[WN] Hoe een western zadel te controleren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Hoe een western zadel te controleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 18:40

Hoi hoi, aangezien ik van plan ben om toch een western zadel te kopen/

Hoe weet je nu of hij goed past? ik heb namelijk gelezen dan het controleren met je hand eronder door helemaal niet goed werkt

Waar moet je vooral op letten?

Ik ga morgen kijken in Urk, zadelmarkt, en neem mn dressuur zadel mee voor de maat...
En ik kan het paard niet meenemen want het is niet echt in de buurt, en heb geen trailer:P

bedankt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:43

Je topic staat hier niet goed.

Goed passen doe je met behulp van een goede zadelmaker. Ik zou vooral niet naar Urk gaan voor een zadel. Mocht het niet passen dan kan je het alleen ruilen, niet terug brengen. Je zit dus in ieder geval aan een zadel van hun vast. Daarbij vast over de kwaliteit van zadelmarkt nogal te twijfelen. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

ch_ntii123

Re: Hoe een western zadel te controleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 19:11

Oke, bedankt,

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:15

Verplaatst: HAR --. WN-TR

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:16

Neem alsjeblieft geeen zadel van de zadelmarkt, je krijgt er alleen maar meer probleme mee. Laat iemand die er echt iets van kent een zadel nakijken, je kan zelf niet echt zien of het past of je moet al erg veel ervaring hebben.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:19

Ik heb anders ook een zadel van zadelmarkt en dat ligt prima, het is een mooi zadel, en het past hardstikke goed. Dus je krijgt er echt niet alleen maar problemen mee, ben er zelf superblij mee. Zeker als je niet een hele dikke portomonnee hebt vind ik het echt geen slechte zaak om naartoe te gaan, maar je moet wel iemand erbij vragen die weet hoe die zadels moeten liggen. Mijn westerninstructrice en een andere westernruiter bij ons op stal hebben ernaar gekeken en die vonden het zadel gewoon goed liggen, en dat is toch gewoon een zadelmarkt zadel. En nee, mijn paard heeft geen rugproblemen, hij zit niet vast, hij is niet scheef. Hij is gewoon prima in orde.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:24

En een westernzadel aanschaffen door 'm te vergelijken met je dressuurzadel gaat echt niet werken. Goede westernzadelmakers komen ook aan huis trouwens.

@Rochwitch: Inmiddels is duidelijk gebleken dat het grootste deel van de zadels heel slecht is. En niet alleen qua pasvorm, ook qua veiligheid. Als de clip waar je stijgbeugels aan hangen enkel vast zit met een paar roestige spijkers is dat levensgevaarlijk. Er zit vast wel een enkel aardig zadel bij, maar ik zou mensen echt niet vanwege "de lage prijzen" naar Urk sturen. Áls je zo'n beroerd zadel meeneemt heb je namelijk de kosten die je normaal voor een goed en veilig zadel had gehad later als je een veearts, fysiotherapeut of osteophaat moet laten komen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:27

Ik zou even door sparen en een goed merk zadel kopen! Zadelmarkt zadels is echt helemaal niets!
Passen met een hand ertussen?? Tjee, dat er nog steeds mensen zo denken! Ik zou iemand met verstand laten komen. Voorkomen van problemen is beter dan genezen!!!!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:27

Een goede zadelmaker erbij roepen is inderdaad heel belangrijk, eentje die ook verstand heeft van westernzadels!

En zadelmarkt :x Ik zeg daar niks over. Gebruik daarover maar de zoekfunctie ;) Een zadelmaker op bokt heeft geconstateerd dat zadelmarkt zadels puur troep zijn!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:29

Er zullen ook vast zadels tussen zitten die niet goed van kwaliteit zijn, maar het zadel wat ik heb is echt prima, er zitten geen roestige spijkers of rare dingen aan.
Ik ben er in ieder geval erg tevreden over. Tuurlijk als je wat meer te besteden hebt zou ik gewoon zorgen dat er zo'n zadelmaker ofzo langs komen om precies het goeie zadel voor jou paard te zoeken, maar zoveel geld had ik toen niet te besteden en mijn andere westernzadel was echt te krap geworden. En toen ben ik op dit zadel gestuit en ben er superblij mee.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:30

Dan heb je geluk gehad ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:30

Ja dat denk ik ook.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:33

Er zijn ook fotos van gestripte zadels van Zadelmarkt,... als je die vind weet je zelf ook genoeg!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:42

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:56

daar zijn we weer met het zoveelste zadelmarktzadeltopic. Dit soort zadels zijn slecht. Sommige zien er op het oog beter uit maar dan blijkt de boom scheef te zijn.

