[WN] wat voor een pad onder boomloos westernzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

wat voor een pad onder boomloos westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 15:16

Hoi bokkers,

ik heb net een nieuw boomloos westernzadel gekocht van innova sattle, 56 cm lang in totaal en vergelijkbaar met boomloos zadel maat 1 . Nou moet hier een pad onder met inlages en nu vroeg ik mij af wat voor een pad . Een speciaal westernpad?( Die kan ik nergens tweede hands vinden) Of kan er ook een gewone pad onder met inlages van bijv. een barefoot of iets in die strekking? En wat voor maat dan?

Groetjes,
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 17-12-11 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Re: wat voor een pad onder boomloos westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:17

Heb je een foto van het zadel dat je gekocht hebt ? :)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:19

ik denk dat je het beste voor een HAF pad moet kiezen. Daar zitten inlages in.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 15:21

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 15:23

Mariekyy schreef:
ik denk dat je het beste voor een HAF pad moet kiezen. Daar zitten inlages in.

oke bedankt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:35

Dat is een behoorlijk vierkant zadel zeg...

Op zich is dat niet echt een met Barefoot vergelijkbaar model , als ik jou was zou ik hiervoor kijken voor een echte westernpad , maar dan met ruggengraatvrijheid.

Kun je o.a. bij www.nickyskeet.nl bestellen :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 16:22

pmarena schreef:
Dat is een behoorlijk vierkant zadel zeg...

Op zich is dat niet echt een met Barefoot vergelijkbaar model , als ik jou was zou ik hiervoor kijken voor een echte westernpad , maar dan met ruggengraatvrijheid.

Kun je o.a. bij http://www.nickyskeet.nl bestellen :)

Vierkant ? Is dat erg ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:27

Nee hoor , is niet erg , maar het lijkt nergens op qua modellen van Barefoot zeg maar , vanwege dat vierkante model...vandaar :)

Het zadel heeft ook wel erg weinig schoftruimte zo te zien maar als je het gaat gebruiken op een paard / pony met weinig schoft dan geeft dat natuurlijk niet :)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:31

Het lijkt op een Hilason, ik sluit me aan bij pmarena! Ben benieuwd hoe het zadel bevalt...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:31

Die lijkt een beetje op de BM en de Hilason. Ben je dus idd een westernpad voor nodig. En in dit geval 1 met ruggegraadvrijheid (inlages hoeft niet persee zolang de ruggegraad maar vrij is). Haf's zijn een optie, Professionals Choice is een optie, Cashel is een optie, Skito zou perfect zijn maar die vind je maar zelden 2e hands (komen uit Amerika).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:34

Ik heb 2 Skito's gehad en vond die niet zo geweldig eigenlijk :=

Cashel twijfel ik ook een beetje over , hebben weinig ruggengraatvrijheid volgens mij , maar die heb ik niet allemaal in handen gehad dus dat weet ik niet 100% zeker ;)

Met Proff. Choice geen ervaring eigenlijk , hebben die een beetje leuke pads met ruggengraatvrijheid ?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 16:35

pmarena schreef:
Nee hoor , is niet erg , maar het lijkt nergens op qua modellen van Barefoot zeg maar , vanwege dat vierkante model...vandaar :)

Het zadel heeft ook wel erg weinig schoftruimte zo te zien maar als je het gaat gebruiken op een paard / pony met weinig schoft dan geeft dat natuurlijk niet :)

haha , aan de schoft ruimte heb ik nou weer net even niet gedacht . Het is ook echt even een probeer zadeltje voor mij . Ik ben normaal namelijk niet zo'n boomloos / western fan maar leek me gewoon leuk om eens uit te proberen . Mijn pony heeft volgens mij niet zo heel veel schoft :
Afbeelding
weet niet of je het duidelijk kunt zien maar dit is de enige foto van de zijkant :P , we zullen zien :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:38

Niet gek veel schoft inderdaad , maar wel een vrij spitse ruggengraat lijkt het ?
Is het nog een jong dier ? :)

Mja als je al geen fan bent van boomloos / western is de kans vrij groot dat je door het kopen van een dubieuze kwaliteit zo iemand wordt die eigenlijk geen recht van spreken heeft maar wel boomloos / western gaat haten :P

Had je niet gewoon een testzadeltje van een goed bekend staand merk aan kunnen vragen om eens te proberen , dat is stukken goedkoper en geeft een betere indruk van wat er mogelijk is :P

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 16:41

pmarena schreef:
Niet gek veel schoft inderdaad , maar wel een vrij spitse ruggengraat lijkt het ?
Is het nog een jong dier ? :)

Mja als je al geen fan bent van boomloos / western is de kans vrij groot dat je door het kopen van een dubieuze kwaliteit zo iemand wordt die eigenlijk geen recht van spreken heeft maar wel boomloos / western gaat haten :P

haha ik weet het , maar als ie op die van mij niet past gaat ie door naar de zorgboerderij , ik krijg daar gewoon het zelfde berdrag als ik betaald heb ( ik werk daar ) en ze hebben daar genoeg paarden en pony's staan dus er is er vast wel eentje waar ie op past :)

Nee het is geen jonkie meer , ze is bijna 11 jaar :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:43

O in dat geval kan ik het experiment beter begrijpen :j

Dan is het wel interessant om te proberen inderdaad !

