[WN] Kan dit zadel wat zijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie_

Kan dit zadel wat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 18:21

Ik ben op zoek naar een westernzadel en vond deze:

Afbeelding

Kan dit wat zijn? Heb zelf het idee van niet aangezien vaak de slechtere soorten een suede zitting hebben is me opgevallen. maar heb er verder niet zoveel verstand van van westernzadels. Hij zou "handmade in Argentinia" zijn, is dat goed of juist slecht?

En dit nieuwe zadel(merk Natowa) vond ik ook nog, zal dit wat zijn? :

Afbeelding
http://i23.ebayimg.com/05/i/000/d6/ce/c95f_1.JPG

Ik zie ook wel dat dit geen A klasse zadels zijn maar het is maar een zadel voor erbij dus enige voorwaarden is dat het goed kan liggen en beetje comfi zit, hoeft geen leer te zijn wat tientallen jaren mee kan gaan :)
Laatst bijgewerkt door Berdien op 17-06-09 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:28

Het probleem is vaak dat er niet alleen word bezuinigd op het leer ;)
Er zijn ergere dingen dan slecht leer, slechte boom, krom en ga nog maar even door.

HEt eerste zadel ziet er slecht uit, slechte toling, krullende hoeken, hoe het eronde uitziet durf ik niet te zeggen ben dan ook geen zadelmaker.
Maar ik zou er niet aan beginnen.

Het 2de zadel ziet er ook ''goedkoop'' uit en dan met name de tooling, die is niet diep en de afwerking, lichte garen/draad duud vaak op goedkoop, durf alleen niet te zeggen of het dan ook niks kan zijn, het merk zegt me niks.

Als je een goed zadel wilt zonder de hoge kosten kijken dan een voor een Wintec western, heb je wel kunstog maar wel kwaliteit en de geruststelling dat je geen troep op je paard hebt, dan wel de chte Wintec he!

Blondie_

Re: Kan dit zadel wat zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 21:20

Bedankt voor je reactie.

Wintec wil ik niet meer, mijn spring EN mijn dressuurzadel zijn al van Wintec en ben er op zich wel tevreden over, maar wil nu eens een leren zadel.
Kunststof gaat zich ook niet vormen en dat vind ik heel irritant aan mijn wintecs... mn dressuur heeft een singeltje aan de zweetbladen (eraan laten zetten) maar m'n spring niet, dus de zweetbladen steken helemaal uit als ik er niet op zit.
Plus dat ik in de zomer soms bultjes krijg op mijn benen van het kunststof dat geen vocht opneemt...
En vind leer veel mooier, vooral wat betreft een westernzadel.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:03

ze zijn beide niks
en suede zitting zegt helemaal niks.... ik ken zadels van 15.000 euro met suede zit... :-)

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 22:26

Welk zadel is wel wat? Beneden 500 euro?
2de hands kan ik weinig vinden in de buurt... moet het wel kunnen passen natuurlijk.
Moet 15 inch zijn, ik zie veel zadels alleen in 16 inch..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:58

Nieuwe kwaliteits zadels onder de 500 ( 1000) euro bestaan niet!
Maar goede 2e hands zadels zijn voor dergelijke prijzen wel te vinden, dus ga Marktplaats e.d. afstruinen, zoek advies van iemand die er verstand van heeft als je ergens gaat kijken/ passen/ kopen. Hier op Bokt staan ook vaak genoeg goede, betaalbare 2e hands zadels te koop. Dat zal jou en je paard een hoop ellende en extra kosten ( DA, etc) schelen.
Bovenstaande zadels zijn allebei van slechte kwaliteit; niet kopen!

Edit: even snel op Marktplaats gekeken, daar staan toch zeker een stuk of 5 zadels op onder de 500 euro die de moeite waard zouden kunnen zijn, als ze passen.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 09:13

ElCid schreef:
Edit: even snel op Marktplaats gekeken, daar staan toch zeker een stuk of 5 zadels op onder de 500 euro die de moeite waard zouden kunnen zijn, als ze passen.

Ja precies, ALS ze passen... ik ga niet 200 km rijden voor een zadel om later terug te rijden als het niet past. en 2de hands kan je meestal niet eens passen.

