[WN] Wintec western zadel? (Zadel voor ouder paard?)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Wintec western zadel? (Zadel voor ouder paard?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 09:40

Ik ben op zoek naar een wat lichter type zadel, het liefst type western. Dit omdat mijn pony al wat ouder begint te worden, en het desbetreffende zadel niet optimaal meer past. Ik zie dat de pony al een klein beetje last begint te krijgen van een wat ingezakte rug. Ik heb verschillende keren een westernzadel van gewoon leer (beide een giga goedkoop type waarvan de kwaliteit ver te zoeken was) gepast en hier reageerde de pony ontzettend goed op. Ik vond het zelf ook ideaal zitten.

Ik zoek echter wel een zadeltje van wat meer kwaliteit. Het liefst in lagere prijsklasse, maar als dit gewoon niet haalbaar is dan zal het toch sparen worden. Ik zoek gewoon een mooi licht zadel dat de druk goed verdeelt. :j

Naar mijn idee zal de pony erg goed reageren op zo'n lichtgewicht westernzadel van kunstof (ik keek wat rond en Wintec kreeg mijn voorkeur, er was ook een hoop kunstof troep te vinden), maar zijn dit kwalitatief ook echt goede zadels? Slijten ze niet onzettend snel? Zijn ze er wel in een beetje behoorlijke maten? (Mijn poown is vrij smal, met een redelijke schoft en maar 1.40 hoog ongeveer).

Of is een lederen 2e hands kwaliteitszadel -ondanks het zwaardere gewicht- altijd nog beter. Ik heb daar zelf persoonlijk mijn twijfels over, gezien ik toch wel een maximum gewicht heb voor de pony, en er de afgelopen periode wegens ongevallen veel pees en beenblessures zijn geweest.

Ik hoop op advies van mensen met ervaring! :j

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 09:43

Ik zelf heb een wintec western zadel op me 20 jarige haflinger.
Uit ervaring vindt ik het een goede zadel.
Het zadel slijt niet snel en je hoeft maar met een natte doek schoontemaken.
Wintec is in verschillende maten

DubbelFun

Re: Wintec western zadel? (Zadel voor ouder paard?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:17

Wintec Western is geen verkeerde keus en je hebt er nog meerdere kleuren in ook.
Als je pony een wat ingezakte rug krijgt zou je kunnen kijken naar een Sway-back pad. Die is in het midden iets hoger als aan beide uiteinden en vult op deze manier de 'deuk' in zijn rug iets op. Verder zul je de rug langer goedhouden (minder snal laten inzakken) als je hem technisch aan het werk houd; dus de buikspieren goed trainen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 10:54

Bedankt voor de reacties.

Ik zal eens kijken voor het Sway-back pad! Klinkt interessant.

De Wintec western is dus geen rommel. :) Ik denk dat ik mijn keuze al bijna gemaakt heb. :D Ik wacht nog even wat reacties af en speur nog maar wat meer over internet (hoewel ik daar alleen maar positieve verkoop praatjes kan vinden tot nu toe. :D )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:57

Heb je een adres bij je in de buurt om hem aan te schaffen of doe je het via internet ??

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 11:00

Ik woon in Groningen, en zat er aan te denken om Divoza dit zadel te laten bestellen in verschillende maten, zodat ze er mee langs kunnen komen met hun zadelpasservice. :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:03

Volgens mij heeft Divoza geen Wintec-western en ik denk niet dat ze die speciaal vor jou in diverse maten gaan bestellen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 11:10

Oh. := Ja, ik weet ook niet zeker of dat kan.. Kan natuurlijk altijd bellen.

En anders is het nog even zoeken naar een andere mogelijkheid. Ik wil sowieso zadels laten passen, ga er niet 1 lukraak bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:31

Dat zou ik dan zéker niet bij divoza laten doen. Lijkt mij nu niet een zaak die kundig is met westernzadels.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 11:38

Dat is waar. Zouden ze daar geen deskundige op het gebied van westernzadels hebben? Omdat ze wel western tuig verkopen. Niet dat het wat hoeft uit te maken natuurlijk..

