[WN] HELP...zadelkeus....welke....boom of geen boom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

HELP...zadelkeus....welke....boom of geen boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 18:16

Hallo allemaal,

naar een hele tijd wachten kwam dan eindelijkmijn Arizona Barefoot testzadel, en het lag als een huis op Wodan!
Schoof niet, zelfs niet met opstijgen, dus ik zag het helemaal zitten, want ik heb namelijk vaker Barefoot gereden en verwachte dus niks geks!
Maar het tegendeel was waar, hij heeft nog nooit zo slecht gelopen, ging rennen, stak zijn tong over het bit, compleet over de zeik!
Het begon goed maar werd steeds slechter, verder zat ik ontzettend in stoelzit en ik denk zelf dat daardoor veel problemen kwamen Verdrietig ikke helemaal verdrietig en teleur gesteld, ben ik ook nog zo boos op hem geworden Ach gut

Maar goed, nu moet ik dus opzoek naar een ander zadel, maar wat voor een?
Wodan is 3,5 jaar en haflinger en groeit dus nog als een speer.
Een Hilason wil ik niet, die kan ik niet testen.
En bij een boomzadel ben ik bang voor te snel weer verkeerd liggen, dus wat nu?

Wat kunnen jullie mij aanraden, alles is welkom!

Groetjes Loes en Wodan Haha!

Mars

Re: HELP...zadelkeus....welke....boom of geen boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:43

Vind Wodan het wel goed als je zonder zadel op hem rijdt? Ik heb namelijk begrepen dat paarden die zonder zadel niet prettig vinden vaak ook niet lekker onder een boomloos zadel lopen.

[edit] Hij is ook nog erg jong natuurlijk, kan het een kwestie van wennen zijn?

GerdaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:53

Uit je andere topic begreep ik dat je western wilt gaan rijden, daar kun je eerst prima mee beginnen met je Wintec en dan kun je tzt een zadelpas service laten komen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:57

anders test je ook een keer een BF nut of rose, die liggen net weer anders... Anders zou je toch een goede zadelpasser moeten laten komen, of een tweedehands passen met zadelpassen oid.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:00

BF nut of rose is wel heel wat duurder natuurlijk!!
heb je aan de mensen van het testzadel gevraagt waardoor het zou kunnen komen??

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 19:48

Nou het probleem met de Nut en de Rose is dat ze te lang zijn voor Wodan.
Hij is nogal extreem shorty, vandaar dat het een moeilijke keus is.

Ik ga voorlopig ook gewoon met mijn dressuurzadel naar de westernlessen endergelijke, maar ik wil natuurlijk ontzettend graag een westernzadel Bloos dat begrijpen jullie wel denk ik.

Ik heb Wodan nog nooit zadelloos gereden, dus daar kan ik geen antwoord opgeven, zelf denk ik ercht dat het door de beugelophanging van dit type Barefoot komt.
Het is geen kwestie van puur wennen, want normaal is hij echt rustig en ik ken Wodan door en door en ik merkte dat het hem niet lekker zat.

Zelf was ik aan het denken aan de Startrekk western, dat is toch meer een boomzadel kwa stevigheid en beugelophanging, dat lijkt in ieder geval wel zo Knipoog
Iemand hier ervaring mee?

Nee ik heb daar niet na de redenen gevraagd, maar ik rijd meer met een Barefoot, alleen niet met de Arizona, en dat gaat wel super maar dat is niet de westernvariant.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:53

pre@ je hebt de arizona getest.
probeer de nevada een keer.
ik heb het eerder meegemaakt dat een paard slecht liep onder de arizona,ze probeerde mijn arizona uit en dat ging niet.
onder de london liep dit paard wel goed [alleen vond de ruiter die weer niet lekker zitten] en het verschil zat niet in de beugel ophanging maar in het singel systeem.
de nevada heeft een ander systeem dan de arizona Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:03

Jammer dat je paardje zo kort is, de nut van barefoot heeft dat nieuwe vps systeem met extra goede drukverdeling enzo, dat zou misschien veel verschil maken Lachen
Hier heb je de matentabel van barefoot:
http://boomloosrijden.nl/matentabel.htm
De nut is net 1 cm langer dan de arizona.. Maarja het scheelt in t echt misschien wat meer omdat de arizona roundskirt is..

