[WN] Wat voor soort bit heb ik nodig??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

robesh

Wat voor soort bit heb ik nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 16:31

Hoi hoi

Wij gaan onze haflinger omschoolen naar western ( vanuit engels) en willen graag weten wat voor bit we moeten aanschaffen??

Onze haf loopt nu met een passoa bit ( trens) 13,5 cm omdat hij nogal sterk is en een eigen wil heeft.

Wie o wie weet welk bit we het beste kunnen kopen.

Groetjes jennifer

Maeve

Re: Wat voor soort bit heb ik nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:35

Je kunt natuurlijk gewoon je oude bit aan je westernhoofdstel hangen en dan langzaam afbouwen naar een gewoon snaffletje? En anders, gewoon als iedereen beginnen met een simpel snaffletje :-)

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 16:39

Hoi ja dat zou kunnen vind het alleen geen gezicht een passoa aan een westernhoofdstel.

En wat is een snaffletje ??

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:22

snaffel is bitje zonder scharen, meestal enkel of dubbelgebroken.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 07:57

Snaffle is gewoon een soort van watertrensje of D-trensje.

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 08:00

denk dat er met een Snaffle niet te rijden valt . Met een gewoon trensje heb je al niks te vertellen. Dus ben opzoek naar een westernbit wat dezelfde inwerking heeft als een passoa bit.

Moet wel veilig blijven heb toch wel graag een stuur en rem hahahha

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:20

Passoa is een drankje, je zult waarschijnlijk met een Pessoa bit rijden?

Het probleem dat een paard sterk wordt, dat moet je rijtechnisch oplossen, dat lukt niet als je er een harder bit inhangt. Een simpel westerntrens is echt de beste optoming voor een beginnend westernpaard.

En verder goede les....heb je les?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:17

je zal toch echt bij het begin moeten beginnen, en dat is een trensje.
als je paard niet onder controle staat, lost westernrijden met een zwaar bit ook niet op.neem eerst eens goed les zou ik zeggen !

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:42

Tsjah, dan zijn er natuurlijk genoeg enorme westernbitten met scharen te vinden die dezelfde, dan niet een nóg heftiger inwerking kunnen hebben als een pessoa, maar bij die bitten is het de bedoeling dat je zonder druk op de teugels rijdt. Ik neem ook aan dat je, omdat je western wilt gaan rijden, uiteindelijk toe wilt naar rijden zonder of met maar licht contact. Om dat te bereiken is de enige manier tóch afbouwen. En wat kan het jou schelen hoe het eruit ziet... het ziet er ook niet uit als jij ''western'' gaat rijden met shanks én teugelcontact! Ik zou zeggen, probeer het toch af te bouwen, eerst maar eens in de bak zodat er weinig kan gebeuren... enneh, les nemen kan ook geen kwaad!! :-)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:06

meer beweging-moe rijden/longeren, en minder voer doet ook wonderen ;)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:06

Gewoon wat meer passoa geven, wordt hij vanzelf rustiger van :')

Ik zou maar les nemen om te beginnen en gewoon nog even met je eigen hoofdstel en bitje blijven rijden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 19:05

Met snaffle beginnen. Goed kijken ook naar mond van je paard. Problemen die je noemt zijn rijtechnische problemen, dus met les oplossen. Een bit met shanks is voor een fase verder in training en niet geschikt om mee te beginnen

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:09

We rijden alleen buiten . En gewoon met een los teugeltje maar als er wat gebeurd moet er wel een stuur en rem zijn en hellaas werkt dan een trensje niet.

En zijn niet van plan wedstrijden te gaan rijden. Dus de Pessoa blijft maar dan in de vorm van een westernbit.

Paard krijgt genoeg beweging en al weinig krachtvoer dus daar ligt het niet aan. Trouwens een bak hebben we ook niet. Staan midden op Scheveningen en daar is het super druk met verkeer dus we kunnen het ons niet veroorloven als hij schrikt nog eve tien meter door rent. En ja hij is superverkeersmak maar het blijft een dier dat kan schrikken.

Maar dus terug naar mijn vraag welk bit we moeten kopen wil zeker niet scherper dan een Pessoa.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:12

Ook al rij je alleen buiten, het is niet verkeerd om wat aandacht te besteden aan de basisopvoeding en opleiding van je paard. Als je een probleem hebt moet je dat niet in de ruiterspeciaalzaak gaan zoeken maar bij jezelf in combinatie met je paard. Ik snap niet dat je dat niet wilt zien.

Wil je een bit wat je paard gegarandeerd tegenhoudt als hij de benen neemt?

