[WN] Wel of niet een kinriempje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Billy1970

Wel of niet een kinriempje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 22:12

Ik heb gister een hoofdstel met bit meegenomen voor mijn paardje, omdat ik het toch eens tijd vond om het Engelse exemplaar aan de kant te gooien. Eerst was ik van plan gewoon mijn vertrouwde, engelse D-trens in een Western hoofdstel te hangen maar omdat ik dit hoofdstel compleet met bit kon kopen en het in principe ook een gebroken trens is wat Sil toch al gewend is, denk ik erover om dan toch ook het bijpassende bit er maar gewoon aan te laten zitten. Het past in ieder geval prima in zijn mond en het is van sweet iron wat hij ook wel lekker lijkt te vinden. Maar er zit nu geen kinriempje aan het bit. Nou had ik op mijn Engelse hoofdstel een hoge neusriem zonder sperriempje en hing dus ook het bit zeg maar losjes in de mond dus lijkt mij dat ik nu ook niet echt een kinriempje nodig zal hebben. Klopt dit? Zal even een foto bijvoegen ter verduidelijking. Van het nieuwe hoofdstel dan....
Afbeelding

MamaGabie

Re: Wel of niet een kinriempje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:15

Ik heb er standaard een kinriem aanhangen,
wel gewoon losjes.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:11

Ik had eerst ook een gewoon engels hoofdstel met een d-bustrens, eerst zonder kin riem en toen met, maar toch bleef het engelse bit onrustiger in de mond.
Nu heb ik een westernhoofdstel met westernbit en kinriempje, het algehele bit ligt veel beter en veel tustiger dan het vorige bit, verder zit het westernhoofdstel ook beter dan mijn vorige engelse zonder neusriem.

Kortom ik zou voor die paar euro een kinriempje halen, ze hebben toch wel een functie en als je ooit in een benarde situatie komt en wat harder aan een kant van het bit moet komen dan zorgt het kinriepje er ook voor dat het bit niet door de mond word getrokken!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:15

Ik rijd al bijna 7 jaar zonder kinriem en een dubbelgebroken watertrens. Nog nooit problemen mee gehad.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:21

voor zo'n gewoon snaffletje hoef je niet per sé een kinriem

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:26

Het hoeft niet persé, maar ik vind het wel fijner zowel voor het paard als voor mezelf. Ligt veel vaster in de mond en in een noodsituatie blijft het bit ook beter op zijn plaats. Ik voel het verschil bij een snaffle, vooral bij inbuigoefeningen, als het kinriempje er wel of niet aanhangt. Een kinriempje kost werkelijk niet veel dus ik zou er wel eentje aanhangen, gewoon losjes. Maar het is natuurlijk jou eigen beslissing.

Edit: wat een mooi paardje !

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:38

Als je wedstrijden rijdt is het riempje een verplicht onderdeel van je hoofdstel trouwens Lachen

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 12:49

Dank voor het compliment! Hij is ook superlief, ondanks dat het geen 'echte' paint is heeft hij gelukkig wel qua karakter er veel van meegekregen! Ik rijd alleen bosritten met hem omdat hij wegens een oude blessure niet zo veel anders meer mag. Wedstrijden zijn dus niet aan de orde Knipoog
Maar het hoofdstel heb ik compleet gekocht bij de Country Mill in Nijkerk, was een gebruikte hoor, dus dacht ik er pas thuis toen ik het omdeed aan dat er misschien wel een kinriempje bij had moeten zitten. Ging er eigenlijk van uit dat het dus compleet was maar daar had ik dus even beter op moeten letten en het in die winkel vragen natuurlijk Koe Aangezien ik bij mij in de buurt geen winkel weet waar ik even snel zo'n riempje halen kan ben ik bang dat ik dan weer de tijd moet maken weer even naar Nijkerk te rijden, maar als dat echt nodig is dan doe ik dat gewoon wel

