[WN] Western zadel : Ligt die zo goed of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Western zadel : Ligt die zo goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 17:50

Aangezien ik een absolute western leek ben stel ik m'n vraag even hier.
Een stalgenootje had nog een westernzadel liggen en aangezien zij wist dat ik eventueel later westernlessen wil gaan nemen mocht ik deze van haar passen.
Nu is enkel de vraag. Hoe weet je of een westernzadel goed ligt?
Uiteraard wil ik, als ik er serieus mee ga rijden, wel een erkende zadelmaker bij laten komen.
Zouden jullie op het eerste oog al kunnen zien of hij absoluut niet past. Dan is het direct einde verhaal uiteraard :)

Afbeelding

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:53

Ik heb mijn twijfels over de kwaliteit van het zadel en de pad. En een zadel van lage kwaliteit is vaker wel dan niet scheef in de boom en in de aanzet van het leer. Dus je kan het beste beginnen met de vraag of dit de kwaliteit is die jij wenselijk acht. Daar komt bij: de ligging van een zadel is alleen goed te beoordelen zonder gebruik te maken van dekjes en pads.

Om ook je vraag te beantwoorden: het lijkt alsof het zitvlak op de lendenen rust. Dit kan je het beste zelf voelen door de laatste bib te voelen en die te volgen naar de rug. Ook heb ik het idee dat het zadel naar voren kantelt, en dus de boom te breed is voor je paard. Ik heb zo van de foto's dus mijn twijfels, maar om zeker te weten of een zadel past moet je ook onder het zadel kunnen voelen en het paard in beweging met en zonder ruiter zien. Dat kan simpelweg niet via bokt.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 28-01-12 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:04

zadel kantelt sowieso naar voren, is ook niet de kwaliteit die je op je paard zou willen hebben.

Mallow

Re: Western zadel : Ligt die zo goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 18:07

Wat knap dat jullie dat zo aan een foto kunnen zien :+ Hoe zien jullie dat als ik vragen mag? Ik zie zelf alleen een gewoon mooi gekleurd leren zadel. Dus ik ben heel benieuwd :)

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:07

Ik ga mee met bovenstaande. En wij kunnen vanaf een foto natuurlijk niet zien hoe het zadel ligt op je paardje..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:09

De klinknagels zijn al een teken aan de muur. Daarnaast is het opvallend dat de fender (beugelophang) vast is gemaakt aan de ring waar je tie-strap aanzit. Daarnaast is het vaak al een veeg teken als een achtersingel wordt meegeleverd, want bij de meeste takken van de westernsport heb je die niet nodig, en als je hem nodig hebt heb je een stuk stugger en dikker leer nodig. Daarnaast oogt het leer van het hele zadel broos en dun. Overigens ook opvallend dat je de singel niet goed hebt zitten ;)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:11

Afgezien van het feit dat het eigenlijk niet te beoordelen is vanaf een foto, behalve misschien de lengte of zo, zou je beter een foto kunnen maken waarbij je paardje vierkant staat. Nu lijkt hij net weg te willen lopen oid, dus dan "beweegt" je zadel, waardoor je een vertekend beeld krijt.
Ik gok dat het een Uncle Tom is :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:12

Dat hij van de zadelmarkt komt, daar heb ik geen twijfels over nee :n

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 18:24

Singel zit aan de andere kant wel goed, hij is gewoon even erop gelegd om te kijken, ben er verder niet op gaan zitten ofzo.
Volgens mij is het inderdaad een uncle tom :j
Leerzaam om te lezen zo!
Stalgenootje had dit zadel overgenomen voor 100 euro, dus ik had al het vermoeden dat het geen geweldige kwaliteit zou zijn, maar dacht dat het misschien wel een lekker buitenrij zadeltje zou kunnen zijn. Maar als ik deze reacties zo lees :P...

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:37

Het is in mijn leken oog vreemd GEDRAG , om wel te vermelden dat iets fout is maar niet wat er fout is.

