[WN] barefoot zadels ?? Goed en slechte ervaringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cindy74

barefoot zadels ?? Goed en slechte ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 11:36

Ik ben er sterk over aan het nadnken van eens een test te doen met zo een boomloos zadel maar nadat ik dit voorstelde op de manege had hij toch een paar bedenkingen erbij .
Wat met de drukverdeling ?
En wat met de kwaliteit ?

NiKip

Re: barefoot zadels ?? Goed en slechte ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:40

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:53

Vergeet 1 ding niet , barefoot is slechts 1 van de boomloze merken. Ik heb zelf hierop gereden en vond het zwaar beroerd zitten (schuiven en te weinig steun) terwijl ik op een bob marshal boomloos zadel heerlijk zit.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:30

Je hebt zeker gelijk @troi, maar er zit ook wel een prijs verschil tussen van zo'n €1000 a €1500 euro ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:13

Tuurlijk.. Maar wel belangrijk om te weten denk ik dat de wereld groter is dan het meest bekende merk barefoot. Vaak genoeg hoor ik mensen het boomloos concept afkraken puur op ervaringen met barefoot. Dat vindt ik nogal zonde.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:29

Ik rij barefoot, en wil niet anders meer, geen last van schuiven en inderdaad weinig steun, maar daar wen je vanzelf aan en je leerd daardoor alleen maar beter rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:36

Ik wil barefoot ook niet afkraken hoor. Fantastisch concept al is het niks voor mij (anders kon het ook niet zo groot worden natuurlijk). Maar niet de enige optie in de boomloos wereld en dat is denk ik wel belangrijk om te weten als je gaat 'shoppen'.
Laatst bijgewerkt door troi op 18-12-11 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:36

uudje schreef:
Ik rij barefoot, en wil niet anders meer, geen last van schuiven en inderdaad weinig steun, maar daar wen je vanzelf aan en je leerd daardoor alleen maar beter rijden.

Ik ben ook van mening dat dat een goede invloed heeft gehad op mijn rijden :j ik heb er een veel onafhankelijker zit door gekregen!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:37

Ik vind het zelf heerlijke zadels, maar helaas schuiven ze te erg op mijn Fjord.
Heb nu een trekker pro endurance, een semi boomloos zadel en een heel goed alternatief.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:21

Ik vond Barefoot (arizona) wel mooi, maar schoof erg op mijn paardje (en was te lang)
Ik ben uiteindelijk voor een Hilason boomloos gegaan, zit stabieler, en nog meer contact met m'n paardje ook!

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:01

Ik zou zeggen, vraag een testzadel aan en doe je eigen ervaring op ;)

Op mijn arabier lag de Barefoot Arizona prima en vond het ook fijn rijden, maar toen ik een Bob Marshall had geprobeerd was ik verkocht en een BM gekocht ipv een BF.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:19

Ik was met mijn Barefoot tevreden. Lag op een kwpn, en schoof niet. Maar een boomzadel is uiteindelijk toch prettiger. Mijn paard vond het boomloze zadel niet prettig. Maar dat was ook wel een sensibele muts.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:01

Op zich niets mis met de barefoot, alleen is het wel handig om een paard te hebben met een beetje schoft, ik ben enkele weken geleden van een paard afgevallen doordat de barefoot zo erg naar links schoof dat ze begon te bokken. Toen ik eenmaal op de grond lag hing het zadel op haar zij en t zat echt stevig aangesingeld!!! Inmiddels is er voor dat paard een ander zadel aangeschaft en is de barefoot doorgeschoven naar iemand anders die er heeeeel blij mee is.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:09

troi schreef:
Ik wil barefoot ook niet afkraken hoor. Fantastisch concept al is het niks voor mij (anders kon het ook niet zo groot worden natuurlijk). Maar niet de enige optie in de boomloos wereld en dat is denk ik wel belangrijk om te weten als je gaat 'shoppen'.

Je kraakt barefoot ook niet af.
Iedereen heeft er een andere mening over.
De een kan er goed mee rijden en de ander went er nooit aan.
Ik ben degene die er heel veel plezier mee heeft.
Moet zeggen dat ik de freeform ook heel mooi vind, en zit ook goed in elkaar,
ook de westernzadels daarvan zijn erg mooi.
Maar zijn ook weer duurder dan de barefoot.
Hoorde wel dat de freeform wat harder zit, maar ik heb zelf nooit met zo'n zadel gereden dus zou dat niet weten.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:30

Barefoot heb ik geen ervaring mee maar ik rijd zelf met een Startrekk western. Op mijn Haf ligt dit echt als een huis en het zit heerlijk. Qua kwaliteit zit het wel snor aangezien er stevig leer wordt gebruikt, het zadel is hierdoor wel minder 'buigbaar' als andere boomloze zadels.

Ik rijd nu een half jaar met zit zadel, ook intensief, en zie en voel nergens drukplekken of gevoeligheid op de rug. Onder het zadel zweet mijn paard ook gelijkmatig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:08

De beste manier om er achter te komen of je een zadel fijn vindt..is gewoon dat zadel proberen.
Je kunt altijd een week een testzadel aanvragen , er alles mee doen en er een fijne zadelpasser of wat ook naar laten kijken , een onafhankelijk iemand (die dus ook niet al bij voorbaat wat tegen dat type zadel heeft want vooroordelen en halve waarheden zijn er genoeg :P ) die gewoon kijkt of het zadel "werkt" voor je :)

troi schreef:
Tuurlijk.. Maar wel belangrijk om te weten denk ik dat de wereld groter is dan het meest bekende merk barefoot. Vaak genoeg hoor ik mensen het boomloos concept afkraken puur op ervaringen met barefoot. Dat vindt ik nogal zonde.

