[WN] Ervaring met de nieuwe Freeform Western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vickelientje

Ervaring met de nieuwe Freeform Western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 22:14

DubbelFun

Re: Ervaring met de nieuwe Freeform Western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:42

Nee, nog niet. Maar ik hoop dat ie binnenkort uitgetest gaat worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:25

Zal Don eens mailen om te vragen of ze er al ééntje binnen heeft.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:24

Heb zelf inmiddels ook al contact gehad met Don. Ik hoop het zadel binnenkort te kunnen testen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:46

Spannend, ben benieuwd wat je er van vindt :)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:09

Vickelientje schreef:
Heb zelf inmiddels ook al contact gehad met Don. Ik hoop het zadel binnenkort te kunnen testen...

Hihi, dan sta ik vast na jou op de wachtlijst :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:44

Ik heb begrepen dat hij maandag op de post gaat naar de eerste tester. Ik was vandaag vrij en ben dus niet langs kunnen gaan. Maandag kan ik pas na 17.30 dus ik ga een keertje langs als hij in the house is. Ik ben toch niet op zoek naar iets anders maar gewoon heel erg nieuwsgierig :D . Heb altijd met heel veel plezien met een freeform enduro gereden, helaas had mijn pony een andere mening ;( .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:08

Ga zo even langs bij Don *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:54

Zo even een update.

Heb vanmiddidag de nieuwe FreeForm Western short roundskirt in handen gehad. Hij is euh ...... wat groter dan hij op de foto doet vermoeden. Van het voorste puntje tot achter 62 cm schoon aan de haak en daarmee even groot als mijn standaard Startrekk western.

Qua materiaal en afwerking, zoals ik gewend ben van FreeForm, is hij subliem.

De centerfit rigging is degelijk en irl helemaal niet zo storend als ik hem op de foto vond.

Ik blijf het ritsje in de fork en de afwerking van de cantle achter wat jammer vinden. Maar deze puntjes van verbetering zijn door Don ook al doorgegeven aan de fabrikant.

De zitting is smal, lekker zacht en fijn voor het achterwerk. Richting de fork loopt de zitting wat omhoog in 2 bultjes waar je bovenbeen tegenaan ligt. Ik hou van een ruime/open zit en dit gaf mij het gevoel wat opgesloten te zitten. Aan de andere kant maakt het een stoelzit voor de meesten onmogelijk }> . Het heeft wel tot gevolg dat je een cm of 3 kwijt bent aan ruimte in de zit. Ik heb (nu nog :+ ) maatje 40 en kwam net tegen de cantle aan. Iemand met een grotere broekmaat komt er echt op te zitten (zoals je veel bij de Barefoot zadels ziet). De cantle is wel erg zacht en niet stijl omhoog lopend dus voor de meeste ruiters zal die niet zo'n probleem geven (voor het paard is dat een andere vraag). De cantle is wel verplaatsbaar dus bij een grotere basis kan je de zitruimte vergroten.

Let wel, dit is één van de eerste versies die uit de fabriek komt en Don heeft al wat puntjes van verbetering doorgegeven. Dus wellicht wordt het zadel op detail niveau de komende maanden al gewijzigd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:40

Klinkt niet verkeerd :)
Had jij de zitting al op zijn 'achterste' stand staan of is dat er niet van gekomen ??
"In handen gehad"... ik begrijp dat je hem niet op een paard gehad hebt c.q. gereden ??

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:31

Klinkt interessant Juliette!
Als het goed is issie op dit moment naar mij onderweg :):)
Benieuwd of mijn kont er dan trouwens inpast, want ik heb maatje 42 :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:57

DubbelDun schreef:
Klinkt niet verkeerd :)
Had jij de zitting al op zijn 'achterste' stand staan of is dat er niet van gekomen ??
"In handen gehad"... ik begrijp dat je hem niet op een paard gehad hebt c.q. gereden ??

Hij zat voor die basis al op zijn grootst. Had misschien nog een cm verplaatst kunnen worden maar dat maakt dan ook niet meer zoveel uit. Ik heb er op een bokje op gezeten en ben tussen het werk door even langs geweest. Maar niet mee gereden. Mijn pony zit sowieso voorlopig in de lappenmand dus testen zit er niet in. Maar ik hou het voorlopig toch bij mijn ST :D .

