[WN] Is een westernzadel slecht voor de paardenrug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_spekkie_x

Is een westernzadel slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 17:07

Nu heb ik hier (op de Nederlandse Antillen) al van twee verschillende paardenmensen gehoord dat een westernzadel slecht is voor de paardenrug. Dit riep bij mij vraagtekens op. Als een westernzadel zo slecht is voor de paardenrug, waarom is er dan een hele tak van sport van, inclusief wedstrijden op hoog niveau.

Wie kan mij hier meer over uitleggen? :)

crazycactus

Re: Is een westernzadel slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:09

Als het niet past is het zeer slecht voor de paardenrug... maar dat geld voor alle soorten zadels.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:13

Een westernzadel heeft geen kussens zoals een engels zadel. Je hebt dus iets nodig tussen je zadel en de rug van je paard om dit te compenseren. Als je er een voldoende dikke pad tussen legt, is er geen enkel probleem. Doe je dit niet, dan heeft je paard wel een probleem...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:16

maar een slecht zittend engels zadel kan net zoveel (als niet meer) problemen veroorzaken.
ieder zadel is zo goed of slecht voor je paard als het past.
bij slechte kennis van westernzadels kan het inderdaad snel misgaan omdat het lijkt of deze makkelijk passen (is altijd wil ruimte tussen schoft en hoorn bv) terwijl dit niet zo is.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:06

B*llsh*t. En een dikke pad is bij een nette zit ook niet nodig. Het gewicht zou met een westernzadel (mits goed passend) over een veel groter deel van de paardenrug verdeeld moeten zijn als bij een Engels zadel.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:11

Een slecht passend zadel is een slecht passend zadel. Of dat een dresuur, spring, veelzeidingheid of westernzadel is heeft hier niks mee te maken. Het zadel past of het past niet.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:11

manutjuh schreef:
Een slecht passend zadel is een slecht passend zadel. Of dat een dresuur, spring, veelzeidingheid of westernzadel is heeft hier niks mee te maken. Het zadel past of het past niet.

Amen _/-\o_

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 00:38

daarom reden de indianen ook op een velletje :+

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:48

smax schreef:
daarom reden de indianen ook op een velletje :+

Die goede oude tijd :D

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:52

Ieder slecht passend zadel is slecht voor de paardenrug. Dat een westernzadel slecht zou zijn voor een paardenrug vind ik onzin. Mijn paard heeft altijd een gevoelige rug gehad en kreeg daar voor iedere 2 maanden een behandeling van de fysio. Maar sinds ik western met hem rij, en dus ook een westernzadel ipv een engels zadel er op heb liggen, is zijn rug vele malen verbeterd. De fysio heeft al 2 keer helemaal niks hoeven te doen, omdat hij gewoon geen klachten had (ik laat hem sowieso wel controleren). Ik heb er wel een flink dik pad onder liggen. 1 gewone en de andere orthopedisch, met van die traagschuim kussens er in verwerkt.

Even ter verduidelijking: ik heb natuurlijk niet 2 pads tegelijk onder mijn zadel liggen :D . Ik wissel ze af ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 12:55

ik ga mee met de opmerkingen hierboven!
een pad is bij een westernzadel wel heel erg belangrijk, en dit is bij andere zadels( behalve veel boomloze zadels) niet het geval.
dus als je puur het zadel zou hebben, jah dan is het slechter,
maar ik ga er toch vanuit dat de meeste paardeneigenaren wel een pad eronder hebben!

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:27

Maar geldt het dan niet bij een westernzadel, dat als je een goed passend zadel hebt, een dikke pad de pasvorm op een negatieve manier kan beinvloeden? Dus dat de pad het zadel juist minder passend maakt?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:32

Een te dikke pad laat het zadel krapper zitten denk ik. Je hoort/ziet zo nu en dan verhalen van mensen die zeggen 'mijn zadel past niet goed, dus ik doe een dikke pad eronder en dan maakt het niet meer uit'.
Zo werkt het dus niet!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:52

Vende schreef:
Maar geldt het dan niet bij een westernzadel, dat als je een goed passend zadel hebt, een dikke pad de pasvorm op een negatieve manier kan beinvloeden? Dus dat de pad het zadel juist minder passend maakt?

