[WN] Wat voor bit moet ik nemen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

Wat voor bit moet ik nemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 17:32

Hallo,

Omdat er zoveel bitten zijn weet ik echt niet wat voor bit ik moet nemen.
Ik rijd nu met dit bit ;
Afbeelding
Alleen daar reageert mijn pony niet helemaal lekker op, zit veel te kauwen en der mond open te doen.
Dus wie weet een vervanger voor dit bit ? Ze heeft een redelijk klein mondje, en is erg gevoelig.
Voordat ik allemaal bitten ga kopen dacht ik, ik informeer hier eventjes.
Edit; Ik zat zelf te denken aan een knevel trens, zou dit wat zijn ?

barbaravanv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:28

Youknowme

Re: Wat voor bit moet ik nemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 22:22

Een dubbelgebroken bit heb ik al eens gehad en daar reageerde ze ook niet helemaal lekker op.
En bestaan die in de western wereld ? Want zodra ik klaar ben voor wedstijden wil ik western wedstrijden rijden.

Dat filmpje ken ik idd, daardoor weet ik dat het niet goed is.
Bitloos rijd ik ook wel eens, alleen dat moet nog veel beter bevestigd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:25

barbaravanv schreef:

*zet hier kots geluid, daarna diepe zucht*

@TS
Zit de neusriem wel goed? Mijn advies is om naar je instructeur te gaan, wij kunnen zo niet de mond van je paard zien, welke wel bepalend is voor welk bit je wilt. Ook je rijstijl kunnen we niet beoordelen. Enigste advies wat ik je wel kan kiezen, kies of ongebroken of dubbelgebroken. Enkel gebroken kunnen in het gehemelte gaan prikken.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:29

Ik zou eerder kijken van uit het paard, dan vanuit 'of het wel gangbaar is in de western weereld'
Neem aan dat je mede western ruiters je niet afkeuren omdat je een normaal en paardvriendelijk bit gebruikt? Jou bit ziet er overgens erg scherp uit. En een bit is ook vooral door de ruiter paard vriendelijk/onvriendelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:32

salome_maybe schreef:
Ik zou eerder kijken van uit het paard, dan vanuit 'of het wel gangbaar is in de western weereld'
Neem aan dat je mede western ruiters je niet afkeuren omdat je een normaal en paardvriendelijk bit gebruikt? Jou bit ziet er overgens erg scherp uit. En een bit is ook vooral door de ruiter paard vriendelijk/onvriendelijk...

Zo scherp is dit bit niet :)
Enkelgebroken D trens, echter met speciale koperen stukjes ertussen die het paard het bit makkelijker laten accepteren.

01. D-ring enkel gebroken sweet iron/koper

Dit bit wordt gebruikt bij/voor het: Westernrijden
Werking: De D-ring lijkt op een gewon D-trens: de vaste bitringen houden het bit stil in de mond, terwijl de enkel gebroken trens een notenkrakerwerking heeft op de tong. Bij dit bit is het mondstuk gebogen wat de pasvorm positief beïnvloedt.
Materiaal mondstuk: Sweet iron mondstukken roesten heel snel als ze nat worden, waardoor ze beter aangenomen worden door het paard.. Vrij vertaalt betekend sweet iron, zoet staal, wat de werking ervan dus eigenlijk al uitlegt. Om het nog aantrekkelijker te maken zijn er koperen inlagen aangebracht, waardoor het bit nog zoeter van smaak wordt.

http://www.paardenbitten.nl/Snaffles.html

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:41

Asyaa schreef:
salome_maybe schreef:

Zo scherp is dit bit niet :)
Enkelgebroken D trens, echter met speciale koperen stukjes ertussen die het paard het bit makkelijker laten accepteren.

01. D-ring enkel gebroken sweet iron/koper

Dit bit wordt gebruikt bij/voor het: Westernrijden
Werking: De D-ring lijkt op een gewon D-trens: de vaste bitringen houden het bit stil in de mond, terwijl de enkel gebroken trens een notenkrakerwerking heeft op de tong. Bij dit bit is het mondstuk gebogen wat de pasvorm positief beïnvloedt.
Materiaal mondstuk: Sweet iron mondstukken roesten heel snel als ze nat worden, waardoor ze beter aangenomen worden door het paard.. Vrij vertaalt betekend sweet iron, zoet staal, wat de werking ervan dus eigenlijk al uitlegt. Om het nog aantrekkelijker te maken zijn er koperen inlagen aangebracht, waardoor het bit nog zoeter van smaak wordt.

http://www.paardenbitten.nl/Snaffles.html

Ik bedoel meer qua dikte, hij is vrij dun, en werkt dus wat scherper in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:37

salome_maybe schreef:

Dat dachten we in de 20e eeuw ;) Het is niet waar dat een dunner bit scherper is, veel paarden hebben een veel te dik bit. Een paard heeft minder plek in de mond dan altijd werd gedacht. En als je je paard pijn wil doen met het bit maakt het ook helemaal niet uit hoe dik dat bit dan is.