...en vaak hoor je mensen heel "Barefoot" afkraken terwijl ze 1 of 2 zadeltjes een paar ritjes hebben gebruikt jaren geleden...terwijl een ander model met andere toebehoren gewoon wèl heel goed zou kunnen bevallen..... dus dat hou je toch :P

Schuiven is echt niet normaal hoor , vaak is daar wel een oplossing voor te vinden maar het probleem is dat veel mensen geen zin hebben om wat verder te kijken en het geheel te fine-tunen :)

Kan ik op zich ook wel begrijpen hoor dat mensen niet teveel moeite willen doen , maar echt "fair" is het niet , de ervaring die je met 1 zadel hebt...beperkt zich tot een ervaring met dat ene zadel met die toebehoren en zegt weinig over andere zadels van dat merk , er zit nog bizar veel verschil tussen de ligging van het ene of het andere zadel , zelfs al is het hetzelfde type maar dan van een andere jaargang :)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:11

@pmarena het paard in kwestie is zo rond als een tonnetje en ook nog overbouwt, dus die combinatie maakt haar niet ideaal voor het type barefoot wat de eigenaresse had.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:15

Ik heb sinds kort de Barefoot London en ben er helemaal tevreden mee! Hij zit heerlijk zacht, blijft mooi liggen op m'n Haflinger en ze loopt er ook goed onder. Ik hoef geen ander zadel meer.. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:19

crazycactus schreef:
@pmarena het paard in kwestie is zo rond als een tonnetje en ook nog overbouwt, dus die combinatie maakt haar niet ideaal voor het type barefoot wat de eigenaresse had.

Dat zijn lastige paarden inderdaad :=

Toch sta je er soms versteld van wat wel en niet goed ligt op zo'n "wijnvat" , regelmatig geef ik mensen weinig hoop dat een Barefootje wel goed zal gaan liggen , maar dan proberen ze er toch 1 en dan ligt 'ie wonderlijk genoeg heel stevig....ik durf geen andere te verkopen dan die die diegene dan geprobeerd heeft want dat tref je geen 2e keer normaal gesproken , blijft bizar :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:34

Mijn paardje is een fjord en niet bepaald een ieletje, en op hem schuift het zadel niet.
Een zadel kan ook gaan schuiven als je te veel in de beugels hangt en soms ook nog eens scheef zit en dan in 1 beugel hangt.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:39

WN-AM -> WN-TR

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:46

cindy74 schreef:
Ik ben er sterk over aan het nadnken van eens een test te doen met zo een boomloos zadel maar nadat ik dit voorstelde op de manege had hij toch een paar bedenkingen erbij .

Waarom had hij er bedenkingen bij? Slechte ervaring of gewoon niet weten waar hij het over heeft. Zo jammer dat boomloos door vele professional traditionals bij voorbaat al wordt afgeraden. Vaak een gevalletje klok ergens in de verte gehoord hebben.

Ik heb jaren met BF gereden en er 4 gehad, 3x cheyenne en 1x londen, allemaal in verschillende maten en van verschillende generaties. Uiteindelijk besloten dat de BF toch niets voor mij is. Wel voor mijn pony maar ik heb een afwijkende rug en kon niet met de bredere zit overweg.

Maar zoals al eerder aangegeven, er is meer boomloos en western in de wereld dan alleen BF. Freeform, Freemax, Bob Marshal en Startrekk hebben ook goede boomloze zadels met een westernlook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:51

Ik heb 2 ervaringen met BF;
-Oud stevig gebruikt testzadel oudste model (western); zat super zacht en stevig, gewoon goed.
-Nieuwe Nut: zat heerlijk zacht, maar ik bleef voorover vallen. Singelplaats klopte niet. Lag niet lekker vrij op de schoft, terwijl er de juiste pommel in zat (gepast op de kale rug). Geen succes dus.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:08

Ik hen sinds maart een Barefoot op mijn fjord, maar het zit en rijd geweldig. Het schuift juist niet terwijl mijn westernzadel en dressuurzadel dat juist wel deden.
De ruggegraat en schoft liggen mooi vrij.
Ik zit er zelf ook vast in. De eerste 2 keer is het wel even wennen, dan met name met lichtrijden. Doorzitten vond ik juist makkelijk op dit zadel.
Ik heb een Cheyenne met fenders eraan. Aaangezien de Cheyenne korter was dan de westernmodellen, maar zo met fenders kan je er toch goed mee western rijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:18

Ik heb ook ervaring met 2 barefoots.
- oud model cheyenne. Leek heel aardig te liggen op mijn paard, maar ik had lichamelijk problemen met de brede zit, waardoor ik scheef ging zitten, waardoor ik mijn paard ook weer verkeerd ging belasten.
- nieuwe nut (wel een paar jaar geleden, toen hij net uit was, maar wel met vps bijvoorbeeld). Op mijn eigen paard en op de pony van een stalgenoot waar ik ook wel eens op reed. Voor beide paarden was de singelplek verkeerd (dat had de cheyenne niet). Op zich niet verrassend dat de zit op mijn paard te breed bleef voor mij, en het zadel leek hem ook niet prettig te liggen (hij is nogal duidelijk in zijn reacties wat dat betreft). Verrassend vond ik dat ik op de smalle pony van mijn stalgenoot nog steeds te breed zat, terwijl ik zonder zadel of met boomzadel niet te breed zit.

Voor mij is een barefoot dus niet goed voor mijn zit, wat ook meteen weer invloed heeft op hoe mijn paard zijn lichaam gebruikt.
De problemen in de zit hebben voor mij niets te maken met bijvoorbeeld niet onafhankelijk kunnen zitten, want dat kan ik dus echt wel, maar puur op fysieke kenmerken van mij (en met mij trouwens nog veel meer vrouwen!).