Dat kan, maar als je bij het passen rekening houdt met de pad die je wilt gebruiken kan het dus wel. Net als bij dressuurzadels, als je met een bontje wilt rijden, moet je zadel "bloot" wat ruimer liggen.
Wat misschien een punt is op de Antillen is dat er niet heel veel paarden zijn en dat de meesten daarvan wat kort zijn (Paso's enzo), dan is een westernzadel vaak te lang en dus niet geschikt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:54

@ waratje: ik zat idd ook al aan de zadellengte, maar ik wist niet dat die paardjes zo kort waren...
maar dan kan je het zadel niet slecht noemen, maar te lang

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:57

siskeh schreef:
@ waratje: ik zat idd ook al aan de zadellengte, maar ik wist niet dat die paardjes zo kort waren...
maar dan kan je het zadel niet slecht noemen, maar te lang

Klopt, maar "te lang" is hetzelfde als "niet passend" en "niet passend" is hetzelfde als "slecht" (voor dat type paard).

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 18:13

Waratje schreef:
Wat misschien een punt is op de Antillen is dat er niet heel veel paarden zijn en dat de meesten daarvan wat kort zijn (Paso's enzo), dan is een westernzadel vaak te lang en dus niet geschikt.
Ja, dat klopt. Zijn veel kleine paardjes en paso fino's :) Kan dus goed zijn dat het daar aan ligt. Persoonlijk vind ik een western zadel veel lekkerder zitten maar ik moet dus vaak met een engels zadel rijden :o

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 08:49

Op korte paardjes passen westernzadels inderdaad vaak niet. De boom van het zadel (ongeacht welk type) mag namelijk pas een stukje achter het schouderblad beginnen en mag niet langer zijn dan tot de laatste rib.

Dutchstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:42

Als een zadel niet past, doet een dikke en goede pad ook niks.
Het zadel moet gewoon goed passen waardoor het de druk van de ruiter goed over de hele rug verdeeld. Zo voorkom je drukpunten en dus problemen.
Een goede pad is zeker belangrijk maar ook hier heb je heel veel verschil in. Dik wil niet altijd zeggen goed!

Voor korte paardjes heb je ook een oplossing: round skirts.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:36

Een round skirt doet niets voor de lengte van de boom :')
Te lang is te lang. Wel kan een round skirt helpen bij een korte rug icm een passende boom zodat de skirts de bewegingsvrijheid van het paard niet beperken (als hij daar last van zou hebben). Beetje kromme zin, maar goed.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:51

Yessy schreef:
Een te dikke pad laat het zadel krapper zitten denk ik. Je hoort/ziet zo nu en dan verhalen van mensen die zeggen 'mijn zadel past niet goed, dus ik doe een dikke pad eronder en dan maakt het niet meer uit'.
Zo werkt het dus niet!

dat zou hetzelfde zijn als te grote schoenen kopen en dus maar een 2e paar sokken aan doen.. is nie fijn nie..

(ben het dus met je eens )

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:18

Tis allemaal gezegd maar nogmaals. Een slecht passend westernzadel is slecht. Een goed passend westernzadel verdeelt de druk goed over de paardenrug.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:21

crow schreef:
Tis allemaal gezegd maar nogmaals. Een slecht passend (western)zadel is slecht. Een goed passend (western)zadel verdeelt de druk goed over de paardenrug.

even een beetje algemener gemaakt. geld voor alle zadels namelijk.

Dutchstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:54

Wendy schreef:
Een round skirt doet niets voor de lengte van de boom :')
Te lang is te lang. Wel kan een round skirt helpen bij een korte rug icm een passende boom zodat de skirts de bewegingsvrijheid van het paard niet beperken (als hij daar last van zou hebben). Beetje kromme zin, maar goed.

Dat zeg ik toch ook niet? Maar meestal is de skirt lengte het probleem, niet de boom. Dus een kortere, afgeronde skirt kan heel veel verschil uitmaken.
De lengte van de boom heeft meestal te maken met de maat van de zitting. Dus als men een maatje 17 heeft, heeft men sowieso niks te zoeken op een Paso Fino. Is dat probleem ook meteen opgelost! :+

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 05:16

Ouuddddddd