[WN] welke bit in dit hoofdstel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

misty16

welke bit in dit hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 17:32

hallo,
ik rij western maar ik heb een paardje met een zeer gevoelige mond.
weet soms iemand welk bit(western) ik het best kan gebruiken voor mijn paard?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:33

misty16 schreef:
hallo,
ik rij western maar ik heb een paardje met een zeer gevoelige mond.
weet soms iemand welk bit(western) ik het best kan gebruiken voor mijn paard?

Je kan gewoon een snaffletje nemen, maar elk engels bit al ook voldoen.

misty16

Re: welke bit in dit hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 17:38

hmm met een engels bit zou ik niet beginnen, maar heb je zo een snaffle bit in western ook?en zou dit ook bestaan met zo van die smaken?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:08

HAR -> WN-TR

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:09

misty16 schreef:
hmm met een engels bit zou ik niet beginnen, maar heb je zo een snaffle bit in western ook?en zou dit ook bestaan met zo van die smaken?

Snaffle is een westernbit ;) En meestal zijn ze van sweet iron.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:10

Snaffle is een western versie van een trensje, maar iets dunner en vaak ook een metaal wat iets sneller roest. Je klinkt niet alsof je je al goed hebt ingelezen eigenlijk..

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 18:42

ik had het wel aan iemand is gevraagd die ook een paard heeft met een gevoelige mond en zij gebruikt ook een engelse trens terwijl ze western rijd.
ik wou bitloos rijden maar iemand heeft het mij alleen aangeraden als ik in de piste rijd en afgeraden op wandelingen want er zijn er al veel tegen gekomen als alle paarden van iets verschieten en ze schieten allemaal in galop dat je niks meer kunt doen als je bitloos rijd

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:43

Je kan gewoon met engels bit western rijden. Dat moet niet perse met snaffle.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:42

foutje, dubbelpost.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 12-04-12 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:44

Je kan eens denken aan een Billy Allen snaffle http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 52305.aspx
Door het tussenstuk zijn ze veel zachter dan een gebroken trens ( snaffle) en ze liggen heel rustig in de mond, wat veel paarden erg fijn vinden. Ze zijn in diverse prijsklassen te koop. Ik gebruik deze http://www.paardenbitten.nl/Bittenfotos/120.jpg . Kost ca. 70,-
Ik rijd mijn paarden nooit op gebroken ( of dubbelgebroken) snaffles, maar gebruik altijd Billu Allen mondstukken.
Je zou ook kunnen kijken naar een Myler snaffle:
http://www.chelsienaturalhorsemanship.c ... naffle.jpg , die zijn wel een stuk duurder maar ook erg fijne bitten.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 10:35

ik weet wel dat een snaffle in het gehemelte prikt zoals ook bij een trens.(heb ik is gezien op een filmpje van bitloosrijden) een dubben gebroken doet dit niet maar als je wat spanning in de mond doet geraakt de tong klem tussen het bit en de kaak,maar dat is bij elk bit.
wat is het verschil met een dubbel gebroken en een billu allen bit?

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 10:43

misty16 schreef:
ik had het wel aan iemand is gevraagd die ook een paard heeft met een gevoelige mond en zij gebruikt ook een engelse trens terwijl ze western rijd.
ik wou bitloos rijden maar iemand heeft het mij alleen aangeraden als ik in de piste rijd en afgeraden op wandelingen want er zijn er al veel tegen gekomen als alle paarden van iets verschieten en ze schieten allemaal in galop dat je niks meer kunt doen als je bitloos rijd

Dus als je bitloos rijdt en je paard springt in galop kun je niks meer doen? Onzin hoor! Heb met mijn paarden altijd bitloos gereden dus zomaar iets laten aanpraten door iemand zou ik niet doen. Voor de rest ga ik met de andere reacties mee.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:17

misty16 schreef:
ik weet wel dat een snaffle in het gehemelte prikt zoals ook bij een trens.(heb ik is gezien op een filmpje van bitloosrijden) een dubben gebroken doet dit niet maar als je wat spanning in de mond doet geraakt de tong klem tussen het bit en de kaak,maar dat is bij elk bit.
wat is het verschil met een dubbel gebroken en een billu allen bit?

