[WN] Dressuurzadel -> westernzadel... Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Dressuurzadel -> westernzadel... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 14:17

Ik heb bedacht dat ik mijn Tinker opnieuw wil 'aankleden' :D

Zonder gekheid; aangezien we altijd buiten rondrijden, lijkt een 'westernzadel' me wat comfortabeler dan mijn huidige Kentaur dressuurzadel. Maar ik heb écht geen verstand van 'westernzadels'. En om nu met als enige referentie de kleur te gaan zoeken, lijkt me een tijdrovende zoektocht naar iets passends voor zowel paard als ruiter.

Dus wie helpt me op weg met de basis qua maatvoering: grote Tinker met niet-zo-heel-brede rug die ook niet kort is + amazone-met-een-maatje-meer. Momenteel een Kentaur Penelope van 17,5 inch in gebruik naar tevredenheid maar dat mag wel wat groter ;)

Ik wil graag kwalitatief goed spul, dus voorkeur voor tweedehands want mijn budget is max 750 incl accessoires. Iemand merken aan of af te raden?

Revanches

Re: Dressuurzadel -> westernzadel... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:26

HAR-->WN-TR

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:36

Je zou eventueel voor een barefoot westernmodel kunnen gaan. Net iets leuker prijsje, wel die stoere uitstraling. :j Bovendien zitten ze erg zacht, dus zeker comfortabel.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:07

je kan evelien (www.euro-horse.nl) even bellen. zij heeft vaak leuke goede zadels liggen! daarnaast komt het passen van een westernzadel erg nauw, dus liever niet zelf wat erop leggen!;)
of een boomloosje natuurlijk. www.westernstore.nl heeft ook wel wat leuks, verder www.countrymill.nl en er zijn nog wat westernwinkels die zadels komen passen. veel succes!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 15:17

Thanks alvast voor jullie input!

Mijn stalhouder verkoopt zelf ook zadels en heeft echt wel kijk op de zaak. Toch wil ik zelf een beetje weten waar ik naar op zoek ben, vandaar mijn vragen. Ik zal de diverse websites eens bekijken en bedenken wie ik langs laat komen!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:19

barefoot en boomloos zijn niet echt geschikt voor een maatje -meer.
dan krijg je een enorme belasting op de rug.
maximum is 85 kg.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:30

Heft je stalhouder ook western ervaring? Westernzadels passen is namelijk aardi anders dan engelse zadels passen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 12:16

Thanks Spicegirl, goed om te weten!

Troi, mijn paard woont op een NK/westernstal. ze hebben er wel verstand van gelukkig.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:49

Het eerste westernzadel voor mijn tinker was een continental equiflex. Die was kort genoeg en lag mooi. Inmiddels is hij er allang uitgegroeid en ligt het op de tinker van mijn moeder, die er eigenlijk ook alweer uitgegroeid is.
Ik heb de mijne toen bij arthur's gehaald, hij is met een aantal zadels in de auto langsgekomen om te passen, en deze lag het beste.

splashie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:21

Continental Equiflex. En als je zelf een maatje meer hebt, wellicht een 17" seat. Volgens mij staat er een gebruikte Equiflex Pleasure uitvoering op de Bokt Markt. Die ziet er in ieder geval nog heel mooi uit. Nieuw zijn die zadels rond de €2000.
Succes!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:31

spicegirl schreef:
barefoot en boomloos zijn niet echt geschikt voor een maatje -meer.
dan krijg je een enorme belasting op de rug.
maximum is 85 kg.

Ik ga altijd uit van max 75 kg bij dat type boomlooszadels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:22

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:37

:=

Maatje meer is gewoon maat 44 hoor, het is niet zo dat ik michelin-rond ben ofzo...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:45

splashie schreef:
Continental Equiflex. En als je zelf een maatje meer hebt, wellicht een 17" seat. Volgens mij staat er een gebruikte Equiflex Pleasure uitvoering op de Bokt Markt. Die ziet er in ieder geval nog heel mooi uit. Nieuw zijn die zadels rond de €2000.
Succes!

Ik denk dat je die van mij (zie onderschrift) bedoelt splashie? Dat is idd een zadel dat heel goed op een Tinker zou kunnen passen :j . Voor mijn Paints was het heel erg helaas echt te wijd (mn te veel flare).

Ik rijd mijn paarden ook met Equiflexzadels en ben daar heel tevreden over. Equiflexen zijn ondanks hun "flex" wel echt gewoon boomzadels die perfect moeten passen. Wat dat betreft zijn boomloze zadels wel makkelijker qua pasvorm als je paard eens van vorm verandert. Als je niet al te intensief rijdt is de Bob Marshall een goede optie :j .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:49

Alleen zul je die BM niet voor 750 euro vinden vrees ik.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:51

Misschien wel als je ook genoegen neemt met een opknapper?? Een zadel dat wel veilig en in orde is maar bijv niet zo mooi of een fender mist? Ik kom dat zo nu en dan wel tegen. Als je puur functioneel naar een zadel kijkt zou dat prima voldoen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:56

Een fender bij een BM vervangen is een makkie :D. Als bijv. de riemen voor de beugel- en/of singelophanging versleten zijn heb je wel een probleem.
Volgens mij is tegen die tijd het hele zadel wel rijp voor de vuilnisbak :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:01

Als je niet zo handig bent en het moet laten doen ben je voor een dergelijke reparatie alsnog behoorlijk wat geld kwijt denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:04

Dat denk ik ook. En gezien het feit dat de hele boel gelijmd zit vrees ik dat er ook wat "collateral damage" ontstaat :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 11:05

Tsja, dan kan ik beter meteen meer geld uitgeven. Dat lijkt me praktischer :)

Het is niet dat ik voor dit bedrag een zadel verwacht wat zo goed als nieuw is. Het mag gebruikt zijn. Maar wil ook niet voor schandaal zitten voor dit bedrag of onveilig over straat moeten omdat er elk moment iets kan scheuren of breken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 11:06

Mac, het zadel wat jij aanbiedt heeft een 16" zitting. Hoe vergelijk ik dat met de maatvoering van een engels zadel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:06

Voor 750 euro moet je een kwalitatief redelijk/normaal merkzadel mogen verwachten.

16" western is 18" engels.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:21

Dat is de officiële conversie idd :D maar een zitting voelt groter of kleiner naar gelang deze anders opgebouwd is.
Dat zou dus een kwestie van proberen zijn denk ik. 16 inch is wel de meest gangbare maat in westernzadels en eigenlijk vrijwel standaard bij Equiflexen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:13

Aangezien de Continental Equiflexen allen reiningmodel zijn (en dus een kommetje's zit hebben) kan hij idd kleiner lijken. De meeste mensen die overstappen van dressuur (ook een diepe zit) hebben daar geen probleem mee :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:29

Hmmmm ... de meeste Equiflexen zijn idd reiners, maar niet allemaal en ik durf te beweren dat de Short And Wide ook geen reiningzadel is, aangezien hij in zijn originele staat met "tuiers" eraan komt ipv concho's. De Equiflex Arizona Reiner heeft bijvoorbeeld een veel diepere zit, weet ik uit ervaring.