Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Citaat:Ow sh*t, ik heb het antwoord gevonden via google, dit is dus helemaal niet goed, deze manier van singelbevestiging is alleen maar een goedkope oplossing van de fabriek uit...al dat geld dat ik eraan heb gehangen
Pienb schreef:het klinkt idd naar een niet goed passend (of goedkoop?) zadel...
als het zadel goed past is die singel geen probleem..
cissy schreef:mijn zadel heeft ook maar 1 ring en nooit last gehad van klapperend zadel of dat hij niet vast ligt, maar ik heb wel een 3/8 rigging dus hij ligt achter de bars. Misschien toch maar even een foto maken van je zadel zodat we kunnen zien wat je bedoelt?Citaat:Ow sh*t, ik heb het antwoord gevonden via google, dit is dus helemaal niet goed, deze manier van singelbevestiging is alleen maar een goedkope oplossing van de fabriek uit...al dat geld dat ik eraan heb gehangen
In principe hoeft dat niet zo te zijn hoor dat het de meest goedkope oplossing is, mijn zadel was ook niet bepaald een koopje....
Francis schreef:Een westernzadel is van oorsprong een werk zadel. Omdat de boom zo groot is, is de bewegingsvrijheid onder zo'n zadel beperkter.
Door het alleen van voor te singelen - wat bij een goed passend zadel dus geen problemen oplevert - maakt je dat er in extreme omstandigheden (dus bijv. bij het koeienwerk), bewegingsvrijheid is onder het zadel. Het paard kan onder het zadel weg bewegen, wat wel nodig is als het zadel zelf de rug a.h.w. opsluit.
Daarom zit er bij het koeienwerk ook een backcinch aan zo'n zadel, om te voorkomen dat er te extreme bewegingen plaats vinden waardoor het zadel echt van z'n plek komt. Maar zo'n backcinch zit nooit 'aangesingeld', hangt altijd los.
Op het moment dat jouw zadel voorover duikt bij het NORMAAL aansingelen, is er iets mis met de pasvorm. Een goed passend zadel ligt volledig op de rug van het paard en is op de juiste plek aangesingeld. Afhankelijk van de bouw van je paard kan dat verder naar voren of naar achteren zijn.
In jouw geval kan het best zo zijn dat de boom van je zadel prima op de rug van je paard past, maar dat de singelbevestiging te ver naar voren of naar achteren ligt. Beide punten moeten beoordeeld worden om een passend zadel te kunnen aanmeten, helaas wordt de singelbevestiging vaak niet beoordeeld, waardoor een los liggend passend zadel tijden het rijden ineens helemaal niet meer blijkt te passen.
Een zadel zal altijd récht boven de singel willen liggen, da's gewoon een natuurkundig gegeven. Je kunt je dus voorstellen dat wanneer een singel bijvoorbeeld te ver naar achteren aan't zadel vast zit, dit tot gevolg heeft dat de singel het zadel als het ware over de schoft naar voren trekt.
Andersom zal een singel die te ver naar voren vast zit, het zadel naar achter trekken en de fork áchter de schoft trekken, waardoor hij 9 van de 10 keer voorover duikt en zich achter de schouderbladen 'ingraaft'.
Om te bepalen of de singelbevestiging van je zadel goed is voor jouw paard, kun je heel simpel het zadel op de goede plek leggen en de singel los af laten hangen. Hangt hij op de plek waar hij ook aangesingeld zou moeten liggen, dan is't goed. Hangt'ie te ver naar voren of naar achteren, dan is de singelbevestiging niet goed en zal het zadel hoe dan ook niet goed komen te liggen zodra je aan gaat singelen en gaat rijden. Oplossing: Ander zadel of singelbevestiging aan laten passen.
.
..........ik denk dat ik weet waar je hem hebt gekocht en over die zadelpasser zijn de meningen groot verdeeld.
) sta je sterker als blijkt dat je zadel idd niet past (en dat in die korte tijd dus ook nooit goed heeft kunnen doen).
en blijf op je strepen staan !!