Bestaat er een westernzadel passervice die ook Wintecs verkoopt? Ik ben namelijk al op zoek gegaan maar kom dan alleen op sites uit waar handgemaakte (leren) zadels verkocht worden.

Zelf op pad gaan met de trailer is helaas geen optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:44

Als ze echt verstand hadden van westernzadels, dan zouden ze de troep die ze daar 'westernzadels' noemen niet verkopen :D

Weet ook niet zo gauw een zaak waar ze wel zadels kunnen passen en wintec's verkopen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 11:56

Hahaha, oke :))

Nee ik kan niets vinden tot nu toe. De schaarse sites waar ze op te vinden zijn hebben geen passervices helaas.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:49

Ik weet dat "Boer en Peerd" Wintecs zadels verkoopt en ook aan huis komt om te passen.
Maar ik weet zo even niet uit mijn hoofd waar deze ook al weer precies zit. :o . in elk geval niet zo ver uit de buurt. :D
Zoeken we even op. ;)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:56

Er zit een Boer en Peerd in Diever volgens mij ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:00

Klopt, die hebben ook een website, maar geen internetwinkel/catalogus online.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:08

SusanW schreef:
Er zit een Boer en Peerd in Diever volgens mij ;)

Zou heel goed kunnen.
Ik heb net vrienden gebeld en die dachten in Dwingelo. :D
Ik weet alleen niet hoe het bij hun zit met de western zadels, omdat ze ook eens zadels zijn komen passen bij andere vrienden en de zoon had daar mijn Hilason zadel op liggen en zoals een goede handelsgeest betaamd hadden zij hem ook een Wintec zadel aangepraat omdat zo'n boomloos western zadel toch echt niet goed was, veel te lang (56cm :+ ). Hij rijd trouwens nog steeds met mijn Hilason ;).
Gewoon overleggen dat lijkt mij het beste.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:14

Ik denk dat een Wintec langer is als die 56 cm :)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:01

Ik ben al enkele jaren niet meer in Diever geweest, vandaar dat ik ook niet zeker wist of ze daar nog zitten ;) Maar zij waren destijds wel helemaal engels geörienteerd. Er was toen geen western in de winkel. Maar wie weet is dat inmiddels ook wel veranderd.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:47

Je hebt gelijk hoor @SusanW, ze zitten in Diever. :o De schoonzoon belde net terug dat vaders zich (weer eens) had vergist. := .
Ze zijn inderdaad niet western gericht, maar ze kunnen hem eventueel misschien wel bestellen als je ze heel lief vraagt. ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:49

Maar dan zit je er wel aan vast ook als hij niet past ??

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:55

DubbelDun schreef:
Maar dan zit je er wel aan vast ook als hij niet past ??

Dat moet zij dan met hun overleggen, denk ik zo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:56

Dat denk ik ook ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:01

http://www.westernruitersport.nl/?menu= ... yID=345027

Ik heb er zelf geen ervaring mee, met bovenstaande winkel maar een kennis van mij zocht met de zelfde eisen een zadel en klonk positief over hun. Misschien is dit een idee?
Je maakt in ieder geval meer kans op goed advies dan bij divoza wat betreft western.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 12:16

Bedankt voor al jullie moeite! :j

Hebben ze in Diever dan wel deskundigen op het gebied van western? Want anders heb je natuurlijk hetzelfde als bij Divoza. Die kunnen 'm vast ook wel bestellen als ik echt wil.

Toch heb ik liever een winkel waar ze 'm ook echt verkopen, dan kan ik verschillende kleuren en maten passen.

@ Judith, ik zal vd week eventjes bellen voor de mogelijkheden. :)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:05

De Oregon Trail Tack Store in Westerbork verkoopt ook kunststof westernzadels. Zij heeft wel echt een westernzaak en heeft wellicht meer verstand van westernzadels aanmeten dan de reguliere ruitersportzaken.
Het zijn geen Wintec zadels daar, maar ik dacht Fabtron. Ze zijn wel van kunststof in elk geval.

Succes!