[WN] het leed dat singel heet....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

het leed dat singel heet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 15:46

Na een aantal jaren western rijden, heb ik nog steeds "de" singel niet gevonden.
Ik heb al vanalles geprobeerd, maar elk voordeel heb zijn nadeel :D
neopreen : :n : vreselijk zweterig spul en ze krijgen er kale plekken van
Pc met schaap : :n Ook zweterig, en schuift, en het schaap wordt na twee keer rijden klitterig en vies
Elastiek van Freedom riding : :n : dat kun je blijven aansingelen, en nog krijg je je zadel niet behoorlijk vast
Koordsingel van mohair :n : was op zich niet slecht, maar ik heb hem gewassen en nu is het mohair hard geworden.

Welke singel gebruiken jullie en waarom ben je er tevreden over ??

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:50

je mag je mohair ook niet wassen...
gewoon katoenen koordsingels. kan je zonder problemen wassen, en nemen evenveel vocht op als mohair.je hebt ook paardenharen singels 9ook niet goedkoop)
nadeel katoen : moeilijk aan te komen, en alleen in wit.
anders leren singel.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 18-10-10 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:51

vilt of mohair koordsingel.

neopreen geeft bij mijn paard, zeker bij langere ritten, schuurplekken.

vilt en mohair zijn de enige materialen (bij mijn paard) die niet schuren.

Ik onderhoud ze door regelmatig afborstelen of schoonspuiten. Ik was ze niet.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:51

Een vilten Fabtron. Zacht voor het paard, kan gewassen worden en blijft goed. Klein nadeeltje: droogt langzaam. Oplossing: heb er 2 of 3 ....

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:09

Ik ken dit probleem. Ik ben ook nog steeds zoekende naar een fijne singel. Neopreen werkt niet bij mijn paardje en van nepwol krijgt ze ook snel schuurplekken. Wat zijn jullie ervaringen met een anatomisch gevormde Mattes singel? Ik overweeg er een aan te schaffen.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:49

Ik heb een anatomisch gevormde singel van Mattes, met schaap aan de binnenkant.
Heb voorheen neopreen en bontsingel van PC gehad maar vond beide niet fijn.

Die van Mattes ben ik super tevreden over! Bont gaat niet snel samenklitten. Was de singel veeeel minder vaak dan mn PC bontsingel ervoor, en ondanks dat blijft hij veel mooier.
Ik wil geen andere meer :o

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:46

spicegirl schreef:
je mag je mohair ook niet wassen...

:oo Dat wist ik helemaal niet. :oo Ik heb ook een Mohair en deze heb ik al een aantal keren gewassen op 30° op wolwas programma en met een speciaal wasmiddel voor wol/leer/suede, enz. Hij is nu 1½ jaar oud en ziet er super uit en is nog heerlijk zacht, afgezien van de paardenharen die er nu in zitten is hij nog als nieuw.

DubbelFun

Re: het leed dat singel heet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:53

Ik heb de Westip elastische singel. Is prima aan te singelen en geen singelnijd meer.

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 06:11

Ik ga mee met Mloes, enorm fijne singel zowel in gebruik als onderhoud

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 06:14

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:29

@xTweetyx : apart westernzadel moet jij hebben dat daar een engelse singel op past ;)

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:40

neem een heerlijke anatomisch gevormde leren singel, heb nooit problemen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:28

ik heb FRA singels, de vroegere westip singels
mijn paarden lopen daar het prettigst onder, allemaal
ik heb dan ook wel 4 singels, 2 x western, een veelzijdigheids en een dressuur versie

als iemand begint over dat hij een elastische singel niet aangesnoerd genoeg krijgt , krijg ik de kriebels
bij western singels moet je heel erg oppassen dat je niet te strak aansingeld, er moet nog wat ruimte tussen blijven om te kunnen ademen en om de buik te kunnen uitzetten bij galop
als je zadel gaat schuiven bij gewoon aansingelen, past het niet of is je paard ontzettend rond zonder schoft, of de ruiter zit beroerd
bij een paard zonder schoft (jong spul) gebruik ik dan liever een borsttuig

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:10

een schuivend zadel duid niet direct op een beroerde ruiter hoor!
een wollen (schapen vacht ) pad of singel zijn glad, en schuiven altijd. je kan niet genoeg aangesingeld hebben, of je zadel past niet. een borsttuig helpt nix tegen een schuivend zadel. hooguit als je heuvelopwaarts gaat, tegen het naar achteren schuiven.