Zulke zadels horen niet op een paard.
Het is een illusie om te denken dat je een redelijk westernzadel (tweede hands) onder de pakweg 600 euro kunt kopen. Ligt de prijs daaronder dan zegt het iets over de kwaliteit.

en als ik nu toch bezig ben: hoe is het toch in godsnaam mogelijk dat mensen wel veel geld uit geven voor een paard. En dan de rotzooizadel op dat paard leggen omdat ze geen geld hebben voor een goed zadel.

Als je geen geld hebt voor een fatsoenlijk zadel, wat doe je dan met een paard. Dat zou echt verboden moeten worden.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:00

Ik ben het helemaal met je eens Anya. Een paard moet een goed zadel hebben, anders verpest je heel de rug van het paard!

Een zadel is gewoon heel erg belangrijk, het belangrijkste tuig wat je voor een paard kunt hebben.

Je kunt beter een keer een heel duur zadel kopen, dan 10 keer een goedkope omdat ze snel kapot gaan of niet meer passen i.v.m. een scheve boom!

Maar goed, het is jouw geld en jouw keuze, maar ik zou het niet doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:00

Als je eventjes door spaart kun je voor een niet al te groot bedrag een prima tweedehands zadel kopen van een betere kwaliteit. Dat is wat ik persoonlijk zou doen.

Verder zou ik het knap vinden als iemand aan de hand van een dressuurzadel een passend westrenzadel kan uit zoeken. :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:04

@ch_ntii123 : klik even op de link in mijn onderschrift en bekijk op je gemak hoe een goedkoop zadel er van binnen uitziet.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:05

Anya, ik voel me hierdoor behoorlijk aangesproken, ik heb echt alles voor mijn paard over. Ik heb hem gekocht als veulen en hij was toen dus nog niet bepaald duur. Ik heb heel hard gewerkt om hem te kunnen kopen en werk nu ook elke dag hard om hem te betalen. Dat paardje is mijn alles en betekend echt de wereld voor me. Ik ben eerst naar een westernshop geweest, maar toen ik daar de prijzen zag, ook voor 2e hands schrok ik me kapot. Als hij straks helemaal volwassen is, spaar ik voor een super goed zadel. Maar daar zal ik echt een hele tijd voor moeten sparen en dit zadel wat ik nu heb, ligt dus gewoon prima. Ik vind het altijd wel makkelijk dat mensen zeggen dat het prut is en hoe durf ik dat op mijn paard te leggen. Mijn paard heeft geen rug problemen, hij loopt lekker onder het zadel, hij heeft het naar zijn zin als hij bereden wordt, ook met dat zadel. Dus ik kan echt aan mijn paard zien dat hij geen last heeft ervan. Ik heb het door meerdere mensen na laten kijken, of het goed lag en wat ze ervan vonden. En dan natuurlijk mensen die wisten hoe een westernzadel hoort te liggen. Ik heb alleen maar positieve reacties erop gehad.
Dus ik hoor niet graag dat als ik het geld niet over heb voor een fatsoenlijk zadel, dat ik dan geen paard had moeten hebben. Mijn paard komt niks te kort.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:05

Inderdaad, een westernzadel heeft een hele andere soort boom dan een dressuurzadel....

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:08

Tja ach, zadelmarkt zal wel western zadels kunnen aanmeten aan de hand van een engels zadel hahahaha (als het van dezelfde kwaliteit als hun zadels is zegt het genoeg,.....)

Ik sta er nog van te kijken dat ze nog altijd bestaan,.....
Een tweede handszadel is prima op marktplaats oid te kopen van een degelijke kwaliteit.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:24

Tja Rockwitch we hebben hier al eens eerder een discussie over gehad. Ik ben en blijf van mening dat een zadelmarktzadel rotzooi is. Zelfs als de buitenkant er goed uit ziet dan nog kan de boom scheef zijn en is dat doorgaans ook.