De startrekk schijnt inderdaad wel fijn te zijn.
Of een bob marshall misschien? Maar die is dan weer wat langer volgens mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:01

Had je er wel een écht goede pad onder liggen, voor een wat betere drukverdeling?

Wat ook een mogelijkheid is (don't shoot me, is misschien niet leuk om te horen maar aangezien ik zelf een ronduit zware ruiter ben vind ik dat ik dit bespreekbaar mag maken...) is dat je misschien wat te zwaar bent voor een boomloos zadel.
Ik rij om die reden nl ook niet boomloos; ik vind mezelf te zwaar voor een zadel dat de druk niet optimaal verdeelt over de rug; met een boomloos zadel vind ik de puntbelasting op de rug te hoog...
Ik zie in je profiel dat jij een stuk minder zwaar bent dan ik, maar ook geen vlieggewichtje. Misschien geeft je paard met zijn gedrag aan dat een zadel met boom misschien toch prettiger is voor jullie...

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:07

Ik wil misschien ook op den duur een boomloos zadel, maar als ik dit zo lees.....
Je hoort ook zoveel verschillende meningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:11

Ach die zijn er over zadels mét boom ook. Kwestie van zelf je gezonde verstand gebruiken, en je gevoel volgen.
Qua boomzadels zijn bv heel veel mensen helemaal weg van BC. Maar voor mij zit een telefoonboek nog comfortabeler. Ik zweer bij mijn Rocking R. Wat een ander weer een vodje vindt...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:14

Iedereen begint hier nu wel allemaal andere boomloze zadels aan te prijzen etc. etc. Maar het kan ook zijn dat deze pony het hele gevoel van een boomloos zadel niet op prijs stelt. Dan kun je hoog en laag springen en nog zo graag willen, dan gaat het gewoon niet. Ik zou als je nu toch al bezig bent met dat boomloze gedoe er nog een stuk of 2/3 testen en dan weer over gaan op het testen van boomzadels. Schrijf bij ieder zadel je bevindingen op en weldra zul je het antwoord vinden! Hoe fijn boomloze zadels ook zitten voor de ruiter, dit is geen garantie dat het 'ook fijn zit voor het paard'.

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van heel veel testen met veel verschillende zadels (leen bv. eens een westernzadel van iemand in de buurt) voor je een keuze maakt. Laat je vooral niet gek maken, door beide partijden niet. (boom/boomloos) Kijk gewoon met welk zadel je paardje het prettigst loopt. Dit kan zowel met boom als zonder zijn, want ook al wordt er van beide kanten geschreeuwd dat het het beste zou zijn voor het paard, het is alleen het paard wat dit kan bepalen en afgaande daarop moet jij je keuze maken.

Veel succes!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:20

Ik had ook een Arizona waar mn paard nogal van in de dribbel ging maar meer omdat ik er nogal op zat te wiebelen! Ook ik zat hierop in een stoelzit. Nu heb ik de Nut en dat is echt een wereld van verschil!? Jammer dat deze te lang is voor je paardje anders was het echt de moeite waard een keer te proberen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 21:34

Ja het is balen dat eigenlijk zo goed als alle modellen boom of geen boom te lang zijn voor Wodan.
Hij moet echt een rounskirt hebben, zo lag de Arizona namelijk super.

