[WN] breed paard, welk zadel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stephaniev

breed paard, welk zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:35

Hallo allemaal,

ik heb een hele ronde quarter die de meeste zadels (qua boom)
niet past, ze zijn allemaal te smal.
Hij heeft van wintec een roze boom (XL dus)
Deze maat past alleen in hun veelzijdigheidmodel XL,
nou ben ik een westernruiter en ga dus no way op een veelzijdigheidszadel
rijden.
Heeft iemand een idee wat voor maat en merk westernzadel of stockzadel
ik zou kunnen proberen? (moet wel kunststof zijn!!!! anders overleven onze ruggen het niet! ;) )

Hoop dat iemand iets weet.
THNX alvast

EvaRampage

Re: breed paard, welk zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:50

Misschien is een barefoot wat voor je. Hebben grote maat pommels of je kan het vooraan gewoon opvullen met watten. www.boomloosrijden.nl succes

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:59

Hoi, ik wil geen boomloos...thnx but no thnx

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:59

Bel anders eens met Herman de Bunt van de Country Mill in Nijkerk, hij meet zowel engelse als western zadels aan en kan je misschien adviseren.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:06

Wintec heeft ook western zadels dacht ik! :j

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:28

jep wintec heeft ook western zadel ( uit kunststof) maar je moet wel oppassen dat bij de kunststoffen het label op de zijkant van de beugelriemen zijn en dat die je paard wondes kunnen geven :/ ( wij zetten onder de western pad een dressuurdekje omdat er al verschillende keren wondjes zijn geweest en dit was alleen bij de kunststoffen - lami cell en wintec - )

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 11:19

maar hoe breed zijn deze zadels qua boom??
Ik moet dus een extra brede boom hebben (roze van wintec)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:32

Ik ben bang dat de Wintec en Lamicell kunststof westernzadels niet zo heel breed zijn hoor , dat gaat hem niet worden als je een roze kopijzer nodig hebt normaal gesproken.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:42

Gewoon iemand langs laten komen met westernzadels is de enige tip die ik kan geven, heb geen ervaring met westernzadels maar wel met een zeer breed paard waarbij ik ook een zadelmaker langs heb laten komen! :j

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:35

HAR-->WN-TR

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:42

Wat is de reden dat je geen boomloos wilt?
Ik ben al jaren dolblij met mn barefoot, maar er zijn ook betere kwaliteit boomloze zadels zoals BM.

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 16:07

Ik ben van mening dat een zadel met boom gewoon beter is voor de rug van je paard.
Bovendien heb ik een paard die een rug probleem heeft gehad en ik kan dus echt geen risico's nemen of dingen (als boomloos) gaan uitproberen. Ik geloof zeker dat er mensen zijn die er bij zweren maar ik ga het risico niet lopen dat het toch niet helemaal goed is.....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:04

Tja, als je geen boomloos wilt en geen regulier (dus zwaar) westernzadel dan blijft er volgens mij niet zoveel over behalve een engels zadel..

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 21:37

nee, daar was ik al bang voor :)

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 21:39

Weet iemand hoe die Argentijnse zadels in elkaar zitten...qua boom???
Heb iemand horen zeggen dat je die zadels zelf kan aanpassen maar heb zelf
geen idee hoe die zadels werken, of dat die misschien wel boomloos zijn....

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:23

Veel nieuwere westernzadels hebben een gegoten kunstof boom en zijn dus niet zo zwaar als een ouderwetse houten boom. Het loont denk ik wel om eens contact op te nemen met een zadelpasser om hiernaar te informeren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:58

De meeste rugklachten ontstaan juist onder boomzadels (en zijn mooi op te lappen onder boomloosjes omdat die de rug de ruimte geven voor ontspanning van de rug en herstel van bespiering) :o

Zijn zadels met een wat flexibele boom dan ook niks voor je ?

