[WN] Nieuw zadel, white star!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

Nieuw zadel, white star!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 14:43

Even delen want ben zoooo blij:
Nou vanochtend vroeg dus paardje op de trailer geladen en naar zonhoven gereden. We hadden een afspraak met die man van de countrey store, hij zou me helpen een passend zadel te vinden.
Mijn 'oud' pools zadeltje had een quarter boom en was volgens hem dus te groot (breed). Had een semi quarter boom zadel liggen van het merk white star en die paste volgend hem. Vind het alleen een afschuwelijke kleur, bleek (gelig) leer. De zit is ruwer donker grijs.
Het is nu even afwachten wat mijn paardje ervan vindt. Ook moet mijn zitvlak er nog in passen want het is korter dan mijn vorig zadel. Achja, ik mag het passen en anders mag hij terug en zoeken we een ander zadel.
Kan alleen nergens iets vinden over dit type van white star zadel. WH 102 MSB staat er op.
Morgen ritje maken en kijken hoe het zit.
Groetjes.

Maureen95

Re: Nieuw zadel, white star!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:44

leuk! maar als je het nu al niet een mooi zadel vind waarom zou je het dan nemen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 15:10

Ik snap niet zo goed hoe jij niet kan weten of het zadel jou past en wat je paard vind. Je hebt neem ik aan het zadel toch op je paard laten passen en proefgereden? Of heeft deze verkoper puur op basis van een foto (of zoiets) je een zadel verkocht?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 15:22

Je hebt je paard toch meegenomen? Een goede passer kan zien of het je paard een beetje past, maar zal ook zeker naar jouw wensen en mogelijkheden kijken. Bij Country Mill en Arthur kun je gewoon rijden met het zadel. Evelien van Euro Horse komt bij je thuis passen, dus kun je in je eigen bak rijden.

Een light oil zadel kun je wel donkerder maken als dat het enige probleem is.

O, lees terug, Zonhoven ken ik niet, dus geen idee wie je zadel heeft aangemeten. Maar veel kundige zadelpassers op westerngebied zijn er niet.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 15:24

wij heben ook arthur. echt een goeie vent!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 15:25

_Maureen_ schreef:
wij heben ook arthur. echt een goeie vent!

Jullie ''hebben'' Arthur?? Zal zijn vrouw blij mee zijn ;) :D :P

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 15:29

Zonhoven ligt in België :) .

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 16:12

Tuurlijk heb ik mijn paardje meegenomen maar vind het allemaal best trikie. Of een zadel nu past of niet, het is geen wetenschap hé :( .

En ja hoor, de kleur vind ik niets, veel te licht. Waarom ik het dan toch op proef genomen heb: wil kijken hoe ze onder dit zadel loopt en dan speelt de kleur geen rol :j . Wat betreft mijn zitvlak := , tja het heeft een zit van 2 cm korter dan mijn ander zadel.

Daarom dus TESTEN. Als mijn paardje goed loopt weet ik dat het dit type zadel is al dan niet het maatje met meer ruimte om te zitten. Mag het dus als ik te krap zit gewoon omruilen (die maat was er nu niet in 2e hands).

Heb niet proefgereden, doe ik morgen wel. Woon niet zo ver van zonhoven af en op een parkeerplaats langs een drukke baan ga ik niet rijden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:02

Ik vind het fantastische zadels, helaas past mijn paard het niet meer.

Kleur lijkt mij geen probleem, het is zo te lezen voor jou van ondergeschikt belang en het zal nog wel iets van kleur veranderen. :)

Wat wil je precies weten over je mogelijke nieuwe zadel?

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 17:18

@turdusmerula: Zou graag willen weten of het een beetje kwaliteit is; beter of gelijk aan pools zadel en wat voor materiaal de boom gemaakt is. En of ze beetje lekker zitten ook na langere ritten.
Denk dat het zadel nog nooit ingevet is geweest bij de vorige eigenaar, leer ziet en voelt nog zo nieuw, piept ook wat.
Denk dat ik ook vooral moet wennen aan de kleur en inderdaad het zal nog wel wat donkerder worden. Mijn hoofdstel is donker bruin en nu een licht zadel, staat beetje raar.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:56

Mijn langste ritten ermee waren rond de 30 km en dat ging heel goed. Ik vond het dan ook een heerlijk zadel! Kwestie van smaak natuurlijk, maar ze hebben in elk geval geen harde zitting en zijn voor mijn idee ook niet 'extreem breed'.

Heb je wel een tweedehands zadel gekocht?