@Sonja....Het kan natuurlijk best wel met mijn 'vlieggewicht' Knipoog te maken hebben, maar ikzelf denk echt dat het juist komt door de wat onstabiele houding die word veroorzaakt door de houding, maar ik sluit niks uit!
Verder denk ik dat een zadel als de Startrekk een stuk stugger is en daarom juist een betere verdeling heeft als bv de flexivele BF'jes, wellicht dat dat al een boel scheelt.
Verder had ik er zeker een goede pad onder met goede inlages, de ruggegraat was naar het rijden ook super goed vrij van druk!
De meeste problemen waren er in de galop, hij raakte helemaal gesterst door het wiebelen en de weinig steun die ik gaf doordat ik totaal geen houding kon nemen door de 'stoelzit' !

Ik ben in princiepe ook wel geintresseerd in een goed passend boomzadel, maar het probleem is dat ik bang ben dat hij er over enkele maanden alweer is uitgegroeid, en dat schiet natuurlijk niet op.

De Nevada kan helaas niet op Wodan omdat het zadel te groot is voor hem, ik heb in eerste instantie voor de Nevada gekeken.
De London liep Wodan inderdaad beter onder toen ik die had getest, is wel al enige tijd terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:38

Kan best hoor, dat die stress kwam van jouw gewiebel. Mijn eigen oude merrie gaat ook helemaal over de huppel als er een ruiter opzit die niet in balans zit, dat vindt ze doodeng.
En het ene zadel ligt nou eenmaal veel stabieler dan het andere. En idd, als jij in stoelzit gedwongen wordt (absoluut minpunt van meerdere boomloze zadels, vreselijk!) dan gaat je zit er ook niet op vooruit...

Zit er geen Bokker met bv een Startrek bij je in de buurt zodat je er eens mee kan proefrijden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:48

Heel stom idee misschien Clown
Maar zou je de Nut of Nevada niet kunnen laten aanpassen door een zadelmaker, dat ie er een roundskirt van maakt? Nagelbijten / Gniffelen
(als Wodan die wel fijn vindt uiteraard)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:51

heb je een cheyenne geprobeert??
bekend me nl. net dat je ook een cheyenne met knop kan kopen!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 21:52

@Sonja, ja ik zal eens gaan informeren in het boomloose topic.

Ik heb dus net ook de foto's terug gekeken, schandalig hoe ik erop zit.
Doordat ik dus zo in die 'stoelzit'word gedwongen ga ik mijn bovenlichaam maar wat naar voren gooien om goed in balans te blijven, Verward Ach gut
Wodan is ook nog jong en hij is van mij gewend dat ik mooi stabiel zit met een stille hand endergelijke, helaas was daar natuurlijk niet veel meer van over.
Zo vreemd, al moet ik wel zeggen dat ik vond dat Wodan er zo verder lekker ruim mee liep!

@Siskeh, nee dat is me niet bekend, Cheyenne met knop?
Kan er op boomloos rijden ook niet iets over terug vinden.
Het is natuurlijk ook niet echt een westernzadel....

*EDIT* verrek lees het net op de site, maar hoe ziet zoiets er dan uit?
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 15-11-08 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:54

Bij de Cheyenne MyBarefoot inderdaad Ja Kun je ook je eigen kleurtjes kiezen Haha!
Maar mag je daarmee ook wedstrijden starten? Of is echt de enige regel dat er een knop aan moet zitten? Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:56

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:59

Bianca had zelf een caramello met knop.. Zou je eens in haar profiel moeten kijken.
Ik zal eens zoeken of ik er eentje kan vinden Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:00

Ja had de configurater al gevonden maar ik geloof dat je er geen knop op kunt zetten.....heb ook geen idee of hier wedstrijden mee mogen worden gereden?

Leuk als we er eentje kunnen vinden, lijkt me namelijk welheel anders aan te zien!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 22:05

@ Sonja, lief hoor, maar we zoekn een Cheyenne met knop!

@mytictinker, ijn haar profiel kon ik er geen terug vinden met knop, zoek ook nog even verder!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:08