[WN] vraag ivm korte shanks en mondstukken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

vraag ivm korte shanks en mondstukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:18

Kan mij iemand vertellen wat de exacte functie is van volgende bitten/de juiste werking/... ?

Ik heb namelijk dit weekend met een baby shanks (zie foto) gereden, en dat ging vrij goed.
Afbeelding

Maar nu vroeg ik mij af wat het verschil is met dit bitje, lijkt mij "hefboom" even lang?
Afbeelding

En is deze dan iets zachter qua inwerking, omdat het dubbelgebroken is?
Afbeelding

Dit is denk ik een correctie bitje? Wat is de meerwaarde van dat "ronde" stuk?
Afbeelding

alyel

Re: vraag ivm korte shanks en mondstukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 20:02

Niemand ??

Ik heb wel al een aantal dingen op internet gevonden, maar altijd in het engels...

Kan iemand misschien een duidelijke uitleg geven van wanneer en waarom het ene of het andere mondstuk best gebruikt kan worden

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:40

Voor jonge paardjes tot ca 6 jaar "snaffle" waarmee je met 2 handen rijdt.
Shanks (stangenbit) vanaf 6 jaar en voor "one hand" reining.
Je hebt shanks met korte en lange hefbomen, met gebroken trens, correctiebitten, ports, spade en cathedral....
De laatste 2 niet gebruiken tenzij je ontzettend gevoelig bent met de hand en zeer ervaren bent.
Het laatste bit dat je toonde (denk ik - deze met de boog) is waarschijnlijk een correctiebitje - de boog dient om druk op de tong te leggen.
Ik gebruik dergelijk bitje met "Babyshanks" als overgangsbitje van snaffle naar shanks. Het geeft extra druk, maar vergeeft als je nog niet genoeg gevoel in de handen hebt. In ieder geval moet je ernaar streven om zoveel mogelijk gevoel in de handen te krijgen.Shanks worden met kinketting gereden (2 vingers tussen ketting en onderkaak), de bedoeling van deze ketting is het geven van druk wanneer je de teugel opneemt.
Teugelwerking met shanks op one hand is in opwaartse richting, teugelwerking met snaffle (two-hand) is eerder laag.
Western rijden heeft als doel "willingly guided" met minieme hulpen en "lange teugel"
Het uitleggen van bits en teugelwerking is zo omslachtig en uitgebreid....
Het hangt af van de gevoeligheid van de ruiter én het paard, de leeftijd en de opleiding ("geleerdheid") van het paard (en van de ruiter).
Tijdens de jaren zal je ook dikwijls van bit veranderen - opbouwen en "back to basics" wanneer nodig.
Dan nog niets gezegd over de verschillende disciplines in Western zoals bv. Trail - wat je bij voorkeur dan weer beter met een gewone "snaffle" rijdt...
Zo zie je maar : en dan weten dat rijden eigenlijk neerkomt op "KISS Keep it stupid simple" 8-) In ieder geval laat je goed inlichten welk bit te gebruiken - een slecht gekozen bit is niet onschadelijk !!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 17:03

En wat is het effect als er meer druk op de tong komt staan? Ik had gelezen dat de tong gewoon meer vrijheid had bij dat laatste bit... Waarvoor dient die "correctie"?

Waarom is die dubbelgebroken enkel voor een zeer ervaren hand? Is dit niet om het prikken in het verhemelte te verminderen? (U-vorm ipv V-vorm).

Ik heb ook een short shanks gezien van partrade (zo goed als hetzelfde als foto 1), en die scharen lopen erg terug naar achter (dus heel krom, bijna in een bocht van 90°), als ik dan kijk naar die andere zijn die scharen een ietsiepietsie rechter. Is dit dan ook strenger? Of gaat dat hierop niet echt verschil maken?

