[WN] Wat is dit voor tack??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie_girlJarig

Wat is dit voor tack??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 10:38

Ik kwam dit filmpje tegen op youtube en nu vraag ik me af wat voor bit heeft ze in de mond van dat paard hangen??
Ziet er niet vriendelijk uit!
Maar heb het nog nooit gezien. En was benieuwd naar het hoe wat waar van deze optoming.

Hier het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=KjDsNnA02IY&feature=related

8nnemiek

Re: Wat is dit voor tack??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:43

Ik zie em niet erg goed, maar dat bit heeft me wel een giga scharen zeg :=

Verder is een bit zo zacht als de hand van de ruiter, maar zoiets vind ik ook wel erg overdreven := Zeker bij een paard dat tegenwerkt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:48

je kunt toch nooit van zo'n filmpje zeggen wat voor bit het is? je ziet alleen scharen? dus wat is je doel met dit filmpje?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:51

jee wat is die aan het doen?
Ze trekt hem bijna achterover....het bit ken ik niet...ziet er vriendelijk uit :(

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:38

Je kan je beter afvragen waar de ruiter in godsnaam mee bezig is :D

bredla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:13

hoe langer de scharen hoe groter de hefboomwerking ..............................

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:41

Romkabouter schreef:
Je kan je beter afvragen waar de ruiter in godsnaam mee bezig is :D

Nou, volgens mij probeert ze erop te blijven zitten :+
Kan zo ook niet zien wat voor bit erin hangt, maar ik geloof niet dat het paard zo reageert alleen maar vanwege dit bit... :D

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 19:49

ik zie het bit niet echt duidelijk, zit meer te bedenken wat voor een hersenschudding die ruiter zal hebben als het paard haar eraf gooit (of samen met haar achterover klapt en dan zal het wel wat erger zijn)

Kimmie_girlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 21:58

quarterH schreef:
je kunt toch nooit van zo'n filmpje zeggen wat voor bit het is? je ziet alleen scharen? dus wat is je doel met dit filmpje?

Het is mijn bedoeling om te weten wat voor optoming het is. Ik heb het nog nooit gezien en had graag iemand gelezen die het herkende.

Ja ze probeert te blijven zitten en het ziet er misschien niet vriendelijk uit maar gaat mij er niet om om dit onder de aandacht te brengen of het mishandeling zou wezen ofzo. Ik wil puur en alleen weten wat het nou is en wat het doet. Heb genoeg dingen in me leventje al gezien en uit moeten zoeken voor school alleen dit nog nooit gezien.

Ik zie lange scharen (zolang heb ik ze nog niet gezien) en lijken wel dubbele scharen ofzoiets. Of dat de bovenzijde bestaat uit twee delen.
En dan zie ik ook nog een chambon achtig iets aan de neusriem. Is geen martingaal (weet dat deze niet aan de neusriem bevestigd is, maar ook voor mij is het filmpje niet helemaal scherp) volgens mij want zie geen ringen om haar teugels.

Dus mijn bedoeling is puur om te weten wat de benaming is van deze dingen en de werking ervan. Gewoon nieuwsgierig naar want heb het nog nooit gezien.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:00

ik denk persoonlijk ik heb het filmpje vaker gezien dat het een niet al te vriendelijk bit is het lijkt dat hij echt pijn heeft op het moment dat hij zo met zn hoofd schudt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:06

Dat martingaal-achtige ding is een riempje dat aan de neusriem en aan de singel vast zit, zodat het paard het hoofd niet omhoog kan doen. Wordt in de VS wel eens gebruikt bij jonge paarden zodat ze leren hun hoofd laag te houden. Maar in dit geval tegen het steigeren denk ik?

Kimmie_girlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 22:08

Ja dat wordt een Tie-down genoemd zeker?? Daar was ik net op aan het zoeken en gevonden. Bit alleen nog niet gevonden.