Een dubbelgebroken vind ik ( en mijn paarden ook ;) ) een rammelaar; alles beweegt en daardoor zijn er bijna geen fatsoenlijk teugelhulpen mee te geven. Een Billy Allen ligt veel stiller in de mond en ( net als bij Myler) kan je het linker/ rechterdeel van het bit afzonderlijk bewegen; om bijv. een schouder op te tillen, etc). De andere kant blijft dan stil liggen en daardoor zijn de teugelhulpen dan erg duidelijk voor het paard en dus vriendelijk.
Daarbij kan het dus geen notenkraker effect geven. Ik rij ook jonge paarden altijd met een Billy Allen in en dat bevalt altijd erg goed.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:20

Kan zo'n soort bit ook aan een Engels hoofdstel bevestigd worden?
Had er alvast eentje besteld voor een westernhoofdstel, maar zal het eerst even tijdelijk met een Engels hoofdstel moeten doen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:00

Ja, natuurlijk. Dat maakt niks uit, al hang je het aan een strotouwtje om het paardenhoofd ;)
Een hoofdstel ( met frontriem) of het nou Engels/ western/ australisch/ portugees etc. etc is komt altijd op hetzelfde neer: er moet een bit aan ( of evt. een bitloze optoming). Maar bij een western hoofdstel met oortjes hoort eigenlijk geen snaffle.

Ik heb mijn western bitten soms aan een Engels hoofdstel en "engelse" bitten aan een westrenhoofdstel; het is maar hoe het soms uitkomt :o

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:02

Nee dat laatste had ik al begrepen. Het hoofdstel wat gaat komen wordt in iig geen Earhoofdstel. ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:05

ElCid schreef:
Maar bij een western hoofdstel met oortjes hoort eigenlijk geen snaffle.

Waarom dan?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:13

Omdat een hoofdstel met oortjes ( meestal) geen keelriem heeft. Met een snaffle rijd je met meer contact en zou het hoofdstel van het paardenhoofd af kunnen komen ( moet je wel heel hard en raar trekken :o ), met shanks tijd je met minder/ geen contact en blijft het beter op zijn plaats omdat er minder druk op de bakstukken komt.
Daarbij jonge paarden ( die dus op snaffle gereden worden) zijn vaak nog niet veel gewend, schuren/ schudden met het hoofd en dan ben je een oortje dus wat sneller kwijt. Maar als je dus een hoofdstel met 2 oortjes en een keelriem hebt kan je gerust een snaffle gebruiken, als je paard het prettig vind. Sommige paarden vinden het niet fijn, zo'n ding om hun oor.
Een one-ear is veel minder stabiel.

De keelriem geeft wat meer stevigheid op het hoofd.

Van oorsprong zijn oortjes dus bedoeld voor "broke" horses en die worden op shanks gereden.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 20:22

het was niet zo maar iemand hoor waar ik het aan gevraagt heb van dat bitloos rijden.hij leert ook jonge paarden op en geeft les.en hij zij ook dat zijn merrie een heel brave was maar omdat ze allemaal op hol slaagden (door een schot in het veld) had hij er geen vat meer op en liep ze mee met de rest.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 20:24

@ ElCid : bedankt voor de tip met dat oorhoofdstel want ik stond op het punt zo één te kopen.

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 20:27

nu zit er een watertrens in het hoofdstel(gebruik ik tijdelijk van iemand anders omdat het mijne gestolen is)
is dat een sterk bit?

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:11

maakt niet uit wat voor bit , het zijn je handen die het doen

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 14:12

dat ook natuurlijk maar ik voel wel een verschil als ik eerst een trensje had en dan een watertrens.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:21

Ik zou gaan voor een billy allen idd.. die heeft niet het notenkraker effect, en is toch dun in de mond :j

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 18:36

ja ik denk dat dat het beste gaat zijn.