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:40

Wat ik ervan weet - een gebroken trens is voor mijn paard minder goed omdat bij de werking van de shanks inderdaad de punt teveel zou drukken in het gehemelte.
Het correctiebit met de boog geeft meer druk op de tong en ondersteunt ook de werking van het kinkettingetje (is mij gezegd en lijkt mij wel logisch).
Hoe meer gebogen de shanks - hoe strenger het bit.
Ervaren hand - hand die weet hoe zacht ze moet zijn !! Dit krijg je pas door jaren ervaring.
Ben je nieuw in Western Riding - begin met trensbitten "snaffles" ongeacht de leeftijd van het paard. Het is ook zo bij geleerde paarden dat soms even terug naar een snaffle gegrepen wordt - "back to basics". Experimenteer nooit zelf, ik laat mij ook adviseren en tracht daaruit te leren. Al gauw zal je voelen op welke bitten het paard zich vastzet en hoe zacht of hard je moet werken met een ander. Het is een moeilijk en delicate materie : goed boek blijkbaar = "Metaal in de mond".

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 17:59

CQtie schreef:
Hoe meer gebogen de shanks - hoe strenger het bit.

Tegen mij werd steeds verteld dat hoe rechter de shanks, hoe strenger de werking?

De functie van een correctie bit, is dat dan met een lichtere druk meer reactie krijgen? Of...??? Als er meer druk op de tong komt te staan, wat gebeurd er dan? Heeft dat meer betrekking op de houding van het hoofd?

Dat boek ga ik eens zoeken.

Ik heb wel ervaring met het rijden op shanks, maar met het paard waar ik nu al 2 jaar op rij, rijd ik altijd met een dubbelgebroken bitje of bitloos. Afgelopen weekend heb ik zo'n babyshanks eens kunnen testen en dat ging verbazend goed. Omdat dit paardje een erg gevoelige mond heeft, wil ik hier ook uiterst voorzichtig mee zijn en stapsgewijs met het kleinste verschil op shanks kunnen overstappen (die ik zeker niet altijd zal gebruiken, maar het is leuk dat een western gereden paard op een mooi-ogend western bit gereden kan worden :-) )
Laatst bijgewerkt door alyel op 08-07-09 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:01

Ehhh CQtie, daar geef je nu een bak verkeerde info!

Een correctional geeft niet extra druk op de tong maar op het gehemelte. Denk maar aan wat er gebeurd als je bij zon bit de teugels aanneemt. De tongboog zal naar voren gaan en dus druk op het gehemelte geven en niet op de tong.

Hoe meer gebogen de shanks de ZACHTER het bit. Niet hoe strenger. Ook hier denk je maar eens in wat er gebeurd als je de teugels op zon bit aanneemt. Doordat de shanks zover achterover staan kan je nooit de hoeveelheid druk op kinketting/nek en mond krijgen als bij een rechte shank, omdat het bit maar tot een bepaald punt kan en wil kantelen.

@Gleyla hmm wil het niet te lang en ingewikkeld maken. Maar kwa mondstukken:
Enkel gebroken geeft meer druk richting gehemelte (vanwege die V vorm die dan ontstaat) en kan behoorlijk knijpen in de mond.
Dubbelgebroken kan dus niet knijpen en geeft meer druk op de lagen in de mond.
En een tongboog geeft dus de meeste druk op het gehemelte vanwege de boog.

Welk bit je bij welk paard gebruikt, is paardafhankelijk. Het ene paard vind een enkel gebroken het fijnste de andere liever een dubbelgebroken. En een paard wat ver is in de africhting kan baat hebben bij een tongboog (omdat je daar met een echt minimale hulp al reactie kan krijgen van je paard. Wat handig kan zijn als je een show rijd).

Het verschil tussen foto 1 en foto 2 is dat het bit op foto 1 een nog iets verder naar achter gestelde shank heeft. Kwa mondstuk zijn ze gelijk. Maar die van 1 is dus nog ietsje zachter.
3 kan zachter zijn, mits in goede handen. Hij geeft in ieder geval geen notenkrakerwerking. Maar dubbel kan deze alsnog.
Foto 4 heb ik je uitgelegd in mijn verhaal.