TS, ik zou eens kijken hoe je paard op een ongebroken trens reageert. En/of op een bit zonder die koperen dingetjes.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 06:51

hestejente schreef:
salome_maybe schreef:

Dat dachten we in de 20e eeuw ;) Het is niet waar dat een dunner bit scherper is, veel paarden hebben een veel te dik bit. Een paard heeft minder plek in de mond dan altijd werd gedacht. En als je je paard pijn wil doen met het bit maakt het ook helemaal niet uit hoe dik dat bit dan is.

TS, ik zou eens kijken hoe je paard op een ongebroken trens reageert. En/of op een bit zonder die koperen dingetjes.
schaaam :o

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 07:02

misschien een myler bit
super lichte en dunne bitten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 07:12

Bij paarden met een klein mondje pas vaak geen enkel bit goed. Ik heb onlangs een artikel daarover gelezen. Bovendien heb ik zelf ook zo'n paard. Vorige eigenaresse had van dierenarts en tandarts nadrukkelijk het advies gekregen om zonder bit te rijden, omdat de mond van het paard eenvoudigweg niet geschikt was voor een bit en dit herhaaldelijk tot problemen leidde (en veel verzet)

Je rijdt western. Kun je dan niet gewoon meer trainen met de sidepull en vervolgens overgaan op de bosal? (Die is vlgs mij in de wedstrijden toegestaan)
Je schrijft dat bitloos nog niet is bevestigd, maar daar kan dan toch op getraind worden?
Lijkt me handiger dan een paard trainen wat ongemak heeft van het bit.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 07:43

salome_maybe schreef:

Ik bedoelde meer, dat ik als ik wedstrijden ga rijden het bit ook toe gestaan is.

Dit bit is mij aangeraden door mijn instructrise, omdat dit een 'beginners' bit zou zijn. Zul even met haar over leggen wat zij denkt voor een vervanger.

Asyaa, ik heb geen neusriem.

liljebo, ik ben idd aan het trainen op een bitloos hoofdstel, maar aangezien ik ook buitenrijd vind ik dat veiliger als ik net even wat meer te zeggen heb. Dus lijkt het mij handig om ook een bit te hebben die zij ook lekker vind.
Ze doet het overigs niet de hele tijd met het bit.

Dankjewel voor de reacties.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 08:46

je zou eventueel ook een ongebroken westerntrens kunnen proberen. Volgens mij zijn die er ook zonder scharen *gaat even googelen**googelen gelukt :P*.

Ok het billy allen bit is een optie klik
Dit lijkt me ook een lekker bitje voor het paard, is alleen wel dubbelgebroken klik
Nog weer zo'n billy allen bit klik
en een laatste billy allen bit klik

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:36

LizzyLover schreef:
liljebo, ik ben idd aan het trainen op een bitloos hoofdstel, maar aangezien ik ook buitenrijd vind ik dat veiliger als ik net even wat meer te zeggen heb. Dus lijkt het mij handig om ook een bit te hebben die zij ook lekker vind.

Dankjewel voor de reacties.

Tja.... de controle van het bit op buitenrit zit eigenlijk vooral tussen de oren van de ruiter. Even vooropgesteld dat het paard klaar is voor buitentochten.
Het goed aanleren van de one-rein-stop kan in noodsituaties escaleren van een spannende situatie prima voorkomen.

Maar voor de rest is het uiteraard je eigen keuze en moet je dat doen waar je je zelf het beste bij voelt.
Maar als je geen bit vindt wat echt lekker zit voor je paard (wat dus goed mogelijk is bij een kleine/gevoelige mond) is dat wellicht een overweging waard.

succes bij het vinden van een goed passende oplossing.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:10

tuurlijk zit het idee van meer controle op een buitenrit met een bit in tussen de oren van de ruiter. Maar ik ga honderd keer liever met een goed gevoel op buitenrit omdat ik de schijn zekerheid van een bit heb dan gestresst en angstig omdat ik het bitloos hoofdstel nog niet helemaal vertrouw. Voor het paard loopt het ook veel lekkerder als de ruiter ontspannen en zelfverzekerd is. Als dat alleen met een bit kan zie ik het probleem er niet zo van.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:19

