[WN] Pijnlijke laarzen > wie weet de oplossing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shyla25

Pijnlijke laarzen > wie weet de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 14:27

Hoi iedereen,

Ik heb inmiddels 3 paar mooie laarzen, helaas staan ze alle drie bijna ongebruikt in mijn kast.
Waarom, simpel er zit in alle laarzen een vouw net onder mijn enkel.

Door die vouw kan ik er niet meer dan 10min in lopen zonder een blaar of wond te krijgen.
Alles heb ik al geprobeerd, dikke sokken, neopreen bandje om mijn enkel, naar buiten duwen van de vouw als hij nat is en dan zo laten drogen.
Maar helaas niets werkt.

Wie weet de oplossing voor mijn probleem zodat ik mijn mooie laarzen weer kan gaan dragen?

Alvast bedankt :D

Nic001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:38

Wat vervelend!
Bedoel je leren paardrijlaarzen? Die zijn officieel ook niet gemaakt om mee te lopen.. Zou ik zelf ook nooit doen want de zool/hak is daar niet voor bestemd dus slijten harder.

Je kan ze volledig natmaken en dan inlopen. In plaats van water kan je spiritus gebruiken, schijnt ook te werken. Doordat je de laarzen geheel nat maakt gaan ze naar je benen/voeten staan. En je moet ze wel echt goed inlopen voordat je ermee kan rijden. De laarzen moeten inzakken en daardoor krijg je wel vouwen bij je enkel. Dat is normaal. Als je er gelijk mee bent gaan rijden kan het zijn dat er een 'verkeerde' vouw ingekomen is. Dat zou zonde zijn..

Misschien kan je ook van die compeed blaarpleisters bij voorbaat op je enkel doen.

Succes in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:39

Ik heb hetzelfde gehad met mijn nieuwe laarzen, toen ik er een week lang van die ronde shampooflessen (van die ronde die er net in pasten) in had gezet had ik er geen last meer van! Hopelijk werkt dit ook voor jou :j

Nic001 schreef:
Wat vervelend!
Bedoel je leren paardrijlaarzen? Die zijn officieel ook niet gemaakt om mee te lopen.. Zou ik zelf ook nooit doen want de zool/hak is daar niet voor bestemd dus slijten harder.

Je kan ze volledig natmaken en dan inlopen. In plaats van water kan je spiritus gebruiken, schijnt ook te werken. Doordat je de laarzen geheel nat maakt gaan ze naar je benen/voeten staan. En je moet ze wel echt goed inlopen voordat je ermee kan rijden. De laarzen moeten inzakken en daardoor krijg je wel vouwen bij je enkel. Dat is normaal. Als je er gelijk mee bent gaan rijden kan het zijn dat er een 'verkeerde' vouw ingekomen is. Dat zou zonde zijn..

Misschien kan je ook van die compeed blaarpleisters bij voorbaat op je enkel doen.

Succes in ieder geval!

Ik denk dat ze westernlaarzen bedoelt, zie het subforum waar je op hebt gepost :D

Nic001

Re: Pijnlijke laarzen > wie weet de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:49

Ow oeps... hahaha! :D Lekker stom van me! Daar had ik niet naar gekeken.. maar wie weet helpt de tip ook voor westernlaarzen... het is en blijft een kwestie van inlopen. ;)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 15:23

Ik heb op mijn nieuwste laarzen maar 1 dag gelopen, meteen die stomme vouw erin.
Het ligt volgens mij ook aan de vorm van de westernlaarzen, die vouw zit namelijk precies bij het naadje wat daar loopt.

Ik zal ze van de week nog eens nat maken en opspannen, hopelijk helpt het want 3 paar dure laarzen hebben en ze niet kunnen dragen is toch erg vervelend :o

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:27

Bij mijn dressuurlaarzen heb ik dit euvel verholpen door ze standaard weg te zetten met limonadeflessen erin zodat ze dus niet inzakken. Weet niet of die flessen bij jouw laarzen passen?

ROMANxBEAUTY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:30

Ik heb zelfde probleem alleen dan aan de zijkanten van mijn voeten..
Ik had voor wedstrijden nieuwe laarzen gekocht maar die gingen flink pijn doen, met gevolg dat zik ze nu niet meer aandoe.
Na mijn vakantie laat ik ze oprekken en hopen dat het dan over is :D

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:24

Ik heb dat ook gehad, maar dat was puur omdat ik ze moest inlopen..
Misschien moet je er gewoon even doorheen?

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:20

Zet ze altijd weg met laarzenspanners..
Het dit ook met mijn outdoorlaarzen en die zakken gewoon helemaal in,echt vervelend maarja..
Anders kijken of er westernlaarzen zijn zonder naad op de hak ? wel lastig denk ik overigens...