Als laatste, ik ben geen voorstander van dubbelgebroken in deze vorm als shank zijnde. Als dubbelgebroken dan een Myler of iets in die richting. Die mondstukken kunnen wel compleet draaien en bewegen maar niet dubbelslaan.

En nog even een vraag, waarom over op een shank?? Als je geen wedstrijden rijd amateur of L2/L1 Wran zou ik ammenooitniet overgaan op een shankbit. Het zijn best heftige dingen in de mond van een paard en zolang je niet moet zou ik er niet aan beginnen.
[Edit: ziet nu net je post, als je het alleen wilt omdat het dan mooier staat moei er echt nooit aan beginnen. Shank is een heftig werktuig en vind ik is alleen voor als het noodzaak is (wedstrijden oid) niet en nooit voor het mooie. Dat vind ik wel een hele slechte reden om met shank te gaan rijden.]

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 18:16

Het is de bedoeling om op termijn wel shows te kunnen rijden... Ik bedoelde niet gewoon dat het mooi oogt, dat geld heb ik er niet voor over (om enkel mooi te staan :-), want dan heb je me verkeerd begrepen :-) ), het moet daadwerkelijk een functie hebben (niet bedoeld op de werking van een shanks)
Ik zou graag reining willen gaan doen en ga er binnekort samen op trainen.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:37

interessant.
toen ik mijn haflinger kocht, was ze engels gereden op een dubbel gebroken watertrensje. Erg wiebelig in de mond dus. Ze was erg onrustig met dat bitje. Heb toen een enkel gebroken snaffel genomen en dat ging al beter. Toen een BA-shank met korte scharen geleend en dat beviel super, en dus zelf eentje gekocht. Maar omdat ik toch alleen recreatief rijd, en ook af en toe een sprongetje wil maken of wat trail voor de lol, denk ik er nu over om een BA-snaffeltje te nemen. Ze reageert heel snel op mijn handen, en ik heb nog steeds die stomme neiging om mijn handen te lang vast te zetten (tja, 25 jaar dressuur in mijn kop gaat er niet zomaar uit) Ik rijd trouwens gewoon met twee handen.
Als ik dit zo lees, denk ik dat ik beter terug kan gaan naar een BA-snaffeltje ipv BA-shank?

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:58

Zo zie je maar, ben ik ook effe fout geïnformeerd :o Gelukkig ben ik zacht met mijn handen. Ik gebruik een correctiebit met Babyshanks omdat hij echt dominant is en zich ontrekt aan het bit door het hoofd omhoog te gaan steken en ermee te gaan schudden. Ik heb dit lang geprobeerd om met consequente hulpen door te rijden - maar aangezien een paard in sterkte altijd wint, heb ik gewoon advies gevraagd en naar dit bit overgegaan - het is een hele verandering !! Maar ik weet sowieso dat ik niet met dit bit kan blijven rijden - alleen al op wedstrijd mag je zelfs niet met een correctiebit rijden...
Mij was gezegd dat het op de tong drukt, maar inderdaad als je het van dichtbij bekijkt....in ieder geval - het helpt.
Betreffende snaflle en shanks - vanaf een bepaalde leeftijd mag je met een paard niet uitkomen hoger dan beginnersniveau met een snaffle - daar moet je met shanks en one hand rijden vanaf novice-level en vanaf de leeftijd van je paard van 6.
Het doel van western rijden (in de reining discipline) is toch de one-hand reining ? Willingly guided...In ieder geval - afhankelijk van wat je wil doen of bereiken kies je een bit dat het beste bij je paard past - als je handen maar zacht zijn of zo hard als nodig en je gewoon maar consequent en in het belang van het paard handelt..

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 20:08

Ik ben er nog altijd niet uit wat een correctie bit dan juist doet?