Wat het zadel aan gaat,lijkt het er op, dat het te smal is voor de tinker, de singel zit te veel in de oksel, het is imo beter om een beter zadel te kopen.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:47

Wat ik me dan altijd weer aanvraag.. waarom willen dressuurruiters altijd een westernzadel om mee buiten te rijden? :o?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 18:49

A. Ik ben geen dressuur ruiter, ik ben een recreatieruiter.
B. Omdat ik mijn paard over een onbepaalde tijd wil gaan omscholen naar het western :)

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:05

Ik zal wat preciezer zijn.. "mensen die op een engels zadel rijden." ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:08

Als het paard je lief is, investeer in een ander zadel. Voor een goed westernzadel ben je meer kwijt dan 100 Euro.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:08

Blanket schreef:
Ik zal wat preciezer zijn.. "mensen die op een engels zadel rijden." ;)

Omdat westernzadels gewoon 100x lekkerder zitten! :D

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 19:30

Mijn paard is me zeker lief anders had ik dit topic ook niet geopend. :)

Ik wil graag western gaan rijden omdat deze tak van de sport me meer aanspreekt en ik het gevoel heb dat mijn paard haar lijf dan beter kan gebruiken. Zal later wat uitgebreider reageren via pb, gaat niet zo makkelijk via telefoon :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:12

Al heel veel reacties gegeven zie ik ;)
Is een boomloos zadel niet wat voor je voor buiten? dat zit nog 10x lekkerder dan een 'gewoon' westernzadel
En is ook kwa pasvorm wat makkelijker. je zit dan alleen met de lengte van het zadel en de pommelmaat.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:18

Begrijp niet waarom je een topic opent als je toch van plan bent een zadel aan te laten meten door een erkende zadelmaker? :) Die kan je dan veel meer zeggen dan bokkers kunnen van een foto. Begrijp me niet verkeerd, het is niet gemeen bedoeld. Maar ik denk dat het onnuttig is, aangezien het zadel niet van jou is? Of wou je hier tijdelijk al mee rijden en ipv een zadelmaker even op bokt komen vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:28

Sinds wanneer hebben we erkende zadelmakers in NL voor western dan????

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:28

@Lara_Silver volgens mij staat er niet dat ze een zadelmaker wil laten komen om hem aan te meten :) er staat dat ze een zadelmaker wil laten komen, maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat ze deze wilt laten checken.

Ik denk inderdaad ook dat hij wel wat te smal is, maar dit is slechts een vermoeden. Er valt niets te zien aan deze fotos zo. Wat de kwaliteit betreft.... De beugelophanging zit niet vast aan de gingen van je tie-straps... Mijn westernzadel had ook deze ophanging. Het lijkt alsof het daaraan vast zit, maar in werkelijkheid vallen die ringen iets onder je fender.
Ik zie verder geen achtersingel. Wat hier ook beweerd wordt dat het een vaag teken is als deze erbij wordt geleverd? Ik zie hem nergens. Ik zie natuurlijk wel de bevestigingsriemen daarvoor, maar dat is niet raar :) Deze zitten op veel zadels standaard bevestigd en kun je eraf halen indien je het niet nodig hebt.

Als je twijfelt, haal er dan een zadelmaker bij. Als je die check niet waard vind, financieel gezien, zou ik even sparen en dan de zadelmaker laten komen om dan er eentje aan te meten :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:34

hollywood86 schreef:

eurohorse bijv , en er zijn er meer :j

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:38

Diaz schreef:
hollywood86 schreef:

eurohorse bijv , en er zijn er meer :j

Evelien is geen zadel maker ;)
Ze laat ze maken of in America of in Duitsland

Ze kan ze aan meten en passen maar het make zelf laat ze in opdracht doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:47

Hoe goed ik Evelien ook vind, die is niet erkend. Er is simpelweg geen instantie die erkenning geeft aan western-zadelpassers/makers. Ik snap dan werkelijk niet hoe je erbij komt dat Eurohorse en anderen dat wel hebben?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:50

Citaat:
Evelien is geen zadel maker
Ze laat ze maken of in America of in Duitsland

Ze verkoop aan iedereen die er zelf geen verstand van heeft ,..... ze is verkoper.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:51

Het zadel is IIG veeeeeeeeeeeel te lang voor jou paard. Het ligt ver over de overgang borstwervels/lendenwervels.