Afbeelding

:+

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:18

Cassidy je bent erg vermoeiend hoe vaak moet ik nog zeggen dat hij netjes opgevoed is . Scheveningen is druk en je wilt wel dat je hulpen doorkomen en dat lukt nou eenmaal niet op een trensje met lange teugels.

Kom maar eens met je paard naar scheveningen toe eve kijken hoe het jou paard zijn opvoeding staat???
Ik stel een vraag over een bit niet over de opvoeding van me paard.

En nee zon bit hoef ik niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:20

Als ik wil dat mijn hulpen doorkomen, dan kan dat op een touwhalster.

Heb ik geen bit voor nodig.

Dat houdt alleen wel in dat bij mijn paarden de basisopvoeding goed zit en ik niet naar een scherp bit grijp om problemen op te lossen.

Verdiep je eens in de One Rein Stop. En dat kan gewoon met trens, en aan een lang teugeltje.

http://www.youtube.com/watch?v=02j2xF3P8nU

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:23

Zou zeggen kom maar met je paardje en je touwhalster naar scheveningen . Dan praat je wel anders .

Nogmaals we hebben geen bak dus kan ook niet eve gaan oefenen met een trensje . En oefenen in de drukte op straat ga je uit veiligheidsoverweging niet proberen.

En de one rein stop zegt weer dat je totaal geen benul hebt hoe druk scheveningen is zie je me dat al op straat doen hahahha. Dan heb ik meteen een auto,bus,fiets,brommer,tram of vrachtwagen in me nek.
Laatst bijgewerkt door robesh op 30-09-11 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:25

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:29

Hij is wel onder controle alleen het blijft een dier dat kan schrikken. En in zon drukte kan je weinig misstappen permiteren. Paarden zijn bij ons de drukte gewend weten niet beter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:32

Monteer de One Rein Stop. Meer heb je niet nodig.

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:38

Vraag om een bit niet om een One rein stop. Maar met al je commetaar help je me niet verder dus hou aub op met reageren. Doodvermoeiend vind ik het.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:44

Je roept dat je je paard om wil scholen naar western? Dat betekent wel dat je open moet gaan staan voor een andere manier van aanpak, en bereid moet zijn om bij te leren. Dat is wat ik nu probeer te doen, maar dat stuit op dovemansoren. Of is western voor jou met een lang teugeltje en westernzadeltje door Scheveningen hobbelen? Dan heb ik niets gezegd. Dan hoef je ook niets bij te leren. Is je paard omscholen ook niet nodig.

Succes met je "omscholingstraject".
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-09-11 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:45

Volgens mij heeft cassidy ook een optie gegeven voor een bit, en wat ze zegt is wel waar, als jij je paard(ook in een wat drukke situatie) alleen in de hand kan houden met een scherp bit is er iets flink mis met de opvoeding van je paard. En ik woon vlak bij scheveningen dus ik weet hoe druk het is, maar dan nog zou je niet zo'n scherp bit nodig hebben als je je paard normaal opvoedt. Waar de rijkunst van de ruiter ophoudt beginnen de hulpteugels....

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:51

Ik heb een vz-haflinger die ik ook aan het omscholen ben.
Ik rij echter wel op trensje, ze is ook verder goed te houden, maar wil later wel op een ander bit overgaan.
Maar er zit nu ook wel een rem op in stap en draf (galop volgt), kun je dat niet op de een of andere manier aanleren..
Door iets van een stukje af te zetten of naar een bak te gaan?

Is dit niet iets anders..??
Afbeelding
Heb niet heel veel verstand van bitten hoor, maar dit ziet er op zich best goed uit..??

En ik snap dat je het vermoeiend vindt van Cassidy, maar ergens heeft ze wel een punt..
Rijden met een zwaar bit omdat ze anders niet te houden is, terwijl ze vaak wel heel braaf is, maar stel dat..?

Als een paard gaat, dan gaat ie en dan kan die bit dat echt niet tegen houden.

Ik zou zeggen, ga voor een noodstop.
Of rij met die passoa, kan jouw het schelen of het mooi staat..??

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:52

pffff ja wat voor een bit . Lovefi ga jij lekker rond hobbelen op je knol in een binnen of buitenbak is heel iets anders dan buiten. Ga eerst leren rijden meisje je bent 16 jaar je komt net kijken..Leer eerst maar netjes rijden . Heb net de fotos in je profiel gezien en je moet nog een hoop leren.

Cassidy we willen inderdaad eerst rond hobbelen lekker over scheveningen heen en zien daarna wel verder maar wedstrijdambitie hebben we niet.