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 18:38

Ja het is een 2e hands zadel maar maar enkele maanden gebruikt. Tja kraakt nog dus das echt niet gelogen. Hoop dat het mij ook lekker zit. Zal even wennen zijn, zo 2 cm krapper zitten. Maar weet dan in ieder geval ongeveer hoe het zit en of mijn paardje er goed onder beweegt. Kan als het voor mij te krap is dit type en merk zadel kopen maar dan de grotere. Gaat dan wel nieuwprijs zijn maarja het moet voor mij ook goed zitten natuurlijk ;) .
Dat breed zitten heb ik ook gemerkt, vind het minder breed dan mijn pools.
Weet jij ook uit wat voor materiaal de boom gemaakt is?
Ben zoooo benieuwd hoe de rit van morgen gaat verlopen en vooral aanvoelen :))

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:42

ook zadels die nooit ingevet worden kraken.derhalve is kraken geen garantie voor nieuw, of weinig gebruikt..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:42

Ralite boom :j

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 18:47

Ja ik weet het maar mij doet het er niet toe of hij nieuw is of 2e hands. Als het mijn paard past en mij dan I.is dat in orde. Zadel zal in ieder geval nog wat donkerder worden als ik het eens een goede invetbeurt geef <<) . Maarja het is nog niet echt van mij dus afblijven. Moet wel zeggen dat mijn handen jeuken om dat stoeltje eens in te vetten :Y) .
Ok ralite boom, dank je wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:57

Ralide is een kunststof boom, als die kraakt zou het niet best zijn :)
Ik hoop dus voor je dat het het leer is wat je hoort ;)

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:06

White star is de goedkopere uitvoering van de Garland naar mijn weten. Op zich fijne zadels.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:10

maar geen denderende kwaliteit..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:19

Ik las dat de verkoper er 350 voor betaald heeft, dus veel kwaliteit zal het idd niet hebben. Ken het merk verder niet persoonlijk, maar gezien de nieuwprijs valt het in de kategorie B/C-merk.

Overigens blijft het belangrijkste dat het goed past en als de TS er niet heel intensief gebruik van maakt dan kan die daar jaren plezier van hebben.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:26

White Star en Garland gebruiken dezelfde boom, de 'afwerking' van het zadel is iets goedkoper en daar zit het verschil in prijs. Imo is het een prima zadel met een goede prijs-kwaliteit verhouding. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:28

Heb ook wel eens op de white star gereden en vond het prima. Je moet er wel rekening mee houden dat het geen 20 jaar goed blijft. Maar daar is de prijs dan ook naar.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:14

Ik begrijp iets niet... Je neemt je paard mee naar een zadelpasser die een passend zadel voor je had...
En nu heb je het zadel mee om het zelf te testen?!
Normaal gesproken checkt de zadelpasser dat en verkoopt jou dan een passend zadel. :roll:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:34

Tja, een zadel moet kaal goed liggen, maar met iemands gewicht en houding erop kan het toch nog anders komen te liggen. Je moet dus altijd met een goede zadelpasser erbij rijden, liefst alle gangen, beide handen etc.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 11:59

Kijk die man twijfelde of het wel goed zou zijn voor mij en aangezien ik eerst het zadel wilde checken heb ik dit meegekregen. Het belangrijkste is dat het zadel goed ligt op mijn merrie, ik kom op de 2e plaatst. Nu hebben we gisteren dus gereden, dit lukte wel maar vond het toch net te krap voor mij. Mijn merrie heeft niet gebokt, geweigerd of ook maar een pas fout gezet. Ze liep supergoed en heel relax, zelfs mijn rijbuddy merkte het maar ook hij vind dat ik een met meer ruimte voor mij moet nemen. Nu ga ik er nog 3 ritjes mee doen (buiten wat hobbelen in de wei) en dan moet ik beslissen, neem ik het of niet. Als merrie goed blijft reageren en lopen dan lever ik dit in en koop ik mij hetzelfde merk en uitvoering zadel nieuw ( is 300 euro duurder omdat het nieuw is) met een grotere zit voor mij.
Waarom ik een te klein zadel meeneem op proef?> Om te checken hoe merrie zou reageren en lopen onder dit zadel voordat ik hetzelfde nieuwe zadel koop met een grotere zit. Als hij 2e hands hetzelfde zadel maar met grotere zit zou hebben gehad dan had ik natuurlijk beter gezeten maar dat wordt in de toekomst dus opgelost.
Hoop dat het wat duidelijk is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:43

Als je weet wat voor boom er in het zadel zit, kun je een zelfde boom met een grotere zit zoeken.