Om nu alle wat flexibelere zadels bij voorbaat uit te sluiten is ook weer zonde toch , terwijl boomzadels nu juist zoveel problemen geven , is dat misschien wel verkeerde voorzichtigheid :)

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 13:15

Flexibel is altijd goed, maar boomloos is wel het uiterste. De reden dat de meeste rugklachten onder boomzadels voorkomen is omdat mensen niet passende boomzadels gebruiken op hun paard....en ja dan krijg je rugproblemen. Daarom ben ik een hele tijd opzoek naar het 'perfecte' zadel voor mijn paard
en zolang ik die niet heb ga ik hem er ook niet mee rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 13:32

Daarom is een flexibel zadel wellicht een mooie middenweg ? :)

Een perfect hard boomzadel is ZO moeilijk te vinden...en perfect te houden...dan rij je straks nooit meer :P

Dat is ook weer zo wat :)

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 13:38

Flexibel is goed maar boomloos zitten ook vele nadelen aan, dat wil ik dus niet. Een flexibele boom zou leuk zijn....maar probeer dat maar eens te vinden in een kunststof zadel die kort genoeg is en een hele brede boom heeft.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:31

Wat zijn dan de nadelen van boomloos?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:52

Even heel kort: boomloos moet ook passen. Anders krijg je, net als bij een niet passend boomzadel, ook drukplekken.

Ik vind het nogal kort door de bocht en gewoon niet correct om te stellen dat de meeste rugklachten door boomzadels ontstaan. Klachten ontstaan door niet passende zadels. Boom of boomloos maakt voor het onstaan van die klachten weinig uit.

Voor de TS: neem gewoon eens contact op met een goede western zadelpasser.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:11

Inderdaad , klachten ontstaan door niet-passende zadels en de meeste boomzadels passen al sneller niet dan wel door hun hele specifieke en stijve vorm. Een boomloze past zich makkelijker aan waardoor een paard bij een boomloosje dat grofweg zou moeten passen een veel grotere kans op comfort heeft dan bij een boomzadel dat grofweg zou moeten passen.

En bij veranderingen kan het zadel wat mee veranderen. Een doorsnee boomzadel geeft gewoonweg veel meer risico op problemen omdat er op veel meer punten problemen kunnen ontstaan. Als het goed past dan is er niks mis mee op zich , maar dat goed passen is een beetje een utopie ben ik bang , tenzij je wekelijks rijdt met een digitale drukmeetpad....

Ik vind het gewoon erg jammer en onzinnig dat mensen kiezen voor een boomzadel omdat ze bang zijn dat boomloos niet goed werkt...terwijl het risico bij boomzadels op niet goed passen juist veel groter is.

Elk nieuw zadel dat je koopt dat is een risico , je moet uiteindelijk maar afwachten of het goed zal gaan.
Dan kun je i.m.o. beter een zadel hebben dat zich wat aan kan passen bij veranderingen van het paard , dat maakt het risico gewoon kleiner.

Boomloos , iets flex , Wow.... als je dan bang bent voor zadel-problemen kies dan zo'n zadel , dat veel van die problemen op kan vangen , dat is gewoon veel verstandiger :)

Heb je natuurlijk nog steeds kans op problemen maar veel minder kans dan bij zomaar een boomzadeltje.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:19

Dat ben ik niet met je eens :n
Een paard en ruiter moeten gaan voor een zadel wat bij hen past. Verandert het paard veel, dan kan boomloos een prima optie zijn. Maar ook boomloos moet je regelmatig controleren. En vergeet daarbij ook vooral de invloed van de ruiter niet. Want zeker bij boomloos is dat een belangrijke factor.

Edit: wat ik duidelijk wil maken is dat het niet gaat om boom, flex, boomloos of wat je maar wil. Ga voor een zadel wat bij jou en je paard past, en controleer regelmatig of het nog goed past.

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 09:37

Bovendien vergeet je de drukverdeling en stabiliteit die de ruiten absoluut moet hebben bij een boomlooszadel, zeker bij een jong paard. Een boomlooszadel moet net zo goed heel goed passen om problemen te voorkomen.