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:13

spicegirl schreef:
een wollen (schapen vacht ) pad of singel zijn glad, en schuiven altijd

ben ik niet met je eens hoor, ik heb de schapenwollen Mattes singel en die schuift niet, niet met opstappen, niet met rijden ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:29

Ik had eerst een mohair singel, hier werd ze echt heel nijdig op. Mijn zadel lag ook alles behalve vast.
Ik heb ook nog eens het nadeel dat mijn Haf. een platte rug heeft en minimale schoft, je kan er met zen 2en aan tafelen :D
Nu had ik nog een neopreen liggen en nu ligt mijn zadel vaster, ik was tegen neopreen maar ze heeft ook die singelnijd niet meer!!! Die Westip elastische singel lijkt mij ook wat...is er nog iemand die hem heeft?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:31

DubbelDun schreef:
Ik heb de Westip elastische singel. Is prima aan te singelen en geen singelnijd meer.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 13:05

spatter schreef:
ik heb FRA singels, de vroegere westip singels
mijn paarden lopen daar het prettigst onder, allemaal
ik heb dan ook wel 4 singels, 2 x western, een veelzijdigheids en een dressuur versie

als iemand begint over dat hij een elastische singel niet aangesnoerd genoeg krijgt , krijg ik de kriebels
bij western singels moet je heel erg oppassen dat je niet te strak aansingeld, er moet nog wat ruimte tussen blijven om te kunnen ademen en om de buik te kunnen uitzetten bij galop
als je zadel gaat schuiven bij gewoon aansingelen, past het niet of is je paard ontzettend rond zonder schoft, of de ruiter zit beroerd
bij een paard zonder schoft (jong spul) gebruik ik dan liever een borsttuig

Nu, ik krijg hem niet aangesingeld. :+ Het zadel past. Ik zit niet beroerd. Mijn paard is erg rond. Ondanks dat ze al heel wat is afgevallen, is ze nog steeds erg rond. Heeft bijna geen schoft. Het is haar natuur. Voor ons werkt het dus niet, zo'n FRA singel. Borsttuig helpt ook niet. Mijn zadel schuift niet naar voren, wel van links naar rechts. (ook al te zien welke pad eronder ligt. Met een neopreen pad schuift het niet zo, met een Mattes of PC wel)
Met een neopreen singel schuift het ook niet. Maar daar krijgt ze dus kale plekken van.
De elastische singel werkt wel bij mijn andere paarden, maar laaiend ben ik er niet over. Bij lange ritten ook kale plekken...

Heeft er iemand een linkje naar de mattes-singel ? Of naar een katoenen koordsingel ?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:16

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:23

iana schreef:
Ik had eerst een mohair singel, hier werd ze echt heel nijdig op. Mijn zadel lag ook alles behalve vast.
Ik heb ook nog eens het nadeel dat mijn Haf. een platte rug heeft en minimale schoft, je kan er met zen 2en aan tafelen :D
Nu had ik nog een neopreen liggen en nu ligt mijn zadel vaster, ik was tegen neopreen maar ze heeft ook die singelnijd niet meer!!! Die Westip elastische singel lijkt mij ook wat...is er nog iemand die hem heeft?

Ik heb er 1 te koop, heet nu F.R.A singel.
hij is bruin en 75cm lang.
hij is helaas te lang voor mijn paardje.
Heb je hier intresse in?

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:28

Ik heb nu een bontsingel, werkt voor mijn paardje erg goed. Neopreen krijgt hij uitslag van. Zadel ligt als een huis, hoef bijna geen singel te gebruiken. Merk wel dat bij het opstappen de bontsingel meer de neiging heeft om te schuiven dan neoreen, maar veredr ben ik er erg tevreden mee.

SilkyChex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:49

Ik wissel de PC Comfort-stretch ventech en PC bont singel af en ben over beide tevreden.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:01

Hier ook een FRA singel en uiterst tevreden mee, mijn zadel schuift soms wat met opstappen maar verder niet, wel voor mijn ubergevoelige paard een los schapenbontje erbij gekocht dus hij klaagt nu helemaal niet meer :D
Mattes anatomische gevormde singel vond ik ook een supersingel maar met de FRA reageert mijn paard veel minder met aansingelen :)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:36

Lubbert zo'n FRA singel niet uit na een tijdje?
Op slijt/ verteert het elastiek niet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:38

Die van mij niet iig. Ik heb hem nu al een aantal jaren en ook al gewassen. En hij blijft prima.
Overigens wist ik niet dat Westip en FRA nu hetzelfde zijn.