zo heb ik altijd gereden en zo zal ik altijd doen.

dit paard is al 9 jaar en dus niet jong en groen. zijn karakter is erg rustig en braaf zowel aan de hand als onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:54

Ik zou gewoon rustig door blijven gaan, want het klinkt alsof hij gewoon schrok van iets willekeurigs (zoals paarden soms hebben :+ een bakkabouter ofzo), zoals Sjolvir ook al zegt.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 14:56

@ffortuna ...

het zou best kunnen hoor maarik heb in een jaar tijd nog nooit mee gemaakt dat hij zomaar ineens uit zen stekker gaat :P en er is niks veranderd bij de bak . daarom teugels was alleen het enige andere.

maar ik ga het morgen weer proberen :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:33

..." zo heb ik altijd gereden en zo zal ik altijd doen. "...
ik hoor het al, je hebt geen les meer nodig. :roll:

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 15:43

@ spice girl

neee zo bedoel ik het niet ... ik hou er gewoon niet van om met strakke teugels te rijden .
ik heb altijd met losse teugels gereden, en dat werkt voormij en voor me paard, waarom zou ik het dan ineens strak doen omdattie een keer uit zijn stekker gaat ?

hij is niet groen meer en gewend om met losse teugels te rijden . dus het komt niet later pas want het is er altijd al geweest .

en ik zeg toch dat ik les ga nemen .....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:56

er zit nog een verschil tussen los, en strak.
in de western begin je altijd met teugels MET (licht)contact.dus niet met losse teugels.
waar ga je lessen dan ?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:01

bij iemand van de crazy dutch ranch..

en dat zal wel zo ziijn , zal ik vast wel leren maar dat is niet de rieen dattie er vandoor gin aangezien ik altijd met losse teugels rijd, dan zou die al een jaar geleden de kans hebben genomen lijkt me.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:19

dat zei ik ook niet..

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 20:30

sorry maar zo kwam het wel over,
hetkwam over alsof je bij voorbaat al vele conclusies nam.
en het dus wel kwam door de losse teugels want dan paktie de kans.. zo staat het er .

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:33

begrijpend lezen :roll:
ik trek nergens een conclusie.laat staan vele.
en dit stond er ; .." met losse teugels rijden komt later pas, evenals neckreining."'
waaruit maak je dan op, dat ik dat verbind aan het buitensporige gedrag ?
ik zeg, alleen dat ie zo meer gelegenheid heeft.eer dat je de teugels op maat hebt, heeft hij/zij het al gedaan.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 20:35

het belangrijkste voor een western (gereden) paard is zn karakter, dat moet rustig en meewerkend zijn(idealiter)
als jouw pony heet en gauw van slag is, zou ik ff wachten tot je les hebt, >>>en zeker niet beginnen met een los teugeltje, dan krijgt ie juist de kans om dit soort dingen te doen.<<<

hierdoor kwam het zo over, en sorry ik kan het mischien inderdaad verkeerd opvatten , daar ben ik een autist voor ... maar zo kwam het over , als je hetnietzo bedoeld, oke goed even goede vrienden :) mensen kunnen dingen verkeerd begrijpen toch ?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:50

dat kan, geeft nix ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:38

waar je wel op moet letten met lange teugels is dat de uiteinden niet tegen de schouder gaat klatsen, dan werkt het als zweep
loopt je paard wat druk kunnen ze wat bewegelijker zijn als gewenst

rij je op 2 handen maak je een ruime boog,maar pak je de teugels dan op één hand kan het zijn dat sommige teugels wat lang zijn

ik heb het zelf eens gehad met touwteugels die vrolijk om het voorbeen heen draaide , ik meen in galop, daar werd er eentje ook wat vrolijk van

kwaliteit van de teugels kan ook veel schelen, sommige zijn van die lichte snelle zwabber dingen terwijl de zwaardere mooi afhangen

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:17

Begrijp ik ook goed dat je ook met een westernzadel reed?
En zo ja; Is je pony dat wel gewend dan? Past t zadel wel?

Ik weet dat de eerste keren mijn merrie niet wilde lopen onder het westernzadel en een beetje spastisch deed in de hoeken ivm inbuigen.
Is overigens goed gekomen hoor, het dressuurzadel vind ze nu niks meer.... ;)

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 15:56

@ spatter

ik denk inderdaad dat ze veel kletterde tegen de benen ja .. toen die er vandoor ging zat ik ook even van vedomme waar laatik de teugels :') maar ja toen was het te laat . hoe zorg ik dat ze minder gaan klapperen dan ??? ik denk dat ik het wel weer ga proberen maar het even bij stappen houden :3 dat wwas in eerste instantie ook de bedoeling:') maar het ging zooo goed ! en ik kon het niet laten .
@claudia . ik wou met het zadel gaan rijden ja :) maar de singel was te lang dus ik heb mijn VZH zadel gepakt .

het zadel sluit wel overal mooi op aan en voordat ik er mee ga rijden word ie gecontroleerd door mijn toekomstige lesgever ..

ik hoop snel te kunnen beginnen met me lessen , even afwachten op loon en het weer van aankomende weken :P

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:58

als western paard moet je maar wennen aan lange teugels hoor, spatter ! ;)
ze zijn nu eenmaal lang, en je kan ze niet altijd van de schouders af houden.
maar een eerste keer kan wat spannend zijn.maar na een kwartiertje moeten ze wel weten wat het is. een zweep o.i.d. gebruik je toch niet op de schouder.
en idd. hoe lichter, hoe fladderiger. ikzelf hou van zware ,weighted reins. die hangen mooi stil, en in een drape..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:08

spicegirl of gewoon zwaardere teugels nemen
maar het is altijd handig als een paard veel gewend is

had ik het nog met een trainer over die dus geen jas uit trok te paard
ikke wel hoor, éénmaal erop is erop en verder moeten ze maar wennen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:31

dat over zwaardere teugels zei ik al ;)
voor de rest ben ik het met je eens :j

watsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:03

Hoi ravvie,
ik geloof best dat het kan doordat hij de lengte van de teugels niet gewend is.
Heb ooit één van mijn paardjes ingereden met teugels die aan elkaar vastgenknoopt zaten, net als bij engelse teugels maar dan langer.
Toen ik de eerste keer met split reins ging rijden lag ik er na 5 minuten ook al af :') Het was bij haar ook overduidelijk dat het een overreactie was
op de lengte van die teugel op een plaats waar ze dat niet gewend was.

Ik heb het gewoon opgelost door ze te longeren met die splitreins, vastgemaakt aan mijn zadel maar lang genoeg om haar te raken op de plaatsen
waar dat ook gebeurd als ik er op zit. Na een paar keer had ze er geen last meer van!
succes ermee!