[WN] Opzij schuiven zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnebelleVD

Opzij schuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 17:23

Mijn paardje is een rond tonnetje, ik weet niet hoe je zo'n rug noemt maar het is rond en plat en zonder schoft.

Ik heb nu een goed passend westernzadel maar het probleem blijft dat als ik opstap mijn hele zadel opzij komt...
Nu stap ik op met een krukje, ook beter voor mijn paardje maar als ik straks buiten rij met hem en een plasje moet doen (bijvoorbeeld) dan kom ik er niet meer op ben ik bang.

Ik heb een goede pad eronder en een FRA westernsingel.

Wat kan ik tegen dit probleem doen wat ik nog niet eerder heb bedacht????

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:53

Dat heet "Mutton Withered" ; rond paard met weinig tot geen schoft ( Mutton is schaap, die hebben ook geen schoft, vandaar waarschijnlijk de naam).
Is het nog een jong paard? Dan zie je het wel vaker en de kans is groot dat er dan nog wel wat schoft ontwikkeld zal worden, mijn paint had ook weinig schoft maar begint nu ( hij is 6) een mooie schoft te krijgen. Maar dat was niet zo erg dat het zadel echt helemaal opzij schoof bij het opstijgen!
Een zadel op maat laten maken kan een optie zijn, maar dan moet je paard wel uitgegroeid zijn. Als het te erg schuift kan dat toch een aanwijzing zijn dat het zadel niet 100% goed past.

Misschien een borsttuig gebruiken die het zadel enigzins op zijn plaats houdt, maar dat helpt meer bij het naar achteren schuiven of een voorsingel. bijv.
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 044790/254 en http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en ... -leer.html , worden meestal bij Engelse zadels gebruikt. Heb ik vroeger ook gebruikt omdat mijn oude paard toen hij jong was ook zo rond was, toen reed ik nog engels. Dat hielp wel heel goed en is vast ook te gebruiken bij een westernzadel.
Daarmee maak je eigenlijk een extra stukje schoft ;) !

https://www.google.com/search?q=mutton+ ... 20&bih=897

Edit: ik zie in je profiel dat het om een Fjord gaat, die hebben wel vaker zo'n bouw. Informeer eens bij andere Fjorden/ western rijders wat die er aan doen, het zal vast vaker voorkomen bij dit ras en bijv. ook bij de Haflinger.

AnnebelleVD

Re: Opzij schuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 17:58

Thx ElCid!!! Ik heb geen geld om een zadel op maat te laten maken helaas... dit is wel naar. Leuk dat het een naam heeft, het lijkt inderdaad op een schaapje (ook qua karakter hahaha een lief schaapje) en het is inderdaad een fjord-linger (fjord x haflinger) dus DoubleTrouble ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:21

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:34

ik heb ook zo'n rond tonnetje.
een Wonpad is mijn redding en wondermiddel! het zijn super pads die zich ook naar je paard vormen en dus steeds steviger blijven liggen.
ze kosten wat ( 140-160 euro) maar dan heb je ook echt wat. duidleijk niet te vergelijken met een goedkoop neopreen pad.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 19:02

quarterH: wat doen zo'n Wonpad dan eigenlijk?

ElCid: hoe werkt zo'n voorsingel dan? Zit dat niet heel vervelend voor mijn paardje?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:13

AnnebelleVD schreef:
quarterH: wat doen zo'n Wonpad dan eigenlijk?

ElCid: hoe werkt zo'n voorsingel dan? Zit dat niet heel vervelend voor mijn paardje?

Nee, het is gewoon een extra singel met 2 steuntjes waar het zadel op en tegen aan ligt; je hoeft hem niet zo strak te trekken als je zadelsingel maar moet wel oppassen dat er geen huis knel komt te zetten tussen beide singels. Het zadel schuift daardoor niet meer naar voren maar ook niet naar opzij.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 19:16

Ja dat het niet naar voren schuift kan ik me indenken als ik zo'n ding zie :j
Maar niet meer naar opzij schuiven door dat ding, dat snap ik niet... :?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:22

Volgens mij is een voorsingel bedoeld om een naar voren schuivend zadel op te vangen. Niet het zijdelingse schuiven.
@TS: helaas hoort dit schuiven bij de rug van je paard. Met opstappen zul je dus op zoek moeten naar een paaltje, boomstronk oid.
Ik heb ooit van - ik meen- Chashel eens een opstaphulp gezien. Dat was een leren riem die onder het rechterbeen van het paard door ging en aan de knop van het zadel vastzat. Hierdoor werd het zadel verhinderd om naar links weg te schuiven.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:19

Nou het is gemaakt van heel fijn spul waardoor het niet zo erg schuift en goed schoon te houden is. Ziet eruit als neopreen maar als je eraan voelt voel je echt het verschil tussen een gewone en deze. Ik merk ook dat hoe langer ik het op 1 paard gebruik hoe steviger het zadel gaat liggen.