Zorgt het ervoor dat het paard zijn hoofd niet omhoog gooit?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:35

Even voor allemaal, shanks zijn verplicht op wedstrijden bij een paard ouder dan 5 jaar (vanaf 6 jaar dus) en als je niveau amateur of bij de wran L2 of L1 is. Rij je in een klasse lager moet je niet op shanks. Eisen van de DRHA zijn geloof ik afwijkend, van de NCHA (cutting) weet ik het zeker.
@CQtie je had het goed ;) maar ik vond het nog wat onduidelijk omschreven.

Wel fout is dat je met een correctional geen wedstrijden zou mogen rijden. De eisen van de bitten staan in de regelboeken van de vereniging waarbij je wilt rijden. Zo hier en daar zou het kunnen dat er wat afwijking in zit maar over het algemeen is het bijna gelijk, en staat een correctional niet in de verboden lijst. In het geval van de correctional is het afhankelijk hoe hoog je tongboog is, die mag maar een bepaalde hoogte hebben. Blijft hij eronder mag deze dus gewoon gebruikt worden. De cathedral of spade zijn beide wel verboden.

@Hiphopje das helemaal niet vreemd hoor. Mijn ene paard wil ook geen dubbelgebroken, is haar ook te onrustig in de mond. En ik heb er zelfs 1 gehad die voorkeur voor een ongebroken mondstuk had. Daarom ook dat ik zei het is paardafhankelijk ;)
Maar je in jouw geval zou ik terug gaan naar trens, ongebroken of BA.

@Gleyla, een correctional geeft druk op het gehemelte, de kin en het kopstuk. Hierdoor kan je met hele minimale hulpen aan de teugel een reactie van je paard krijgen. BV als je even je hand optilt gebeurd er al wat in de mond waardoor je minder moet doen. MAAR een correctional is heel erg scherp dus en niet voor iedereen geschikt, en je moet er een hele rustige hand voor hebben. De minste beweging van je hand geeft met dit bit al een correctie aan je paard. En imo is het dus alleen geschikt voor een paard wat al heel ver doorgereden is. Ik heb maar 1 paard waarbij ik af en toe (lees alleen op wedstrijden en de dag ervoor) een correctional erin had. Dat paard was daarmee met zulke minimale hulpen te rijden dat het een heel rustig en stil beeld gaf. Maar ik gebruikte het alleen in de pleasure en HMS, in de tijd dat dat paard nog reining ging had ik een 2e hoofdstel mee waaraan een ander mondstuk hing. De correctional was voor haar in de reining te scherp. (dat paard is ondertussen met pensioen ;) )

Een bit zonder tongboog geeft geen inwerking op het gehemelte (een enkel gebroken kan iets inwerking hebben op het gehemelte maar veel minder dan een bit met). En vrijwel elk paard is op het gehemelte heel erg gevoelig. Dus hij geeft dus meer en heftigere reactie. Als je er dus aan zou trekken zou je de reactie kunnen krijgen dat je paard het hoofd omhoog gooit ;) Nee het is er dus niet voor dat het paard zijn hoofd omhoog gooit.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:27

Citaat:
De cathedral of spade zijn beide wel verboden.

@Rina: heb je hier een voorbeeld van?

en bij welke verenigingen zijn deze verboden?
Laatst bijgewerkt door rosanja op 09-07-09 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:44