Maar ben helemaal niet op zoek naar een kwaliteitszadel. Zou gek zijn heb hier 2 goede zadels liggen en rij in totaal maar 1-2x per week tot niet.
Ik zoek een zadel dat niet krom ligt dus geen zadelmarktkwaliteit. Lijkt mij dat er nog veel zadels liggen tussen Zadelmarkt en bv Billy Cook?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:22

Onder kwaliteits zadel versta ik gewoon een zadel dat past op je paard en voor jou. Dus geen peperduur showzadel.
Met 1 of 2 x per week kan je ook je paard kapot rijden als het zadel niet goed past en prikt, klemt, drukt etc.
Maar je moet het zelf weten, DA rekeningen zijn duur en een paard wat niet meer te rijden is lijkt me ook niet de bedoeling!
Passen de zadels die je nu hebt dan? En als ze zo goed zijn waarom vraag je het hier dan nog? Schijnbaar denk je er genoeg van af te weten, dus ga zo door zou ik zeggen!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:39

ElCid schreef:
.

wel:-)

moet je alleen online in US bestellen en zelf meenemen.
ik heb een goede voor minder dan 600 dollar gekocht daar....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:49

Pienb schreef:
ElCid schreef:
.

wel:-)

moet je alleen online in US bestellen en zelf meenemen.
ik heb een goede voor minder dan 600 dollar gekocht daar....

Ja, oke. Maar hier in Nederland lukt dat voor die prijs niet! Maar als je alleen daarvoor een vliegticket moet kopen wordt het uiteindelijk wel een duur zadel ;) .

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:52

nou.... je wil niet weten wat ik allemaal heb meegesleept, heb mijn ticket er wel uit hoor

maar goed, geheel off topic..

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:12

Het eerste zadel is van mij (heb ik dus op marktplaats staan) Voor diegenen die wel interesse hbben, ik heb het verhaal van het zadel via Vaquero in venlo laten natrekken. Het is geen prul zadel, totaal niet zelfs, maar wel een oud zadel en zeer uniek in nederland, hij is prima bruikbaar, al mag je hem totaal niet vergelijken met de duurdere wedstrijdzadels. Voor recreatief in het weekeind erbij is er niks mis mee. Daar is de prijs ook naar.

Edit: Wat natuurlijk wel belangrijk is, het moet wel passen. als het zadel niet goed ligt, is elke euro eentje té veel!!!!
Laatst bijgewerkt door ezelvrouwtje op 16-06-09 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:14

Wat heeft Vaquero (Louie) met het zadel te maken dan?
Het is geen zadel wat hij heeft gemaakt, dus vandaar mijn intresse, en wat voor verhaal?

Louie heeft imo wel verstand van zaken dus als hij groen licht geeft dan klopt dat.
(PS even offtopic, maar dat zijn pas mooie zadels, van vaquero, even sparen nog)

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:27

Ik heb Louies naar het zadel laten kijken via een totale fotoreportage, het is een oude argentijn (dat heeft vorige eigenaar ook bevestigd, hij heef ermee gereden in argentienie), met nog zeer unieke manier van beugelophanging en singels.handgemaakt en helaas op onze paardjes moeilijk passend en zal dus ook moeilijk zijn dat het ergens op past. Het is geen topkwaliteitszadel.......nee dat niet...... maar zeker geen prulletje en hij moet goed geolied worden (eerstje dunne laagje zit er reeds op). Heb ongeveer een a4 beschrijving van Louis gekregen.
Nogmaals ik vraag rond 100 euri MET passend borsttuig,......... voor een passend paardje, voor af en toe een x het bos in kun je dit beter doen dan zadelmarkt. Hij past helaas niet op die van mij anders was ik er zeker mee gaan rijden.

Maar ik wil totaal niet dat er een paard schade of wat dan ook aan oploopt............. dus ik hammer op het passen. En dat zal niet meevallen denk ik, dat weet ik ook dus het zal uiteindelijk eindigen als decoratiestuk denk ik zo. :D
Het is een 15 inch sitting, maar er zit een smalle boom in voor mijn gevoel. Zou zoeken in een smalle c pony of zo... of iemand moet een argentijns paard hebben die traditioneel zadel wil, maar ja, vind die maar eens.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 00:22

Zou graag een op maat gemaakt zadel willen maar vind het zonde om bijna 3000 euro te betalen voor een zadel wat straks misschien niet meer goed past. want mijn pony is nu te dik... dus als ik nu een zadel laat aanmeten dan past ie niet meer 100% als ie straks weer op gewicht is (als ie ooit op gewicht komt).
Dus ik ga maar gewoon de best mogelijke goedkope uitzoeken en het daarmee doen...

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 07:52

blondie, succes met het vinden van het juiste zadel. Komt vast goed.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 08:53

Zadel 1; ik zou mijn paard er niet aan wagen (Vraag me echt af of Louis wel uitgeslapen was :o)
Zadel 2: vind ik er niet zo gek uitzien. Past het op je paard dan heb je misschien best een lekker zadel....

