[WN] Bosal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 14:03

Ik had gedacht deze vraag maar aan de western ruiters te stellen.

Ik wil graag met een bosal gaan rijden, maar heb geen idee waar ik op moet letten bij het aankopen van zo'n ding. Hoe ruim moet hij zitten? Waar (liefst in Nederland) zijn ze te koop en welke is goed genoeg om te starten? Ik weet dat het meestal zo is, alle waarde naar zijn geld, maar misschien kunnen jullie mij een voorbeeld geven of een merknaam? Wat is nou goed en wat niet?

Alvast bedankt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:13

Rijden met, kopen van en de juiste maat bepalen van een bosal is een vak apart!
De beste oplossing is iemand zoeken die er alles vanaf weet; ik zou zo even niet iemand weten hier in Nederland, wel in Duitsland / Spanje: Jean Claude Dysli ; http://www.jcdysli.de/Kurse-2011.html

Ik weet wel dat het passen, rijden en kwaliteit van een bosal heel nauw komt en dat rijden met bosal ook vooral een training is voor de ruiter; die moet nl. feilloos met gewichtshulpen kunnen rijden, nooit trekken aan de mecate, etc.
Daarbij komt dat er zoveel keus is in bosal soorte, van dus ( pencil) naar heel dik in verschillende vlecht technieken en met verschillende kernen dat het iets is om je goed te laten adviseren. Daarbij komt dat een goede bosal duur is ( ga maar uit van paar honderd euro)! Goedkopere zijn vaak van slechte kwaliteit en te zacht, waardoor ze niet in vorm te krijgen/ houden zijn.

Succes met het zoeken en vinden!

crow

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:21

Informeer eens bj www.vaquero.nl. (zit in Venlo) Kan je alles uitleggen over kwaliteit en kwaliteitsverschillen, hoe een passende bosal hoort te zitten, hoe je de mecate knoopt en hoe je een bosal gebruikt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 18:53

Bedankt allebei. :) Europa is trouwens geen probleem. Ik bestel liever zo min mogelijk uit de USA, omdat ik de verzendkosten dan zo duur vind, dus als het even kan.. ;)

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:04

Een simpel check of het een goede bosal is of niet, is of de strands rawhide wel of niet 'gevijld' (eng: beveled) zijn, een rawhide kern heeft, of het vlechtwerk gelijkmatig en strak is, het geen 'uitsteeksels' heeft (als het ruw aanvoelt op je eigen huid, zal het ook ruw voor het paard zijn), en de hoeveelheid strands (meer strands des te beter).

Hier betaal je voor een goede kwaliteit werkhackamore al snel zeker 200 dollar (ook weer afhankelijk van hoeveel strands etc). En goede kwaliteit vind je niet in een fabriek, maar bij een rawhide braider. In Nederland zul je niet gemakkelijk een goede kwaliteit vinden.

Martin Black heeft een goede video waarin hij het gebruik van de bosal uitlegt:
http://www.youtube.com/watch?v=mScfr9h- ... dded#at=68

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:30

Er is ook een goed boek over, waarin precies uitgelegd wordt hoe hij moet hangen, hoe je de mecate moet knopen etc. Ik zal even voor je op zoek of ik het ergens kan vinden, mijn moeder heeft het in de kast staan.

Dysli is erg goed, Martin Black ook (volgens mij heeft hij ook DVDs, waarin een hoop wordt uitgelegd, heeft mijn moeder ook ergens rondzwerven).

Edit:

The Legendary California Hackamore & Stock Horse, by Bobby Ingersoll
Wel in het Engels dus ;)
Denk overigens dat je wel het beste via de USA kunt bestellen. Mijn moeder heeft er daar ook een aantal vandaan, van super kwaliteit. Weet niet meer hoe ze dat gedaan heeft, maar transportkosten vielen mee.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:45

http://www.customrawhide.com/cgi-bin/st ... osals.html

Deze site is erg interessant; gaat over de Vaquero's, bosal kenners en gebruikers bij uitstek. Zij gebruiken bijv. ook het two rein systeem waarbij de overgang naar shank altijd via de bosal gaat!
http://www.elvaquero.com/The%20Hackamore.htm

Martin Black: http://www.youtube.com/watch?v=N5X7iss69II
http://www.martinblack.net/gear.php