@Vinkelientje; ik hou dus van een open en ruime zit en 'stoorde' me dus een beetje aan de krappe zitting. Maar ruim of opgesloten zitten is voor iedereen heel persoonlijk. Ik kan met mijn rug in ieder geval niet tegen een gesloten/gedwongen zit.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:40

Foto ??? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:09

Heb geen foto's gemaakt ;) . Was een heel spontaan bezoekje en mijn mobieltje maakt echt waardeloze foto's :\

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 21:42

Het zadel woont hier inmiddels een paar dagen en we zijn het uitgebreid aan het testen.
Of het wat voor mijn merrie gaat worden is nog even de vraag, want die schijnt een raar modelletje te hebben waarbij een passend zadel vinden een hele opgave is geworden.

Het zadel op 3 paarden getest vanmiddag: op een breed paard, een smaller paard en een heel smal paardje met een lange schoft.
Op alle paarden lag het als een huis! Ik vind het zadel er mooi uitzien, alleen de ritsjes zijn lelijk, maar de rest van het uiterlijk maakt een hoop goed! Mooie kwaliteit leer ook.
Het aansingelen vind ik wel wat zwaar/stroef gaan doordat die 'riem' (of hoe heet zo'n ding) vrij dik is en mss ook nog wat stug door de nieuwigheid. Vooral bij mijn eigen merrie moet ik er erg aan sjorren en dat vind ze niet prettig.
En dan het zitten: het zit super goed!! ik kan absoluut niet zitten op zo'n hele platte boomloze en dit zadel heeft echt een hele mooie opbouw. Ik had niet het gevoel dat ik op boomloos zat en ik ben daar echt pietluttig in :D Het is wel wat wennen omdat je knieën geen steun hebben aan het zadel (het zadel loopt niet zo ver door naar beneden), maar het viel mij eigenlijk nog niks tegen! Zoiets went snel genoeg en verder zit je zo goed in het zadel, dat het er niet eng van wordt. Zelfs niet voor mij en dat wil heel wat zeggen :D
In eerste instantie werd ik wat voorover gedrukt, maar na het wat naar achteren plaatsen van de cantle (handig dat dat kan) en zo een grotere seat te maken, zat ik helemaal goed! Ik durfde zelfs een drafje aan op vreemde paarden en ook dat wil heel wat zeggen hoor :))
Mss ook niet onbelangrijk te vermelden dat 1 van de paardjes nog even lekker heeft lopen bokken, waarbij het zadel geen mm is verschoven en de ruiter keurig netjes in het zadel bleef. Gelukkig zat ik er toen niet zelf op :P

Of het wat voor mijn merrie gaat worden weet ik nog niet, maar dat ligt meer aan de bouw van mijn paard dan aan het zadel. En als het niks zou worden, dan zou ik dat echt heel jammer vinden... Zeker de moeite waard om het te proberen als je interesse hebt :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 09:41

@VL: dank voor het verslag. Klinkt heel positief.
Enne... die riem kun je natuurlijk makkelijker vervanger door een 'ingereden' gevalletje :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:11

Ik volg dit even. Vickelientje, heb je het zadel intussen al uitgebreider getest?
Ik vind het in elk geval een heel interessant zadel. Als ze nu nog een alternatief voor die lelijke ritsjes weten te verzinnen...

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 22:43

DD dat is idd een goeie oplossing :j :D

Soesita ik heb inmiddels besloten om het voor mijn merrie (voorlopig) niet te doen. Ik heb het nog eens uitgebreid getest en goed gekeken, over nagedacht, maar vergeleken met de andere 3 testpaarden ligt het om de één of andere reden gewoon niet lekker en stabiel genoeg op mijn merrie. Ik denk dat dat ook echt meer aan de bouw van mijn paard ligt dan aan het zadel!! gezien hoe stevig het op die 3 totaal verschillende types lag.
Ik vind het erg jammer, want het zat heel fijn en om die ritsjes had ik het zeker niet gelaten!! Als je er interesse in hebt dan is het zeker de moeite om het gewoon ook eens aan te vragen als testzadel :j

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:54

hier nog een testberichtje van de FF Western.

