[WN] Ideale pad voor lange ritten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djini

Ideale pad voor lange ritten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 14:01

Ik heb onderhand een nieuwe pad nodig en heb er al wel een paar in gedachte.
Maar toch loop ik wel tegen veel verschillende meningen aan over wel/niet gebruiken van synthetische materialen, dikte van pads e.d.
Daarom zou ik graag willen weten of er bokkers zijn die echt lange (dag)tochten maken met hun paarden. En wat voor pad gebruik je dan? Zijn dat pads van puur wol of wolvilt? of kan fleece/neopreen/foam etc. ook goed zijn?

Mijn paard heeft tot nu toe nog geen 'problemen' met zijn huidige pad (vrij goedkope van classic equine). Maar de pad is voelbaar wel dun aan het worden en ik vermoed dat het vilt in de pad gewoon zijn beste tijd heeft gehad na 6 maanden intensief gebruik. Voor korte/trainingsritten is hij nog prima bruikbaar, maar ik durf er geen 60 km. dagritten meer mee te rijden.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:02

Ik zou zeker nooit voor neopreen kiezen. Daar wordt het bloedheet onder en neemt het zweet niet op. Ik heb nu een pad met wolle onderzijde van professional choice (de SM x air ride). Best duur maar ik moet niets anders meer. Blijven ook hun dikte goed bewaren.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:21

voor mij wol of vilt.

Mijn paard krijgt van neopreen of ander kunststof bij ritten van meer dan een uur schuurplekken.

Wat ik wel vaker bij mensen die trektochten maken gezien heb, is een wollen legerdeken onder de pad.

Is makkelijker schoon te houden dan een pad.

SabineFuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:45

sevke

Re: Ideale pad voor lange ritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:50

Voor echt lange tochten vind ik de mattes wollen pads met veel voorsprong het beste. Van de airrides krijgen sommige paarden drukplekken aan de randen van de "air".

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 22:21

Over de airrides heb ik vaker gehoord dat het wat plekken kan geven.
Ik had zelf de mattes al in gedachte. Blijven die, met zeer intensief gebruik, wel goed stevig? Het zijn behoorlijk prijzige pads, ben met wol altijd een beetje bang dat het ontzettend ingedrukt wordt onder de grootste drukpunten van het zadel.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 08:56

Het zal dus ook ontzettend afhangen van paard tot paard, de mijne heeft niets last van die air ride. Al kan ik me dus wel voorstellen bij paarden met een gevoelig velletje dat dit dunnere stuk idd wat kan gaan schuren. Maar de wol blijft overal even dik, dus daar hoef je geen schrik voor te hebben.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:09

Het is niet het dunnere stuk wat gaat schuren, het is de "rand" van de air. Waar het dikkere stuk stopt. Mijn vorige paard kreeg daar echt hete bulten van, bij erg lange ritten. Daarom gebruik ik die nog alleen om reining te trainen. Dan zit je geen uren op je paard.
Die mattes pads blijven erg lang goed, zelfs na vele keren wassen. Ze drukken niet in. Uit zichzelf zijn ze niet zo dik, maar dat is juist goed omdat je anders de pasvorm van je zadel gaat veranderen met een echt dikke pad eronder, en dan kan het zadel gaan knellen. Een zadel(boom) wordt altijd gepast op een blote rug, niet op een rug met pad. Daarom vind ik dat je voor echt lange ritten beter een iets dunnere pad kiest. En zo'n mattes geeft m.i. toch nog genoeg demping, ook al zijn ze niet zo dik. Ik heb er ook eentje met een soort van vilten inlages, maar ik heb die inlages eruit gehaald. Paard liep veel beter zonder die inlages. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, en ik heb al errug veel pads geprobeerd. Bij lange ritten luistert het erg nauw.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:10

wolvilt, of wol. nooit geen kunststof, maar natuurlijk materiaal!

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 11:34

Weet iemand misschien of er, behalve de mattes pads, nog meer pads zijn die echt zuiver uit goede kwaliteit wol bestaan?
Een pad met een laag kwalitatief goede vilt en daaronder wol zou ook prima zijn (wat ik uit de omschrijving van de mattes pads begrijp, is dat het puur wol is met een katoenen bovenlaag). Puur vilt kan mijn paard helaas niet goed tegen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:10

Djini schreef:
Weet iemand misschien of er, behalve de mattes pads, nog meer pads zijn die echt zuiver uit goede kwaliteit wol bestaan?

- Christ
- Grandeur
- en bij Green Distance kun je ook zelf pads laten maken met rendier vacht eronder. Ook heel fijn

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:47

Ja, ik heb ook zo'n rendierding. Ook heel fijn. Ik heb de mijne bij goedhard endurance weg. Ze maken ze op maat, zonder meerprijs.

SabineFuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:42

2 HELE goede pads

1) Vilt pad van 100% zuiver wol, met daaronder een (wasbaar) onderpad met "DG-inlay" en - optioneel - bovenop een (show-)blanket van katoen of zuiver wol (ook wasbaar).