Jean Claude Dysli is een van de weinige Europeanen die de bosal ( de oorspronkelijke hackamore) echt kan en weet te gebruiken, hij heeft dat geleerd van de "groten" in Amerika. Jammer genoeg zit hij nu weer in Spanje maar volgend jaar zit hij weer in Duitsland op de L& B ranch en geeft daar ( en ook in de buurt van Keulen) weer clinics. Hij kan je precies uitleggen hoe en wat; maar dan moet je nog wel even geduld hebben!

westerntink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:24

nieuwe bosal 1 van rond de 50 euro en 1 van rond de 95 euro compleet met hoofdstel reins enz
bij www.loesdau.de
echt echt hele goede kwaliteit daar
let wel op de verzendkosten maar ze hebben heel veel westernspullen
misschien heb je nog meer nodig en anders is het het toch nog wel waard vind ik
succes

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:42

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:34

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:36

die eerste had ik ook staan :D
jose ortiz heeft ook mooie bosals.

ikzelf rijd er nooit mee. vind een goeie wel mooi om te zien, zo 'n optoming. :j
maar ik vind mecates dikke, prikkelende ondingen :roll:

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:29

@spicegirl, ook mecates heb je in verschillende diktes ;) en van manenhaar prikken ze niet zo. Staarthaar wel idd, dat is harder. Ze zijn alleen wel wat duurder, vooral die van José Ortiz (heb zelf een staartharen mecate van hem, blijft mooi zelfs na 10 jaar)

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:23

Ik heb twee paar split reins van José Ortiz, blijft inderdaad fantastisch mooi.
Wij hebben overigens ook nog ergens een mecate liggen van 1 of ander apart haar.. yak-haar ofzo, maar weet het niet zeker. Wel 1 of ander langharig rund :p Die is nog zachter dan manenhaar.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:49

De meeste 'standaard' bosals zijn mijn paard te klein, dat wil zeggen, de dingen waar je hoofdstel achter gaat zitten te ver naar voren, waardoor de riempjes in zijn ogen komen. Wie heeft een tip voor ruimere bosals, of bosals op maat?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:53

__Suzanne__ schreef:
De meeste 'standaard' bosals zijn mijn paard te klein, dat wil zeggen, de dingen waar je hoofdstel achter gaat zitten te ver naar voren, waardoor de riempjes in zijn ogen komen. Wie heeft een tip voor ruimere bosals, of bosals op maat?

Dat probleem hadden wij ook, heb de riempje dus nu gewoon daaronder gedaan en dan zit ie netjes bij de ogen.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:40

Dat bleef bij de bosal die ik had niet goed zitten :\ dus die heb ik weer verkocht. Maar ik wil graag weer een mooie passende :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:13

Dan stel ik gelijk mijn bosal-vraagje ook hier.

Ik zou het graag willen gebruiken/proberen, aangezien Diaz zelfs 'whoat' alleen op zit.
Maar ik hik tegen de ruwe medicates aan... ze is heel gevoelig, dekens, halsters, alles schuurt bij haar.
Zou ze hier last van krijgen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:36

Westernfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:57

Nylon mecates vind ik niet fijn rijden, dik en stug. Je hebt ze ook met mohair.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:12

Ik heb ook een mecate van heel zacht touw, dat is ook heel fijn om mee te rijden. Mohair is fijn,maar duur.
Je kan ook zelf naar een touw/ zeil winkel gaan en daar eens rondkijken wat er zoals te koop is en je fijn vind aanvoelen, het moet wel wat gewicht hebben, anders wappert het alle kanten op!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:27

ElCid schreef:
Het zijn mecates ;) ( spreek uit als Mc Carthy's)
Hoe kom je daar nou bij :D
Mecate is gewoon mékaate of mékaatei hoor :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:31

Laatst bijgewerkt door ElCid op 26-11-11 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:34

Nou dan hoop ik dat je het juiste artikel krijgt als je daarom vraagt en niet een verkoper die per ongeluk zo heet :+

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:36

Als je naar Amerika gaat wel, hier in Nederland is het natuurlijk de vraag omdat je dan blijkbaar de kans loopt dat mensen niet weten hoe je het uitspreekt! ;)
Maar als het een leuke verkoper is...............

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:48

Nou, ik heb wat zitten googlen, maar kan niks vinden waar de R duidelijk te horen is. Dus als jij iets heb hoor ik het graag :)