Maar dank je wel!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:18

Kimmie_girl schreef:
Ik zie lange scharen (zolang heb ik ze nog niet gezien) en lijken wel dubbele scharen ofzoiets. Of dat de bovenzijde bestaat uit twee delen.
Ik kan het niet goed zien, maar lijkt het hierop ??

Afbeelding

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:22

DubbelDun schreef:
Kimmie_girl schreef:
Ik kan het niet goed zien, maar lijkt het hierop ??

Afbeelding

Ik heb net ingezoomd in paint (print screen <3 ) en het lijkt inderdaad op het bit wat DubbelDun laat zien.
Pff... vreemd ding.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 08:38

De bijbehorende verkooptekst:
Citaat:
Training Snaffle
Genuine Copper Port Breaking Bit
5 inch copper bit

9 1/2 inch long braced shanks

This new Genuine Polished Copper Port Breaking Bit has a 5 inch mouth and 9 ½ inch cheeks and this bit looks good. It has a snaffle port made of polished copper. Intermediate Experienced Horse and a long time Favorite among many trainers. A great Bit for the trainer or just starting your first horse. ....

Kimmie_girlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 09:59

Lijkt er inderdaad wel op!! Wel een vaag ding.

Iemand dan een idee wat dat recht stuk aan de schaar dan doet?? Wordt de hefboom nu scherper of niet? Of is het versteviging van de schaar (lijkt me niet).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:20

Het enige wat ik kan zien is een tie-down en een shank en een mevrouw die erg haar best moet doen om te blijven zitten! Moet wel hele goede ogen hebben om te zien wat voor bit er in zit en dan nog kan je het mondstuk niet zien dus om dit nou gelijk wreed te noemen gaat ook een beetje ver.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:21

In principe kun je met lange scharen kleinere hulpen geven, tot je aan het eind van je schaarweking komt, dan hebt je een mega-hefboomkracht.
Door de teugels aan de zijstangen te doen zou je ook nog een gag-werking kunnen hebben en een zijwaartse werking.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 10:23

ik vind die filmpjes met die bokkende paardjes eigenlijk wel komisch om te zien :Y)

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:06

Wat een verschrikkelijk groot paard ook!

Kimmie_girlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 15:55

rapido schreef:
Het enige wat ik kan zien is een tie-down en een shank en een mevrouw die erg haar best moet doen om te blijven zitten! Moet wel hele goede ogen hebben om te zien wat voor bit er in zit en dan nog kan je het mondstuk niet zien dus om dit nou gelijk wreed te noemen gaat ook een beetje ver.

Wie heeft het woord wreed hier opgeschreven dan?? Of dat het een wreed mondstuk zou wezen?? Volgens mij niemand.

En ja dat gebok ziet er wel beetje komisch uit. Ik zat ook naar komische paarden te kijken en toen kwam dit filmpje voorbij en viel me de optoming op! Denk even checken bij de bokkers onder ons of ze het weten! En tsja het mondstuk zie ik niet maar het plaatje waar DubbelDun mee aankwam lijkt er nog het meeste op door de scharen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:33

nou ja we zitten hier op Bokt hé en meestal vinden mensen hier snel iets wreed ;)

Kimmie_girlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 23:21

Tsja daar heb je gelijk in!! Maar mij ging het daar niet om hoor. Tsja ziet er niet al te prettig uit maar voor beide niet. Wil niet in haar broek zitten op dat moment haha.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:23

Je ziet hier alleen een bokkend paard, niet de aanleiding daartoe. Dat ze tijdens het bokken beter niet aan de teugels kan hangen maar de knop vasthouden zou een reden kúnnen zijn dat het paard er dan eerder mee zou stoppen. Maar ook dat blijft koffiedik kijken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:33

Ik heb dit wel vaker in de VS gezien en het is idd de trainings snaffle :j Het idee erachter is dat je heel weinig hoeft te bewegen om informatie aan het paard door te geven, het koper vinden de peerdjes lekker en dat met de dubbele scharen weet ik eigenlijk niet zo goed :P
Maar jullie hadden gelijk!