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:30

bij snaffle is geen kinriem verplicht, bij bit wel!!
ik heb m ook altijd standaard (en losjes)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:42

ook bij snaffle is kinriem verplicht spicegirl!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:54

ik had begrepen van niet....
waar lees je dat dan?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:57

wran
405. Wordt in dit reglement een “snaffle bit” genoemd, dan
wordt bedoeld een zacht, glad, metalen bit met gebroken
mondstuk en O-ring, ovale ring of D-ring, waarbij de diameter
van de ring niet groter dan 10 cm mag zijn en de omtrek van
de ring vrij moet zijn van verbindingen voor bakstuk, teugel of
kinriem/ketting die hefboomwerking kunnen veroorzaken. De
verplichte kinriem moet niet te vast zitten (alleen leer of nylon).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:06

Bij de WRAN wel, bij de rassenshows niet.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:43

ik had bij de AQHA gekeken.... Knipoog
hebben we allebei gelijk Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:22

susan schreef:
wran
405. De verplichte kinriem moet niet te vast zitten (alleen leer of nylon).
Begrijp ik dan goed dat een kinriem met een kettinkje in het midden dus niet WRAN-show-legal is ??

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:28

dat is een kinketting. die mag je bij het bit, maar niet bij de snaffle....

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:22

DubbelDun schreef:
susan schreef:
wran
405. De verplichte kinriem moet niet te vast zitten (alleen leer of nylon).
Begrijp ik dan goed dat een kinriem met een kettinkje in het midden dus niet WRAN-show-legal is ??

Idd: kinketting mag niet bij een snaffle, wel bij een bit Knipoog

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 23:02

Maarre..... is dat riempje nu echt nodig dan, functioneel bedoel ik? Want wedstrijden zijn voor mij geen issue maar feit is wel dat dit hoofdstel dus niet zo'n riempje heeft en ik er eventueel een drie kwartier voor in de auto moet om het te kopen. Wat ik totaal niet erg vind als het nodig is hoor, maar is het nou echt nodig met dit type bit, in dit hoofdstel en bij recreatief rijden?
Ik merk in ieder geval dat de leren teugels die erbij zitten zeker zwaarder zijn als mijn Engelse, die deels van nylon zijn, waardoor ik me kan voorstellen dat het bit ook misschien anders aanvoelt voor Sil als voorheen. Hij loopt wel heel relaxed verder en ik merk dat hij nog makkelijker zijn hoofdje (nou ja hoofd) omlaag wil doen als met mijn Engelse hoofdstel. En dan te bedenken dat hij een ruim jaar geleden bijna alleen maar in giraffehouding liep, vind ik het al heel prettig dat hij er zo fijn losjes bijloopt. Maar ook mijn Engelse hoofdstel heeft dus geen sperriempje maar dat bit is wel weer zwaarder (ander materiaal en ook zwaardere ringen plus iets dikker)
Sil is erg cool in het hoofd dus ik ben op zich niet echt bang dat ik in een situatie kom dat ik het hele bit door zijn mond zou trekken en die ringen zijn ook vrij groot natuurlijk.....

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:06

ik denk dat het effect van zo'n kinriempje bij recreatief rijden te verwaarlozen is...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:52

ook(mss juist) als boshopper kan je in onverwachte situaties komen!en aan de andere kant heb je er ook geen last van. ik heb m altijd, just in case...en je hoeft geen 3 kwartier te rijden. je kan m ook laten opsturen.mss heb ik er nog wel 1 voor de liefhebber!

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 13:04

Ach, Herman moet toch nog langskomen om mijn zadel om te ruilen dus als dat niet al te lang meer duurt dan kan ik ook wel vragen of hij er eentje mee wil nemen. Naar Nijkerk rijden kost me altijd weer meer geld dan ik van plan was uit te geven Haha!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:57

das altijd wel zo he? Haha!

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 14:04

Jah, ik had gewoon mazzel de afgelopen keer dat ik mijn handtas straal vergeten was mee te nemen en daar pas halverwege achter kwam. Mijn stalgenootje die ook mee was had gelukkig wat geld mee maar daardoor voelde ik me toch bezwaard en heb me keurig ingehouden... Clown
Wel een goede truuk voor de volgende keer dus... Hoewel ze in die winkel echt zo aardig zijn dat ze eventueel wel de spullen mee willen geven en het banknummer. Waar vind je dat nou nog tegenwoordig? OK dan!

Yv_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:08

Maar is het dan ook verplicht om bij een shank een kinketting te doen, of mag je daar ook gewoon een kinriempje?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:31

bij shank mag allebei!