Ik neem aan dat het om de schimmel uit je profiel gaat?? Het is een draver dus zou gewoon een zelfde bit maar dan zonder die rolletjes doen. Dravers krijgen behoorlijke optomingen in maar zijn niet erg blij met doe stomme rolletjes in de mond. Overigens wordt een draver getraind om het bit als 5de been te gebruiken dus zou eerst hieraan gaan werken voor ik zonder bit ga rijden omdat ze dan in 1 keer alle steun en leuning kwijt is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:29

InekeH87 schreef:
t. Als dat alleen met een bit kan zie ik het probleem er niet zo van.

Is er ook niet.

Ik noemde het alleen als optie als het paard door de vorm van de mond/gevoeligheid van de mond, problemen met een bit heeft, zoals dat bij mijn paard het geval is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:33

daffie1986 schreef:
Ik neem aan dat het om de schimmel uit je profiel gaat?? Het is een draver dus zou gewoon een zelfde bit maar dan zonder die rolletjes doen. Dravers krijgen behoorlijke optomingen in maar zijn niet erg blij met doe stomme rolletjes in de mond. Overigens wordt een draver getraind om het bit als 5de been te gebruiken dus zou eerst hieraan gaan werken voor ik zonder bit ga rijden omdat ze dan in 1 keer alle steun en leuning kwijt is.

Is natuurlijk altijd een optie, maar ik moet hier wel even bij opmerken dat uitgerekend dravers vaak juist enorm goed reageren op bitloos, juist vanwege eerder genoemde reden.

Overigens moet TS gewoon kiezen wat ze zelf het prettigst vindt. Wilde dat alleen opmerken...
(heb zelf twee koudbloeddravers)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:38

hey liljebo, ik weet dat je 2 dravers hebt. Ik heb er zelf een pittige tijd in gewerkt en ook omgeschoold. Nooit bitloos overigens hoor, dus daar heb ik geen ervaring mee.

suprleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:47

het bit dat je op de foto laat zien heeft ringetjes. die zijn bedoeld voor paarden die het bit beetpakken of ermee willen spelen. misschien zou je eens een dubbel gebroken bit moeten proberen. De D ringen maken ook dat het paard vrij opgesloten zit. het zou kunnen dat het dat is wat je paard vervelend vind. Ik zou proberen bij kennissen of mensen op stal wat bitten te lenen en zo te experimenteren wat voor je paard het beste werkt. Bitten zijn inderdaad te duur om zomaar te kopen. succes!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:52

Een draver dat voor de baan getraind is is dit ogelsoten gevoel gewend. Voor de trainingen worden voornamelijk halve kneveltrensen, opzet bitten en speelkettingen gebruikt en ook nog vaak alle 3 tegelijk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:36

daffie1986 schreef:
hey liljebo, ik weet dat je 2 dravers hebt. Ik heb er zelf een pittige tijd in gewerkt en ook omgeschoold. Nooit bitloos overigens hoor, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Leuk dat je dat deed.
Die omscholing zou meer moeten gebeuren.
Ik zie hier helaas heel erg veel dravers in onkundige handen terecht komen, waar gewoon zo opgekropen wordt en die dus helaas met weggedrukte rug worden gereden met alle gevolgen van dien.

In principe gaat het allemaal, maar ik heb er zelf goede ervaringen mee en hoor dat wel meer van mensen met dravers.
Vooral bij dravers die op het bit hangen (wat dus begrijpelijk is) of het gebruiken om vaart te zetten, hoor je goede ervaringen met bitloos.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:38

daffie1986 schreef:
Een draver dat voor de baan getraind is is dit ogelsoten gevoel gewend. Voor de trainingen worden voornamelijk halve kneveltrensen, opzet bitten en speelkettingen gebruikt en ook nog vaak alle 3 tegelijk.

Zomaar een gedachtengang van mij en ik kan het fout hebben...
maar zou het ook kunnen dat sommige dravers juist door die link met de baan zich wat meer verzetten tegen een soortgelijk bit/gevoel?

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 14:04

daffie1986 schreef:

Deze draver is nooit voor de kar beleert of getraind, dus heeft ook nog geen rare bitten ingehad. Deze draver is gereden tot de L1 ( dresuur ) toen ze weg moest.

Bedankt voor de tips alle, ik denk dat het toch maar handig is als ik ga kijken voor een hoop 2de hans bitten.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:25

HAR -> WN-TR