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 09:39

Heb gister tot half 4 snachts zitten zoeken :o maar valt echt tegen... alleen al om een 15/15,5 inch te vinden de meeste zijn van af 16 inch.
nu heb ik wel een lekker lamsvellen bontje die ik op het zitvlak wil doen, maakt dat het ook krapper? dus dat ik wel in een 16 inch zou passen? :+
Wil ook het liefst een licht of donkerbruine, dus eigenlijk niet zo''n kleur als dat 2de zadel aangezien mn springtuig al die kleur is en mijn bosal is ook licht met donkerbruin. Maar als ik een zadel vind van <200 wat oke is dan is het kleurtje minder belangrijk. Dan kan ik altijd over een tijdje nog een nieuwe kopen. Als een westernzadel mij uberhaupt bevalt.
Heb 2x serieus op een gereden maar 1ste x was het billigste zadel wat er bestaat daar kon ik niet eens in galop in blijven zitten (normaal galopeer ik zonder zadel zonder probleem..) dat zat gewoon nergens naar.... en 2de x was op een boomloos. dat was leuk om te stappen maar verder ook 10x niks.

Mocht iemand zich vervelen ;) dit zijn een aantal shops bij mij in de buurt(Venlo)
http://www.reitsport-exclusiv.de
http://www.loesdau.de
http://www.kraemer-pferdesport.de

Voor een pony met medium/iets breder boommaat van bv Wintec zadel, en lage/middelhoge schoft.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:41

ik heb mijn zitting ook verkleind met een bontje. ;)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:48

Ik heb nog een leuk westernzadel te koop dat mogelijk op je pony past....

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:09

HEt voordeel van Kraemer is dat je er makkelijk met een trailer en pony heen kunt rijden om een zadel te passen.
ze beschikken in Neukirchen zelfs over een buitenrijbak ;) zover ik weet, het is daar namelijk heel normaal dat je er heen gaat,
zij hebben verschillende zadels, duur en goedkoop en zelfs de goedkope vind ik er in het echt op het oog best ok uitzien.
Ik kan natuurlijk niet in het zadel kijken maar goed, daar kun je dus wel passen.

Loesdau is toch wel weer een stukje verder rijden, al vind ik het personeel daar vriendelijker, verder verkopen ook zij verschillende soorten al denk ik dat je bij Kraemer ook keus genoeg hebt.

Die andere ruitershop ken ik niet, is die groot?
Nog nooit van gehoord namelijk ;)Zag dat ze Pfiff verkochten en dat is vaker toch ook goed kwa prijs kwaliteit.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 10:20

Zover ik bij Kraemer op de site zie hebben ze niet zo;n goedkope, of is dat niet al hun aanbod?

Loesdau vind ik een hele fijne winkel vooral de westernafdeling, daar rij ik graag wat verder voor :)
Veel spul en erg goedkoop, vind kraemer weinig goedkoop spul hebben. Klein voorbeeldje, borsttuigen bij Loesdau vanaf een tientje en bij Kraemer van af 40 euro, hoofdstellen vanaf 20 euro etc etc. Mijn bontje was daar iets van 40 euro terwijl dezelfde vaak voor 60/65 wordt aangeboden.

Reitsport exclusiv is een kleine winkel maar met groot magazijn. Heb daar mijn springzadel besteld en opgehaald. Liggen wel wat zadels in de winkel maar niet zoals Kraemer of Loesdau.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 10:24

Ohja trailer en rijbewijs daarvoor heb ik niet.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 11:59

En deze?

Afbeelding
http://www.loesdau.de/websale7/Syntheti ... 1%2fmd5%7d

Niet echt wat ik zoek maar is maar 150 euro... het materiaal zal goedkoop zijn dus misschien dat het kwa boom en pasvorm mee kan vallen.. zou zomaar kunnen toch ;)

Als ik het vaak gebruik kan ik altijd nog een kopen van een A-merk. Wie weet vind ik een dressuur zadel toch veel fijner ofzo.. heb voor veel geld springzadel, hoofdstellen etc alles erop en eraan gekocht alleen de singel was al 100 euro.. en hoevaak gebruik ik het? 1x per 2 maanden ofzo, als het niet minder is :$

Pff weet zelf niet goed wat ik nou precies wil hoor...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:43

Wat je laat zien is wel syntetisch he!

Nou kwa prijs zit er geen heel groot vershil in.
De westernborsttuigen in leder beginnen bij LD ook niet bij de 10 euro ;)
LD heeft wel goedkopere zadels, maar Kraemer heeft niet alles op de site.