2) Katoenen pad met onderzijde Merino lamvel (als Mattes). Kan voorzien worden van vilt vulling (vel is als hoes gestikt met 1 zijde klittenband). Bovenop kan natuurlijk een (show-) blanket van katoen of wol.

Bij Vaquero.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 11:30

Kaspar schreef:
Djini schreef:

- Christ
- Grandeur
- en bij Green Distance kun je ook zelf pads laten maken met rendier vacht eronder. Ook heel fijn

Wat is het verschil tussen Mattes, Christ en Grandeur? Is 1 merk 'beter' dan het andere?

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 11:37

Daar ben ik ook wel benieuwd naar..

SabineFuchs; heb je misschien wat meer info/plaatje voor me van deze 2 pads? En blijft het allemaal goed liggen (3 lagen)?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:58

Christ en Mattes zijn qua kwaliteit gelijk. Beiden medicinale wol gestikt op een katoenen bovenkant. Mattes is levebaar in veel kleuren wol en katoen, daar in tegen is Christ enkel leverbaar in naturel wol en bruin of zwart katoen.
Persoonlijk vind ik Mattes mooier.

Grandeur heeft een bovenzijde van micro fiber spul, leverbaar in enkele standaard kleuren. Op het katoen zit een soort van neoprame inlage vakken. Hier kun je wel of geen inlages instoppen. De onderzijde is een soort van geweven wol (beetje zoals die Dralon dekens van vroeger, maar dan minder zacht). Voordeel vind ik de ruggegraat airco en de split bij de schoft, zodat er geen schoftdruk ontstaat. Persoonlijk vind ik dit ook fijne pads.
http://grandeur.de/shop/e_site.php?id=16

Alle merken zijn voldoende anatomisch gevormt voor zowel vlakke ruggen als hole ruggen met hoge schoft.
En voordeel, alle merken kun je gewoon in de wasmachine wassen.

SabineFuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:03

Alle info op onze zeer recent weer bijgwerkte website (pagina Tack) of email.

De onderpad en de basispad zitten met klittenband op elkaar, maar het zijn 3 lagen...... (vinden wij een groot voordeel qua comfort voor het paard).

MVG

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:54

waarom niet gewoon een schapenvel van de slachterij?Kost je ongeveer 40 euro op maat knippen en klaar

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:57

Ik ken idd al enkele mensen die echt gewoon een (schapen)vacht onder hun zadel hebben liggen, uiteraard met de kant van de vacht naar beneden toe. Zijn er zeer tevreden mee.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 15:43

Bedankt voor alle reacties!
Alleen een schapenvel, daar heb ik toch een beetje mijn twijfels bij... Ik heb afgelopen zomer zelf 2 seatsavers gemaakt van een vel en ondanks dat ik ze bijna nooit gebruik, zit er toch een soort zitafdruk in. Precies het stuk onder mijn zitvlak is vrij plat geworden en dempt niet meer zo goed als in het begin. De vacht die ik heb gebruikt was overigens wel van super kwaliteit, met een extreem dichte wol-implant.

Voor rustige, niet al te lange ritten zou een vel misschien genoeg zijn. Maar wij doen nooit rustig :+ En als we een buitenrit maken, dan zijn we eigenlijk altijd wel minstens een uur of 3 onderweg. een schapenvel met een dunne viltpad er over zou ik nog wel overwegen. Maar dan krijg je weer gedoe met schuiven.

De vaquero pads vindt ik wel een interessant idee, ik ga even op de site kijken.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:23

Geen neopreen ofzo iets. Is veel te warm.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:59

ik had er voorheen altijd een aftands groen wollen ding er onder die deed prima zijn werk

nu wilde ik er een airride er onder gezien ze bij ons op stal er alleen maar erg goedde ervaringen mee hebben
maar een airride gaat niet werken op mijn paard ivm vorm van zijn rug dus heb er nu puur een vilten pad onder liggen
die doet het tot nu toe ook prima

ik heb ook tijden op een schaap gereden en idd de demping word minder na verloop van tijd, al heeft het ook te maken met de kwaliteit schaap wat je neemt

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 17:36

Wat voor rug heeft jou paard dat een airride niet past?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 10:16

geen schoft maar wel "welving" en rond
ik moet een voor gevormde hebben anders gaat het zadel schuiven

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 18:51

Ik heb inmiddels een pad gevonden die, tot nu toe, goed bevalt. Het is schapenvel, met daarop een dek van katoen.
Er zitten vilten inlages is, maar deze ga ik er waarschijnlijk uit halen omdat mijn paard erg gevoelig is voor de randen van inlages (zelf als ze afgerond zijn krijgt hij er last van)

Ik heb nog wel een aantal flinke stukken schapenvacht liggen die bont zijn en dus niet echt mooi om op/onder het zadel te gebruiken. Nu lijkt het mij wel een leuk idee om dunne vilten inlages uit te knippen en daar onder een stuk vel te stikken. Dan krijg je dus inlages van een dun laagje vilt en een laag goed dempende vacht+vel...
Enige waar ik mee zit is dat de pad dan misschien wel té dik wordt... zou dat kunnen? met dubbele laag schaap+ dunne laag vilt en dunne laag katoen voor stevigheid.