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:25

je kunt ook een dikker inlegzooltje in doen zodat je wat hoger in de laars komt te staan en je die vouw er uit kunt lopen. of alleen onder je hiel de verhoging. de naad zou ik dik invetten zodat hij soepel wordt, sterkte

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:27

Ik had het bij mijn maatgemaakte dressuurlaarzen, en heb dit opgelost door bij de supermarkt zo'n dik schuimachtige vaatdoekje te kopen, dat doormidden te knippen en aan de binnenkant van mijn laars te doen. Toen ik er eenmaal aan gewend was, had ik geen blaren meer. Het is ook een kwestie van even doorbijten, heb ik bijvoorbeeld ook altijd bij mijn zomerschoenen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 06:25

De vouw zit aan de zijkant en ik heb de laarzen op spanners staan, helaas zijn alle 3 mijn western laarzen van soepel leer dus zakt het meteen bij de eerste keer dragen.
De onderkant waar dus de knik net boven zit is stevig en dat blijft wel netjes.
Een verhoogt hakje erin heb ik al eens geprobeerd, door mijn hoge wreef pas ik dan nietmeer in mijn laarzen.

Gisteren nog eens geprobeerd met een stuk oude slipper erin en dat werkte ongeveer 5 min tot het verschoof.
Dus misschien is zo'n vaatdoekje geen gek idee, dat is wat dunner maar dat zou ik wel om mijn enkel heen kunnen winden onder mijn sok :)*

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:59

Ik snap precies wat je bedoelt. De kreukel zit dan tegen je enkelbotje te drukken en bij iedere stap voel je dit. Maar het is inderdaad een kwestie van doorzetten (pijnlijk) en uitlopen. Na verloop van tijd heb je er geen last meer van. Probeer je laarzen aan te trekken bij een klusje waarbij je je aandacht nodig hebt, zodat je geen tijd hebt om er over na te denken.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 11:38

MissFreubel schreef:
Ik snap precies wat je bedoelt. De kreukel zit dan tegen je enkelbotje te drukken en bij iedere stap voel je dit. Maar het is inderdaad een kwestie van doorzetten (pijnlijk) en uitlopen. Na verloop van tijd heb je er geen last meer van. Probeer je laarzen aan te trekken bij een klusje waarbij je je aandacht nodig hebt, zodat je geen tijd hebt om er over na te denken.

Dat is inderdaad het probleem, helaas heb ik nu zo'n wond bij mijn enkel dat ik ze nieteens aan krijg.
Hopelijk is het snel genezen.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:38

Heb je het op één plek op je enkel, of over een heel groot stuk? Als je één plekje hebt zou je ook een bolletje watten op die plek kunnen doen en daar een pleister over. Zo zit daar een bobbel en loop je het leer een beetje uit naar buiten. Dat heeft mij destijds geholpen. Nu heb ik echter een heel ander merk genomen en het probleem is nu niet eens ontstaan. Ik weet niet of al jouw drie laarzen hetzelfde merk zijn? Want dat kan dus wel eens schelen ;)
Succes!

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 18:18

Het is een hele rand, dat van die pleister had ik al bij mijn andere laarzen geprobeerd.
Werkt op die plek prima maar toen kwam er een plek naast |(

Alle 3 de laarzen zijn van 3 verschillende merken en modellen, 1 paar is van Ariat en daarvan had ik eigenlijk gedacht dat het niet zou gebeuren... helaas.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:10

Ai, dan weet ik het ook niet... Bah wat vervelend :(:)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:53

kun je niet aan de schoenmaker vragen of hij er aan de binnenkant een stevig stuk leer inplakt die dan de vouw gladmaakt? soort balijn maken zodat je laars overeind blijft? Of misschien in twee stroken zodat het midden vrij blijft voor je enkelbot?

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:58

helemaal volstoppen met nat krantenpapier en dit een week lang laten staan en iedere keer bevochtigen.
door het vochtige krantenpapier zetten ze iets uit.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 18:58

Als de wond weer genezen is zal ik ze wegbrengen en laten zien waar het probleem zit.
Misschien is het inderdaad mogelijk ze te verstevigen.

@Manfredie ze zitten niet te strak, juist eerder te los waardoor ze dus gaan knikken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 07:14

Ik had hetzelfde en heb ze door de schoenmaker soepel laten maken op die plek en ik heb toen bij de hak een inlegzooltje gekregen en vervolgens veel gelopen, vrij vlug was de laars in orde. Toen heb ik ook de inlegzool eruit gehaald.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 07:23

Misschien is het een oplossing om een laarzenrek te kopen waar je ze in hangt dan zakken ze ook niet meer in.
De schacht hangt dan altijd naar beneden.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 09:48

ijspeert schreef:
Misschien is het een oplossing om een laarzenrek te kopen waar je ze in hangt dan zakken ze ook niet meer in.
De schacht hangt dan altijd naar beneden.

De laarzen zijn van soepel leer, als je ze aantrekt zakken ze direct en bij het lopen nog iets verder.
Helaas heeft een spanner of een laarzenrek geen nut.
Zelf leg ik mijn laarzen altijd plat in de auto met een spanner erin.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:52

laarzen zakken altijd in maar meestal is dat niet daar.
misschien iets om te doen is als ze in de kast staan plastic tassen in doen... dat doen ze ook met uggs. of het met laarzen ook werkt weet ik niet. :P maar het valt te proberen toch. :')

maar wat mikk zegt is denk ik toch wat je moet doen! ff op je tanden bijten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 09:56

Goed onderhoud helpt ook, regelmatig insprayen of invetten (afhankelijk van het materiaal) maakt het leer soepel waardoor je er minder last van hebt.