Ze zijn ook gemaakt om daar op te vangen waar nodg. Google maar eens.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:33

AnnebelleVD schreef:
Ja dat het niet naar voren schuift kan ik me indenken als ik zo'n ding zie :j
Maar niet meer naar opzij schuiven door dat ding, dat snap ik niet... :?

Het zadel ligt deels op de voorsingel, het helpt tegen zowel het voorwaarts als het zijwaarts schuiven. Geloof me, het paard wat ik toen had was erg rond en het zadel ging zowel naar voren als opzij bij opstijgen opzij;met de voorsingel had ik dar dus geen last meer van.
Omdat het zadel deels op de singel ligt maak je eigenlijk iets meer schoft ( klinkt vreemd maar zo werkt het enigzins) de opstaande steuntjes zorgen er voor dat het zadel niet naar voren schuift, daarbij komt omdat het zadel op het leer van de singel ligt dat het dus veel steviger ligt, ook bij zijwaartse druk.
Het was toen voor mij een wereld van verschil hoe mijn zadel met en zonder voorsingel lag; zonder schoof het naar voren en opzij, met lag het op zijn plek en bleef daar liggen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 21:37

@ ElCid: goh...dat is het onderzoeken waard ;) thx!

@DubbelDun: Waar? Waar? Waar? }>

@quarterH: had hem ge-googled ja maar ik zag er niets bijzonders aan... vandaar.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:39

Ja live zie/voel/merk je dat verschil wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:42

@nebelleVD : ik heb al zitten zoeken voor je, maar kan hem niet meer vinden ;(
het is eigenlijk hetzelfde susteem als deze
http://www.ebay.com/itm/CASHEL-STEP-UP- ... 2a10086afa
Alleen zat ie dan om de knop, dan naar beneden om het voorbeen heen, dan weer terug om de knop.
Die was speciaal tegen het schuiven.
Deze is puur als opstaphulpje.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 21:58

Potverdosie, dat is jammer... zou makkelijker meenemen zijn als een kruk denk ik (onderweg) haha.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:09

Je kunt eens proberen om zoiets zelf te maken.
Misschien dat een oude engelse (lange) beugelriem als voldoende is.
Je hebt aan één kant een vaste lus nodig en aan de andere kan een gesp en wat gaatjes.
De lus hang je over de knop, de rest leidt je rond het voorbeen (wel zorgen dat het plat ligt) en weer terug naar de zadelknop. Hier zet je de gesp op de juiste lengte vast en je zou moeten kunnen opstappen zonder dat het zadel heel veel van zijn plek komt.
Je moet wel een beetje vlot op kunnen stappen, want het 'trekt' natuurlijk wel wat in de oksel van je paard.
Als je zit maak je de gesp weer los en haalt de hele riem weer omhoog.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 22:19

goed idee...maar is het inderdaad niet super onprettig voor het okseltje van mach ;) ik ga het eens uitvinden, heb ook nog wel een stukkie bont liggen ergens.
thx voor het goede idee

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:41

Ik lees even mee.. Mijn schaapvorm krijgr nog eens een boomloos zadel ook.. Dus das helemaal schuiven geblazen!

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:36

Jep ik gebruik sinds kort ook een WON pad en sindsdien draait mijn zadel niet meer bij het opstappen.
Daarvoor had ik een Professional's Choice twenty X.
Ook wollen pads draaien heel erg vind ik

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 10:22

@ Diaz: mijn boomloos zadel paste overal op.... behalve op mijn schaapie :(

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 14:20

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 16:44

Ik weet niet of je een singel met of zonder elastiek hebt? Mijn ervaring is dat je met een singel zonder elastiek een stuk minder last hebt van een schuivend zadel..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:15

Ligt er aan wat voor elastiek je in je singel hebt :D
Ik heb een FRA/Westip en daar schuift je zadel echt niet van hoor :D

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 17:20

Ik heb een FRA inderdaad, super fijne dingen.

Dat zijn andere opstapjes als dat dubbeldun bedoelt, die bedoelde iets dat om zijn rechterbeen gaat. Dacht ook dat ze die van jou bedoelde omdat die ook van cashel zijn. Ik gebruik nu gewoon zo'n voetenbankje an een plastic tuinset. Hij speelt er graag mee en miept het ding omver als ik eenmaal zit, stoute pony haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:32

Het opstapje van Mathilde moet je na gebruik omhoog hijsen, in zijn opbergzakje doen en mee zeulen. Je opstapje thuis laat je gewoon staan (neem ik aan :D )
Overigens is 25 cm niet zo hoog en zul je nog genoeg gewicht in je beugel moet zetten zodat je zadel nog steeds zal schuiven. Die riem van mij belet dat dus wel.
Als je op wilt stappen zonder gewicht in je beugel heb je toch minstens een opstap van 70 cm nodig (net zo hoog als je beugel dus nu hangt ongeveer).