[WN] leder..slecht geworden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

leder..slecht geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 22:30

ik heb hier nog een paar lederen teugels in de kast liggen.
Ik wou deze opnieuw gaan gebruiken, maar nu zag ik dat het leer wat verbrokkelt is |(
Heb het al in olie gelegd, maar veel effect heeft dit niet gehad (beetje maar...)

Ik ben bang dat de teugel tijdens het rijden zou breken. Het zijn echter wel leuke teugels en wil ze niet kwijt !!!!!

Is er nog een oplossing voor dit probleem?

8nnemiek

Re: leder..slecht geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:39

brokkelig leer.. dat is vaak pers-leer, toch? dat zijn allemaal leerrestjes die dan met veel lijm tot een lap leer worden geperst. Als die lijm los gaat laten dan kun je die niet meer aan elkaar plakken. De olie zorgt er dan hooguit voor dat je de brokkels niet zo goed meer ziet, maar plakt het niet aan elkaar.

Maar ik kan het mis hebben hoor ;) Misschien zijn dit wel heel andere 'brokkels' ;)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 22:45

Het zijn precies allemaal laagjes die je uit elkaar kan trekken...
Pfff, waren echt goede teugels! Ik denk dat ik ze te lang in de kast heb gelaten, zonder in te vetten!
Kan de schoenmaker dit misschien nog herstellen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:47

Ik ben bang dat het einde verhaal is voor deze teugels. Als het leer gaat brokkelen/uit elkaar vallen dan kan er niet veel meer aan gedaan worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:50

echt kwaliteitsleer kun je volgens mij toch niet als laagjes uit elkaar trekken, of wel? Nooit gemerkt in ieder geval, en eerlijk gezegd doe ik ook héél weinig vetten :o
Een schoenmaker of zadelmaker kan er misschien nog wel iets van maken :) Ik zou gewoon eens langs gaan met de teugels, even laten kijken kost niets :)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 22:58

oke, ik hoop dat er nog iets aan te doen is. Zou het namelijk enorm spijtig vinden, want deze teugels lagen echt goed in mijn hand.

Het is ook maar op 1 stukje...waar het zo geplooid heeft gelegen zeg maar.

Pfff :-) Ik heb ze nu ingevet en ga morge is kijke of er verbetering is. Anders hoop ik dat de schoenmaker er iets aan kan doen.

Ik kan anders wel eens een foto maken! Zal ik morgen plaatsen, wordt het probleem voor jullie ook iets duidelijker

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:30

Ik ben bang dat je je teugels weg kan gooien, helemaal als je ze niet langzaam weer hebt ingeolied, maar gelijk in een oliebad gegooit hebt.
Leer moet je zien als een soort vilt: als het uitdroogt komen de vezeltjes los van elkaar te liggen. Als je ze nu helemaal inzompt met olie zwellen ze helemaal dik op, en wodren dan weer wat kleiner waardoor ze nog losser van elkaar komen, en het leer alle kracht verliest.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:31

Oh, ik ben benieuwd naar de foto's!
Droog leer moet je heel voorzichtig, over meerdere dagen weer een beetje in-olien.
Misschien is het ook alleen het bovenste afwerk/lak-laagje?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:33

De zadelmaker kan er wel een stuk leer overheen naaien. Heb een keer een paar teugels die doorgebeten waren door een stoute hond zo laten herstellen.

Persleer is een ramp. Maar zie je steeds meer. Ook bij zadels en bij duurdere merken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:36

zou ze niet meer vertrouwen
een der redenen waarom we gestopt zijn met 2e hands leder
te vaak laagjes leer wat ineens toch brak

heb hier oud hoofdstel liggen
19 jr oud ligt al 10mjaar in kast
is nog steeds soepel .. die s veilig

maar veel ouder leer wat hard geworden is is niet veilig meer
wees aub voorzichtig

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:18

Veiligheid gaat voor! En vooral dat oude leer, dat met veel olie toch weer soepel geworden is heeft alle kracht verloren.
En praat me niet over pers-leer! Sinds zwart mode geworden is is bijna al het dressuur-spul van split-leer gemaakt!
Ik kreeg een gloednieuw Kieffer hoofdstel ter reparatie, €120,-, twee maand oud: alle gespen eraf gebroken!
Split-leer.... waardeloos en gevaarlijk.
Hoog tijd dat bruin weer in komt!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 13:06

Ben nu nog op school, maar vanavond trek ik een foto ervan. Nu blijkt dat ik het ook al verkeerd heb aangepakt om ineens in een badje olie te leggen...pff..(en depost heeft wééral niet aangebeld om mijn pakje af te leveren)...

PatvRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:12

Ik zou ze ook in een olie badje laten liggen hoor :+ En wel een hele nacht lang, volgende dag helemaal schoonmaken met zadelzeep en er ook een een laag vet overdoen, dat lekker laten inwerken en twee dagen later eens kijken hoe het er uit zal zien, is het niks meer, dan regelrecht de prullenbak in :Y)

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:19

Juist dat ''een nachtje in een oliebad laten liggen'' is funest voor droog leer: het zuigt zich dan veel te snel vol met veel te veel olie, en verzwakt dan helemaal!!!
Droog leer moet je juist voorzichtig over meerdere dagen met een beetje olie in-olien, totdat het weer soepel wordt. Dus niet met een dikke kwast vol met olie, maar met een stukje schapenvacht of een doekje, wat je indoopt, leegknijpt, en dan meerdere malen, over meerdere dagen insmeren.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:53

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:05

Nou Gleyla, ik vind niet dat dat er lekker uitziet. Ik durf er niets over te zeggen, van foto's enzo, maar voor mezelf zou ik toch naar een paar andere teugels zoeken. Dit is wel je eigen veiligheid waar je mee speelt. Oplappen zou wel kunnen, maar het blijft oplappen.
En hoe zit het met de kracht van de rest van het leer?
Uitdroging is gewoon heel slecht voor je leer. En het daarna vol laten zuigen met olie maakt het nog erger. En repareren beteken naaien of studs erin, dat maakt het leer nog weer zwakker!
Echt ik raad het niet aan.
Ik heb een keer zo'n stomme nieuwe dressuurteugel in tweeën gehad, en mijn paard ging ervandoor! dat zijn geen dingen waar je risico mee moet nemen!

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:16

Ik heb ook teugels/leidsels gehad die er zo uitzagen, ik vond het er maar gevaarlijk uit zien (het is gewoon een zwakkere plek), heb ze de vuilnisbak ingegooid en nieuwe gekocht.... Misschien dat ze er een nieuw stukje eroverheen kunnen naaien maar dat is natuurlijk niet zo mooi. Succes met je keuze

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:23

Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat die teugels nog lekker in de hand liggen..? Met al die bobbeltjes en kreukjes en scheurtjes erin.
Zit er nog iets speciaals aan de teugels, waarom je ze zo graag wil houden, of echt alleen omdat ze fijn in de hand liggen? Want ik denk dat er nog wel meer teugels te vinden zijn die precies hetzelfde zijn qua gewicht/soepelheid/breedte..

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:22

Ik heb die teugels al echt jaaaren... Ik heb ermee leren paardrijden bij wijze van spreken. En die brobbels/brokkels die zitten paar op 1 stukje van de teugel.
Vind het gewoon zo zonde :-)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 10:41

Ik weet niet of ik er goed heb aangedaan, maar heb zo die "losse stukjes" kunnen afscheuren. Ik heb ze dan licht weer ingevet, en de elasticiteit is precies ook al minder. Ik ga ze volgende week zaterdag aan een zadelmaker laten zien, want uiteraard wil ik mijn veiligheid niet op het spel zetten.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:01

Ga er aan hagen!
Ik meen het, ga ze testen met een paar enorme rukken; als ze dat uithouden dan zijn ze ook veilig voor het rijden.
Die laagjes die je er vanaf kon scheuren is de opperhuid, dat is het sterkste gedeelte van het leer.

Maflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:05

Ik zou ze meteen weggooien!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:09

lekker weggooien voor minder dab 2 tientjes heb je al nieuwe om mee te rijden, die veiliger zijn dan deze.
En dan hang je deze lekker aan de muur om naar te kijken ;)

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:39

Ik geloof niet in teugels voor minder dan twee tientjes, die zijn van split leer (afval leer, de onderste laag van een huid) en kunnen ook zo maar breken. Heb ik zelf al ervaring mee gehad.
Sorry, maar goed harnachement kost geld.

En ik heb hele dure Kiefferhoofdstellen gezien die ook van split-leer zijn, en die zijn dus wel erg duur, maar ook waardeloos.

Wat dat betreft ben je bij ongelakte westernspullen veiliger.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 14:50

Ik heb nog een paar ronde teugels van cattleman's, dus ik kan wel voort. Ik hoop alleen dat de zadelmaker zegt dat ze nog bruikbaar zijn, of dat er eventueel een lapje leder overgetrokken kan worden. Nieuwe reins kosten al direct 40 euro.

Hou jullie op de hoogte :-)

Ben er trouwens al aan gaan hangen...maar een paard heeft natuurlijk meer kracht/gewicht :-) :-)