Zo zie je maar dat alles dan weer afhangt van het temperament van het paard. Mij hadden ze eerst geadviseerd om een martingaal te gebruiken tegen het steeds omhoogbrengen van het hoofd, maar dit wou ik niet - ik vind dit teveel een gemakkelijkheidsoplossing ik pak het probleem liever direct aan, zo leer ik er nog uit ook.
Mijn paard is jong, maar heeft bij de vorige eigenaar zo'n dominantieprobleem ontwikkeld - komt daarbij nog eens dat hij aarde-metaalpaard is (dus hij keert op een bepaald moment in zichzelf en dan kan je maar beter opletten!!), + dat hij eigenlijk al altijd op een gewone snaffle is gereden (is nu net 7 geworden)....dus hoog tijd voor de consequente aanpak.
Aangezien ik een zachte hand heb en de shanks eigenlijk voor hem een speeltje zijn - ben ik naar het correctiebit overgegaan - wat voor hem en mij een ongeloofelijke verandering ten goede zijn. Heel fascinerend is dat mijn trainers meer problemen hebben met zijn nieuwe bit...'t zit hem duidelijk ook nog tussen de oortjes - ik neem mijn tijd voor zijn training -als het resultaat er maar is...je mag hem echt niet gaan bruskeren...hij heeft echt wel een zeer sterk karakter!!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:40

@CQtie imo niet afhankelijk van het temprament, maar meer hoe de mond van het paard anatomisch gevormd is en welke achtergrond aan training het paard heeft ;) Daarbij dan ook nog eens de voorkeur van het paard en je kan gaan zoeken naar de trens of shank waar jouw paard het fijnste op wil lopen. Ik heb al heel wat zoekpartijen gehad naar "het" bitje voor een bepaald paard, en kreeg daardoor een bittentik :D Ik verzamel ze dus ;) :D De gekker het bit de leuker ik het vind. Er zitten ook een paar in de verzameling die ik nooit maar dan ook nooit in een paardenmond zal hangen.

Het karakter van het paard an sich speelt wel mee, ik heb al veel karakters gehad en gezien (en heb nu een draak op stal :+ ) Het ene paard zal een scherper bit makkelijker aannemen dan een ander. Maar ook hier wil ik toch graag waarschuwen voorzichtig te zijn. Ik heb altijd geleerd zo zacht mogelijk te zijn kwa optoming en rijstijl, dus het bit zo zacht als het kan voor het paard en je handen zo stil dat er een tablet met glazen water op zouden kunnen staan zonder dat er gemorst wordt. Daar waar de hand te hard of onrustig is zul je je optoming (bit ed dus) aan moeten passen.

Ben nog wel even nieuwschierig, is dus echt niet als aanval op je rijstijl bedoeld, maar waarom geen martingaal en wel een toch behoorlijk scherp bit??

@Rosanja, nee helaas niet zo even op de PC staan. Maar voorbeelden ervan zijn terug te vinden in de verschillende regelboeken. Anders zou ik zeggen google eens op de namen, voor mij is zon zoekpartijtje errruuugg lang werk (heb een te snelle verbinding...NOT) mocht je er dan nog niet uitkomen moet je maar gillen, zal ik kijken of ik wat vind.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:47

Ik heb een foto van een spade bit gevonden (http://www.calclassics.net/imagesbits/bitGonRB2Mth.jpg ) en niet te zuinig wat een ijzerwinkel hang je dan in die paarden mond zeg.. Ik heb er geen ervaring mee (dus mag eigenlijk niet oordelen) maar mijn intuitie zegt dat paardlief hier echt niet blij van wordt...

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:04

Martingaal gebruik je tijdelijk : martingaal weg = paard terug hoofd omhoog (de "die-hards" zoals de mijne ;) ).
Het hoofd omhoog is voor hem verzet wanneer hij het in zijn hoofdje krijgt (hoofd omhoog - willen steigeren en een kwartdraai op zijn achterhand willen maken), het is niet dat zijn achterhand niet ondergewerkt wordt en hij zijn hoofd omhoogsteekt om zijn rug weg te drukken - het echt "verzet" en hij doet het plots (erg leuk tijdens een reining proef trouwens :D ) Gisteren is de tandarts langsgeweest en bovenaan was het gebit kantig, onderaan wat haken en kleine wondjes in de wangen - misschien is dat ook een deel van het probleem - vanavond zal ik het merken.
Ik vind een martingaal in mijn geval een soort van maskeren van het probleem - tenslotte moet het aan het paard worden duidelijk gemaakt wat kan en niet kan en deze actie komt ook van de ruiter.
Aangezien ik zacht in de hand ben en het correctiebit goed werkt, gebruik ik in mijn geval dit bitje (ook maar tijdelijk) en dan ga ik over naar een ander shanksbit.
By the way : de poort van mijn bit is niet erg hoog en het heeft ook koper ....
Leuk dat er een "bittenfanaat" op het forum zit, dit is voor mij nog redelijk koffiedik kijken. :+ Het leerstofpakket over bitten komt er bij ons nog aan te komen.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 15:54

