[WN] Blanket/pad onder engels zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Blanket/pad onder engels zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 08:19

Ik rijd mijn pony met een engels zadel(dressuur),maar vind de normale dekjes vaak zo enorm saai...
Nu vind ik western blankets en pads wel erg mooi,die hebben vaak een mooie print.
Kun je die ook onder een dressuurzadel leggen?Of blijft dit niet goed liggen?
Het gaat mij dus vooral om het plaatje.. ;)
Of misschien bestaan ze in zadelvorm ofzo?
Kan ze nergens vinden..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:01

Ik heb vroeger met een dubbelgevouwen blanket onder mijn zadel gereden en dat ging prima

AngeliqueB

Re: Blanket/pad onder engels zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:11

Ik reed met een pad onder mijn engelse zadel, het lag prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:32

Een pad is veel dikker dan een chabrak, dus als je een passend zadel hebt, dan maak je het veel te klein... Vergelijk het maar met 5 paar sokken aantrekken in je schoenen. Daar loop je geen avondvierdaagse mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:33

daar heb je absoluut gelijk in.
daarom bedacht ik dat een blanket wellicht wat zou zijn??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:39

Als je zoiets doet zul je dat moeten zeggen bij het aameten van je zadel aangezien je dan een maat groter zal moeten hebben. Ik zou het niet doen, de pasvorm van de kamer is er niet voor gemaakt en je hebt kans op schuiven. Koop liever een leuk stofje op de markt en kijk iemand met een naaimachine lief aan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:44

Blankets zijn ook veel dikker en stugger dan een chabrak, dus ik zou het niet doen.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:02

Ok, westernruiters, sta me bij qua juiste termen gebruiken, maar er bestaan van die witte (vrij dunne)doekjes die je onder een pad kan gebruiken zodat hij langer netjes blijft?

Wat ik bij m'n Prestige Trekker soms doe is zo'n witte doek gebruiken met daarboven dan een blanket (een vrij dunne): qua dikte kom je ongeveer uit op hetzelfde als een gewone onderlegger (dekje zoals jullie zeggen). De looks en formaat zijn die van een pad. Schuiven doet het niet bij mijn zadel, maar je moet wel zien dat je de dekjes goed in de kamer trekt, want ze durven bij sommige paarden (heb het nog maar 1x meegemaakt) tijdens het rijden wel naar beneden te zakken: zou risico op trekken op de schoft kunnen geven als je 't niet in de gaten houdt. Aangezien een Engels zadel net als mijn Trekker gevulde kussens heeft, lijkt me dit wel een geschikt antwoord voor je vraag?

http://img850.imageshack.us/i/p1080603.jpg Vrij kleine foto, I know...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:06

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:06

Ik rij al jaren met een westernpad onder mijn springzadel. Ik vind het een goeie oplossing voor paarden met een gevoelige rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:15

@Wranglerbut,juist wat ik bedoelde.
ziet er leuk uit.
dat noem je gewoon een blanket?
dat schuift niet?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 08:23

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:03

@LeenC : wat jij bedoelt is een 'underliner' of wel een dunne vilten vierkante lap van rond de 9 mm dik die je direkt op de rug legt. Deze kan makkelijk in de wasmachine.
Tegenwoordig heb je ook underliners van kunststof (sort stepstof) die erg lijken op de engelse dekjes, maar dan in westernformaat.
Afbeelding

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 18:35

op ebay vind je net zulke leuke engelse shabrakjes !1 met nog leukere prints ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:41

spicegirl:oh echt????nederlandse ebay??
ik zit eigenlijk al jaren niet meer op ebay maar hiervoor is het wellicht de moeite...

@Wranglerbutt: exact wat ik bedoelde.....word er hebberig van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:15

gootje12 schreef:
Ik rij al jaren met een westernpad onder mijn springzadel. Ik vind het een goeie oplossing voor paarden met een gevoelige rug.

Even nieuwsgierig hoor. Hoe doe je dat met de maat dan? Want juist bij een paard met gvoelige rug wil je toch een exact passend zadel lijkt me.

TS sorry, hed in mijn reacties geen rekening gehouden met die dunne Navajodekjes, die kun je inderdaad prima gebruiken. Ik had mijn eigen showblankets als referentiekader en die zijn een stuk dikker en stugger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:37

@Sonja, ja die dunne dekjes vind ik juist erg leuk!!weer eens wat anders dan die afschuwelijke dressuurdekjes....niks voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:40

Haha en ik vind dus juist dat er tegenwoordig van die gave dressuurdekjes zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:55

die zijn er ook wel....maar ik vind juist het wat apartere mooier...ben gek op westernlook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:13

Wranglerbutt schreef:
@Darkchrystal: dit noem je een western saddle blanket of navajo saddle blanket.
Het is dat ik het dekentje op de foto net weer in gebruik heb, anders was -ie te koop :D

http://www.kraemer-pferdesport.de/Weste ... &ci=247578
http://www.loesdau.de/Navajo-Decke.-Ohn ... s-blankets
http://www.justwestern.nl/?catalogcateg ... nkets.aspx

Een stalgenootje rijdt met een westernzadeldek van Divoza onder haar vzh zadel: http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _25103.jpg

Dat is best wel grappig en nog betaalbaar ook. Ik moet waarschijnlijk ook weer aan een engels zadel en dan heb ik liever zoiets dan die afschuwelijke engelse sjabrakjes of anky (look a like) pads. Maar zit je met die blankets niet met het probleem dat ze niet 'diep' genoeg zijn en er dus een stuk zadel onderuit komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:18

ja dat vroeg ik me ook al af...
ik rijd anders alleen met zadelvormige dekjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:28

Anoniem schreef:
ik rijd anders alleen met zadelvormige dekjes...

Die zijn ook nog wel te overleven maar helaas bijna niet meer verkrijgbaar. Kom je ze wel tegen dan is de kwaliteit om van te janken en vragen ze de prijs van een 'hippe' pad :? .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:48

ik heb een simpele blauwe en 2 wollen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:53

Die echte wollen vind ik ook nog wel wat, met name voor het paard. Dan niet als onderleggertje omdat het zo mooi is maar echt als volwaardige pad. Maar ja ik heb geen :$ boompje in de tuin staan. Heb alleen nog maar western spul liggen dus als ik weer aan een engels zadel moet dan wordt dat een duur grapje := . Navajo pad is dan wel een leuk alternatief. Met de jaren verzamel je dan wel weer genoeg engelse zooi :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:56

hihih ja dat klopt. ik heb deze echte wollen voor een prikkie op de kop kunnen tikken gelukkig...
ideaal materiaal.

maar vind die navajo's erg mooi...