Jeetje joh , gewoon 11 jaar , die is ook lekker slank en lenig dan :P

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:50

pmarena schreef:
Ik heb 2 Skito's gehad en vond die niet zo geweldig eigenlijk :=

Cashel twijfel ik ook een beetje over , hebben weinig ruggengraatvrijheid volgens mij , maar die heb ik niet allemaal in handen gehad dus dat weet ik niet 100% zeker ;)

Met Proff. Choice geen ervaring eigenlijk , hebben die een beetje leuke pads met ruggengraatvrijheid ?

Hoe lang geleden dat je die Skito's had?? Ik heb al meerdere gehad en ik vind ze geweldig. Inlages echt super en houden ook goed (ik gebruikte ze dagelijks) en dat je de buitenkant kan wassen vind ik erg prettig.
Cashel schijnt een uitvoering te hebben die meer ruggegraadvrijheid heeft. Die heb ik niet getest (aangezien ik jammer genoeg weer over moest naar boomzadels) maar in een WN topic heeft een verkoper ervan die met foto laten zien. En dat zag er goed uit.

De PC showpads hebben super ruggegraadvrijheid, zeker een cm of 8 a 10. De Allrounds hebben minder vrijheid.

Innova is in Dld niet zon onbekend merk Pmarena ;) En staat hier ook echt niet als slecht merk te boek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:09

Ik weet wie / wat er achter Innova zit ;)

Zijn best wel aardige zadels zover ik weet. Maar dit zadel op de foto's is weer typisch zo'n namaak waarbij er veel van de goede eigenschappen verloren zijn gegaan. Cantle en pommel zijn niet erg praktisch , weinig schoftruimte....gewoon een goeiekopie zadeltje dat grofweg op de BM moet lijken maar qua kwaiteit niet in de buurt komt :) De prijs ook niet trouwens :P

Poeh , die Skito's...een jaar of 5 geleden denk ik.

Geweldige mensen , geweldige service , geweldige materialen...maar ik heb niks aan een pad met inlages als de inlages niet aan de onderkant uitsteken :P

De rugbies die hing er tussen waardoor je nog maar de halve dikte van de inlages als ruggengraatvrijheid had , tja daar heb ik dus geen inlages voor , als ze dan nog niet goed hun werk kunnen doen door de pad die er omheen zit :P

Voor de rest helemaal super hoor , maar zo wordt het hele ding vrij nutteloos jammer genoeg.
Ik had echt verwacht dat ik helemaal gek met de Skito's zou zijn , maar helaas :=

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 18:18

Ik mocht het zadel voor €250,- overnemen excl. singel en pad . Zouden jullie dat gedaan hebben (met reden :o )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:22

Ik niet.

Ik zie zo al dat ik er niks aan heb , hij zou mijn paardje bij lange na niet passen door de minieme schoftruimte en ik zou er niet lekker op zitten door de suf gevormde cantle :P

Heb al zat "troep" liggen die ik niet kan gebruiken :o

Maar dat neemt niet weg dat het een nette prijs is hoor +:)+

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 18:23

Haha , ik had dit ook eigenlijk moeten vragen voordat ik het geld overmaakten :') maar ik weet zeker dat ze er op de zorg boerderij errug blij mee zijn :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:24

Ik ben ook gewoon een zeikerd hoor , op mij moet je niet teveel letten :P

Iemand die minder meuterig is heeft er wellicht hartstikke veel plezier van +:)+

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:25

Ik verplaats je topic naar WN->TR aangezien je vraag daar meer op zijn plek staat.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 19:34

pmarena schreef:
Ik ben ook gewoon een zeikerd hoor , op mij moet je niet teveel letten :P

Iemand die minder meuterig is heeft er wellicht hartstikke veel plezier van +:)+

Haha we zullen zien!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:47

MaritAriel schreef:
Ik mocht het zadel voor €250,- overnemen excl. singel en pad . Zouden jullie dat gedaan hebben (met reden :o )

Ik ook niet sorry, maar dat is meer omdat ik al meerdere boomloze zadels heb oa BM en deze niet in mijn straatje zou passen (ook schoftruimte en kwaliteit) Ik rijd dagelijks met westernzadels en dan wil je toch een iets andere kwaliteit dan deze.
Voor iemand die er heel af en toe eens een hobbelritje mee wil maken, kan het best wel een aardig zadel zijn, maar dus niet voor mij :)
De prijs is idd netjes dus probeer het gewoon, wie weet vind je het wel een zalig zadel.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:11

Ik heb zo'n zelfde type straks thuis (wel wat duurder) En ben ook nog rustig aan het speuren naar een pad.
Ik zit te denken om te beginnen met een haf-pad of Lakota pad.
Afbeelding
Afbeelding
Uiteindelijk wil ik deze:

Afbeelding

Ik begreep dat deze allemaal ruggegraatvrij zijn, en schock-absorberend