En ik blijf erbij dat jij aan de buitenkant niet kan zeggen dat je zadel goed ligt. Hoe weet je dat: gereden met een drukpad? Met de kale boom gemeten? een zadelmaker erbij gehad die je paard heeft nagemeten en daarna je zadel. Die heeft gekeken naar schoudervrijheid, maar ook naar de rondingen van de rug? Dat kan ik vanachter mijn PC niet zien. Maar ik vermoed dat je westernvrienden hebben gepast met het handje en omdat je paard geen klachten vertoont, ligt het vast goed. :\

Een klein praktijkvoorbeeld dan maar. Ik had een goed zadel voor mijn merrie. Toen ik het kocht pastte het (zadelmaker bijgehad). Een klein jaar later, begon mijn paard in het halstertouw te knagen als ik met het zadel kwam. Verder zag je niets aan haar, oortjes naar voren, ze liep prima, ruim en soepel. Toch maar iemand met verstand erbij gehaald. Het zadel was te krap geworden. Niet heel erg te krap, maar genoeg te krap om haar pijn te doen. En dat liet ze dus NIET OF NAUWELIJKS merken. De mensen die haar in het touw zagen bijten zeiden dat ze gewoon geen zin had.

Affijn: ik heb een nieuw zadel gekocht. Zat ik ook niet op de wachten want ik heb ook geen 2000 euro voor de lol op de plank liggen. Maar wel noodzakelijk. Daarna was mijn tweede paard aan de beurt. Hij groeide zo mogelijk nog sneller uit zijn zadel. Ook hij zat in twee jaar tijd aan twee zadels.

De moraal van het verhaal is: zadels moeten passen!!! paarden zijn meesters in het verbijten van pijn, tot het te laat is en je het dubbele kwijt bent om het weer goed te krijgen. Ik geloof niet dat zadelmarkt ook maar één fatsoenlijk zadel in de winkel heeft liggen. Kwaliteit (dat wil zeggen een rechte en passende boom met redelijk fatsoenlijk leer) kost nu eenmaal meer.

Maar zaken als zadelmarkt doen het goed zolang er sukkels zijn die geloven dat als een zadel er goed uit ziet het ook wel goed zal zijn. Arme arme paarden.

En ja: je kunt beter een goedkoper paard kopen dan een goedkoop zadel. Met dat prutzadel rij je zonder problemen kwaliteitspaarden en minder goede paarden zonder dat je er veel voor hoeft te doen an gort.

Dus ja: ik blijf bij mijn mening dat als je niet in staat bent een fatsoenlijk zadel te kopen, met hulp van een fatsoenlijke zadelmaker, en op een goedkopie naar zadelmarkt moet, je geen paard hoort te hebben.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:42

Ik geloof best dat er wel eens een goed zadel bij zadelmarkt te vinden valt, maar die kans is erg klein.
Een vriendin van me heeft een zadel van zadelmarkt, en daar kwam plots uit het niets een nagel vooraan het zadel uit (en erg scherp). Ze heeft er zelf een diepe snee aan overgehouden (en gelukkig misschien. Ze nam het zadel op en schaafde zich aan de nagel). Dat zadel is ondertussen wel 5 jaar oud, maar dan nog zou zoiets niet mogen.
Ook haar paard reed zonder problemen onder dit zadel, maar nu zij een ander (niet zadelmarkt kwaliteit) zadel heeft, blijkt het paard dit zadel veel aangenamer te vinden (paard blijft zelfs stilstaan moet opstappen, iets wat het met het zadelmarkt zadel niet deed)

En een goed westernzadel hoeft ook niet duur te zijn hoor! Mijn zus heeft echt een super goed 2dehands westernzadel op de kop kunnen tikken (240 euro). Weliswaar een ouder type, maar daar zullen geen nagels uitkomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:42

Aangezien je in Hilversum woont kun je ook gaan kijken bij de Country-Mill in Nijkerk naar 2e hands zadels. Deze worden ook aan huis gepast. Bespaar je (en je paard) de rit naar Urk. Geheid dat het niet past en je 3x terug kan voor een andere die ook wéér niet past. Je bent gewaarschuwd ;)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:46

En zo goedkoop zijn hun zadels ook weer niet. Dat van 165 euro noem ik niet eens een zadel, en de andere beginnen dan weer vanaf 300 euro... Er zijn genoeg mensen die bereid zijn voor dat bedrag hun zadel te verkopen dat dan wel degelijke kwaliteit is