Rina, bedankt voor de uitleg! Een correctional is dan denk ik nog niet aan de orde.

Ik denk dat ik me een dubbel gebroken baby shanks ga aanschaffen. Lijkt mij geen al te grote overgang en kan er al aan de hefboomwerking gewend worden.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:48

ja, denk dat ik over ga naar een BA-snaffeltje. In augsustus komt Eurohorse op stal, en dan zal ik haar eens vragen.
Ben toen eigenlijk overgaan op die shank, omdat ze soms echt door mijn hand heendramde (tis soms net een tank), het was meteen over met de shank. Was voor mij ook een goede les om extra op mijn handen te letten want ik vond zo'n shank doodeng in het begin. En ik krijg soms nog op mijn donder dat ik te lang vasthoud (en dan praat ik over secondes!)
Het is dus niet verstandig om met twee handen op shanks te rijden begrijp ik? Ook niet met een BA-shank?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:02

troi schreef:
Ik heb een foto van een spade bit gevonden (http://www.calclassics.net/imagesbits/bitGonRB2Mth.jpg ) en niet te zuinig wat een ijzerwinkel hang je dan in die paarden mond zeg.. Ik heb er geen ervaring mee (dus mag eigenlijk niet oordelen) maar mijn intuitie zegt dat paardlief hier echt niet blij van wordt...

Met zulke bitten worden alleen paarden gereden die echt helemaal supergoed getraind zijn, en dus maar weinig teugeldruk meer nodig hebben (althans dat is de bedoeling ;) )

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:25

Maar dan hebben ze nog wel de signalen in de mond nodig die door de teugeldruk worden veroorzaakt (maar dan stiekem zeg maar)? Want als ze het oprecht niet nodig hebben dan kun je zo'n goed getraint paard toch op reguliere shanks rijden?? Tja, kweet niet hoor, heel eerlijk gezegd krijg ik ernstige jeuk als ik dit soort apparaten zie...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:48

@troi, tja traditie he... maar de paarden die op zulke bitten gereden kunnen worden hebben helemaal geen signalen in de mond nodig, die laten zich sturen door neckreining en zithulpen. Nou moet ik zeggen dat je dit soort bitten weinig tegen zult komen in de showarena ;) not showlegal. Vraag me alleen wel af wat er nu allemaal wel en niet in de mond van een paard komt met dit specifieke bit... ziet er overigens ook erg antiek uit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:09

Ik heb even gegoogles (hoezo werkvermijdende activiteiten ha ha ha) en kwam dit tegen: http://downthefence.com/index.php?optio ... Itemid=115

deze bitten worden dus nog wel gemaakt maar (gelukkig??) nog maar erg weinig gebruikt. Denk overigens ook wel dat je idd gewoon heel erg goed moet weten waar je mee bezig bent omdat je anders heel snel een totaal onbruikbaar paard hebt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:12

Nou die bitten worden wel degelijk nog gebruikt, maar zoals je kan lezen ben je dan wel "professor" voordat je zoiets gaat gebruiken. Dit zijn zeer traditionele Californische bitten, die moet je idd maar niet gebruiken als je niet weet waar je mee bezig bent.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:17

Idd, ik rijdt mijn bijrijdpaardjes met een simpel snaffletje, paardje loopt er super op en dan vindt ik het wel prima :D