Ik heb hem vandaag uitgeprobeerd op het paard van mijn vriendin. hij heeft een normale schoft en rug en geen zadelproblemen. De FF bleef goed liggen en ik vind hem lekker zitten, al zou ik de zitting ook iets ruimer willen. de kleur is mooi en de afwerking ook, afgezien van de ritsen, die vind ik ook niet om over naar huis te schrijven.

wat mij betreft vind ik een verstelbare zitting niet echt nodig, en dan zou je meteen ook de cantle wat "echter" kunnen maken.

ik vond hem wat glad in vergelijking met mijn eigen zadel, vooral de fenders, maar dat is op te lossen door chaps of een rijbroek te dragen ipv spijkerbroek.

morgen leg ik hem nog op een paar andere paarden.

word vervolgt.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 04:55

Thanks! Maak ook wat foto's PLEASE! :):)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:47

Een zitting in nubuck of suède kan ook nog schelen qua gladheid :)*
En het cantleblokje er uit halen en er kussenvulling instoppen levert wat extra ruimte op terwijl je cantle nog "overeind" blijft.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:57

Ondanks het nog niet in mijn kostenplaatje zou passen ben ik wel benieuwt naar testfotos!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:02

de foto's komen vanavond. ik ben van plan om het ding vandaag op de rest van mijn (berijdbare) kudde, met de meest uiteenlopende rugvormen te leggen.

@buitenzinnig: zo erg is het niet, dat mijn derriere aan de kussenvulling moet :D :D .

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:05

Nou, maar een lekker fluffig zitje aan je poezelige kontje is niet verkeerd hoor :P

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:53

hier is de link naar de foto's die ik vandaag gemaakt heb.
http://www.mijnalbum.nl/Album=W77KGFIV

had al geschreven dat het zadel gisteren op het paard van mijn vriendin heeft gelegen. dat is de buckskin roan quarter horse op de foto's. het lag prima op hem en bleef goed zitten. vond het alleen wat glad. vandaar dat ik mijn achterwerk in een jodhpur broek heb gestoken voor vandaag.

de paarden op die het zadel vandaag is uitgeprobeerd:

een Fjord, die normaal bereden word met een barefoot westeren zadel. eerst heeft de eigenaresse erop gereden. zadel bleef goed zitten en ze moest even aan de zitting wennen, want de barefoot zit natuurlijk wat zachter en er zit niet echt vorm in, dus ook breder. dit zadel geeft meer het gevoel van een gewoon boomzadel qua zit.

ik heb ook nog even op de Fjord gereden. de grapjas ging met mij aan de kletter. zadel bleef goed zitten, en ik ben er ook niet vanaf gelazerd.

daarna heb ik het ding op mijn eigen merrie (de palomino op de foto's) uitgetest. ook hier bleef hij zitten zonder te schuiven, ondanks dat ze geïrriteerd op mijn benen reageerde (hengstig :roll: ) en een paar bokkensprongen maakte.

daarna was de peruaanse paso van de overbuurvrouw aan de buurt (de vos mit witte stippen op de foto's). hij heeft een dakvormige rug, met een wervelkolom die erbovenop ligt (in tegenstelling tot de andere testpaarden), een hoge schoft met spieratrofie, een deuk achter de schoft, waarna de rug naar de heupen toe omhoog loopt.

ik heb voor hem een swayback pad gebruikt, voor de anderen een HAF western pad.

de eigenaresse van de Paso was helemaal blij met de FF. volgens haar voelde het als "thuiskomen". ze vond hem geweldig zitten.
schuiven doe op die rug geen enkel zadel, volgens mij.

het laatste testpaard was een tinkermerrie. ze is niet groot, maar heeft een rug als een bijzettafel, hoewel ze niet dik is. ik heb haar zelf gereden, en (het begint al saai te worden 8-) ) ook hier alleen positieve geluiden. zat goed, bleef goed zitten.

de jodhpur rijbroek deed wat hij moest doen, gaf wat meer grip op het zadel.

ik zou wel willen dat de gesp van de rigging wat breder was, zodat de singelriem er wat makkelijker doorheen glijd.